Toon posts:

Foto's Displayen, maar niet zoals Screensaver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb onlangs een low-system aangeschaft en heb deze in de woonkamer geplaatst. De enigste reden hiervoor was om foto's te laten verschijnen om een aantal seconden. Dit lukt perfect (Via Windows afbeeldingen screensaver). De foto's worden random genomen en hierbij gaat het beetje mis. Het is namelijk zo dat je soms 2 keer dezelfde foto ziet op 5 minuten tijd, dit terwijl er +5000 foto's inzitten. Ook komen vaak dezelfde foto's naar voor.

Nu had ik me toch wel afgevraagd, is er niet nog zo een programma of screensaver die het zelfde doet, ook random, maar pas opnieuw begint als ze ALLEMAAL eens aan bod zijn geweest? Ik heb overigens al eens gegoogeld maar heb nog niets to the point gevonden...

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

En het moet een dynamisch geheel zijn? Oftewel, het mag geen dvd zijn die afspeelt?

Ik heb nog niet voor je gezocht, maar ik neem aan dat er wel slide show software (in ACDSee oa) is die meer opties heeft dan de schreensaver van Windows!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Had je al naar irfanview gekeken? Daar kan je voorkomen dat hij repeat.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 19:19
Beetje offtopic misschien, maar XBMC biedt ook een functie waar je foto's als screensaver kunt laten verschijnen. Ook hier zie ik telkens dezelfde foto, terwijl het er ontzettend veel zijn! Ik denk dan ook dat dit geen 'toeval' is, maar een slecht ontworpen random-functie. Wie kan hier meer over vertellen?

Winamp heeft het ook; ik herken gewoon bepaalde muziek die ik vaker hoor. Waar ligt dit aan?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
smeerbartje schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:54:
Beetje offtopic misschien, maar XBMC biedt ook een functie waar je foto's als screensaver kunt laten verschijnen. Ook hier zie ik telkens dezelfde foto, terwijl het er ontzettend veel zijn! Ik denk dan ook dat dit geen 'toeval' is, maar een slecht ontworpen random-functie. Wie kan hier meer over vertellen?

Winamp heeft het ook; ik herken gewoon bepaalde muziek die ik vaker hoor. Waar ligt dit aan?
Bij een echte random is het eigenlijk zo goed als zeker dat 1 nummer/afbeelding/whatever meerdere malen voorbij komt voordat alle nummers een keer aan bod zijn geweest.
Meer nog de kans dat een nummer gekozen wordt dat nog niet gespeeld werd, verkleint enorm naarmate meer nummers gespeeld zijn.
Voorbeeld: 10 nummers
1 ste keer trekken -> sowieso een nieuw nummer
2 de keer: 9/10 nieuwe nummers, 1/10 is getrokken
...
x de keer 1/10 nieuwe nummers, 9/10 is al gebruikt.

Dat werkt dus niet: volgens een echte random heb je veel nummers in dit geval als 4 of 5 keer gehad voor het laatste ana de beurt komt. ;) Het programma zal dus steeds een nummer kiezen en kijken of ie dat al gehad heeft ja of neen. Maar ook dat is geen zuivere oplossing: wat als al 999999 van de 1000000 nummers aan de beurt geweest zijn? Als de pc dan gewoon ze allemaal random blijft trekken, doet zelfs een moderne pc daar wellicht een paar minuutjes over ;)
Een verdere optimalistie beperkt dit door te stellen dat een nummer opnieuw gepeeld kan worden als het bijvoorbeeld niet bij de 100 laats getrokken nummers zit (afaik gebruikt winamp dit: je kan in de settings ook gaan aanpassen hoe groot deze marge moet zijn)

Men zou er natuurlijk ook voor kunnen zorgen dat ee nummer geen 2 keer gespeeld word door het uit de te spelen verzameling te halen alvorens een nieuw te trekken, maar dna is het natuurlijk ook niet meer "random" :p

Een handige manier is bijvoorbeeld bij Winamp ipv bij het spelen te randomizen, een playlist aan te maken die je randomized.
Voor slideshows is irfanview prima, biedt dat onvoldoende opties, moet je eens bij ACDSee kijken :)