• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik loop al een tijdje met de vraag rond hoe functie beschrijvingen 'werken'. Het si voor mij onduidelijk en ik kan er niets over vinden op tweakers, vacaturesites, wikipedia en google. Zonet begon er al een kleine discussie over in het topic 'Wat verdient een ict'er gemiddeld'.

Wat is een algemene richtlijn over functiebeschrijvingen?
- Wanneer ben je junior, medior of senior? en
- Is er een verschil tussen developer en programmer en weet ik wat nog meer...

Zijn dit maar 'stoere' termen die je bij vacatures tegenkomt of zit er echt verschil in?

Hoop dat het een beetje duidelijk is...

Erik

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tuurlijk zit er verschil in. Als ik naar mijn organisatie kijk kan in het ongeveer als volgt indelen:
- junior : schoolverlater, weinig tot geen ervaring, moet nog veel leren
- medior : enkele jaren ervaring (> 2 jaar), kan zich prima redden, werkt samen met collega's, heeft voldoende kennis en ervaring
- senior : jaren lange ervaring (> 6 jaar), coached andere collega's, heeft visie, zet pijlers uit, wordt als guru gezien, acteerd op architectuur niveau enz.

En het is niet per se zo dat je door lange ervaring ook automatische senior wordt. Er zijn voldoende mensen die het medior niveau gewoonweg nooit ontstijgen omdat ze net dat beetje extra missen. Anderen vliegen juist door de ranken heen, omdat ze erg goed en enthousiast zijn en op hoog niveau binnen hun vakgebied denken.

Zie ook http://www.carrieretijger.nl/carriere/promotie/doorgroeien

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 26-09-2007 12:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 08:01
Vaak merk je ook bij vacatures dat ze bij een senior minstens 'x' jaar werkervaring verwachten. Meestal kan je er dan vanuitgaan dat ze dat bij hun als senior beschouwen.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:00

racoon

mooowwww

Een bepaald bedrijf wil mij als senior netwerkoperator inzetten, heb hier geen ervaring mee, wel 4 jaar helpdeskervaring.

Mogen ze me dan senior noemen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Microkid

Microkid

Smile

racoon schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:27:
Een bepaald bedrijf wil mij als senior netwerkoperator inzetten, heb hier geen ervaring mee, wel 4 jaar helpdeskervaring.

Lijkt me niet. Ze vragen tenslotte een netwerkoperator op senior niveau. Jij hebt alleen helpdesk ervaring. Dat zijn ten eerste twee totaal verschillende functies, en 4 jaar vind ik eerlijk gezegd nog niet voldoende voor senior.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Anoniem: 229806

Ik begin als starter als Senior Software Engineer. HBO-ers beginnen als Junior aldaar.
Als ik een paar jaar ervaring heb word ik iets anders dan software engineer.

Zelf dacht ik dat dat een fout was, senior, maar dat is de benaming die het bedrijf daar intern voor gebruikt. "Mogen ze me senior noemen": Ja, dat mogen ze, ze mogen je ook 'king of network' noemen. Het is alleen NIET gebruikelijk.

• Eriksk
  • Niet online
EN hoe zit het met dingen als Software Engineer, Programmer, Developer...

Zit daar wel verschil tussen of ...

• Microkid

Microkid

Smile

Tuurlijk, maar dat kan je zelf ook wel uitvogelen :)
Developer ontwikkelt dingen maar hoeft het niet per se zelf te programmeren
Programmer programmeert wat de developer ontworpen heeft
Engineer bouwt zaken.

• Eriksk
  • Niet online
Great!

Iig voor mij weer wat duidelijker...

Bedankt

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

racoon schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:27:

ze mogen je zelfs pipo de clown noemen als ze daar blij van worden

blup

Anoniem: 27897

Microkid schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:07:
Tuurlijk, maar dat kan je zelf ook wel uitvogelen :)
Developer ontwikkelt dingen maar hoeft het niet per se zelf te programmeren
Programmer programmeert wat de developer ontworpen heeft
Engineer bouwt zaken.
Ik denk dat deze termen in Nederland doorelkaar gebruikt worden voor hetzelfde. Verschillende bedrijven hanteren andere functie benamingen.

Jij gebruikt de werkwoorden ontwikkelt, programmeert en bouwt. Dit komt volgens mij allemaal op hetzelfde neer. Ook is het een discussie op zich wat nu precies (technisch) ontwerpen is. Wat mij betreft kan je zelfs stellen dat je tijdens het programmeren ook aan het ontwerpen bent.

• Microkid

Microkid

Smile

Hangt er van af. Ik ben architect en ontwerp dus de oplossing. Maar mijn collega's zijn engineer en bouwen hetgeen ik verzonnen heb. Zit dus een duidelijk verschil in.
Tuurlijk komt het voor elkaar dat sommige programmeurs ook tegelijkertijd zaken ontwerpen, maar strikt gezien zijn het aparte functies, die op zich ook weer gecombineerd in 1 persoon kunnen worden. Ik zou mijn eigen ontwerpen ook best zelf kunnen bouwen, maar dat is te kostbaar.

Anoniem: 229806

Voor mij geldt hetzelfde als voor Microkid, ik ben nu senior software engineer.
Dat betekent dat ik begin als programmeur en concreet dingen ga implementeren die
me aangedragen worden.
Daarna groei je door tot architect, ook bij mijn bedrijf.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:00

racoon

mooowwww

kan iemand mij vertellen wat een technisch consultant dagelijks doet.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Pagina: 1