Toon posts:

[Vista/XP] Terug naar XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb een laptop gekregen, hierop zat vooraf Vista geinstalleerd. Omdat veel applicaties die ik nodig heb niet onder Vista draaien, en Vista retetraag draait op dit ding (Acer TravelMate 5310) wil ik van Vista af.
Ik dacht dit zo gedaan te hebben door de XP cd erin te drukken, alle partities te verwijderen, en opnieuw te beginnen met een schone instal. Maar de XP Home cd geeft aan dat hij heen vasteschijfstations kan vinden. Hoe ga ik dit oplossen ?

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

SATA?

Ff drivers van de controller opzoeken, en inladen tijdens de installatie.

[ Voor 88% gewijzigd door The Milkman op 26-09-2007 10:41 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet de drivers voor je controller nog installeren. Waarschijnlijk heb je een S-ATA hdd die op een S-ATA controller die niet standaard door XP herkend wordt.
Met F6 kun je de driver vanaf een floppy laden, of je kunt met nlite de driver slipstreamen op je XP cd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik eerst ook, maar volgens de BIOS gaat het om een IDE schijf

Edit:
volgens acer.nl zit er een S-ata schijf in, nu ff kijken hoe ik dit ga oplossen zonder floppy drive.
Iemand suggesties ? Herkent de Windows XP installatie ook USB Drives ? Anders kan ik op een pennetje de driver kwakken

Edit2:
Opgelost, word vanmiddag een externe floppy drive bezorgt

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 11:02 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Haan

dotnetter

USB stick gaat iig niet werken.. Je kan de driver slipstreamen of misschien dat een usb-floppy wel werkt..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je had ook nog je drivers kunnen slipstreamen in je windows XP cd...

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hiermee maak je een slipstreamed/unattended cd met daarin alle drivers die je maar wilt. (waaronder dus je SATA drivers)

Lees de guide eens en je zal zien dat je het even moet instellen, maar installeren gaat een stuk makkelijker. Je kan vooraf al je productcode opgeven, je gebruikers instellen etcetc.

[ Voor 40% gewijzigd door Kurios op 26-09-2007 11:06 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45
USB floppy zou misschien kunnen werken mits je BIOS deze automatisch opzet. Zo niet, dan ben je alsnog "het lul".

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

USB floppys werken doorgaans wel, dat heb ik al eerder gebruikt in dit soort situaties.

@TS, dat de bios je schijf als IDE ziet kan gewoon kloppen, S-ATA is immers ook IDE, alleen dan serieel aangesloten ipv parallel.

Verwijderd

Topicstarter
Linkje naar acer :http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html
Stap 2 in de readme die ik daar download :
2. Plug in USB Floppy with AHCI driver disk to system USB port. (*a)

USB floppy gaat dus 100% zeker werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de usb drive herkent hij wel, en ik selecteer de driver die mij aanbevolen word op de site van acer, en toch krijg ik nog de melding dat er geen HDD gevonden is ...

Verwijderd

SATA is ook IDE.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar was ik inmiddels achter, ik heb nu een floppy,. met de juiste driver (volgens Acer.nl). Maar enige verschil in de readme is dat mijn cd met SP1 is en zonder SP2, maakt dit uit, zou dit de oorzaak kunnen zijn waardoor de HDD nog steeds niet gevonden word ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Weet je zeker dat je de juiste driver hebt? Kun je niet de driver van de chipfabrikant pakken ipv de Acer driver? Vaak werken die een stuk beter is mijn ervaring.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Haan

dotnetter

Anders toch slipstreamen, kan je gelijk SP2 integreren, scheelt weer een hoop updaten na de installatie ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost !
Volgens de acer site moest ik de volgende driver selecteren:
“Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)”

Maar, Vista stond er nog op, dus "ff" Vista geboot, en in apparaatebeheer gekeken welk S-ATA controller er werkelijk in zit (duurde 30 mins, lang leve Vista). Dit bleek de volgende te zijn:
"Intel 82801GBM SATA AHCI Controller"

Dus heb ik in de lijst met mogelijke drivers van de floppy die maar gepakt, en ja hoor hij doet het....

• floffeld
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2019
Oke nu kan ik wel de harddisk zien bij de installatie, maar nu vraagt hij om de Intel Matrix Storage driver. En mijn USB floppy drive werkt niet meer

• Berktoppie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-02-2024
hm heb zelfde probleem ik wil ook xp op mijn laptop ik heb een packerd bell easy note ik had hem van me vader gekregen. persoonlijk vind ik packerbell niet zon goed merk maar ja je moet dankbaar zijn met wat je krijg want hoeveel mensen krijgen zomaar een laptop!

maar ik wil er xp op instaleren want echt vista goed draaien doet hij niet.
krijg ik dan de zelfde problemen? net zoals Intelligence- ?

www.webshopmasters.nl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Berktoppie schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 16:08:
maar ik wil er xp op instaleren want echt vista goed draaien doet hij niet.
krijg ik dan de zelfde problemen? net zoals Intelligence- ?
Kijk eens wat voor controller je hebt. Aan de hand daarvaan kun je kijken of het potentieel een probleem gaat oplossen (als in, heb je losse drivers voor nodig of niet).

Maar goed, zoals je in dit topic kunt lezen kun je met een floppy en een geslipstreamd cdtje dit prima oplossen.

Verwijderd

Ik heb nu ook 2 weken de Acer Aspire 5310 met vista. Maar ik ben het nu al moe ik zou er graag xp op willen hebben , maar er staan alleen vista drivers op de site van Acer (ook het sata probleem bij xp) . En dan heb je ook geen diskette drive , voor de drivers in te laden .

Een hoop ellende en vertraging daar is vista goed voor ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 19:16 ]

Verwijderd

Na een hoop zoeken en proberen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

- je hebt de 7.0 drivers nodig , de 7.6 werken niet!

die vind je hier

- een usb floppy drive werkt niet, in eerste instantie wel maar een eind verder in de installatie herkent hij hem niet meer, en je hebt de drivers dan nog een keer nodig

- je moet dus een slipstream CD maken, heel simpel zie www.nlite.com en de drivers daarbij zetten (selecteer ze allemaal met CTRL)

dit zou moeten werken

edit: ben nu de drivers aan het installeren, wat een hel !!!
De meeste drivers worden niet gevonden, en het is niet echt duidelijk wat er nu precies allemaal in zit. Zelfs de geluidskaart geeft problemen :(

Ik heb uiteindelijk een goede site gevonden, waar alle dirvers, ook die voor XP, te vinden zijn.
Selecteer notepbook -> aspire 5310, je krijgt hier een overzicht van alle drivers. Zodra je er een selecteerd komt erbij te staan welke versie en voor welk OS hij is.

Conclusie: ik raad het sterk af om dit ding te kopen, met vista is het te traag en XP is bijna niet te installeren, het is allemaal gelukt maar het heeft me een hoop moeite gekost.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 15:29 ]

Verwijderd

Rustig, rustig. Ik snap je frustratie, maar dat had toch voorkomen kunnen worden als je de upgrade advisor had gedraait?

Ik heb heel lang zitten te twisten tussen XP en Vista. Vist ais duidelijk logger en zwaarder, maar handelt threads op een core beter af als XP en daar heb ik baad bij. Met encoden van MPEG2 haal ik 59 in plaats van 57 fps. Somminge dingen zijn in Vista dus vlugger. Ik denk niet zozeer vlugger dan intelligenter. Superfetch is wel een heel groot pluspunt.

Probeer dus rustig te zoeken en nu weet je wat je nodig hebt. Windows update al eens opnieuw laten zoeken?

Verwijderd

Het is makkelijk op te lossen . Zet je Hardeschijf in de bios op IDE mode en je hebt geen drivers meer nodig voor je hardschijf en wordt meteen gezien met de Windows Xp installatie .

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:54:
Het is makkelijk op te lossen . Zet je Hardeschijf in de bios op IDE mode en je hebt geen drivers meer nodig voor je hardschijf en wordt meteen gezien met de Windows Xp installatie .
Dat kan in mijn BIOS ook en dat had ik al eerder gedaan ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:11:
Rustig, rustig. Ik snap je frustratie, maar dat had toch voorkomen kunnen worden als je de upgrade advisor had gedraait?
Werkt de "upgrade advisor" ook als "downgrade advisor" dan? Hij ging van Vista naar XP
Pagina: 1