Groningen krijgt draadloos stadsnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38
Groningen begint 3 oktober met een proef om het centrum van de stad te voorzien van een draadloos stadsnetwerk. Hiermee kan de stadse logistiek makkelijker geregeld worden.

"Wie het netwerk op wil, heeft voorlopig nog gewoon zijn eigen internetabonnement nodig. "Je moet inloggen bij je eigen provider", vertelt Susan Top van de gemeente Groningen. "Alleen studenten van de hogeschool en universiteit kunnen via hun account er gratis op. Maar eigenlijk zien we het internet als een leuk extraatje, het netwerk is in feite een communicatiekanaal."

Woensdag 3 oktober gaat de officiële proef van start. Om een indruk te geven van de vele mogelijkheden is er die dag van ’s middags vijf tot ’s avonds zeven uur een demonstratiemarkt in het stadhuis.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat werken in de praktijk

Meer info welkom :-)

[ Voor 70% gewijzigd door Cozm0 op 26-09-2007 10:03 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 16:08
Mijn MacBook pikte wel een nieuwe HotSpot op (Groningen centrum) maar er kan natuurlijk ook een nieuwe buurman online gegaan zijn ...

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 01:03
Heerlijk dat ze dit gaan doen! Hoop alleen dat ze het goed uitwerken en dat het ook echt goed werkt. :)
Volgend jaar hoop ik ook een student te zijn in Groningen, dus ik vind het een zeer goede ontwikkeling :9

Ga naar www.jellerbert.nl

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Met dat kanaal kun je bijvoorbeeld de verkeerslichten goedkoper regelen, is het een stuk minder duur om de ondergrondse containers signalen te laten geven dat ze vol zitten en krijgt de politie het een stuk makkelijker. ,,De pda's die zij bij zich dragen, hebben bijvoorbeeld lang niet altijd bereik'', vertelt Top. ,,Met het draadloze netwerk krijgen ze dat wel. En ook de camerabeelden die in de binnenstad gemaakt worden en nu alleen nog in een lokaaltje te zien zijn, kunnen dan in de auto bekeken worden.''

Als de politie met het netwerk gaat werken, roept dat de vraag op hoe het zit met de beveiliging. ,,Daarmee zien we geen problemen'', zegt Top. ,,Maar er wordt nog flink getest in de pilotperiode, en dan is beveiliging een belangrijk onderwerp.''
Het zou toch wel erg knudde zijn als iedereen de beveiligingscamerabeelden kan zien en de stoplichten op groen kan zetten. :X

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 13:57

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik ben benieuwd of dit een internet abonement kan vervangen. Ik woon ook in het centrum. Alleen weet ik niet tot hoe ver dit wifi netwerk uitgerold gaat worden. En wat zou de snelheid dan moeten zijn?

Iemand een idee hoe/waar je je kan aanmelden ofzo? Of meer informatie? Ik studeer aan de HG dus ik zou in aanmerking moeten komen :)

[ Voor 18% gewijzigd door EVILSalami op 28-09-2007 20:53 ]

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Gaat er iemand naar die meeting in het stadhuis 3 oktober?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Waarschijnlijk kan je met je HG account inloggen, tenminste, dat is wat ik eruit kan opmaken.

BMW 535D

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:21
Inloggen met je HG/RUG/Eduroam account dus. Lijkt me prima, volgend jaar ben ik ook officieel student @ HG

Verder natuurlijk goed initiatief, ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Soulfly schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:11:
Waarschijnlijk kan je met je HG account inloggen, tenminste, dat is wat ik eruit kan opmaken.
Waar kun je dat uit opmaken?

Ik ga binnenkort maar eens even kijken of er een nieuw wifi netwerk op te vangen is vanuit mijn kamer. :)

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
EVILSalami schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:50:
Waar kun je dat uit opmaken?

Ik ga binnenkort maar eens even kijken of er een nieuw wifi netwerk op te vangen is vanuit mijn kamer. :)
Lees het NRC artikel maar.
Wie het netwerk op wil, heeft voorlopig nog gewoon zijn eigen internetabonnement nodig. ,,Je moet inloggen bij je eigen provider'', vertelt Susan Top van de Gemeente Groningen. ,,Alleen studenten van de hogeschool en universiteit kunnen via hun account er gratis op.

BMW 535D

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik vind dit een leuke ontwikkeling en hoop dat ze het uitbreiden. :) Zou leuk zijn als er later ook nog glasvezel beschikbaar is voor de consument. :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Iemand nog bij de demo geweest gisteren?

btw: http://www.draadloosgroningen.nl/

[ Voor 34% gewijzigd door EVILSalami op 04-10-2007 12:49 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Helaas niet, de tijd was niet geschikt voor me. Zat druk elders. :/ Anders zou ik zeker een kijkje genomen hebben!

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• RobertJ
  • Laatst online: 26-11 22:20
Hm nahjah, ik heb helaas geen WiFi op m'n pc, anders had ik het zeker even getest... :(

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Laats in lijn 11 op de grote markt mijn laptop ff opengeklapt. Ik kreeg het signaal. Vang pagina met inlog scherm in de browser. Getest met mijn hanze account wat ik ook op black board gebruik, maar ik kwam er niet op. Iemand idee of je een account aan moet vragen ofzo?

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
ik ben ook geinteresseerd ik woon bij de vismarkt, heeft iemand al ervaring? werkt het? ik kan het niet testen, heb geen wifi kaartje :$

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik zie nog steeds geen wifi netwerk hier in de buurt. Ik woon toch dichtbij het centrum, einde van de zuiderdiep.

Iemand anders die dit netwerk wel kan vinden?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 15:50

ThunderNet

Flits!

EVILSalami schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:14:
Ik zie nog steeds geen wifi netwerk hier in de buurt. Ik woon toch dichtbij het centrum, einde van de zuiderdiep.

Iemand anders die dit netwerk wel kan vinden?
Peperstraat schijnt het al wel te werken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik woon vlak bij de vismarkt (soephuisstraatje), en ik kan soms verbinding maken met het netwerk: maar het signaal is te slecht om het echt te kunnen gebruiken. Vaak kan ik het netwerk niet zien, of verliest ie zijn verbinding. Erg jammer, want mij adsl ligt er op het moment uit...

Overigens hoef je niks aan te vragen qua account, ik kan inloggen met S133xxxx@student.rug.nl en mijn normale wachtwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Hielko op 03-12-2007 15:26 ]

• RobertJ
  • Laatst online: 26-11 22:20
Jij ook s133xxxx? :P Ik ook :p

Ik heb alleen nog steeds geen Wifi om het testen, ik woon in de Bloemstraat, dat is de Oude Ebbinge uitlopen en dan over het water rechts zeg maar... Ik ben benieuwd...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik woon in de steentilstraat, ik zie helemaal geen netwerk. Hoe moet het heten?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:32
Groningen Draadloos

(geniaal trouwens dat ze het hebben, mijn adsl ligt er nu al meer dan een week uit maar zolang het niet regent kan ik prima internetten)

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Het schijnt dat ze in 2008 de hele stad willen voorzien van draadloos internet. De eerste tests schijnen goed verlopen te zijn. Klinkt goed :)

http://www.draadloosgroni...rk-bewijst-zijn-potentie/
Pagina: 1