SCA -> SCSI - PCI controller: performance??

Pagina: 1
Acties:

• DefTool
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Ok... na wat rondzoeken hier, heb 'k toch nog niet exact gevonden wat ik zocht, bij deze:

Dit zou m'n setup zijn:
http://cgi.benl.ebay.be/B...geNameZWD1VQQcmdZViewItem
€7
Carte contrôleur SCSI Adaptec AHA2940UW PCI €10
Compaq HP 18.2 GB 15K Ultra3 SCSI Drive (188122-B21) €20

-> vooral om OS en belangerijke apps te draaien.

Enkele vragen:
-Welke kabels heb ik nog nodig en waar vind ik die goedkoop? En what about terminators? Of is dat hier niet van toepassing? Op eBay staan er niet echt (goedkoop), waarschijnlijk liggen er toch veel bij mensen onder het stof?
-Is er verschil tussen kabels, qua snelheid? of zit ik met elke 80pin-80pin en 68pin-68pin goed?
-En het belangerijkste: Gaat dit performant zijn? Of lijdt het eerder zwaar onder de verschillende tussenstukken(convertor/controller/pci)?

Verzamelde gegevens:
-HD is een scsi ultra3(eigenlijk SCA interface) met 80pins aansluiting
-Ultra3 zou moeten 160MB/s kunnen leveren
-AHA2940UW heeft een 68pins aansluiting (deze die ik op het oog heb, is denk ik zelfs de pro versie met 2 68pins en 1 50pins)
-deze controller moet 40MB/s aankunnen(jammer van deze beperking tov HD)
http://www.adaptec.com/en-US/support/scsi/2940/AHA-2940UW/

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het lijd niet onder de tussenstukken maar aan de maximale snelheid van de SCSI kaart.
Een beetje IDE controller van de afgelopen jaren is al sneller.
Met een betere controller kan het snel zijn qua accesstimes, maar je throughput zal lijden onder de lage datadichtheid van de schijf.

Het komt er op neer dat je beter een WD Raptor kan kopen.
Hogere datadichtheid -> hogere throughput
Hoge RPM -> lage accesstimes
Snelle SATA interface -> geen bottleneck voor de disk.

edit: even ter vergelijking: ik heb een server met een 6 disk RAID5 array (10Krpm 18GB disks, SCA, U320) op een Dell SCSI RAID kaart (rebranded Adaptec geval met eigen XOR processor en 128MB Cache).
Die 6 disks samen halen slechts 70 a 80MB per seconde. Dit is natuurlijk deels vanwege de niet zo heel grote cache, maar ook vanwege de lage datadichtheid van de schijven.
En die SCSI kaart is sneller en moderner dan die 2940UW...

De RAID0 van 2x 160GB 7200rpm SATA in mijn vaste PC haalt hogere throughput. Het enige waar de 6disk set goed voor is, is lage accesstime.

Ik zou die SCSI spullen lekker laten wezen voor wat het is en een (of meerdere in RAID) Raptors kopen. Veel sneller...

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2007 08:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja een paar raptors haal je niet voor die 30 euro die hij er nu aan uitgeeft, voor dat soort prijzen kan het soms wel leuk zijn. En scsi is gewoon leuk om mee te spelen :)

Maar als ik jou was zou ik niet voor die setup gaan er een klein beetje meer in stoppen.

Zoek een adaptec of lsi u160/u320 kaartje, die dingen moet je echt voor 20 of 25 euro kunnen scoren, als mensen er meer voor willen zijn ze leip.

En zoek dan een niet al te oude 15k schijf er bij, een fujitsu of een seagate. Moet je ook voor weinig kunnen krijgen.

En waarom ebay marktplaats/tweakers moet ook lukken

En zorg dan voor goeie "twisted pair" kabels, amphenol spectra strip is goed, met een actieve terminator. Ook deze dingen hebben mensen wel eens liggen en kun je voor weinig overnemen.

En een sca schijf heeft een converter nodig (Mr @, of 2dehandsch). Let op dat dit vaak OEM schijven zijn en geen garantie hebben.

specs

• DefTool
Dus met een kaartje van de 29160 reeks van adaptec zou het al stukken beter moeten gaan?
http://www.adaptec.com/en-US/products/host_tech/scsi_drives/

Hoe kan ik weten of die HD goeie tijden zal neerzetten? Ik vind namelijk niet veel over die schijf op het net of op tweakers.

Hetzelfde voor andere schijven... maar ik wil er echt niet veel geld aan geven

• maratropa
  • Niet online
Tja als je het puur voor de snelheid doet voor je workstation dan is het niet zo heel nuttig, dan kun je beter 100 euro in de nieuwste sata schijf stoppen.

En qua schijven, een oudere generatie 15k schijf wordt vaak in workstation toepassingen voorbijgelopen door nieuwere sata schijven, dus daarom hoef je het niet te doen.

Als je aan een fujitsu max/mau, maxtor 15kII of seagate 15k5 kan komen is het misschien wel leuk maar alles daarvoor...

[ Voor 52% gewijzigd door maratropa op 26-09-2007 22:20 ]

specs

• DefTool
Pikt het topic op, draait het enkele keren... legt het goed, stil op het forum en... SCHOP

sorry, maar ik zou echt graag weten of dit een interessante oplossing is, vooral qua performance.
Indien het zo is, denk ik dat er andere tweakers er ook wel wat aan zullen hebben

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je performance wil, neem je een setje Raptors in RAID0.
SCSI disks zijn vaak niks sneller of zelfs trager, alleen een lekker lage accesstime door de hoge rotatiesnelheid, maar dat heeft een raptor ook.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Opsommend:

Zelfs met een 29160 kaart blijven het gedateerde schijven die qua performance, warmte en geluid productie het afleggen tegen een setje sata schijven.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• DefTool
Zelfs met een 29160 kaart blijven het gedateerde schijven die qua performance, warmte en geluid productie het afleggen tegen een setje sata schijven.
Als dat zeker waar is, dan is dat het antwoord dat ik nodig heb. Dan kan ik dus beter een kleine SATA hd(7200rpm, en deftige cache) om die als OS schijf te gebruiken?

merci!

• maratropa
  • Niet online
yup

specs

Pagina: 1