Eventuele nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 11:24

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om eventuel een Raptor aan te schaffen omdat deze schijven ondanks de hoge kosten erg snel zijn in allerlei siuaties. Die van mij zijn dagelijks Windows gebruik en het spellen van spelletjes op de PC zelf. Maar de schijf zou dan naast een IDE 320GB schijf kommen die 16MB cache heeft, en op 7200 toeren werkt. Ruimte heb ik wel zat, met 2x320 heb ik nog goed 250Gb over dus.

Eventuele vragen:
Ik werk met een Intel 865PE MCH, Intel ICH5R chipset(Asus P4P800 E Deluxe), kan deze genoeg bandbreedte voor een Raptor leveren? SATA 150 wordt door de chipset ondersteunt.

Kan ik op de schijf 2 partities maken voor Windows en Programma's apart? Of maakt dit juist het grotte voordeel ongedaan? Anders gaat er gewoon 1 partitie op met windows en een backup OS op de andere.

De Raptor X(is maar 10 euro duurder dan de niet X-versie), heeft deze naast het leuke raampje, nog speciale dingen waar je aan moet denken?

Is de Raptor echt zo goed, of valt dat tegen, vergeleken met 'normale' schijven?

De schijven worden door 1 12CM fan gekoeld in mijn nieuwe kast.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Raptors zijn snel, maar 2 7200rpm diskjes in een RAID 0 array komen ook aardig in de buurt. Bekijk http://tweakers.net/benchdb/suite/13 eens, benchmarks van meer dan zat disks, daar kun je toch wel een aardig beeld bij vormen lijkt me :)

Verder is een S-ATA 150 connector snel zat, 150MB/s throughput haal je toch niet op een singledisk. Het enige nadeel is dat je geen gebruik kan maken van dingen als NCQ en TCQ, iets dat die raptors afaik wel ondersteunen. Daarin lever je dus wel wat in op snelheid.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik kan geen Raid draaien :S Een van de connectors is stuk vandaar.
Maargoed, had ik al gezien die suite, maar wou even real life experience van mensen ermee horen.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ondanks het feit dat ik NQC(die in single disk environment nadeel geeft) en TCQ niet ondersteun, ga ik wel voor de hoge snelheidswinst van de Raptor. Moet ik dan 1 partitie maken of kunnen 2 ok wel zonder teveel snelheid te verliezen.? Wil toch zo hoog mogelijke snelheid.

Edit:
Als ik er Windows erop wil zetten, kan dat gewoon of moet hij eerst geinstallerd worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Darkasantion op 26-09-2007 11:37 ]