cyclische redundantiecontrole XD Picturecard

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken geleden een probleem met mijn flashkaartje.
''128MB XD picturecard''

Dit kaartje heb ik gekocht in 2004 voor mijn oude digitale camera,
Olympus (type weet ik niet zo gauw meer, maar dat maakt niet uit)

Het is zonde om dit kaartje weg te gooien want mijn cardreader leest hem nog
en sommige nieuwe cardreaders van nu lezen nog steets dit type Flash, al gaat het wel verdwijnen.

Ik heb een paar weken geleden al mijn docs (voornamelijk tekst en mails) hier op opgeslagen
omdat Flash het veiligste opslagmedium zou zijn :?
Hoewel na even Googlen niet iedereen het hier mee eens is.

Mijn probleem en vraag is:
Al mijn bestanden zijn niet of bijna niet meer te lezen, heb nog wel wat kunnen redden en
had niet alles van de hdd verwijderd.
Sinds vanmiddag krijg ik de melding: cyclische redundantiecontrole.
Ik dacht dat een format via schijfbeheer wel moet lukken, maar nee.
Heb verschillende clusters geprobeerd hoewel 512 bytes natuurlijk de meest gunstige is, maar niets werkte.
Ook FAT en FAT32 geprobeerd.
Vorige week al het hele kaartje met een droog cd doekje schoongemaakt, dit hielp
wel iets, maar niet veel.
Het oppervlak is niet beschadigt.

In andere cardreaders doet hij het ook niet.

Ik wil vragen of iemand weet hoe ik dit kan fixen, of kan flash dan net zo makkelijk
crashen als de hdd.

Via Google niets over cyclische redundantiecontrole bij Flashkaartjes gevonden, ook niet op
Tweakers en alle clusters zijn in orde volgens Windows.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flashgeheugen kan ook corrupt raken. Zeker de wat oudere kaartjes hadden een stuk kortere levensduur dan de huidige kaartjes. Als het dus al vaak beschreven is kunnen er stukken van het geheugen defect raken, iets wat jij in het systeem ziet als een cyclische redunantiecontrole in Windows. (De normale term is CRC, daar vind je meer op dan op de nederlandse vertaling).

Ik zou als ik jou was het kaartje gewoon weggooien. 128MB is tegenwoordig niet echt courant meer te noemen (een 1GB USBstick heb je voor onder een tientje en is net zo betrouwbaar). De kans dat je nog iets van geegevens terug haalt is redelijk klein, zeker als je al hebt zitten formatteren en alles. Een datarecover prog kan uitkomst bieden, maar zet er niet teveel hoop op in.

• Mark Kames
Bedankt!
tja, gelukkig nog wel wat files kunnen back-uppen.
Denk dat de levensduur idd voorbij is, de oudere kaartjes zullen wel geen 10,000 tot 100,000 keer schrijven halen denk ik.

Na formateren, bleven er bestanden staan, die volgens Windows niet leesbaar zijn, maar na even opnieuw openen dan wel weer wel of gedeeltelijk, dus was niet alles kwijt na format.

Maar goed, dit kaartje is rijp voor de prullenbak.

Welk Flash type raden jullie mij aan, ik heb bij mijn nieuwe camera van Canon SD 1 (2GB).
Is SD veilig, of kan ik beter een ander type Flash nemen voor mijn data, ik wil dat ze over min 10 jaar nog te lezen zijn
Ik wil al mijn data op een 4GB kaartje back-uppen, dit kaartje hoeft niet dagelijks beschreven te worden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mark Kames schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:09:
Welk Flash type raden jullie mij aan, ik heb bij mijn nieuwe camera van Canon SD 1 (2GB).
Is SD veilig, of kan ik beter een ander type Flash nemen voor mijn data, ik wil dat ze over min 10 jaar nog te lezen zijn
Ik wil al mijn data op een 4GB kaartje back-uppen, dit kaartje hoeft niet dagelijks beschreven te worden.
Ik zou liever gaan voor een hdd, of een cdtje/dvdtje of andere WORMvorm van opslag. Dat vind ik persoonlijk betrouwbaarder dan flashgeheugen, ook al is het spul van tegenwoordig stukken betrouwbaarder.

Waarom wil je per se iets opslaan op flash geheugen? En mocht je het willen doen, pak gewoon een memory stick. 4GB heb je voor weinig al te pakken, zo'n 25€ en het is compatible met iedere pc die een USBpoort heeft (en je moet tegenwoordie je best doen om er eentje te vinden die dat niet meer heeft :P)

• Mark Kames
Omdat ik voor belangrijke data liever niet iets neemt dat ronddraaid of cd/dvd rot kan veroorzaken.
Maar goed de schijfjes van Philpis zijn erg betrouwbaar.

Ik heb mijn hele muziek collectie van 234 GB ook op 2 hdd's staan, mocht er 1 crashen
dan heb ik altijd een back-up hdd.
Maar 4GB aan data op elke pc op meerdere hd's zoals ik het nu heb vind ik onnodig ruimte.

In een USB stick zit toch ook het zelfde flsh geheugen als een los kaartje ???
Correct me if i wrong.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In een USBstick zit idd hetzelfde geheugen als geheugen in een los kaartje (er zitten vast nog wel verschillen in, gezien niet alle flashgeheugen even snel is, maar het principe is hetzelfde). Alleen zou ik voor een USBstick kiezen om voor maximale compatibiliteit t gaan.

• Mark Kames
Oke bedamkt.

Ik denk dat een USB stick ook wel beter is, Flashkaartjes kunnen ook weer vuil worden.
Volgens mij is een USB stick met de zelfde capiciteit goedkoper dan een los Flashkaartje.

Dan sla ik het op een USB stick op en evt nog voor veiligheid op dvdtje.

Bedankt voor je hulp Terw_Dan !

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mark Kames schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:37:
Oke bedamkt.

Ik denk dat een USB stick ook wel beter is, Flashkaartjes kunnen ook weer vuil worden.
Volgens mij is een USB stick met de zelfde capiciteit goedkoper dan een los Flashkaartje.

Dan sla ik het op een USB stick op en evt nog voor veiligheid op dvdtje.

Bedankt voor je hulp Terw_Dan !
Tja, ik denk dat een USB stick wel wat robuuster is, omdat de meeste USB sticks wel een dopje hebben om over de USB connector te duwen (en die moet je niet net als mij kwijtraken).
Verder is het maken van een dubbele backup altijd aan te raden. Laat je je USB stick in de vijver vallen dan is er de kans dat er ook iets aan stuk gaat. Dus zowel op USBstick als op DVD is sowieso aan te raden. Als het aankomt op kosten is het hooguit een paar cent meer (gezien je een DVDtje al voor 20 cent hebt) maar je zit wel gelijk een stuk veiliger.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor 6 euro heb je een USB Stick waar je SD kaartjes in kunt steken.
Ik vind dit echt enorm handig. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hama.be/bilder/00055/abb/00055310abb.jpg

• Mark Kames
Mmmm, is ook een idee.
Is zo'n dingetje in elke computerwinkel om de hoek te koop?
Ik zal eens kijken, bedankt :)
Pagina: 1