Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:12:
Ik weet niet hoe de performance van OSX games zich verhoudt t.o.v. Windows games, in termen van CPU en geheugengebruik. Maar de games die jij noemt, kun je prima draaien op elke moderne Mac, van de Mac Mini, de iMac tot aan de Mac Pro aan toe. BF2 is tegenwoordig niet meer het allerzwaarste spel en heb ik regelmatig op LAN-parties nog op mijn oude Mac Mini kunnen draaien.
Performance op OSX is niet van toepassing, gezien al z'n games met bootcamp zullen moeten gedraaid worden wil je nog 'iets' van performance overhouden.
Ik weet niet werke normen jij hanteert maar BF2 is in mijn boek nog altijd een zwaar spel, en je kan het ronduit vergeten om dit op de geïntegreerde graphics te spelen van een mac mini of macbook. Zelfde met een paar andere games die hij opnoemt. Ik denk dat het nu niet meer de GMA950 is maar een upgrade daarvan. In elk geval, op die GMA is zelfs trackmania nations niet speelbaar. (wat geen verassing is natuurlijk, dat ding is er totaal niet voor gemaakt). En qua speelbaar bedoel ik niet alles op max, maar een eenvoudige schaduw zou toch mogen kunnen. Het zag er gewoon verschrikkelijk ondermaats uit en de snelheid was bedroevend. Kan je nagaan wat dat met BF2 zal geven. Graphics zijn idd niet het belangrijkste, maar het neemt veel van je plezier weg om zo te moeten gamen.
Hou er rekening mee dat in een Apple er veel meer gedacht is over samenhangend design. Bijna alle componenten zijn op elkaar afgestemd, en OSX draait ook een tikje efficiënter dan Windows. Ik zou zelf de vraag stellen: Wil je puur en alleen bovengenoemde toepassingen, of wil je binnenkort ook wat 'serieuzer' werk gaan doen zoals Photoshop? In dat geval zou je de beslissing kunnen nemen om wat geheugen bij te laten zetten en een goedkoper model te kiezen.
Huh? Wat voor propaganda nonsens is dat nu weer? Ik denk dat je zelf niet weet wat je hiermee concreet bedoelt, maar gewoon wat napraat van wat je overal leest. Vooral 'afgestemd' mag je mij eens uitleggen, en waarom dat relevant zou zijn voor een mac op windows (want daar gaat het toch uiteindelijk over). Uw 'afgestemde' mac zal helemaal niet beter draaien onder windows, waar je gewoon drivers etc nodig zal hebben. Alle componenten zijn trouwens standaard componenten.
Wat wel klopt is dat ze slechts een beperkte range aan hardware ondersteunen (die op voorhand door apple gekend is) zodat ze zelf stabiele drivers kunnen schrijven en zich geen stabiliteitsproblemenen voordoen, al de rest is marketing nonsens.
Daarbij hang je van apple af om windowsdrivers te verkrijgen voor windows in bootcamp.
Ik had zelf een mac mini, en heb daar niet echt op gegamet. Wat wel goed draait zijn games in het genre (en tijdperk) van UT99 en AoEII en zomeer, meer moet je niet verwachten.
Dus als hij per sé ENKEL nog een mac wil overhouden zal het ééntje moeten zijn met een dedicated gpu. (iMac, MacBook Pro). Ik zou hem echter aanraden om gewoon een goedkope macbook te halen voor het gewone werk wat hij blijkbaar zo graag doet op z'n witte vriend, en met het prijsverschil tov de pro macs z'n computer wat bij te werken en die te laten staan voor de games.
Geloof me: dit is echt de betere optie en setup, het zal je veel frustratie besparen. (en rebooten om te gamen is NIET leuk en in de praktijk veel minder interessant dan je denkt, al je sessie's op osx moeten afgesloten worden, enkel om in windows één spelletje te gaan spelen, dat zal je dus echt bijna nooit meer gaan doen)
Op een Mac moet je je niet zo blind staren op de videokaart zoals PC-gebruikers dat nogal eens willen doen.
right, als we ons daar al blind op staren dan is dat omdat wij wél gamen kúnnen spelen, waar dat bij macs meestel geen optie is, of niet tot de vereisten van de doorsnee mac gebruiker behoort. (no flame, maccers hoeven meestal niet te gamen en kopen hun systeem omwille van andere redenen)
En dat blindstaren valt nogal mee hoor, dus vind dit ook maar weer een bizarre 'hail mac' uitspraak of zo