Welke Apple ?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BladePHQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Best Applers,

Ik heb genoeg van windows en wil binnenkort een Mac aanschaffen.

Mijn vriendin heeft vorige week een macbook gehaald en ik als die-hard windows man, ben na een onwennig begin, helemaal verliefd geworden op deze kleine witte vriend.

Nu speel ik af en toe een spel (denk aan WoW, CS:S , TF2, BF2) en dit wil ik natuurlijk ook goed kunnen blijven doen op de mac.Ik gebruik verder geen zware 3d apps. Dus het blijf vooral bij games en veel films.

Ik heb eigelijk geen voorkeur voor een desktop of een laptop. Mocht ik een laptop kiezen, dan komt er een extern scherm bij.

Ik zit echter met een probleem. Ik heb geen flauw idee hoe ik de performance van de macs moet inschatten. Ik vind de 24" Imac erg mooi, maar hoeveel scheelt dit in performance met bijv. een macbook. Zou ik de duurdere 24" nemen, of is voor af en toe een spel, de goedkopere 24" al voldoende?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aangezien alle modellen van een lijn dezelfde videokaart bevatten, kan je snel klaar zijn. Jij wilt een game-mac. Dan heb je de keuze tussen iMac welke een Radeon 2600 bevat en een Macbook Pro (laptop) welke een Geforce 8600 GT bevat.
Qua recensies is de Geforce 8600 veel krachtiger dan de iMac-variant.
http://www23.tomshardware...=854&model2=858&chart=318

Aangezien je zelf aangeeft een voorkeur voor een laptop te hebben is de MacbookPro je dingetje.

Maar zeg eens eerlijk? Had je zelf niet kunnen opzoeken bij Apple welke videokaarten erin zitten en hoe krachtig die videokaarten zich met elkaar verhouden?

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 25-09-2007 19:53 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

Stoney3K

Flatsehats!

Ik weet niet hoe de performance van OSX games zich verhoudt t.o.v. Windows games, in termen van CPU en geheugengebruik. Maar de games die jij noemt, kun je prima draaien op elke moderne Mac, van de Mac Mini, de iMac tot aan de Mac Pro aan toe. BF2 is tegenwoordig niet meer het allerzwaarste spel en heb ik regelmatig op LAN-parties nog op mijn oude Mac Mini kunnen draaien.

Hou er rekening mee dat in een Apple er veel meer gedacht is over samenhangend design. Bijna alle componenten zijn op elkaar afgestemd, en OSX draait ook een tikje efficiënter dan Windows. Ik zou zelf de vraag stellen: Wil je puur en alleen bovengenoemde toepassingen, of wil je binnenkort ook wat 'serieuzer' werk gaan doen zoals Photoshop? In dat geval zou je de beslissing kunnen nemen om wat geheugen bij te laten zetten en een goedkoper model te kiezen. Op een Mac moet je je niet zo blind staren op de videokaart zoals PC-gebruikers dat nogal eens willen doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hij zal toch Windows moeten gebruiken, van Battlefield 2, CS:S en TF2 zijn er immers geen Mac versies. Counter-Strike Source draait voor geen meter op een GMA950 en ik betwijfel of Battlefield 2 het wel goed doet (ter vergelijk, Battlefield 2 draait op een GeForce FX 5200 en een GeForce 6200 best brak, maar de snelle processor zou dat wellicht op kunnen vangen). Je minimale keus wordt dan denk ik toch een MacBook Pro of een iMac 20"/24" met de 2600 Pro videokaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 25-09-2007 20:21 ]

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
OSX games?!

Zal toch via bootcamp ofzo moeten?

edit: like he said :P

[ Voor 28% gewijzigd door Póg mo Thóin op 25-09-2007 20:19 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• BladePHQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Photoshop zou er heel misschien wel eens op kunnen komen te staan. Maar echt serieus zal dat niet worden.

Bedankt voor de heldere reacties. Dit geeft me het laatste zetje naar de mac toe. Ik denk de Imac. Nu alleen nog even kiezen welke versie :)

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
iron_mike010 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:18:
OSX games?!

Zal toch via bootcamp ofzo moeten?

edit: like he said :P
ja,OS X Games,

http://store.apple.com/1-...=home/mac/buying_guide/ea
:)

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

BladePHQ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:19:
Photoshop zou er heel misschien wel eens op kunnen komen te staan. Maar echt serieus zal dat niet worden.

Bedankt voor de heldere reacties. Dit geeft me het laatste zetje naar de mac toe. Ik denk de Imac. Nu alleen nog even kiezen welke versie :)
photoshop draait soepel op elke mac die je nu kunt kopen.

koop een Macbook Pro. daar zit een goeie grafische kaart in (de rest van de hardware is allemaal vergelijkbaar). de Mac mini, Macbook (gewoon) en iMac bieden geen beste graphics voor games. Voor al het andere eigenlijk wel.

Stop er lekker veel werkgeheugen in. Dat merk je op een Mac echt! Ik heb 2Gb, dat is genoeg om hele zware apps tegelijk te draaien. Of Windows Vista in Paralells. 3Gb zou echter ideaal zijn, denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door t-h op 25-09-2007 20:24 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

Stoney3K

Flatsehats!

Frietsaus schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:17:
Hij zal toch Windows moeten gebruiken, van Battlefield 2, CS:S en TF2 zijn er immers geen Mac versies. Counter-Strike Source draait voor geen meter op een GMA950 en ik betwijfel of Battlefield 2 het wel goed doet (ter vergelijk, Battlefield 2 draait op een GeForce FX 5200 en een GeForce 6200 best brak, mijn ervaring althans). Je minimale keus wordt dan denk ik toch een MacBook Pro of een iMac 20" met de 2600 Pro videokaart.
Het is maar net wat voor eisen je stelt! Ik heb jaren lang gegamed op een Intel i810 zónder AA, filtering of wat dan ook, en de spellen die ik speelde waren net zo speelbaar hoor. BF2 heb ik regelmatig gespeeld op mijn oude Centrino (1,4GHz Pentium M, 512MB, Intel 865GM) en speelbaar was het ongetwijfeld. Erg mooi was het niet, maar ik verwachtte dan ook geen console-kwaliteit graphics. Ik ben pixeltellen onder DOS gewend :)

Maar als je je Mac ook als PC wil inzetten, dan zou ik bovenstaand advies opvolgen. De MacBook Pro is wel wat duurder, maar zeker het geld waard.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

de duurdere modellen iMac hebben een andere gfxkaart dan het instapmodel

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BladePHQ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 19:47:
Best Applers,

Ik heb genoeg van windows en wil binnenkort een Mac aanschaffen.

Mijn vriendin heeft vorige week een macbook gehaald en ik als die-hard windows man, ben na een onwennig begin, helemaal verliefd geworden op deze kleine witte vriend.

Nu speel ik af en toe een spel (denk aan WoW, CS:S , TF2, BF2) en dit wil ik natuurlijk ook goed kunnen blijven doen op de mac.Ik gebruik verder geen zware 3d apps. Dus het blijf vooral bij games en veel films.

Ik heb eigelijk geen voorkeur voor een desktop of een laptop. Mocht ik een laptop kiezen, dan komt er een extern scherm bij.

Ik zit echter met een probleem. Ik heb geen flauw idee hoe ik de performance van de macs moet inschatten. Ik vind de 24" Imac erg mooi, maar hoeveel scheelt dit in performance met bijv. een macbook. Zou ik de duurdere 24" nemen, of is voor af en toe een spel, de goedkopere 24" al voldoende?
Als je nog een PC hebt, waarom hou je die er niet gewoon naast voor de games? Dan maakt het geen donder uit wat je koopt, laptop, imac, dan ben je helemaal vrij.

Als games toch persé op de mac moet, dan weet ik niet of de 450 euro duurdere mac wel zoveel zin heeft.

Ik vind het nogal idioot dat mensen serieus een mac pro van minimaal 2500 euro (ex scherm) aanbevelen als serieuze kandidaat. Dan kun je nog beter de 'goedkope' 24 inch nemen en de rest van het geld besteden om je 'oude' pc te upgraden.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ehmz... ooit gehoord van de MacBOOK Pro? :P Die bedoelen ze steeds, is ongetwijfeld nog steeds duur, maar wel een prachtig apparaat :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Huh.. die 24" iMac heeft gewoon een aardig goede videokaart hoor. Kun je zeker mee gamen.

|>

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als ik jou was zou ik nog ff wachten met het aanschaffen, iig als je een notebook variant wil. Er zijn verschillende geruchten dat ze met een nieuwe lijn Macbooks komen in oktober.

• PhOneman
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
sOid schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:34:
Als ik jou was zou ik nog ff wachten met het aanschaffen, iig als je een notebook variant wil. Er zijn verschillende geruchten dat ze met een nieuwe lijn Macbooks komen in oktober.
Dat zou heel goed kunnen, want ik zie vandaag opeens in de Apple store dat de prijzen zijn gezakt.
Gister was het instap model van de macbook nog 1099 vandaag 1049.
Lijkt erop dat Apple nu nog even de laatste verkoopspurt inzet en in oktober de nieuwe macbook modellen worden gelanceerd. Zou ik voor de zekerheid nog even wachten. Want ik stond ook op 't punt een macbook aan te schaffen. Ga nu nog even wachten :)

Work is for people that can't play video games

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:17
PhOneman schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:21:
[...]

Dat zou heel goed kunnen, want ik zie vandaag opeens in de Apple store dat de prijzen zijn gezakt.
Gister was het instap model van de macbook nog 1099 vandaag 1049.
Lijkt erop dat Apple nu nog even de laatste verkoopspurt inzet en in oktober de nieuwe macbook modellen worden gelanceerd. Zou ik voor de zekerheid nog even wachten. Want ik stond ook op 't punt een macbook aan te schaffen. Ga nu nog even wachten :)
Het instap model is altijd al €1049 geweest. In elke willekeurige apple store die ik ken in ieder geval wel, zelfs online. Ik denk zelf niet dat er nieuwe MacBooks komen. De C2D lijn is er nog helemaal niet zo lang! Áls ze er komen, komen ze naast de ''normale'' MacBooks denk ik.

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:12:
Ik weet niet hoe de performance van OSX games zich verhoudt t.o.v. Windows games, in termen van CPU en geheugengebruik. Maar de games die jij noemt, kun je prima draaien op elke moderne Mac, van de Mac Mini, de iMac tot aan de Mac Pro aan toe. BF2 is tegenwoordig niet meer het allerzwaarste spel en heb ik regelmatig op LAN-parties nog op mijn oude Mac Mini kunnen draaien.
Performance op OSX is niet van toepassing, gezien al z'n games met bootcamp zullen moeten gedraaid worden wil je nog 'iets' van performance overhouden.

Ik weet niet werke normen jij hanteert maar BF2 is in mijn boek nog altijd een zwaar spel, en je kan het ronduit vergeten om dit op de geïntegreerde graphics te spelen van een mac mini of macbook. Zelfde met een paar andere games die hij opnoemt. Ik denk dat het nu niet meer de GMA950 is maar een upgrade daarvan. In elk geval, op die GMA is zelfs trackmania nations niet speelbaar. (wat geen verassing is natuurlijk, dat ding is er totaal niet voor gemaakt). En qua speelbaar bedoel ik niet alles op max, maar een eenvoudige schaduw zou toch mogen kunnen. Het zag er gewoon verschrikkelijk ondermaats uit en de snelheid was bedroevend. Kan je nagaan wat dat met BF2 zal geven. Graphics zijn idd niet het belangrijkste, maar het neemt veel van je plezier weg om zo te moeten gamen.
Hou er rekening mee dat in een Apple er veel meer gedacht is over samenhangend design. Bijna alle componenten zijn op elkaar afgestemd, en OSX draait ook een tikje efficiënter dan Windows. Ik zou zelf de vraag stellen: Wil je puur en alleen bovengenoemde toepassingen, of wil je binnenkort ook wat 'serieuzer' werk gaan doen zoals Photoshop? In dat geval zou je de beslissing kunnen nemen om wat geheugen bij te laten zetten en een goedkoper model te kiezen.
Huh? Wat voor propaganda nonsens is dat nu weer? Ik denk dat je zelf niet weet wat je hiermee concreet bedoelt, maar gewoon wat napraat van wat je overal leest. Vooral 'afgestemd' mag je mij eens uitleggen, en waarom dat relevant zou zijn voor een mac op windows (want daar gaat het toch uiteindelijk over). Uw 'afgestemde' mac zal helemaal niet beter draaien onder windows, waar je gewoon drivers etc nodig zal hebben. Alle componenten zijn trouwens standaard componenten.

Wat wel klopt is dat ze slechts een beperkte range aan hardware ondersteunen (die op voorhand door apple gekend is) zodat ze zelf stabiele drivers kunnen schrijven en zich geen stabiliteitsproblemenen voordoen, al de rest is marketing nonsens.

Daarbij hang je van apple af om windowsdrivers te verkrijgen voor windows in bootcamp.

Ik had zelf een mac mini, en heb daar niet echt op gegamet. Wat wel goed draait zijn games in het genre (en tijdperk) van UT99 en AoEII en zomeer, meer moet je niet verwachten.

Dus als hij per sé ENKEL nog een mac wil overhouden zal het ééntje moeten zijn met een dedicated gpu. (iMac, MacBook Pro). Ik zou hem echter aanraden om gewoon een goedkope macbook te halen voor het gewone werk wat hij blijkbaar zo graag doet op z'n witte vriend, en met het prijsverschil tov de pro macs z'n computer wat bij te werken en die te laten staan voor de games.

Geloof me: dit is echt de betere optie en setup, het zal je veel frustratie besparen. (en rebooten om te gamen is NIET leuk en in de praktijk veel minder interessant dan je denkt, al je sessie's op osx moeten afgesloten worden, enkel om in windows één spelletje te gaan spelen, dat zal je dus echt bijna nooit meer gaan doen)
Op een Mac moet je je niet zo blind staren op de videokaart zoals PC-gebruikers dat nogal eens willen doen.
right, als we ons daar al blind op staren dan is dat omdat wij wél gamen kúnnen spelen, waar dat bij macs meestel geen optie is, of niet tot de vereisten van de doorsnee mac gebruiker behoort. (no flame, maccers hoeven meestal niet te gamen en kopen hun systeem omwille van andere redenen)

En dat blindstaren valt nogal mee hoor, dus vind dit ook maar weer een bizarre 'hail mac' uitspraak of zo :?
Pagina: 1