Samsung Syncmaster 215tw

Pagina: 1
Acties:
  • 5.164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229659

Topicstarter
Beste forummers,
Ik ben een fotograaf en had na veel uitzoekwerk besloten de Syncmaster 215tw van Samsung aan te schaffen (SPVA technologie). Nu blijkt dat veel winkels de monitor niet meer leveren.

Weet iemand misschien in welke (niet-web)winkel deze nog te koop is, en of er anders eventueel een opvolger gekomen is (kan ik nergens vinden... de reden waarom hij in veel winkels niet meer leverbaar is).

Ik hoop dat iemand me hier een beetje mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Ik zat een paar weken geleden in hetzelfde pakket. Ik heb nog een exemplaar kunnen bemachtigen, maar ik denk echt de laatste, heb heel wat afgebelt.

Voor de prijs is hij erg goed, maar toch overweeg ik hem terug te brengen. Hij heeft erg veel last van een verschil in helderheid over het scherm. Kleur is erg goed, zeker na callibratie.

Een alternatief is de Eizo S2111W, zelfde scherm, zelfde problemen, 350 euro duurder. de Eizo CE210W heeft ook hetzelfe paneel, nog eens 400 euro duurder.

Ik heb goede verhalen gehoort over de CE240W, maar is weer een paar honderd euro duurder.

Een punt van belang voor mij was ook HDCP mogelijkheid, de reden waarom de CE reeks minder interessant werd.

Erg moeilijk allemaal. Ik denk dat LCD nog erg in de kinderschoenen staat. Ik overweeg nog of ik kan leven met de beperkingen van mijn huidige scherm ... of niet. 8)7

Specs van pc

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:45
Ik weet niet of je de zwarte of de zilveren wilt... maar bij Euromaxi in Spijkenisse is de zilveren nog te bestellen (levertijd 1-5 werkdagen).

Ik heb hier zelf een paar weken geleden de 214T gekocht (ook op bestelling) en dat ging vrij vlot.

Ze hebben ook een redelijk geprijsde pixelgarantie mocht je daar behoefte aan hebben.

En het is niet alleen een webwinkel, ze hebben ook een normaal winkelpand.

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 11:59
Persoonlijk zou ik ook de 214T aanraden.
Een vriend van mij is architecht in opleiding en heeft dat scherm ook, echt een prachtscherm.

Euromaxi bestel ik ook vaak spullen en is een vertrouwbare, snelle en meest niet al te dure webwinkel.
Ik ben ook wel eens langs geweest in het pand in Spijkenisse om mijn monitor op te halen.

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties! Ik ga er even over nadenken :)

• honey
Nog even over het formaat,... breedbeeld is echt een zegen voor fotobewerking. Ideaal in Lightroom en PS. Dus voor jouw doel zou ik toch een breedbeeld kiezen.

Succes en laat even weten wat je koop en waarom. :)

Specs van pc

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Zijn er meer mensen met tips waar de 215TW nog te koop is? Ik zoek hetzelfde scherm, maar iedere webwinkel die beweert dat ze het nog op voorraad hebben blijkt het na een paar dagen toch weer niet te hebben als je daadwerkelijk een bestelling heb geplaatst. Heb er inmiddels al vier van die ervaringen op zitten, echt heel frustrerend |:(

En anders: weet iemand of Samsung al bekend heeft gemaakt of er nog een opvolger van de 215TW komt, ook met het S-PVA panel erin??

Topicstarter
En wat ik op toevoeging op JME dan even wil vragen: is er een concreet/groot verschil tussen de 214t (PVA) en de 215tw (SPVA)?

Ik kan niet wachten om met Lightroom, Bridge, CS etc op een breedbeeld te werken met goed gecalibreerde kleuren; ik vraag me alleen af waarom een goed "foto-scherm" zo lastig te koop is nu.

• honey
Anoniem: 229659 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:55:
En wat ik op toevoeging op JME dan even wil vragen: is er een concreet/groot verschil tussen de 214t (PVA) en de 215tw (SPVA)?

Ik kan niet wachten om met Lightroom, Bridge, CS etc op een breedbeeld te werken met goed gecalibreerde kleuren; ik vraag me alleen af waarom een goed "foto-scherm" zo lastig te koop is nu.
Behalve dat 215tw breedbeeld is?

Specs van pc

Anoniem: 120284

Anoniem: 229659 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:55:

Omdat 99% van de markt goedkope TN crap wil. Veel inches, en meer weet Jan met de pet ook niet. De enige maatstaf is dan euro's per inch. Dat zwart opeen grijs is en als je hem van onderaf bekijkt het negatief krijgt te zien doet er niet veel toe lijkt het.

Net zoiets stoms als dat de 21" QXGA TFT's verdwenen zijn, Samsung geen gewone 4:3 niet-TN monitor (exept veel te dure XL 20) meer heeft, Dell de 2007(w)FP uit productie heeft genomen en dat uberhaupt S-IPS geheel lijkt te verdwijnen.

Overigens wil ik nog wel even waarschuwen: ga niet gamen met een 214T / 215T, want dat zal niet zo erg goed gaan gezien de enorme inputlag.

Heb zelf een 204Ts overigens. Prachtig scherm, maar ik haaat die inputlag. En daarom denk ik aan een 30" Dell 3007WFP; groot, geen TN, geen inputlag (ja, miniem).

Anoniem: 70824

voor degenen die nog een 215TW zoeken. Zag hem laatst (week of 2 geleden nog) staan bij MM Amsterdam. Hij was <400 euro dacht ik! Heb zelf ook een 215TW en na de overstap van TN naar SPVA wil ik niet meer terug.... Nu nog een mooie 24" SPVA zien te vinden ;)

Anoniem: 108115

Ook voor mij voldeden de specificaties van dit model goed aan mijn eisen. Ik heb het ruim 3 weken geleden bij Euromaxi besteld toen de productpagina van de 215TW nog via het menu van hun pagina te bereiken was. Inmiddels is het niet meer te bereiken behalve via de link in pricewatch. Als je daarmee hun productpagina bekijkt zul je zien dat de titel inmiddels veranderd is met als toevoeging "komt niet meer!!" hoewel er nog steeds 1-5 dagen als levertijd staat. Ook voor mij is er helaas nog geen zicht op levertijd... ;(
Voorzover ik weet heeft Samsung geen nieuwere M/(S)P-VA schermen aangekondigd als opvolger.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 108115 op 27-09-2007 12:34 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb navraag gedaan over die 215TW bij de MediaMarkt Arena. Daarvan staat er nog maar eentje (het demo-model) en die blijkt van Samsung zelf te zijn. Er zit dan ook geen verpakking/accessoires bij en de monitor mag ook helemaal niet worden verkocht. Het prijskaartje dat erbij staat is een vergissing geweest van een afdelingsmanager die heeft staan slapen. Het toestel wordt nu verwijderd. Misschien maar beter ook, want volgens de verkoper stond het apparaat al sinds maart dit jaar vrijwel iedere dag 12 branduren te maken. Dan heb ik liever geen korting en wel een nieuw toestel...
Maar goed, al met al heb ik dus nog steeds geen 215TW. Ik denk dat ik het maar opgeef :'( Iemand enig idee of de PVA-panelen van Acer een beetje OK zijn? Die zijn dermate betaalbaar dat ik een beetje aan de kwaliteit ga twijfelen. Of anders een 2007WFP van Dell, al gebruiken die tegenwoordig opeens IPS-panelen in plaats van PVA. Twijfels... 8)7

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

nFo

Tja, voor mijn neus staat een: 215TW :P

• honey
De Eizo S2111W is een alternatief, vrijwel zelfde scherm, maar 10-bit LUT.

Trouwens gamen gaat prima op een 215TW, geen input lag of nabeelden. WOW en Bioshock ervaring.

Specs van pc

Anoniem: 169677

Ik werk bij een computershop / webshop (net nieuw) en ik heb er nog 1 bij de leverancier staan.

€637.95

Mail mij op dannydeheer@cdm-webshop.nl

met vriendelijke groeten

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

nFo

Veel te duur. ;)

Anders haal je het uit duitsland:
http://geizhals.at/deutschland/a191442.html
€ 400 <

[ Voor 76% gewijzigd door nFo op 27-09-2007 17:16 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Anoniem: 169677 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:51:
Ik werk bij een computershop / webshop (net nieuw) en ik heb er nog 1 bij de leverancier staan.

€637.95

Mail mij op dannydeheer@cdm-webshop.nl

met vriendelijke groeten
Als dit een representatief voorbeeld van jullie prijsbeleid is, dan weet ik al welke net nieuwe webshop ik niet hoef te gaan bekijken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108115

Gisteren een mailtje gehad van Euromaxi waarin gemeld werd dat mijn monitor is komen te vervallen van de bestelling. ;( Erin stond zij de monitor helemaal niet meer zullen krijgen van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JME schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:24:
Maar goed, al met al heb ik dus nog steeds geen 215TW. Ik denk dat ik het maar opgeef :'( Iemand enig idee of de PVA-panelen van Acer een beetje OK zijn? Die zijn dermate betaalbaar dat ik een beetje aan de kwaliteit ga twijfelen. Of anders een 2007WFP van Dell, al gebruiken die tegenwoordig opeens IPS-panelen in plaats van PVA. Twijfels... 8)7
Nee, worden door elkaar gebruikt.
honey schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:46:

Trouwens gamen gaat prima op een 215TW, geen input lag of nabeelden. WOW en Bioshock ervaring.
Bewijs graag? 204Ts heeft inputlag, 214T heeft inputlag, 244T heeft inputlag (50 ms ongeveer), en jij zegt dat de 215TW dat niet heeft, verrassing voor je: het eerste PVA scherm zonder inputlag moet nog op de markt gezet worden.

Dus bewijzen (naast CRT met stopwatch op scherm in cloonmodus en dan fotograferen), of je post bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 17:15

Garrett

Watercooler

Ik wou zeggen, input lag is DE reden dat ik die 215TW eruit heb gemieterd :r
Nu lekker een Dell 2407WFP rev. A04 zonder banding of ander gezeik :Y)

I love watercooling

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 13:54
Heb hier twee 215TWs voor me neus staa.. eh, hangen. Beide gekocht bij Euromaxi, beide ook opgehaald. Eerste in april gehaald, binnen 5 dagen stond ik daar voor de deur. Tweede in juni besteld, pas half juli hadden ze em binnen dus toen hadden ze al wat problemen met leveren. Over de schermen zelf kan ik kort zijn: GE-WEL-DIG. Kleuren zijn goed, kijkhoek is top, contrast is netjes, enkel backlight bleeding met vol zwart scherm en zelfs dan valt het mee. Mocht je eraan kunnen komen, zeker doen.

Wat dat gelul van die input lag betreft, ik speel op z'n tijd best een gamepie, ga meerder lans per jaar af en ook al zou ie er zijn, boeie. Last heb ik er iig NIET van en daar gaat het mij om. Mensen moeten soms toch echt es stoppen met kijken naar cijfertjes en met eigen ervaringen gaan werken. Want de beeldkwaliteit van deze panelen hier ging mij toch echt boven die zogenaamde doemscenario's van input lag...

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb ook deze monitor aangeschaft in juni voor fotobewerking. Wat een verschil met een TN panel, ongelooflijk mooie kleuren en kijkhoek. Inputlag heb ik geen last van, ik werk overigens met een draadloos toetsenbord en muis.

Topicstarter
Ik heb inmiddels van Samsung het bericht gekregen dat de 215tw niet meer wordt geproduceerd.

Op mijn vraag of er een opvolger of ander SPVA paneel gaat komen werd ik doorverwezen naar Samsung.nl. Of weet iemand meer over een evt opvolger?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb die vraag gisteren ook gesteld aan Samsung, dus ik zal binnenkort wel dezelfde reactie krijgen.
Beetje dom: op de service-pagina van de website moet je aangeven over welk type je een vraag wilt stellen, maar daar staat de helft van het assortiment niet op, waaronder de 215TW. Slordig. Sowieso nogal een knullige website, je kunt niet eens verschillende producten met elkaar vergelijken. Veel succes met je doorverwijzing, ik hoor het graag als jij wel iets interessants weet te vinden op hun website ;)

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Als je nieuws hebt, ik ben benieuwd... zoek ook naar een dergelijk scherm (S-PVA of gelijkwaardig), met aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur (bijv. DVD, digitale TV, Wii) en liefst ook nog goed verstelbaar. Ik had me voorgenomen om de 215TW of gelijkwaardige monitor ergens dit najaar te gaan halen, het zou mooi zijn als er dan nog zoiets te krijgen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Bokkiej op 29-09-2007 14:26 ]

• honey
Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:40:
Bewijs graag? 204Ts heeft inputlag, 214T heeft inputlag, 244T heeft inputlag (50 ms ongeveer), en jij zegt dat de 215TW dat niet heeft, verrassing voor je: het eerste PVA scherm zonder inputlag moet nog op de markt gezet worden.

Dus bewijzen (naast CRT met stopwatch op scherm in cloonmodus en dan fotograferen), of je post bijstellen.
Jonge jonge wat een emotie. :P

Het kan mij helemaal niks schelen of er een input-lag of gosthing meetbaar is. Het gaat er mij om wat ik zie tijdens het gamen. Ik merk er tot nu niets van. Misschien ben je, zeker gezien je reactie, gewoon een gevoelig typetje?

Gebruik vooral 2ms TN panelen met een prut kwaliteit wat kleuren betreft. TS is een fotograaf.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlondMM
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 20:42
Ik baal, zit in zelfde situatie. Bijna twee weken geleden bij EuroMaxi besteld, krijg ik gisteren DE mail dat ie verzonden is. Vandaag een simpel mailtje: niet meer leverbaar. Databasefoutje was het verhaal.

En nu een twee keer zo dure monitor kopen? Dacht het niet, ik wacht nog wel even af. Researchen jongens en meldt het als je een alternatief ziet voor de beeldbewerkers onder ons!

:( :( :( :( :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlondMM
Gateway FPD2185W

Zelfde specs, iets goedkoper, gelukkig zonder geluid, maar met component aansluiting met Faroudja chip (is voor mij een pre die aansluiting of minstens s-video).

Helaas, sinds Gateway uit Nederland is verdwenen, is deze alleen leverbaar in de States.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garrett schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:32:
Ik wou zeggen, input lag is DE reden dat ik die 215TW eruit heb gemieterd :r
Nu lekker een Dell 2407WFP rev. A04 zonder banding of ander gezeik :Y)
Wil net zeggen. Alhoewel de 2407WFP ook inputlag heeft. (Al is het wel een factor 2 a 3 minder)
Cubefanatic schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 08:37:
(...)

Wat dat gelul van die input lag betreft, ik speel op z'n tijd best een gamepie, ga meerder lans per jaar af en ook al zou ie er zijn, boeie. Last heb ik er iig NIET van en daar gaat het mij om. Mensen moeten soms toch echt es stoppen met kijken naar cijfertjes en met eigen ervaringen gaan werken. Want de beeldkwaliteit van deze panelen hier ging mij toch echt boven die zogenaamde doemscenario's van input lag...
Erg fijn dat JIJ er geen last van hebt, ik ben blij met mijn ogen die die 50 ms WEL zien.

Ten twee gaat het hier niet om cijfertjes maar om een merkbaar verschil. Ik had ook nog niet gehoord van inputlag toen ik mijn monitor kocht. Ik merkte in week 1 meteen dat hij achter liep.

Dus waar haal jij die cijfertjes vandaan? A si, ik heb zelf cijfertjes geproduceerd ja, om mijn bewering te staven. Maar dat was in de volgorde: wat is dit irritant zeg, even meten, dus niet cijfertjes lezen en pissed worden.

Ten derde; speel Quake 3 op hoog nivea en je wint nooit meer met zo'n monitor!
honey schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:45:
[...]

Jonge jonge wat een emotie. :P

Het kan mij helemaal niks schelen of er een input-lag of gosthing meetbaar is. Het gaat er mij om wat ik zie tijdens het gamen. Ik merk er tot nu niets van. Misschien ben je, zeker gezien je reactie, gewoon een gevoelig typetje?

Gebruik vooral 2ms TN panelen met een prut kwaliteit wat kleuren betreft. TS is een fotograaf.
Dat is dan erg fijn voor jou dat jij het niks kan schelen of hij wel of geen inputlag heeft.

Verder gaat het hier niet om 'gevoelig' type. Het gaat erom dat jij klinkkare onzin zit te verkopen, gewoon liegen dus.

Om nogmaals aan te halen:
honey schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:46:

Het gaat me er helemaal niet om of die monitor wel of geen inputlag heeft. Al loopt hij 3 seconden achter, zal mij een worst wezen. Ja, hij heeft inderdaad mooi beeldkwaliteit, en ja, dat is het belangrijkste voor een fotograaf, en ja, als fotograaf maakt je die inputlag ook niks uit.

Maar maar het me wel om gaat is dat je geen leugens moet verkopen.

En nog een verrasing voor je: ik heb zelf een S-PVA Samsung 204Ts, prachtige beeldkwaliteit inderdaad, maar ik haat die inputlag. En dat laatste gaat er tevens de hoofdreden voor worden dat ik binnenkort ofwel een Dell 2007FP koop of een monitor gebaseerd op het nieuwe LG-Philips LM300WQ5 S-IPS panel met LED verlichting.

Oftewel:
a) je liegt
b) jij merkt geen inputlag dus zeg je dat het er niet is (foute formulering omdat je dan 'ik zie het niet' had moeten zeggen)

Nogmaals: inputlag of niet?

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlondMM
Ik denk dat het de 2007WFP van Dell gaat worden. Helaas geen component, maar wel s-video en de mogelijkheid tot schaling van breedbeeld dan wel 4:3 materiaal. Bovendien zit er een IPS panel in en is het scherm niet glanzend (gelukkig). Tot slot kan deze alle kanten draaien, in de hoogte schuiven en om z'n as draaien om in 90 graden te werken.

Sorry Samsung, maar helaas. Levertijd en service zijn me ook wat waard.

edit: nachtwerk dit :O

[ Voor 3% gewijzigd door BlondMM op 30-09-2007 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor je een 2007WFP gaat kopen, wil ik wel graag dat je weet dat er tegenwoordig ook S-PVA 2007WFP's geleverd worden!!

Het is panel lottery!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlondMM
Ik las het in een ander topic al over de Dell. Ik hou de daar genoemde leverancier maar eens in de gaten. Samsung zie ik het niet meer worden; blij toe nu ik me realiseer dat PVA panels duidelijk meer input lag kennen dan IPS versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Ga voor de gein eerst es een weekje met een PVA paneel werken voor je over inputlag begint te zeiken. Ook al zou het er zijn, boeiend. Als je er tijdens gebruik 0,0 last van heb (zoals ik en Honey) dan hoort dat geen issue te zijn. Denk ook dat dat meer een broodje aap verhaal is van iemand ergens op een forum, je hebt altijd van die mensen die bepaalde dingen pas gaan merken NADAT ze het lezen. En dan zit die zogenaamde lag gewoon tussen je oren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

BlondMM schreef op zondag 30 september 2007 @ 05:17:
Ik las het in een ander topic al over de Dell. Ik hou de daar genoemde leverancier maar eens in de gaten. Samsung zie ik het niet meer worden; blij toe nu ik me realiseer dat PVA panels duidelijk meer input lag kennen dan IPS versies.
Nu lees ik overal dat PVA-panels helemaal geweldig zijn voor fotobewerking. Maar IPS-panels dan? Kennelijk vindt Dell ze vergelijkbaar, want ze gebruiken ze door elkaar in hun 2007WFP. Maar de responsetijd van de IPS-versie is wel 16 ms, tegenover 8 ms voor de PVA-versie. Maakt de IPS dat verschil weer goed op andere aspecten? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

IPS heeft betere kijkhoeken, en iets betere kleuren
PVA heeft betere zwart'levels' maar in algemeen is IPS beter

En Dell gebruikt volgensmij nu S-PVA panelen omdat die goedkoper zijn om te produceren, terwijl IPS panelen een stuk duurder zijn.

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik kom van een CRT scherm, die heeft geen input lag en is misschien ook nog een alternatief?

LCD staat nog in de kinderschoenen en we zijn allemaal beta-testers. Over een paar jaar verwacht ik snelle en goede schermen. Helaas kon mijn 17-inch CRT niet meer, anders bleef ik zeker nog bij CRT technologie.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cubefanatic schreef op zondag 30 september 2007 @ 09:58:
Ga voor de gein eerst es een weekje met een PVA paneel werken voor je over inputlag begint te zeiken. Ook al zou het er zijn, boeiend. Als je er tijdens gebruik 0,0 last van heb (zoals ik en Honey) dan hoort dat geen issue te zijn. Denk ook dat dat meer een broodje aap verhaal is van iemand ergens op een forum, je hebt altijd van die mensen die bepaalde dingen pas gaan merken NADAT ze het lezen. En dan zit die zogenaamde lag gewoon tussen je oren...
Als jij nou gewoon eens toegeeft dat je waarnemingsvermogen niet zo erg fantastisch is inplaats van anderen een beetje te lopen uitschelden voor iets wat een hoop mensen wel degelijk gewoon uit zichzelf zien.

Ga maar eens Quake 3 spelen op een S-PVA Samsung Syncmaster 244T, als je dan het verschil niet merkt heb ik echt medelijden met je.

@honey: dat is zeker een alternatief, maar zie maar eens een nieuwe grote CRT te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ik gebruik de monitor voor fotografie, maar ook ik speel de nodige shooters met mijn clan. Ik heb geen enkele merkbare vertraging tussen beeld en inputdevice. Ook ik heb de You Tube filmpjes gezien over input lag en de nodige kritiek gelezen op fora, maar kan je vertellen dat deze monitor niet met elke configuratie input lag heeft. En ja, ook ik merk de kleinste vertraging, maar niet bij de 205TW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 19:11
Anoniem: 120284 schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:34:
[...]

Als jij nou gewoon eens toegeeft dat je waarnemingsvermogen niet zo erg fantastisch is inplaats van anderen een beetje te lopen uitschelden voor iets wat een hoop mensen wel degelijk gewoon uit zichzelf zien.
Met alle respect, maar kan je misschien proberen meer ontopic te blijven en je gevoeligheidsgraad een paar tandjes lager zetten? Ik heb net de hele thread zitten lezen en ik zie cubefanatic puur op basis van eigen ervaring reageren, waarop je zelf een ellelange post schrijft waarin staat wat hij wel en niet moet schrijven/zien/bewijzen/whatever. Je bent hier niet in het ballenbad van de Ikea, ieder kan hier prima voor zichzelf beslissen en ieder heeft zo zijn eigen (misschien gekleurde) mening. Volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn.

Om het misschien wat te verduidelijken...

1x knipperen met je oog duurt 100~150ms. Als je hierop gaat letten dan 'zie' je het inderdaad ook, echter, het menselijk lichaam past zich zo aan dat je het niet waarneemt als je er niet op let. (Iedereen zit er nu wel op te letten, dus ik genereer bij deze heel veel mensen met 'inputlag' :P )

Als jij je al zo enorm stoort aan 50ms, dan heb ik bij deze medelijden met jouw oogknipperen... ;)

Kunnen we nu weer terug ontopic, ik begon het net interessant te vinden :D

[ Voor 19% gewijzigd door EnigmA-X op 30-09-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als iets er wel is, moet je niet zeggen dat het er niet is, zo simpel is het nou gewoon.

Moeilijk he?

En al knipper ik elke 3 seconde met m'n ogen en duurt dat 100 ms, dat wil niet zeggen dat ik die andere 2 seconde en 900 ms een beeld wil zien van 50 ms geleden. Zelf ben ik een vervanger aan het zoeken voor m'n 204Ts en dat is puur en alleen omdat ik het zat ben om alle films non-synchroom te bekijken (geluid loopt voor) en om in games altijd het loodje te moeten leggen bij een 1 vs 1 'om het hoekje lopen' tegen iemand van gelijk niveau.

Wat rekensommetjes:

Een soldaatje rent met 10 km/h, dat is in 50 ms 14 cm, wat toch precies genoeg is om naast z'n hoofd te schieten ipv precies erop.

TV raket schieten in BF2: 400 meter in 2 seconden. Beeld loopt 50 ms achter, dus 10 meter, niet niks lijkt me zo.

Met het schieten op stationaire targets wen je daar wel al, dat je al moet sturen op een moment dat het (als je het beeld bekijkt) nog niet nodig is, maar met het schieten op bewegende targets kun je het wel schudden. (Wat dat betreft is BF2 een slecht voorbeeld)

Waar het hier om gaat is gewoon dat hij (honey) simpelweg zegt dat het scherm geen inputlag heeft, terwijl de 215TW dat weldegelijk wel heeft.

En daarbij is er ook nog zoiets als 'niet merken, maar wel last van hebben'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Denk er wel aan dat er ook zoiets is als subjectieve gebruikerservaring.
Hoe iemand een scherm en de bijbehorende voor- en nadelen ervaart en uitdrukt verschilt van persoon tot persoon. Wel is er vaak een gemiddelde lijn op te tekenen, denk aan statistische correlatie.

Om dit op het topic te betrekken, blijkbaar evenaart honey geen inputlag. Of dat zo is omdat honey een bietje is als het aankomt op het beoordelen van een monitor en misschien niet weet waar hij over praat, honey's hand/oog-coordinatie minder is, of omdat zijn monitor letterlijk minder inputlag vertoont, weet je niet. Kan het een en het ander zijn, of een combinatie van die elementen.

Mijn punt zijnde: Iedereen is opgebouwd uit variabelen, geef elkaar eens wat ademruimte.
De meeste mensen ervaren inputlag bij een PVA paneel, honey blijkbaar niet.
Ik kan bijvoorbeeld, voor mijzelf, perfect gamen op een S-IPS paneel. Maar ik ken er die voor gaming echt zweren bij een TN.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

S-IPS met een avg van 11.5 ms (Dell 3007WFP) min 0, max 27, avg 11.5 (10 metingen, lesnumeriques) is wel wat anders dan een S-PVA met 55 avg en min van 30 ms

Overigens zijn er ook zat modellen met TN die inputlag hebben, al zijn de exemplaren met echt 0 a 5 ms inputlag allemaal TN.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 01-10-2007 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Volgens mij lezen jullie over mijn posts, maar ik ervaar GEEN enkele inputlag die meer zou zijn dan mijn CRT en ben aardig wat gewend in de gamingwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Sheik schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 06:54:
Volgens mij lezen jullie over mijn posts, maar ik ervaar GEEN enkele inputlag die meer zou zijn dan mijn CRT en ben aardig wat gewend in de gamingwereld.
Ik denk ook niet dat het echt 'merkbaar' is. Je hersens compenseren dit verschil lijkt mij (zoals vele andere gevallen). "Snelle schermen" zijn voor het overgrote deel zo beroemd/berucht door de marketingpraat. Sommige personen zijn daar nou eenmaal gevoelig voor.
Een soldaatje rent met 10 km/h, dat is in 50 ms 14 cm, wat toch precies genoeg is om naast z'n hoofd te schieten ipv precies erop.
Je gaat er blindelings vanuit dat jouw 'tegenstander' ook door jouw 'relatieve oorsprong' loopt, anders gezegd, dwars door jou heen. Ik weet niet hoe jij precies BF2 speelt, maar je probeert hem vast van een afstandje neer te maaien.

Als 'dat afstandje' een virtuele 10 meter is, dan betekent dat met de gegevens uit jouw verhaaltje een maximale hoekafwijking van 0,8 graden (wanneer hij loodrecht op jouw kijkrichting loopt) door het 'lag-verschil'. Niet zo heel erg veel dus als jij het doet lijken.
Hiernaast komt ook nog eens jouw eigen reactievermogen. Bij een normaal persoon ligt die tussen de 200~300ms. (Test het hier eens: http://www.bovoc.be/homepage/games/Reactievermogen.htm). Dit compenseert jouw brein, net als die 50ms als je eraan gewend bent...

Kortom, mijn persoonlijke mening over jouw houding (mensen veroordelen over wat wel en niet waar zou zijn) is dat het allemaal nogal subjectief is. Uiteraard mag jij je eigen voorkeur hebben en het gevoel hebben dat het allemaal velen malen beter is. Zelf heb ik tenslotte ook een TN scherm, echter niet omdat het bij gamen zoveel malen beter is.

Ik vind het allemaal een beetje relatief en zwaar overtrokken.
(Nog even en we hebben het over de inputlag van lichtsnelheid...)

[ Voor 4% gewijzigd door EnigmA-X op 01-10-2007 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 07:32
Ik heb zelf de 214t en gamen gaat perfect (bioshock, quake4 etc). Inputlag heb ik bij het spelen van games geen last van (maar misschien is dat subjectief).

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ultraman schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 00:45:
... Of dat zo is omdat honey een bietje is als het aankomt op het beoordelen van een monitor en misschien niet weet waar hij over praat, honey's hand/oog-coordinatie minder is, of omdat zijn monitor letterlijk minder inputlag vertoont, weet je niet. Kan het een en het ander zijn, of een combinatie van die elementen.

....
off-topic: honey is een zij :P

Maar inderdaad, het gaat erom wat je zelf ervaart. Ik speel niet vaak en als ik dat doe is het WoW of een shooter zoals Bioshock en net Jericho getest. Misschien is er wel een lag, maar herken ik het niet als zodanig. Feit blijft, ik beleef plezier aan het spelen en daar gaat het toch vooral om.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk, en daar ging me het om! Dat je zegt dat je er zelf geen last van hebt ipv. te zeggen dat het er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlondMM
Als professioneel video editor heb ik thuis geen ruimte om de toeters en bellen van mijn werk te installeren. Ik wil dus voor de afkijk van mijn montages en foto's een snel, zwart en kleurrijk plat scherm hebben.

Even over dat wel/niet input-lag gediscussieer: ik kan er persoonlijk (nog) niet over oordelen in relatie tot de huidige lcd's. Ik baseer mijn mening op wat ik lees en hoor in reviews, gebruikerservaringen en artikelen op internet (bijv. hier).

Het zit 'm gevoelsmatig niet altijd in de spullen die meettechnisch minder zouden zijn. Wat ik heb ervaren toen ik mijn eerste lcd kocht, een Philips Brilliance150P, is dat ik in eerste instantie grote moeite had om iemand uit te schakelen in Quake 3. Vaak was ik al getorpedeerd en had ik geen flauw idee waar het vandaan kwam. Dat bleek uiteindelijk aan een aantal zaken te liggen: een usb ADSL modem en mijn toenmalige 3dfx videokaart. Beide vervangen en géén lag meer via mijn scherm of op mijn reactievermogen. Nu ruleerde ik eens (binnen mijn vriendenkring; alles onder de 15 jaar hou je toch niet bij, zelfs niet met betere hardware).
*O*

In de tussentijd
Voorheen hadden lineaire digitale videomengers altijd 1 beeldframe nodig om alles te processen (dan praat ik over kasten van 10 jaar geleden en véél 19" rek-ruimte hoog; player mark-in +1 voor de liefhebber). Er waren er zelfs bij die dat binnen een aantal beeldlijnen deden met als gevolg dat je beeld dito lager stond. Met andere woorden: je zat altijd te compenseren of achter je eigen timing aan te werken. Maar ook dat went, zeker als je op geluidstafels een delay kunt instellen. Anno nu wordt deze apparatuur nog steeds gebruikt, want het is sneller.

Een pc probeert perse alles real-time te verwerken. Vaak laat de software het toch afweten (haperen) of de hardware zegt doei (delay). Mensen met bijv. DV-apparatuur kennen het: 15 frames vertraging is normaal voordat je het beeld op de externe monitor ziet. Vaak is er wel een instelling te vinden die dit compenseert, opdat de software wacht met het opbouwen van het pc scherm in relatie tot de externe beeldbuis. Maar ideaal is het niet omdat je zwaar achter de feiten aanloopt in je monteerritme.

-O-
Waarom lul ik nu zo veel? Ik wil hiermee in eerste instantie aangeven dat bijv. een beetje ghosting in mijn geval niet al te erg is. Vaak heb je bij het bekijken van video ook op een crt scherm (net als in de bioscoop) wat nalichting. Lcd's zitten tegenwoordig al ruim onder de 20 ms schakeltijd wat minder is dan de 50/60 fields van video. Dus wat ze achter de komma doen, is voor mij niet boeiend.

Wel wil ik dat, net als een crt, het plaatje er gelijk staat. Met name omdat ik ook videobronnen bekijk die niet uit mijn pc komen, waarbij het audio door een ander systeem wordt geleid. Ik kan me echter geen sync problemen veroorloven. Alles meer dan 20 ms 'voelt' asynchroon, dus storend en niet werkbaar.

Kortom/langom, input lag is weldegelijk een issue en niet wenselijk. Oh ja, ook dus als je games speelt of alleen het internet afklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
BlondMM schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:55:
Oh ja, ook dus als je games speelt of alleen het internet afklikt.
Offtopic:
Waarom las ik: "...of alleen het internet aflikt."? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

An additional stress factor in action scenes
This introduces another factor: the stress level won´t be the same for both monitors. Sound is independent from the display. With CRTs, noise and image are perfectly synchronous. With LCD, the noise will be at best at the same time as the image and at worst one or two images early. We found LCDs that are always two images behind.

We asked the opinion of a sound engineer in the movie business, who explained that this is something they look out for in movies. If the sound comes after the image, this diminishes the stress level of the scene. If it arrives first it increases it. For games, this means that you will hear shots slightly before seeing them. You won´t necessarily be aware of it, but our brain will…and it will generate a slightly higher level of stress. So be aware if you are looking for a scary experience, we suggest you to buy a LCD monitor with a maximum of delay.
Bron:
http://www.behardware.com...compared-to-crts-yes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed, omdat ik zoals ik in mijn oorspronkelijke openings-post al meldde geen gamer maar een fotograaf ben, gaat het mij om kleurweergave en niet om inputlag. Ik begrijp dat SPVA en (S)-IPS de beste keuzen zijn, maar in ieder geval van Samsung krijg ik niets te horen over een eventuele opvolger. Toch maar eens wat verder neuzen, of gewoon wat langer wachten en hopen dat de scherm-producenten de serieuzere digitale fotografen in deze wereld niet vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Anoniem: 120284 schreef op zondag 30 september 2007 @ 02:45:
Voor je een 2007WFP gaat kopen, wil ik wel graag dat je weet dat er tegenwoordig ook S-PVA 2007WFP's geleverd worden!!

Het is panel lottery!
Vandaag met een account manager van Dell aan de telefoon gehangen. Bijzondere vriendelijke jongedame die niets teveel was om het een en ander uit te zoeken, na te vragen, en terug te bellen. Super, zo kan het dus ook!
Maar goed, op mijn vraag wat voor panel er op dit moment in de 2007WFP zit kreeg ik als antwoord: IPS. En dat panel heeft er volgens Dell ook altijd ingezeten en zal er ook in blijven zitten. PVA heeft er volgens deze mevrouw en haar collega's nooit ingezeten. Waar die verhalen op internet dan vandaan komen, kon zij mij ook niet vertellen :?
Nu ben ik van plan om op basis van dit gesprek een 2007WFP te bestellen. Volgens mijn account manager mag ie terug als er geen IPS in blijkt te zitten. Maar voordat ik de bestelknop indruk, kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om te checken welk panel erin zit en zo ja, hoe dan? Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:18:
[...]

Vandaag met een account manager van Dell aan de telefoon gehangen. Bijzondere vriendelijke jongedame die niets teveel was om het een en ander uit te zoeken, na te vragen, en terug te bellen. Super, zo kan het dus ook!
Zeker, daar zijn ze best wel netjes mee soms. Heb je haar directe nummer? Want dan kun je direct naar dezelfde persoon bellen, wel zo handig ;)
JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:18:Maar goed, op mijn vraag wat voor panel er op dit moment in de 2007WFP zit kreeg ik als antwoord: IPS. En dat panel heeft er volgens Dell ook altijd ingezeten en zal er ook in blijven zitten. PVA heeft er volgens deze mevrouw en haar collega's nooit ingezeten. Waar die verhalen op internet dan vandaan komen, kon zij mij ook niet vertellen :?
Ja, grote kans ook dat je een IPS krijgt, maar er zijn ook al aardig wat S-PVA dingen gespot. Ik geeft je 75% kans. Verder weten ze wel meer dingen niet. Ze wisten ook niks te zeggen over geruchten dat de 2007WFP eruit ging..
JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:18:Nu ben ik van plan om op basis van dit gesprek een 2007WFP te bestellen. Volgens mijn account manager mag ie terug als er geen IPS in blijkt te zitten. Maar voordat ik de bestelknop indruk, kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om te checken welk panel erin zit en zo ja, hoe dan? Thanx!
Zorg dat je dat zwart op wit krijgt.

En nee, geen mogelijkheid om van te voren te zien welke je krijgt, helaas..

Supradictus (Rob) verwachtte ze eind oktober weer binnen (2007WFP en 2007FP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Goede tip, ga ik doen!
Anoniem: 120284 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:05:
En nee, geen mogelijkheid om van te voren te zien welke je krijgt, helaas..
Ik bedoel ook niet vooraf, maar als ik dat ding in huis heb. Kort door de bocht gezegd: lukt het me om het type panel te checken zonder de zaak open te breken?
Anoniem: 120284 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:05:
Supradictus (Rob) verwachtte ze eind oktober weer binnen (2007WFP en 2007FP)
Die naam heb ik meer gehoord... is dat betrouwbare handel en doet die Rob aan pixelgarantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 20:26
Ook ik ben op zoek naar een goede 21" of 22" breedbeeld monitor voor voornamelijk fotobewerking.
Ik was geinteresseerd in de 215TW van Samsung en kwam tot dezelfde conclusies als hierboven.

Inderdaad ook van Samsung de melding gekregen dat er geen opvolger meer kwam.

Zo kom je al gauw uit bij een Eizo scherm. De 24" (o.a.) van Dell vind ik weer wat te groot.

Gezien de eisen voor goede kleurweergave tbv fotobewerking, en de mogelijkheid er af en toe een game of film op te bekijken kom ik dan uit op 2 types:
de S2111W of de CE210W waarbij de S2111W toch weer minder geschikt blijkt te zijn vanwege mindere kleurenechtheid t.o.v. de andere. $$$

Nu vond ik dit op internet:
Vanaf november verkrijgbaar: De Lenovo WUXGA ThinkVision L220x
http://www.slashgear.com/...industry-first-177437.php
Eindelijk dan een betaalbare 22" met een S-PVA panel...
De kwaliteit? Eerst maar even de reviews afwachten dan?

En zo blijven we nog meer even de markt in de gaten houden. Iedereen die goede tips heeft: post ze hier!! ;)

ps. iets kleiner maar ook net nieuw: De nieuwe DELL 2008wfp. Opvolger van de 2007wfp? Helaas een TN-panel... http://www.monitorsrc.com/news/dell-20-inch-sp2008wfp/

Vr. gr. Zoomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 17:15

Garrett

Watercooler

JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:23:
[...]

Goede tip, ga ik doen!

[...]

Ik bedoel ook niet vooraf, maar als ik dat ding in huis heb. Kort door de bocht gezegd: lukt het me om het type panel te checken zonder de zaak open te breken?

[...]

Die naam heb ik meer gehoord... is dat betrouwbare handel en doet die Rob aan pixelgarantie?
Hij test zelf de monitor op dode pixels en je krijgt zelf nog 2 weken de tijd om thuis te "zoeken" naar dode pixels, dit alles ZONDER kosten :)
op eBay heeft hij geloof ik 99,5% positieve feedback dus dat zit helemaal goed :)

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop voor je dat zij daaraan meewerken ;). Soms zijn ze heel aardig, andere keer zijn het echt honden. M'n broer klaagde een keer over een piep in zijn Latitude laptop, kreeg een andere, met ander paneltype, hij gezegd dat hij die niet mooi vond en dat er een PC-dummycard ontbrak, kreeg hij compleet nieuwe opgestuurd en de oude kwamen ze pas weken later weer ophalen na herhaaldelijk aandringen. Toch leuk :+
JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:23:
[...]

Ja, dat kan:

Turn off the monitor.
Hold down "menu" and the "+" while powering up the monitor.
When monitor is fully powered and the input graphic disappears: release "menu" and "+" then press the "-" button

It appears that not so many hoops are needed. The serial number reveals who manufactures your panel look at the last character it should be a letter:

"S" for Samsung (PVA in 2007 series).
"L" for LG (S-IPS in 2007 series).
JME schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:23:[...]

Hij heeft ook gewoon een bedrijf, dus je doet gewoon zaken met een bedrijf www.qsix.eu , op eBay adverteerd hij onder de naam Supradictus

En hij controleerd inderdaad van te voren en dan nog heb je een tijdje garantie.
zoomer schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:53:
Ook ik ben op zoek naar een goede 21" of 22" breedbeeld monitor voor voornamelijk fotobewerking.
Ik was geinteresseerd in de 215TW van Samsung en kwam tot dezelfde conclusies als hierboven.

Inderdaad ook van Samsung de melding gekregen dat er geen opvolger meer kwam.

Zo kom je al gauw uit bij een Eizo scherm. De 24" (o.a.) van Dell vind ik weer wat te groot.
Een 24" is maar een stukje breder dan een normale 4:3 20". Gewoon 320 pixels erbij in de breedte.
Gezien de eisen voor goede kleurweergave tbv fotobewerking, en de mogelijkheid er af en toe een game of film op te bekijken kom ik dan uit op 2 types:
de S2111W of de CE210W waarbij de S2111W toch weer minder geschikt blijkt te zijn vanwege mindere kleurenechtheid t.o.v. de andere. $$$
Tja, Eizo is dan wel heel mooi, maar ook erg duur.
Nu vond ik dit op internet:
Vanaf november verkrijgbaar: De Lenovo WUXGA ThinkVision L220x
http://www.slashgear.com/...industry-first-177437.php
Eindelijk dan een betaalbare 22" met een S-PVA panel...
De kwaliteit? Eerst maar even de reviews afwachten dan?
Ja, ziet er leuk uit. Al zal het wel weer een inputlag exemplaar worden. ;( , meer pixels per vierkante meter :+ is natuurlijk leuk, wordt het eindelijk wat scherper.

Maar ik ben bang dat ook deze, net zoals alle Lenovo producten, weer overpriced wordt in alle landen behalve de USA.
En zo blijven we nog meer even de markt in de gaten houden. Iedereen die goede tips heeft: post ze hier!! ;)
LG-Philips heeft een 30" S-IPS panel aangekondigd met 102% NTSC kleurenweergave, LED verlichting dus. Typenummer LM300WQ5, ik ben benieuwd 8)
zoomer schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:53:ps. iets kleiner maar ook net nieuw: De nieuwe DELL 2008wfp. Opvolger van de 2007wfp? Helaas een TN-panel... http://www.monitorsrc.com/news/dell-20-inch-sp2008wfp/
Gewoon een 13 in een dozijn TN 20" wide scherm :z , niks bijzonders aan, al heeft deze een webcam naar het schijnt. Lijkt me niet echt in de 215TW klasse passen...

Je zou zeggen dat het niet echt een opvolger is van de 2007WFP, want niet erg verstelbare voet, weinig inputs en totaal ander design. Maar de 2007WFP schijnt er wel uit te gaan. The race to the bottom; alles TN, euro's per inch is het enige dat telt, lijkt het 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 02-10-2007 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
De S2111W (en overigens ook de CE210W) heeft dezelfde S-PVA panel van Samsung en zijn hetzelfde als in de 215TW. Het enige verschil is de electronica in de monitor. Deze panelen hebben dus dezelfde kenmerken en hebben ook dezelfde beperkingen. Deze electronica kan wel een verschil maken, gezien de inwendige LUT 10-bit is. De data over de DVI is gewoon 8-bit.

Bij al deze monitoren, dus ook eventuele andere, is een colorimeter met goede software een absolute must voor serieuze fotobewerking. De DTP-94 is op dit moment nog steeds de beste colorimeter en een goede software zou bijv. ColorEyes Pro zijn.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoomer
Via http://www.flatpanels.dk/skaerme.php maak ik op dat dit niet helemaal juist is.

De S2110W heeft hetzelfde panel nl de Samsung LTM210M2.
De S2111W heeft het Samsung LTM213U6 panel.

Wat precies het verschil is...?

Jammer trouwens dat de laatste update van http://www.flatpanels.dk/skaerme.php in april is geweest.

Vr. gr. Zoomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235596

Ook ik zit met het probleem. Na lang speuren EINDELIJK iets naar mijn zin gevonden. Nu maar hopen dat het nog leverbaar is. Of ik ga kijken bij een Eizo monitor... maar die prijzen he...
Ook ik ben fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan koop je toch een 245T / 214T, 2007WFP, whatever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoomer
Anoniem: 235596 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:23:
Ook ik zit met het probleem. Na lang speuren EINDELIJK iets naar mijn zin gevonden. Nu maar hopen dat het nog leverbaar is. Of ik ga kijken bij een Eizo monitor... maar die prijzen he...
Ook ik ben fotograaf.
En wat is dat "iets" geworden?

Vr. gr. Zoomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235596

Uiteindelijk toch gegaan voor de 226CW. Dan kan ik de komende jaren verder sparen voor een leuk EIZO scherm.

Dat 'iets' was de 215tw.... maar inderdaad niet meer leverbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk nu dan toch nog de 215tw op mijn bureau staan. Ik heb echter wel een probleem:

De aanbevolen resolutie (1680x1080) is bij mijn instellingen niet te selecteren. Komt dit door mijn vrij oude videokaart (NVIDIA Quadro NVS 64mb) of ligt dit ergens anders aan? Mocht het hier aan liggen (dat vermoeden heb ik, sorry, ik weet technisch weinig van computers), welke videokaart is er te adviseren voor simpel gebruik (geen games etc.) van mijn monitor?

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Bij voorbaat bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Zorg dat je de nieuwste videodrivers hebt geinstalleerd. Voor de kaart is elke moderne kaart geschikt. Kijk gewoon even bij de BBG en pricewatch welke een beetje populair zijn. Ik heb zelf de 8800GTS 320MB, maar doe ook aan games.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229659 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:35:
Ik heb uiteindelijk nu dan toch nog de 215tw op mijn bureau staan. Ik heb echter wel een probleem:

De aanbevolen resolutie (1680x1080) is bij mijn instellingen niet te selecteren. Komt dit door mijn vrij oude videokaart (NVIDIA Quadro NVS 64mb) of ligt dit ergens anders aan? Mocht het hier aan liggen (dat vermoeden heb ik, sorry, ik weet technisch weinig van computers), welke videokaart is er te adviseren voor simpel gebruik (geen games etc.) van mijn monitor?

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Bij voorbaat bedankt.
NVS hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jcvjcvjcvjcv: Model P150, kan dat? Is het enige nummer dat ik op de kaart zelf zie staan

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 229659 op 15-10-2007 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
honey,heb je tip opgevolgd en tadaa, met de nieuwste driver is het gelukt. dank voor jullie hulp, nu draait ie als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gefeliciteerd! Mag ik vragen waar je de 215TW alsnog hebt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Via een advertentie hier op tweakers... 2e hands dus. Succes als je er zelf nog eentje zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10
Dat een 215 TW wat inputlag heeft, weet iedereen.
Maar of ik het als storend ervaar? Nee

Zelf heb ik een 215TW en een 206BW.
Op de 215TW staat de foto, en de palletten staan op de 206.
De 215 is qua kleurweergave wel zoveel beter, dat het niet normaal meer is.
Had ik alleen een 206BW, zou ik erover tobben of ie niet de container inging.
Ik heb dan voor jullie een testje gedaan omtrend de inputlag.
Beoordeel zelf:
Afbeeldingslocatie: http://i22.tinypic.com/10psodv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Eventjes wat gegevens erbij:
Beeld is gekloned op een Ati X1650Pro 512MB

Wat betreft de foto: natuurlijk slechte lichomstandigheden. Iso opgeschroefd(wat ook te zien is :D )
DIAFRAGMA F/3.8
Sluitertijd 1/1000 sec
Iso-1600
Brandpuntsafstand 27 mm
Geen flits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Voor de liefhebbers nog een filmpje tijdens gamen.
Let op: 40MB
Te downloaden via de volgende link: http://84.26.122.2:8088

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238606

Jottum!!
Heb er nog één kunnen bemachtigen, 339,- eutjes in Duitsland (plus verzendkosten 15,-). Komt morgen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Anoniem: 238606 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:38:
Jottum!!
Heb er nog één kunnen bemachtigen, 339,- eutjes in Duitsland (plus verzendkosten 15,-). Komt morgen!!!
Je gaat er absoluut geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ben nog steeds DIK tevreden over het scherm, prachtige kleuren, contrast en zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb m'n Samsung 204Ts (ook S-PVA, net zoals de 215TW, ongeveer tegelijkertijd uit assortiment van Samsung verdwenen) deze week vervangen door een Dell 2007FP. Mooie vooruitgang in beeldkwaliteit en tevens geen inputlag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209140

Anoniem: 120284 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:50:
Dan koop je toch een 245T / 214T, 2007WFP, whatever?
Wat de 245T betreft, die momenteel in Nederland nog veel te duur is. Heeft iemand al betere verhalen gezien over de kleurechtheid. Volgens de eerste berichten kon je er geen fotobewerking op doen voordat je hem had gecalibreerd. Ik mag toch hopen dat Samsung het ding fatsoenlijk uit de fabriek laat rollen voor die slordige 8 a 9 honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Anoniem: 209140 schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:46:
[...]

Wat de 245T betreft, die momenteel in Nederland nog veel te duur is. Heeft iemand al betere verhalen gezien over de kleurechtheid. Volgens de eerste berichten kon je er geen fotobewerking op doen voordat je hem had gecalibreerd. Ik mag toch hopen dat Samsung het ding fatsoenlijk uit de fabriek laat rollen voor die slordige 8 a 9 honderd euro.
Je kunt op geen enkele monitor serious fotobewerken, tenzij je met een colorimeter een goed profiel hebt gemaakt. :P

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aktweakers
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
De 215tw is een mooi scherm met een heel mooi beeld. Strak, rustig, en heerlijk breed.
Ik heb deze week een zilveren exemplaar ontvangen. Hiervoor had ik nog een CRT. Veel mensen zeggen dat die uiteindelijk toch nog het beste beeld geven, maar die ervaring heb ik niet. Dit is duidelijk een vooruitgang.

Door de berichten over slechte levertijd (uit produktie etc) ben ik eens op Duitse sites gaan kijken. Twee dingen vallen op. Eén: in Duitsland zijn een triljoen shops die met de 215tw adverteren. Twee: de prijs ligt een stuk lager dan in Nl.

Eén van de adverteerders was de Duitse Redcoon. Laat ik eens kijken op de Beneluxversie van Redcoon. Verrek, ook daar staat ie en voor een Duitse prijs: 376 euro. Shopreviews van Redcoon zijn matig. Als ik informeer naar pixelgarantie wijzen ze op de 7 dagen bedenktijd. Toch maar gegokt.

Drie werkdagen later wordt ie geleverd. Keurig verpakt, helemaal gaaf, en geen pixelfouten.

Het is een Made in Slovakia model. Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud? Heeft de 215tw ook goede en minder goede modellen?

ak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Es zien. Me linker 215TW heb een stickertje "made in Slovakia" en is van mei dit jaar. Me rechter ook in Slowakije maar dan van januari. Denk dat Samsung die dingen daar gewoon standaard laat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ik heb nog niets gelezen over verschillende fabrikageversies, de mijne komt er ook vandaan en ben ZEER tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Die van mij is ook "made in Slovakia" en van April 2007.

Op die helderheidsverschillen na is deze perfect en vele, vele malen beter dan een TN scherm die ik al veel heb gezien. :*)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Net als 'aktweakers' heb ik mijn 215TW bij Redcoon besteld voor 377 euro. Dat was vorige week dinsdag. Gezien de matige reputatie die deze webshop ondertussen in de shopsurvey heeft weten op te bouwen geloofde ik er eigenlijk geen zak van dat ze 'm nog hadden, maar hij staat hier nu zowaar naast mij!

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 13:00

Beercase

So soft!

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 00:58:

Ja, ziet er leuk uit. Al zal het wel weer een inputlag exemplaar worden. ;( , meer pixels per vierkante meter :+ is natuurlijk leuk, wordt het eindelijk wat scherper.
Waar baseer je dit op?

Hang loose, KiteSurfing for life!

Omdat dat ding een S-PVA is.

• honey
Ja, ja dit is al eerder genoemd. Er zal zeker een meetbare inputlag zijn en sommigen zullen het ook duidelijk zien.

Ik heb nu enkele maanden ervaring met deze monitor en heb zelf nog niets gemerkt van een inputlag of Ghosting of wat dan ook bij:

- WOW
- Soldier of Fortune 4 (demo)
- Bioshock
- Crysis (demo)
- London nog wat, iets met demonen (demo)
- Schaken :P
Op een Vista 32 machine.

Gezien ik ook proffesioneel met fotografie bezig ben, is dit een ideale monitor met een uitstekende prijs/kwaliteit en houd ik nu geld over voor de Nikon AF-S 24-70/2.8 :*)

Specs van pc

honey schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:36:
[...]

(...)

Ik heb nu enkele maanden ervaring met deze monitor en heb zelf nog niets gemerkt van een inputlag of Ghosting of wat dan ook bij:

- WOW
- Soldier of Fortune 4 (demo)
- Bioshock
- Crysis (demo)
- London nog wat, iets met demonen (demo)
- Schaken :P
Op een Vista 32 machine.

Gezien ik ook proffesioneel met fotografie bezig ben, is dit een ideale monitor met een uitstekende prijs/kwaliteit en houd ik nu geld over voor de Nikon AF-S 24-70/2.8 :*)
Wat is 'deze monitor'? De Lenovo waar mijn post over ging?

En dan nog, dat jij er niks van merkt zegt nog niks. En er zijn ook dingen die je niet merkt, maar wel hinderlijk zijn. Zo merk je ook niet dat je gehoor verrot gaat bij een 40 KHz toontje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Anoniem: 120284 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:57:
[...]

Wat is 'deze monitor'? De Lenovo waar mijn post over ging?

En dan nog, dat jij er niks van merkt zegt nog niks. En er zijn ook dingen die je niet merkt, maar wel hinderlijk zijn. Zo merk je ook niet dat je gehoor verrot gaat bij een 40 KHz toontje..
Mijn verontschuldiging, ik dacht dat het over de 215TW ging. :)

Je vergelijking met je 40 KHZ toontje gaat hier niet op, een inputdelay zal toch echt geen ongemerkte schade geven. Je merkt het of niet.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom dit een issue is. Je test een monitor en als hij niet bevalt dan stuur je hem terug. Bij Komplett mocht ik de monitor 10 werkdagen testen en eventueel zonder opgaaf van reden terugsturen (conform de regels van 'kopen op afstand'). Ik kan alleen zeggen dat ik er nog niks van gemerkt heb tot nu toe;, daar gaat het mij om, niet wat ervaringen van anderen zijn.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, je merkt geen inputlag, alleen dat je gameprestaties indonderen als een kaartenhuis, maar dat schrijft iedereen toe aan 'wennen aan je nieuwe scherm'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Ik schrijf dat toe aan dingen zien die er niet zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-02 23:44

Thennis

Lachen kan altijd

Ik ben ook de trotse bezitter van een 215TW sinds augustus vorig jaar. Toen bij euromaxi gekocht voor 520 euro ofzo. Was veel geld, en baalde dat een tijdje later de 226BW kwam voor 350 euro.
Tot m'n huisgenoot die kocht.. Beeldkwaliteit is minder en de mogelijkheden (hoogte instellen, legio aansluitingen, PIP) mis je echt daarop.
Super scherm! En ik game er prima op met fps-ers.. ;)
Pagina: 1