Uitlezen hoeveel uren je laptop heeft aangestaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Hi

Is het mogelijk om ergens uit te lezen hoeveel uren je laptop heeft aangestaan ? Heb gezocht op get total runtime in hours, maa krijg alleen accu duur als result terug. Ken er iemand zoon progje ?

Of kan je het zowiezo ergens in je bios opvissen ?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25
Heb geen kant en klare oplossing voor je maar je kunt naar de Power On Hours counter kijken bij de SMART van je harddisk.

Google voer voor je dus ;)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het totale aantal uren die de laptop heeft aan gestaan? Of het aantal uren uptime sinds het aanzetten van de computer?

In het eerste geval: Je zou de SMART info uit je harde schijf kunnen uitlezen, zodat je weet hoe veel uren je harde schijf erop heeft zitten. Als het de eerste harde schijf is in de laptop, zou dit toch aardig overeen moeten komen. Dit kan bijvoorbeeld met een programma als Everest.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• SamuraiP1zzaCat
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:42:
Het totale aantal uren die de laptop heeft aan gestaan? Of het aantal uren uptime sinds het aanzetten van de computer?

In het eerste geval: Je zou de SMART info uit je harde schijf kunnen uitlezen, zodat je weet hoe veel uren je harde schijf erop heeft zitten. Als het de eerste harde schijf is in de laptop, zou dit toch aardig overeen moeten komen. Dit kan bijvoorbeeld met een programma als Everest.
Thnx allebei, heb HDtune gevonden, die was gratis... mijn HDD heeft er 4700 uur opziten, wat is de verwachting ? Ik heb altijd het idee dat HDD's eigenlijk nooit hun maximale draai uren halen omdat de capaciteit eerder te weinig wordt dan dat de technische levensduur verstreken is..

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

mrsar

waar een sar is,is een wodka

via samurize kan je die meter ook standaard erbij zetten :)

en
command will show the uptime of the system as well as other information:
net statistics workstation
Look for a line such as this near the top of the output:

Statistics since 8/27/2004 10:34 PM

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Samsung houdt een mtbf van 500,000 uur aan.
Wat mtbf inhoudt is wel op google te vinden :)

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

job schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:52:
En voor de rekenwonders , dat is ongeveer 57 jaar 24/7 :P

Niet echt iets om je druk over te maken dus :P

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• SamuraiP1zzaCat
Luukland schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:56:
[...]

En voor de rekenwonders , dat is ongeveer 57 jaar 24/7 :P

Niet echt iets om je druk over te maken dus :P
Jammer dat mijn laptop volgens mijn baas niet net zo wordt afgeschreven als een lease auto, koop na zoveel km maar een nieuwe :p

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:05
heb net ook even zitten kijken, maar er staat bij mij toch een rare waarde...

136000 uur op de klok, voor een laptop die slechts 9 maanden oud is.... En zeker niet 24/7 aan staat...

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Gewoon "meantime between failures" intikken was daadwerkelijk korter dan het standaard Ga Googlen!!!!!111oneone :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:09
Dbm12 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:11:

136000 uur op de klok, voor een laptop die slechts 9 maanden oud is.... En zeker niet 24/7 aan staat...
Das ruim 15 jaar en dus onmogelijk. Als je waarden _iets_ af hadden geweken dan zou je een RMA HDD ofzo in je laptop kunnen hebben. Nu heb je dus gewoon een onbetrouwbaar programma dat de waarden uitleest, of een onbetrouwbare teller :)
Ga er gewoon vanuit dat bij normaal gebruik je HDD eerder aan vervanging toe is omdat er nieuwer en beter spul op de markt is, dan dat hij kapot gaat door teveel uurtjes.

Editje: 'laatst' stond er een onderzoek van Google op de FP waaruit bleek dat HDD's wel buitensporig snel (binnen 5 jaar) d00d gaan door (te) hoge temperaturen. Uit dat onderzoek bleek ook dat _als_ een HDD kapot gaat dit vaak in het eerste jaar gebeurt. Als dit niet in het eerste jaar gebeurt dan is de kans groot dat ie gewoon zijn MTBF (ongveer) gaat halen. Omdat de nieuwe FP Search zo onoverzichtelijk is als de ziekte kan ik het artikel niet meer terug vinden.....

[ Voor 25% gewijzigd door _Teq_ op 25-09-2007 17:29 . Reden: Toevoeging ]

• SamuraiP1zzaCat
Na een reinstall ben je de data weer kwijt, denk dat een HDD de beste waardes terug geeft qua runtime van je apparaat

edit: offtopic: Waar kan je alienware laptops kopen? op alienware.com kun je als europeaan nix kopen. Die alienwares zijn eindelijk betaalbaar met die lage dollar

[ Voor 18% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 25-09-2007 17:41 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

_Teq_ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:24:
[...]
Editje: 'laatst' stond er een onderzoek van Google op de FP waaruit bleek dat HDD's wel buitensporig snel (binnen 5 jaar) d00d gaan door (te) hoge temperaturen. Uit dat onderzoek bleek ook dat _als_ een HDD kapot gaat dit vaak in het eerste jaar gebeurt. Als dit niet in het eerste jaar gebeurt dan is de kans groot dat ie gewoon zijn MTBF (ongveer) gaat halen. Omdat de nieuwe FP Search zo onoverzichtelijk is als de ziekte kan ik het artikel niet meer terug vinden.....
http://labs.google.com/papers/disk_failures.html

Heel interessante artikel inderdaad.

• Dbm12
_Teq_ schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:24:
[...]

Das ruim 15 jaar en dus onmogelijk. Als je waarden _iets_ af hadden geweken dan zou je een RMA HDD ofzo in je laptop kunnen hebben. Nu heb je dus gewoon een onbetrouwbaar programma dat de waarden uitleest, of een onbetrouwbare teller :)
Ga er gewoon vanuit dat bij normaal gebruik je HDD eerder aan vervanging toe is omdat er nieuwer en beter spul op de markt is, dan dat hij kapot gaat door teveel uurtjes.

haha, dat zou wat zijn als ik een RMA HDD zou hebben.... Ik denk ook eerder dat het een verkeerde waarde is die wordt gelezen door everest... Die heeft wel vaker problemen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
SamuraiP1zzaCat schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:39:
[...]

Na een reinstall ben je de data weer kwijt, denk dat een HDD de beste waardes terug geeft qua runtime van je apparaat

edit: offtopic: Waar kan je alienware laptops kopen? op alienware.com kun je als europeaan nix kopen. Die alienwares zijn eindelijk betaalbaar met die lage dollar
alienware.co.uk is je enige kans, maar geen betaalbare dollar voor zover.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Waarom stuur je 'm wel een onduidelijke kant op, en vergeet je te melden dat MTBF en levensduur niets met elkaar te maken hebben? Je wekt de indruk wel te weten hoe het zit.

TS: MTBF vertelt je niet hoe lang je harddisk meegaat, maar hoe groot de kans op uitval is. Een gemiddelde samsung-schijf heeft een kans van 1:500000 om uit te vallen, ergens in z'n service-life. Of: als je 100.000 samsung-schijven in gebruik hebt gaat er iedere 5 uur eentje stuk, gemiddeld.

Een Samsung-schijf heeft een service-life van 20.000 Power On Hours (gebruik) of vijf jaar, wat het eerst komt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:53

_Apache_

For life.

GH45T schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:42:
Heb geen kant en klare oplossing voor je maar je kunt naar de Power On Hours counter kijken bij de SMART van je harddisk.

Google voer voor je dus ;)
Even proberen..

Ik lees hier een Power On Hours vanuit Smart ( speedfan ) van 74 uit een laptop die al ruim 3,5 jaar oud is.. Kortom, dat klopt niet helemaal..

Ok, met HDTune kom ik iets verder die geeft bij Power On Hours het volgende
Current : 74
Worst : 74
Threshold : 0
Data 11417
Status : OK

11.400 uur klinkt aannemelijk, hij word 3,5 jaar al intensief gebruik en kom hier op ongeveer 10 uur per dag wat klopt :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dbm12 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:11:

Die waarde hoeft niet raar te zijn. Ik kwam er hier laatst ook achter op een hitachi disk, waarbij die waardie niet in uren, maar in minuten was opgeslagen. Als ik 136000 / 60 kom ik uit op 2266.66 uur uit. Dat zijn 94 dagen in totaal. als je jouw notebook dus iedere dag zo'n 8 uur aan hebt staan kan dit best kloppen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

burne schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:02:
[...]

Waarom stuur je 'm wel een onduidelijke kant op, en vergeet je te melden dat MTBF en levensduur niets met elkaar te maken hebben? Je wekt de indruk wel te weten hoe het zit.
Ik weet wel zeker wel het verschil tussen levensduur en mtbf.
Dat ik geen antwoord geef op de levensduur heeft er mee te maken dat je dat niet zomaar kan zeggen.

Een getal wat wel vast staat is de mtbf. Ik kan wel alles voor gaan kauwen, maar ik geef hem een zoekterm (mtbf) en dan kan de TS lekker zelf verder zoeken.
Het enige wat ik inderdaad niet doe is vertellen dat de levensduur niet hetzelfde is als mtbf, ik zeg echter ook niet dat ze wel het zelfde zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 26-09-2007 16:36 ]

• Dbm12
Terw_Dan schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:21:
[...]

Die waarde hoeft niet raar te zijn. Ik kwam er hier laatst ook achter op een hitachi disk, waarbij die waardie niet in uren, maar in minuten was opgeslagen. Als ik 136000 / 60 kom ik uit op 2266.66 uur uit. Dat zijn 94 dagen in totaal. als je jouw notebook dus iedere dag zo'n 8 uur aan hebt staan kan dit best kloppen.
Even het nagekeken en inderdaad het zijn minuten. Dan klopt het namelijk inderdaad :)

Pagina: 1