Citrix Presentation server met active directory

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nu bezig met een project voor school. Op een hogeschool is erg geinfesteerd in de wifi infrastructuur. Overal kunnen studenten met hun eigen laptop gebruik maken van het netwerk via wifi. In de toekomst wil men dat leerlingen bepaalde applicaties die zij nodig hebben voor hun dagelijkse schoolwerk toegespeeld krijgen naar hun laptops via het netwerk. Ik ben op onderzoek gegaan en kwam terecht bij citrix presentation server 4.5. Ik zat dan te denken aan "application streaming".

Ik vroeg mij alleen af hoe nauw presentation server samen werkt met active directory? Moeten leerlingen als ze gebruik willen maken van presentation server application streaming zich eerst aanmelden in het ad domein? Of is er ook een mogelijkeheid dat ze alleen een client kunnen installeren om applicaties te streamen, of is het mischien mogelijk via een webinterface? Ik kan hier geen informatie over vinden op google of de citrix website. Het lijkt me namelijk niet zo'n goed idee dat alle leerlingen, die de laptops ook mee naar huis nemen deze in het domein gaan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Weet je zeker dat je application streaming bedoelt? Volgens de Citrix-site (die je ongetwijfeld grondig hebt gelezen) geef je de leerlingen dan een pakket (een CAB-file) met de software die ze willen gebruiken, die kunnen ze dan ook gebruiken als ze niet op school zijn. Die software draait in een geïsoleerde omgeving, ze hoeven - buiten een client/viewer - niets te installeren.

Citrix is bekend geworden met een soort schil om terminal services heen, waardoor het lijkt alsof alles op de lokale machine draait terwijl je eigenlijk op een server zit te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Alex) op 25-09-2007 15:58 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Application Streaming houd in als je bijvoorbeeld Word 2003 wilt je dit gestreamed naar je laptop krijgt gestuurd. Deze draait volledige in een geisoleerde omgeving op de laptop en je kunt hier bijvoorbeeld een geldigheid van 30 dagen aan geven. Hierna wordt de stream verwijderd en kan de gebruiker geen Word 2003 meer gebruiken.

Voordat je zo'n project start zou ik veel vooronderzoek doen, kosten baten analyse etc en dan een goed gemotiveerd plan opstellen om het financieel rond te krijgen want je bent er niet alleen met Citrix maar hebt ook Windows Server 2003 nodig Terminal Server calls etc.

En ja je kunt de server waar Citrix op draait lid maken van het domain zodat je gebruikers zich op het domain dienen te authenticated alvorens citrix te kunnen starten. Is wel zo veilig :)

[ Voor 13% gewijzigd door mutsje op 25-09-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Alex,

Dat is idd wat ik bedoel, volgens de Citrix site bepaald de software zelf welke distributie methode het best geschikt is aan de hand van de gebruiker, de locatie, het netwerk en de applicatie. Mijn vraag is meer wat zijn dan de eisen aan de laptops?

Zoals je zegt is citrix een soort schil om terminal services heen, maar terminal services staat toch weer in relatie met ad? Moeten leerlingen zich dan aanmelden in het domein? Of hoeven ze alleen een client te installeren? Ik kan nergens vinden dat ze alleen een client/vieuwer moeten installeren? Dit is mij onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bendankt voor je reacite mutje, uiteraard ga ik ook een kosten/baten risico analyse doen. Ze werken nu nog met fat-clients, maar ze willen eigenlijk dat alle leerlingen het onderwijs gaan volgen via hun laptop. Applicaties moeten dus toegespeeld worden naar hun laptops. Ik ben nu aan het kijken welke handelingen een leerlingen moet verichten mocht presentation server gebruikt gaan worden.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03
Ik werk ook op een school en wij zitten aan hetzelfde idee te denken.
Mag ik je daarbij Softricity aanbevelen.
Softricity streamt ook aplicaties naar whatever je maar wil, en werkt zeker met AD en doet eigenlijk hetzelfde als Citrix Presentation server (voor zover ik kan opmaken uit bovengeschreven verhaal)
Dit is tegenwoordig van microsoft.
Als je school MSDNAA heeft, is het gratis te downloaden.

[ Voor 17% gewijzigd door Dafjedavid op 26-09-2007 08:40 ]

Who Needs Windows...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het noodzakelijk dat de software ook beschikbaar blijft op de laptops als er geen verbinding is met het schoolnetwerk?

Indien niet, waarom dan de keuze voor application streaming ipv een "normale" Terminal Server/Presentation Server? Voor de laatste keuze is het simpel installeren van een (web)agent voldoende op de laptops.

Waarom de keuze voor Presentation Server icm Citrix Application Streaming, ipv Microsoft Terminal Server in combinatie met Softgrid? Softgrid kost ongeveer 11 euro per client, een Presentation Server 4.5 Enterprise licentie zit tegen de 300 euro aan... (volgens mij is Enterprise vereist voor streaming).

Ik denk dat de meest belangrijke stap voor jou is, om eerst de eisen en wensen boven water te krijgen. Daarna kun je pas gaan kijken naar technische oplossingen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als het puur om het uitdelen (streamen) van software gaat zou ik idd eens kijken naar Microsoft Softgrid ipv Citrix. Softgrid is puur gericht op het streamen van software naar servers, werkstations en laptops. Citrix kan dit ook maar heeft voor jouw doel een veel te grote overhead. Daarbij is Softgrid een stuk aantrekkelijker in de prijs.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
We moeten een onderzoek voor een hogeschool doen, hoe software distributie het beste te realiseren is voor alle leerlingen met een laptop binnen de hoge school. Dit moet via het vernieuwde Wifi-netwerk gaan. Dit moet gerealiseerd worden rond 2009 is de droom. Als er een correcte methode is gevonden die haalbaar is wil men leerlingen verplichten een laptop aan te schaffen. De opdrachtgever eikt zelf heel erg op Thinstall, maar we kijken natuurlijk ook naar alternatieven. Als we van alle alternatieven een gedegen inzicht hebben gaan we verschillende pilot omgegevingen maken en een final pilot omgeving demonstreren. Uiteraard word er naast het prototype ook de buisiness case opgeleverd.

Nu is bij mij bekend dat Citrix inderdaad erg prijsig maar we kijken er natuurlijk wel naar. Bedankt voor jullie tips. Ik ga mij ook eens verdiepen in softgrid. De distributie methode moet veel mogelijkheden hebben en voor de studenten zo weinig mogelijk inspanning om het werkend te krijgen. Via een webinterface of dmv een client die geinstalleerd moet worden zou het meest ideaal zijn. Mensen nemen de laptop ook weer mee naar huis, dus in het ad domein van school hangen is geen optie.

Verder weten we nog niet of streaming of virtuealisatie de voorkeur heeft. We zijn nog in de onderzoek fase

Owja ik werk niet voor een bedrijf maar het is een school opdracht voor school.. juist ja :P

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 17:05:
Mensen nemen de laptop ook weer mee naar huis, dus in het ad domein van school hangen is geen optie.
Middels cached logon is dit technisch geen enkel probleem. Grootste probleem gaat hem zitten in de beheersbaarheid van een dergelijke constructie. Er zal geen laptopgebruiker akkoord gaan met het feit dat hij geen admin rechten meer heeft op zijn privé-laptop. En mét adminrechten regent het misschien tickets bij de helpdesk met door gebruikers "verprutste" configuraties.

In het andere geval (als software ook gepushed wordt naar niet domain-werkplekken), zul je een probleem met licenties gaan krijgen. wie garandeert immers dan het aantal geinstalleerde aantallen van pakket X...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik zou eens gaan kijken op www.brainmadden.com Er zijn meer alternatieven voor Citrix bv. Softgrid zou in jou geval een hele goede zijn. Client op de pc en een goed serverpark (design topology et cetera) erachter.

Doe voor de grap eens aantal designs, leg de voor en tegens naast elkaar. Ook de kosten/baten wat ontwerp 1 t.o.v ontwerp 2 kost. Beheer kosten en dergelijke dien je dan gelijk mee te calculeren. Ook de kosten om personeel op te leiden. Maak er gewoon een goed project van :)

Verwijderd

offtopic: goh muts prince2 gehaald ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:32:
offtopic: goh muts prince2 gehaald ofzo? :)
offtopic:
uhu prince2 is binnen :P tja begint gelijk het project gelul he
Pagina: 1