Vista herkent mijn harde schijven niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb net een nieuwe PC in mekaar gezet. Wil nu een Oem Vista Ultimate installen. Boot vanaf cd en klik op Nu installeren. Ik krijg vervolgens de volgende melding:

- Kan geen informatie over de schijven op deze computer verkrijgen

Ik heb alles gecheckt. Heb een raptor harde schijf aangesloten waarop ooit xp op zat en 2 samsung spinpoints in een Raid 0 configuratie. Hij herkent deze alledrie dus niet. Ik heb de aansluitingen gecontrolleerd. Bij het opstarten ziet bios alle schijven gewoon. Ik wil nu proberen om de driver van de sata controller op de moederbord te installeren. Maar ik zie nergens de optie om dit te doen (xp was f6). Verder heb ik geen diskettestation allee usb.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:11

Sebazzz

3dp

Het spijt me, maar je zal toch een diskette station moeten aansluiten...
Hetzij via de oude 40-pins aansluiting of (dat weet ik niet zeker) via USB

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tasminos
  • Niet online
The Triad schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:57:
Het spijt me, maar je zal toch een diskette station moeten aansluiten...
Hetzij via de oude 40-pins aansluiting of (dat weet ik niet zeker) via USB
Het moet toch ook mogelijk zijn om alleen usb te gebruiken?

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-04 23:23
er staat ook OF bij;)
wat je ook kan doen is de drivers slipstreamen in je installatie..
Schijven zijn trouwens wel goed aangesloten?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
http://www.lockergnome.co...a-no-system-volume-found/

Je controller wordt gewoon niet standaard ondersteund door de setup van Vista.
Zoek op de site van je moederbord naar de juiste driver en zet deze op CD, DVD, USB of whatever.

[ Voor 47% gewijzigd door Arunia op 25-09-2007 14:21 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:57
Ook dat werkt dus alweer heerlijk :D En dan willen ze dat mensen van XP naar Vista gaan??

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Met XP werkt USB-only gegarandeerd niet, met Vista heb ik daar helaas geen ervaring mee ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, je zou eerst windows xp kunnen installeren en als je de mobo drivers ge-installeert hebt zou je een upgrade kunnen doen.

Dat is de "simpele" methode!

There is no place like ::1

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Met vista kun je de drivers op CD, DVD, USB, floppy gooien en als deze devices herkent worden in het BIOS hiervandaan de drivers voor je RAID setup installleren.
(Met XP kan dit alleen vanaf floppy)
Wat je ook kunt doen is zoals eerder aangegeven de drivers slipstreamen in je Vista installatie DVD.

@swampy: ik denk dat als VISTA de drivers niet meegeleverd heeft gekregen op de DVD deze ook niet op de XP cd staan. Of het moet al een geslipstreamde zijn

[ Voor 21% gewijzigd door sjolmers op 25-09-2007 14:36 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Tasminos
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:20:
http://www.lockergnome.co...a-no-system-volume-found/

Je controller wordt gewoon niet standaard ondersteund door de setup van Vista.
Zoek op de site van je moederbord naar de juiste driver en zet deze op CD, DVD, USB of whatever.
Maar ik kan nergens kiezen voor het installeren van deze driver. Kan alleen klikken op Nu installeren. Linksonder staan 2 opties waar ik niet zo veel aan heb.

Namelijk:
Wat moet u weten voordat u Windows installeert?
Uw computer herstellen

Ik klik dus op nu installeren en krijg dan de foutmelding. Nergens een optie om andere drivers te installeren.

• sjolmers

sjolmers

welk merk en type mobo heb je?
Ga eens naar de site van de fabrikant en kijk daar eens om de drivers. pleur deze op een usb stikje en gaan....

• Tasminos
  • Niet online
sjolmers schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:37:
welk merk en type mobo heb je?
Ga eens naar de site van de fabrikant en kijk daar eens om de drivers. pleur deze op een usb stikje en gaan....
Heb een gigabyte p35c-ds3r. Ik heb de drivers dus al op een usb stick. Maar waar en hoe kan ik deze toevoegen. In xp kon dit door in het begin op f6 te drukken. Nu is deze mogelijkheid er niet.

• sjolmers

sjolmers

Wanneer je het scherm krijgt: waar wil je Vista installeren oid (Where do you want to install Windows)
zie je links onder en hokje wat je kunt aanvinken met 'Load Drivers'.

Nu stop je de CD/DVD, floppy, usbstick in je pc en klikt op 'OK'.

Succes!

<edit>
en nog een engels talige link met uitleg: http://vistasupport.mvps....ing_raid_sata_drivers.htm
(wellicht iets voor de FAQ. modjes??)
</edit>

[ Voor 24% gewijzigd door sjolmers op 25-09-2007 14:50 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

sjolmers schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:34:
Met vista kun je de drivers op CD, DVD, USB, floppy gooien en als deze devices herkent worden in het BIOS hiervandaan de drivers voor je RAID setup installleren.
(Met XP kan dit alleen vanaf floppy)
Wat je ook kunt doen is zoals eerder aangegeven de drivers slipstreamen in je Vista installatie DVD.

@swampy: ik denk dat als VISTA de drivers niet meegeleverd heeft gekregen op de DVD deze ook niet op de XP cd staan. Of het moet al een geslipstreamde zijn
Daar heb je een punt! Dan is slipstreaming een optie. Okay TS hier is dan een slipstreaming FAQ Website

Vista slipstreaming werkt hetzelfde ( als alles goed is ) als een vista slipstream! Dus je moet even wat voorbereiden en een brandbare DVD ter hand hebben!

There is no place like ::1

• Tasminos
  • Niet online
sjolmers schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:49:
Wanneer je het scherm krijgt: waar wil je Vista installeren oid (Where do you want to install Windows)
zie je links onder en hokje wat je kunt aanvinken met 'Load Drivers'.

Nu stop je de CD/DVD, floppy, usbstick in je pc en klikt op 'OK'.

Succes!

<edit>
en nog een engels talige link met uitleg: http://vistasupport.mvps....ing_raid_sata_drivers.htm
(wellicht iets voor de FAQ. modjes??)
</edit>
Ik krijg de melding direct na het klikken op nu installeren. Ik kan nergens kiezen voor laad driver. Als ik op ok klik na de melding kom ik direct weer terug in het venster waar ik nu installeren kan kiezen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die FAQ hebben we al de screenshots voor, alleen ontbreekt het een beetje aan de tijd om 'm in elkaar te flansen.
Wellicht dit weekeinde, maar pin me er niet op vast.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8a09cb376607427abfc9f13d73e43e5/thumb.jpg

Hier kan je bij Load Driver de juiste drivers op een USB stick ook toevoegen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/795787a7ccbd6b69b35dbb720999a410/thumb.jpg

Ik heb hier dan wel een floppy-emulerende USB stick, maar dat maakt niet uit.
Vista Setup heeft nou juist wel USB support.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/705802fedfc1f82a171342dbff7c3f4b/thumb.jpg

Wel even op het onderste vinkje letten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66ebc67af4fde85b73ea4a049822b478/thumb.jpg

Anders krijg je bijvoorbeeld nooit deze te zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a05f27d5be411a716f3bd9c6ca1ce078/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 25-09-2007 16:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tasminos
  • Niet online
De melding komt direct na het klikken op nu installeren. Ik kan dus nergens kiezen voor select driver.

Verwijderd

Ik zit nu zelf met een soortgelijk probleem, heb nu 2 sata hard disks in mijn pc zitten. Mijn xp wil niet meer installeren omdat hij geen schijven detecteerd. Is de installatie van Vista daar wel direct compatible mee? of zit je dan alsnog met extra drivers voor je sata controller?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:07

Speedmaster

Make my day...

Diamond AT schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:46:
De melding komt direct na het klikken op nu installeren. Ik kan dus nergens kiezen voor select driver.
Zit daar voor niet een scherm waar je kan kiezen voor ander optie's als nu installeren?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:48:
Ik zit nu zelf met een soortgelijk probleem, heb nu 2 sata hard disks in mijn pc zitten. Mijn xp wil niet meer installeren omdat hij geen schijven detecteerd. Is de installatie van Vista daar wel direct compatible mee? of zit je dan alsnog met extra drivers voor je sata controller?
Geheel afhankelijk van de chipset.
Mijn mobo werd probleemloos herkend. Maar die van de TS dus niet.
Gewoon uitproberen :)
drivertje installeren is super makkelijk (hierboven staat het zelfs met plaatjes uitgelegd).

Wat je xp installatie betreft, als de windows install erom vraagt (onderin beeld) op F5 drukken :).
diskette (ja alleen een diskette werkt bij xp) erin steken en de instructies opvolgen.

Verwijderd

Dan probeer ik het zodra ik een versie van Vista heb.

• Tasminos
  • Niet online
Tuut-Tuut schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:50:
[...]

Zit daar voor niet een scherm waar je kan kiezen voor ander optie's als nu installeren?
Ja. Alleen het scherm waarin je de talen moet opgeven. Daar direct het scherm zoals ik heb beschreven en daarna direct de foutmelding. Ik kan alleen o.k. klikken waarna hij weer terug gaat naar het scherm met de optie direct installeren, wat moet u weten voordat u windows installeert en de optie uw computer herstellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tasminos op 25-09-2007 18:04 ]

• Tasminos
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:05:
Die FAQ hebben we al de screenshots voor, alleen ontbreekt het een beetje aan de tijd om 'm in elkaar te flansen.
Wellicht dit weekeinde, maar pin me er niet op vast.

[afbeelding]

Hier kan je bij Load Driver de juiste drivers op een USB stick ook toevoegen.

[afbeelding]

Ik heb hier dan wel een floppy-emulerende USB stick, maar dat maakt niet uit.
Vista Setup heeft nou juist wel USB support.

[afbeelding]

Wel even op het onderste vinkje letten:
[afbeelding]

Anders krijg je bijvoorbeeld nooit deze te zien:
[afbeelding]
Ik krijgt dit dus niet te zien.

• Tasminos
  • Niet online
Eindelijk opgelost. Snap alleen nog steeds niet wat er nou precies aan de hand was. Ik heb de Raptor HD geformateerd dmv een xp cd. Vervolgens de xp cd verwijderd en opnieuw de vista cd erin gedaan. En ik kon gewoon vista installeren. Ik moest wel alsnog de Sata driver toevoegen. Maar alles werkt.

Verwijderd

Jeetje, das toevallig.. ik zit met een soortgelijk probleem ,eveneens op een Gigabyte P35-DS3R plankje.
Eerst zat ik een half uur te emmeren met het creëren van een raid volume, kon maar niet in het menu komen.
Stom genoeg was ik gewoon telkens te laat met het intoetsen van CTRL + i |:( het was me simpelweg niet eens opgevallen.
Zodra je tijdens het opstarten dikke witte letters 'PRESS CTRL + i to enter Configuration Utility" helemaal onderin het scherm ziet verschijnen, onmiddelijk drukken want het gaat vreselijk snel voorbij.
Je kunt nu een raid volume aanmaken.
Hoe je dat doet staat stap voor stap omschreven in de manual, om precies te zijn pagina 73 t/m 76, is mij ook gelukt.
Installatie van XP wil niet lukken omdat na het drukken van F6 de raid driver geïnstalleerd moet worden middels een boot diskette die Gigabyte (stom genoeg) niet meelevert met het mobo.
Die boot diskette met SATA driver kan ik niet maken op mn nieuwe pc omdat ik daar geen Windows omgeving heb om mij te helpen, opdrachtprompt in DOS, een doos floppys en een paar uur vloeken zie ik niet zitten :P
Wat ik wél kan doen is een bootdisk proberen te maken op mn oude pc (Pentium 3) met Windows 98 die beschikt over een DVD station en een Floppy Disk Drive.

Stap 1
Ik ga zodadelijk proberen om een bootable diskette te maken op mn oude pc met Windows 98 via Start > Configuratiescherm > Software > Selecteer tabblad Opstartdiskette > Diskette invoeren > selecteer Diskette maken.
Zodra de progress balk 100% bereikt is het klaar, er volgt geen melding, je hebt nu een bootable diskette.
Dan moet er nog die SATA driver op van de Gigabyte driver cd, in mijn geval de "Intel Matrix Storage Driver 32 bit"
Klaar, door naar stap 2

Stap 2
Ik ga het volgende proberen, eveneens weer op mn oude pc met Windows 98: Gigabyte Driver cd invoeren > Verkennen > selecteer map "bootdrv" > selecteer "menu" > voer de zojuist gemaakte bootable diskette in > selecteer "Intel Matrix Storage Driver 32 bit" door het cijfer of de letter die er vóór staat op je tobo in te toetsen.
Als het goed is dan zipt en transporteert je systeem nu de geselecteerde driver naar de bootable diskette en voila.
Klaar, door naar stap 3

Stap 3
Verwijder na het voltooien van het te transporteren bestand de Gigabyte Driver cd uit de drive > start opnieuw op en ga naar je BIOS > Boot divice configuration op CD-Rom, de rest disablen > voer Windows XP cd in en start opnieuw op.
Zodra je het blauwe scherm van Windows Setup ziet onmiddelijk op F6 drukken > wacht tot de bestanden zijn geladen > je krijgt nu de melding dat Windows geen vaste schijfstations kan vinden > voer nu de zojuist gemaakte bootable diskette met SATA driver in en toets "E voor Extra apparaten toevoegen" staat onder het baluwe scherm > selecteer "Intel (R) ICH9 SATA RAID Controller (Desktop ICH9R)" en druk op Enter > Als het goed gaat krijg je nu de melding dat de Setup de gekozen driver voor Raid gaat installeren, druk op Enter, dit duurt ongeveer een minuut. Zodra de drivers geïnstalleerd zijn krijg je de melding "Welcome to Setup, This part of the Setup prepares Microsoft XP to run on your computer. To set up Windows XP now, press ENTER.
Doen maar dan he? ;)
klaar !

Althans, dat is wat ik verwacht.. volgens mij zit ik er niet ver naast O-)
Het zou best kunnen dat how-to in grote lijnen ook zo gaat onder Vista, let alleen wel op de SATA driver die je dan selecteert, dat moet dus niet de "Intel Matrix Storage Driver 32 bit" zijn, die gebruik ik zelf voor XP.
Zodra ik het heb geprobeerd laat ik het horen.
Succes alvast!

:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 05:55 . Reden: typo ]

Pagina: 1