Toon posts:

multi-pc modem & router.

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben het ff kwijt dus misschien heeft 1 van jullie een tip.

ik heb van tiscali een zyxel adsl modem met ingebouwde router en 4 lan poorten. als ik daar 4 pc's op aansluit werkt het allemaal prima, bestanden delen, printers delen, internet enz..

maar nu heb ik op 1 van die poorten een sitecom wl160 draadloze router aangesloten, ivm met een laptop ( ik had een draadloze verbinding nodig..

nu heb ik 3 pc's op de zyxel staan en die zien elkaar allemaal in het zelfde netwerk, maar de pc en de laptop op de sitecom router lijken op een apart netwerk te staan en het is niet mogelijk om vanaf een pc die aangesloten staat op de zyxel, een gedeelde map op bijvoorbeeld de laptop te benaderen..

hebben jullie enig idee wat ik fout doe ? alle pc's kunnen overigens wel op internet.. de laptop en de pc op de sitecom router zien elkaar ook, en de pc's op de zyxel zien elkaar ook..

ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is , en misschien kunnen uitleggen hoe ik het kan oplossen.

Martin

Verwijderd

Uw pc's die op de router hangen zitten op een ander ip range dan de pc's die over de zyxel gaan.

mogelijke oplossingen van uw probleem:
- sitecom router als access point zetten
- alle pc's op de router aansluiten als dat mogelijk is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:44:
Uw pc's die op de router hangen zitten op een ander ip range dan de pc's die over de zyxel gaan.

ok, ik ben nu nog op mijn werk maar ga vanmiddag even kijken of ik die sitecom als accesspoint kan instellen. in ieder geval bedankt voor de snelle reactie ! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, het werkte niet.. wat ik ook probeer, het lukt me niet om met een pc die aangesloten is op de zyxel modem een pc die aangesloten is op de sitecom te bereiken..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:44:

Eh wa?
Die sitecom is al de access point. Dus wat word ermee bereikt om er een AP van te maken?
En de TS heeft al verteld dat niet alle PC's op de router aangesloten kunnen worden, omdat op het 4e poortje de sitecom AP hangt. Ik snap niet zo goed waar je naartoe wilt. 7(8)7

Je eerste zin is denk ik wel goed. Ik vermoed ook dat de computers aangesloten op de sitecom(al dan niet via wlan) in een andere ip range zitten. Het lijkt erop dat er in de sitecom AP (ook) een DHCP server aktief is die in z'n eigen range IP nummer uitdeelt. Datzelfde gebeurd ook in de zyxel router en dan zijn het (zo ongeveer) 2 verschillende netwerken. Zet de DHCP server in de sitecom AP uit. Dan gaat het misschien wel goed. 2 DHCP servers in 1 netwerk is vragen om problemen.

Je kan bovenstaande vermoeden eerst even bevestigen door de ip adressen van verschillende computers even op te vragen:
Start->Uitvoeren->cmd->ipconfig ([enter] en noteer het ip adres) ->exit (enter)
De Ip adressen van alle computers zouden met dezelfde getallen moeten beginnen, zoiets als 10.X.X.X of 192.168.X.X
Als het vermoeden niet klopt, blijf dan van de configuratie van de DHCP server af.

Als er computers zijn die niet in dezelfde zogenaamde IP-range zitten dan kunnen ze elkaar in princiepe niet zien. Ik schat dat de computers aangesloten op de sitecom AP afwijken van de rest.
Als er computers zijn die helemaal niet met 10.X.X.X of 192.168.X.X beginnen (dan staat er meestal 169.X.X.X) dan lukt het ze juist niet om een IP adres te verkrijgen en dan is er juist een probleem mbt het bereiken van de DHCP server.

Edit:
En als je het dan werkend hebt, zorg er dan voor dat je Access Point goed is beveiligd d.m.v. een WPA2 of WEP key. Anders kon je weleens vervelende dingen meemaken. Als ik het me goed heug dan staat dergelijke beveiliging standaard uit bij Sitecom spul.

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 27-09-2007 10:48 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor deze info, weet ik weer een beetje waar ik het zoeken moet, uiteraard heb ik de draadloze verbinding al beveiligd met wpa-2 en het mac adres van wireless lankaart van de laptop er in gezet als enige die toegang mag krijgen via het netwerk.
de ip adressen van de pc's op de tiscali modem hebben als 3e getal een 1 en die van de sitecom een 0 dus dat lijkt me de oorzaak.. ik ga even verder zoeken ! bedankt voor de moeite in ieder geval ;-)

Verwijderd

@remco_k:
remco_k schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:38:
[...]
zorg er dan voor dat je Access Point goed is beveiligd d.m.v. een WPA2 of WEP key
Contradictio in terminis... 8)7

WPA2 voldoet voorlopig goed, maar WEP zou je echt niemand meer mogen aanraden |:( . WEP-versleuteling doorbreken is een kwestie van seconden tegenwoordig.

@TS: Overigens zijn die 1 en die 0 de oorzaak van je probleem inderdaad. Je computers "hangen" hierdoor in een verschillende range. Zet dus je DHCP-server uit op de sitecom wl160 en laat die zijn ip-adres krijgen van de router in het modem. Dan komt alles in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik dacht dat dat niet kon.. ik was bang dat als ik op de sitecom de dhcp server uitschakelde, de pc's die op de sitecom waren aangesloten geen ip-adres meer zouden krijgen.. :)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:22:
@remco_k:

[...]

Contradictio in terminis... 8)7

WPA2 voldoet voorlopig goed, maar WEP zou je echt niemand meer mogen aanraden |:( . WEP-versleuteling doorbreken is een kwestie van seconden tegenwoordig.
Offtopic: Ja, WEP kraken is idd mogelijk in seconden, mits je de goede hardware hebt (gewoon netwerkkaartje in standaard laptop werkt al niet). Bovendien heb je nog altijd devices die niet de processing power hebben om WPA of WPA2 te doen (ik noem een Nintendo DS).
De ware angstcampagne tegen WEP is IMHO dan ook zwaar overdreven. Net alsof iedere jandoedel met een laptop de WEP encryptie van de buurman 'zomaar' ff kan breken...
Hier geld dus ook: met WEP hou je 99% van de mensen al buiten. Die ene wardriver die midden in de grote stad langs je huis komt rijden heeft dan idd geluk.

Begrijp me niet verkeerd, als je echt privacygevoelige info over je wireless gaat sturen, doe dan alsjeblieft WPA2, maar de hackende buurjongen pakt wel de 3 onbeschermde netwerken in je buurt. Veel simpeler.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het doel van mijn post was niet om aan te geven dat WEP nou zo'n goede beveiliging is.
Maar het is in ieder geval een beveiliging. Alles beter dan een open AP, dat bedoelde ik met het woordje 'goed'.
Aangezien de meeste AP bezitters de AP uit doos halen en allang blij zijn als hij het doet, 'vergeet' men uberhaupt na te denken over de beveiliging. (al dan niet goed...)
Er is namelijk een heel groot verschil tussen een openstaande voordeur (open AP), een dichte voordeur met een simpele nummerieke code als slot (WEP) of een geavanceerdere techniek, zoals een mooie sleutel aan je sleutelbos. (WPA... enz).
Ik ben het wat dit betreft met bovenstaande eens: WEP is kraakbaar in korte tijd. Maar als iemand het dan echt op je gemunt heeft dan red je het ook niet met WPA of WPA2. Dan breken ze gewoon ouderwets in met een sjofel door je voorgevel en jatten ze je systemen.

Bottomline: De TS heeft het dus goed geregeld, beter kan even niet. :)

[ Voor 1% gewijzigd door remco_k op 01-10-2007 17:06 . Reden: typo ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard heb ik ook mijn naam van mijn netwerk op de router op "invisible"gezet ;-) zodat iemand van buitenaf niet per ongeluk mijn netwerk ziet verschijnen..
Pagina: 1