"Nieuwe" XP activeert niet

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-01 23:38
Bij een bepaalde webshop heb ik een Compal IFL90 laptop gekocht. Voordat ik ook maar een bestelling plaatste heb ik op Shopwatch gekeken en daar stonden vrijwel alleen maar heel erg positieve berichten over de shop.

Om een lang verhaal kort te maken, nu heb ik hem binnen, en XP Home installeerde goed met het serial nr. dat op de OEM sticker stond. Maar de activatie via Internet wordt geweigerd (ik weet zeker dat ik het serial correct heb overgetikt.)

Dus ik heb het bedrijf gemaild dat het niet klopt. Daarin heb ik foto's (1 - 2 - 3) van de OEM sticker meegestuurd als 'bewijs' (want de sticker heeft lelijke randjes en er staat Asus op terwijl ik geen Asus laptop heb). Ook heb ik in het mailtje gezegd dat ik niet bereid ben om Microsoft te gaan bellen, want bij een nieuwe OEM licentie hoort de Internet activatie goed te gaan. Dat is toch zo??

Na een paar dagen stilte krijg ik gewoon een mailtje terug dat het allemaal 100% legaal en ongebruikt is, en dat ik Microsoft moet bellen. Verder geen uitleg over waarom er Asus opstaat, waarom de randjes zo lelijk zijn of waarom de activatie niet werkt zoals het hoort. Ik vind dit absoluut onbehoorlijk en ik ben ook niet bereid aan de telefoon te gaan liegen. Wat kan ik hieraan doen om te krijgen waar ik voor betaald heb, nl. een normale OEM licentie die gewoon werkt? Is het verstandig om MS te bellen en ze het hele verhaal te vertellen, of... ??

[ Voor 0% gewijzigd door Antique op 25-09-2007 13:32 . Reden: fotolinks duidelijker ]

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Microsoft bellen, verhaal uitleggen, nieuwe licentie krijgen, webshop kan opdoeken (of iig verhaal doen bij MS).

Happy Blessings <3

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:01
Juist, gewoon MS bellen. Ze zijn echt niet moeilijk daar en voor zover ik weet is het een gratis nummer.
Daarnaast zoals RedSoniq al zegt, als het bedrijf dat soort praktijken doet, dan kunnen ze opdoeken. Wat dat betreft is MS wel heel erg relaxed hoor.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:17
ja dat gebeurt vaker, het kan gewoon zijn dat je serial uit een of andere generator is gekomen en dat deze al is geregistreerd. Idd gewoon Microsoft bellen en die doen heus niet moeilijk en hoef je ook niet te liegen.

Verwijderd

Ik heb van het weekend een nieuwe windows op een dell laptop gezet. Z'n eigen key van de sticker gebruikt en hij wou ook niet activeren. Toen naar MS gebeld en ik kreeg een nieuwe activatiecode en het werkte weer prima. Ik zou gewoon bellen en je verhaal bij MS doen. Mocht de key meerdere malen gebruikt zijn dan zullen ze dat wel kunnen zien en dan kan je met je verhaal naar de webshop.

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Al met al vind ik die randjes en het asus erop inderdaad een beetje vaag, moet ik zeggen...

Hoewel als je echt de boel wilt flessen het met een fluitketel niet moeilijk moet zijn om die stickers netjes los te krijgen....

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2007 13:21 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
SiNisTrAD schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:19:
ja dat gebeurt vaker, het kan gewoon zijn dat je serial uit een of andere generator is gekomen en dat deze al is geregistreerd. Idd gewoon Microsoft bellen en die doen heus niet moeilijk en hoef je ook niet te liegen.
In dit geval valt dat te betwijfelen aangezien de sticker duidelijk overgezet is van een andere computer. Ik denk dat ze gewoon de sticker van een kappote Asus afgehaald hebben. (Blijkbaar verwachte ze daarvan dat hij nog niet geactiveerd was, of ze rekenen erop dat MS niet moeilijk doet).

Hoe dan ook, MS lust dit soort bedrijven rauw. Zeker bellen en melden.

@Mickeyman: Er is een manier om die stickers los te krijgen, en dit lijkt er wel heel erg op.

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 25-09-2007 13:24 ]

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

ik neem aan de je een bon hebt gehad met de gegevens erop, dus een aankoopbon, goed bedrag ervoor betaald.
Je bent dan dus te goedertrouw, gewoon MS bellen en zeggen dat je niet kan activeren, trouwens geeft bij activeren aan dat het een illegale key is?
Zoniet is hij gewoon legaal, genoeg keren gehad dat ik ook niet kon activeren, wel via de foon dus.

Kortom, bellen met de dame van MS die het heeft over "schuinstreepje, schuinstreepje" >:)

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02
Volgens mij is het heel normaal dat als je een laptop opnieuw activeert met een OEM licentie dat dit niet werkt. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt. Even her verhaal uitleggen dat je opnieuw hebt geinstalleerd en de activatie gaat dan gewoon goed :)

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
MikeyMan schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:21:
Al met al vind ik die randjes en het asus erop inderdaad een beetje vaag, moet ik zeggen...

Hoewel als je echt de boel wilt flessen het met een fluitketel niet moeilijk moet zijn om die stickers netjes los te krijgen....
ja lekker al dat stoom onder je laptop :Y)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, gewoon bellen met MS want je hebt niks te verbergen. De shop kan er hoogstens problemen door krijgen, maar die heb je al de kans gegeven om het zelf op te lossen.

Ik vind het wel vreemd dat er een Asus-logootje op staat, aangezien ze bij die softwarelicenties haast nog stricter te werk gaan dan bij een paspoort.. Tenzij Compal een merk is van Asus oid.. Maar blijft toch raar. Vooral icm. die gekartelde randjes (al zie je dat wel vaker).

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 25-09-2007 13:27 ]

• Nijn
  • Laatst online: 20-02 16:35
Flappie schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:24:
Volgens mij is het heel normaal dat als je een laptop opnieuw activeert met een OEM licentie dat dit niet werkt. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt. Even her verhaal uitleggen dat je opnieuw hebt geinstalleerd en de activatie gaat dan gewoon goed :)
Pas na 10x of een x aantal keren binnen een maand ofzo. Je kunt gerust 3x per jaar je laptop formateren.

• Pietertje
  • Laatst online: 22-01 15:59

Pietertje

The Rock

OEM licenties checken nog al eens op het merk van de computer. Een Asus OEM licentie weigert misschien een Compal laptop. Maar ook hier kan Microsoft duidelijkheid geven. Het kan best zijn dat de licentie nooit gebruikt is, maar niet bij een Compal verkocht had mogen worden.

• Antique
Bedankt voor de vele snelle reacties. (Zitten jullie soms in de lunchpauze te surfen? :P) Allereerst even voor de duidelijkheid:
Flappie schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:24:
Ik heb niks opnieuw geinstalleerd, dit was de eerste installatie van een nieuwe laptop. Bovendien heb ik mijn oude laptop vele malen opnieuw geinstalleerd met het serial wat daarbij hoorde, en de activatie werd direct herkend. Dat was ook XP Home OEM.

Om er maar niet omheen te draaien, het betreft de shop Laptops4U. Toen ik destijds op Shopwatch keek was het groen alom, maar nu zie ik ook recente negatieve berichten. Kennelijk gaan ze dus de verkeerde kant op, zoals je wel vaker ziet met succesvolle kleine bedrijven die het te druk krijgen. Ik ben zelf ook zeker van plan een stuk erbij te schrijven als dit hele gedoe voorbij is. (Afhankelijk van hoe ze het oplossen...)

Ik wil ze niet om zeep helpen omdat ze me zonder meerkosten een ~100 euro duurder model gegeven hebben, toen het model dat ik had gekozen niet op voorraad bleek. Dat toont wel wat goodwill - maar ondanks dat ga ik niet hun fouten voor ze oplossen. Als ik geen goede licentie van ze krijg, zal ik MS wel moeten bellen en dan ga ik niet liegen.

[ Voor 1% gewijzigd door Antique op 26-09-2007 10:05 . Reden: 300 was wat overdreven ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Antique schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:40:
[...]
Ik heb niks opnieuw geinstalleerd, dit was de eerste installatie van een nieuwe laptop. Bovendien heb ik mijn oude laptop vele malen opnieuw geinstalleerd met het serial wat daarbij hoorde, en de activatie werd direct herkend. Dat was ook XP Home OEM.
Vreemd, want dergelijke laptops worden normaal gesproken pre-installed aangeleverd zodat je zelf niet meer met een CD in de weer hoeft te gaan.
Zie ook de FP daarover :)
Ik wil ze niet om zeep helpen omdat ze me zonder meerkosten een 300 euro duurder model gegeven hebben, toen het model dat ik had gekozen niet op voorraad bleek. Dat toont wel wat goodwill - maar ondanks dat ga ik niet hun fouten voor ze oplossen. Als ik geen goede licentie van ze krijg, zal ik MS wel moeten bellen en dan ga ik niet liegen.
Ik heb net zoals anderen al vaker meegemaakt dat OEM XP licentiecodes wel installeren maar niet meer online geactiveerd kunnen worden.
Dan betrof het ook nog HP/Compaq licenties en Dell licenties.

Ik vermoed dat deze opzettelijk geblokkeerd zijn voor online activatie omdat deze produktgroep regelmatig via minder legale wegen verspreid zijn, en dat er daarom een extra drempel voor is opgeworpen.
offtopic:
en ik bedoel dus niet dat die shop dat doet

Maar da's mijn idee (dat zou ik zelf namelijk doen :P )

Dus: als je geen problemen hebt met de installatie zelf, gewoon bellen en je krijgt een activatiecode. Zo niet, dan kan je altijd nog je gram halen, maar probeer dat dan wel op de geëigende plek te doen en niet hier in WOS ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Antique
Dat verklaart wellicht dat hij niet via Internet activeert, maar hoe zit het dan met de Asus merknaam op de sticker? Of de lelijke plekken aan de randen en rechtsboven (dat is van dat typische witte stickerresidu)?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:17:

Ik heb net zoals anderen al vaker meegemaakt dat OEM XP licentiecodes wel installeren maar niet meer online geactiveerd kunnen worden.
Dan betrof het ook nog HP/Compaq licenties en Dell licenties.

Ik vermoed dat deze opzettelijk geblokkeerd zijn voor online activatie omdat deze produktgroep regelmatig via minder legale wegen verspreid zijn, en dat er daarom een extra drempel voor is opgeworpen.
offtopic:
en ik bedoel dus niet dat die shop dat doet
Klopt, is al een tijd terug zo geregeld (begin 2005), en precies om te voorkomen wat men geflikt heeft er aan de hand lijkt te zijn bij de laptop van de TS:
nieuws: Windows XP OEM alleen nog maar telefonisch te activeren
http://www.cbronline.com/...76-48DA-AA8B-B5DCA333BDE0
The software giant says people have been deliberately removing COA labels from OEM's PCs or copying COA labels for re-sale to customers and distributors.

Disabling internet activation is the latest stage in a long-running campaign designed to stop illegal copying and use of its software.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Wat is daar het nut dan van, want als je dus belt krijg je het wel voor elkaar om te activeren.
Het nummer dat je wilt invoeren is een OEM nummer maar men weet niet hoeveel keer het al gebruikt is en of het inderdaad illegaal is verkregen dan wel dat je het ooit legaal hebt gekocht behorend bij een ander merk pc.
Dus met andere woorden, alleen een barriere voor mensen die niet te goeder trouw zjn geweest?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Antique
Ik heb gisteren MS gebeld en via de telefoonactivering is het gelukt. Maar ik kreeg alleen maar zo'n bandje aan de lijn, die een paar vragen stelde en daarna was het goed. Ik vind het dus nog steeds wat dubieus. Is het verstandig om hier nog meer werk van te maken of om het gewoon te laten - ik ben immers "te goeder trouw" zoals is aangegeven. Mochten er problemen met MS zijn ben ik daar dan aansprakelijk voor?

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zou persoonlijk gewoon een fatsoenlijke sticker willen hebben, als ik eerlijk ben...

• Antique
Dat is waar. Ondertussen heb ik het bedrijf een mail gestuurd waarin ik (voor de tweede keer) vraag om een verklaring waarom de sticker zo gehavend is, en er Asus opstaat. Als ze hieraan geen gehoor geven, hoe kan ik dan contact opnemen met Microsoft om de zaak te laten controleren?

• Snowbank
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 11:02
Wat dacht je gewoon ff naar microsoft.nl te gaan ;)
http://www.microsoft.com/netherlands/contact/default.aspx

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Antique schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:47:
Dat is waar. Ondertussen heb ik het bedrijf een mail gestuurd waarin ik (voor de tweede keer) vraag om een verklaring waarom de sticker zo gehavend is, en er Asus opstaat. Als ze hieraan geen gehoor geven, hoe kan ik dan contact opnemen met Microsoft om de zaak te laten controleren?
Algemene info mbt. piracy:
http://www.microsoft.com/resources/howtotell/

Meldpunt:
https://www.microsoft.com...eport.aspx?displaylang=nl
of
http://www.microsoft.com/...galesoftware/contact.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 27-09-2007 15:59 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk gewoon dat er een defect Asus laptop was en om 100 euro te besparen neem men een XP sticker. Alleen dat Asus erop staat dat is ff pech maar dat kan gebeuren. Activeren gaat niet lukken. Dit is hartstikke illegaal omdat deze sticker bij een Asus laptop hoort. Vraag maar aan MS. Dat staat ook in de licentie voorwaarden. Dat een moederbord stuk en je vervangt dat mag dan nog maar de complete sticker even moven naar een andere laptop gaat buiten de regels van MS.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Antique schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:47:
Of gewoon bellen, ze zijn daar bijzonder vriendelijk aan de telefoon. Zelfs toen ik voor het eerst in mijn leven met XP en RIS zat te klooien en hierdoor mijn XP niet meer geactiveerd kon worden hebben ze mijn OEM Licentie weer vrijgegeven. Leg uit hoe het zit, misschien pakken ze die toko wel aan. En niet geheel onterecht.

[ Voor 6% gewijzigd door Pewwy op 27-09-2007 16:04 ]

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Pewwy schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:03:
[...]

Of gewoon bellen, ze zijn daar bijzonder vriendelijk aan de telefoon. Zelfs toen ik voor het eerst in mijn leven met XP en RIS zat te klooien en hierdoor mijn XP niet meer geactiveerd kon worden hebben ze mijn OEM Licentie weer vrijgegeven. Leg uit hoe het zit, misschien pakken ze die toko wel aan. En niet geheel onterecht.
Ja, natuurlijk zijn ze daar vriendelijk, je bent immers een klant van hun die belt en niet iemand die standaard al wordt aangezien voor een illegale Windows bezitter.

• Antique
Even een update, ik heb nog steeds geen antwoord per mail vernomen. Mijn studiegenoot heeft precies dezelfde situatie, ook bij hem antwoorden ze alleen "het is legaal" zonder enige argumentatie of uitleg. Als ze zo zeker van zichzelf zijn, lijkt het mij een prima idee om Microsoft te mailen, dat zal ik deze week dus ook doen.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
En dat had je eigenlijk al veel eerder moeten doen.
Ook bellen kan wel effect hebben.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Antique schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:29:
Even een update, ik heb nog steeds geen antwoord per mail vernomen. Mijn studiegenoot heeft precies dezelfde situatie, ook bij hem antwoorden ze alleen "het is legaal" zonder enige argumentatie of uitleg. Als ze zo zeker van zichzelf zijn, lijkt het mij een prima idee om Microsoft te mailen, dat zal ik deze week dus ook doen.
Ach er is al zo vaak geadviseerd om gewoon Microsoft te bellen dat het verder onnodig is advies te geven; je neemt het blijkbaar toch niet ten harte :X

• Antique
Meteen met de botte bijl gaan hakken is ook niet goed! Het is wel zo eerlijk om een winkel de tijd te geven zichzelf te verdedigen, zeker als je hun reputatie op Tweakers.net bekijkt. Dat heb ik nu wel genoeg gedaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Antique op 16-10-2007 18:34 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is er nu mis aan MS te bellen, is het eng of zoiets om een levend persoon aan de bel te krijgen? (je weet maar nooit in het SMS/e-mailtijdperk)

Leg hen de situatie uit en als MS er ook een probleem mee heeft dan kun je alsnog terug richting webshop met de reactie van MS.

Simpel toch?

ARME AOW’er

Verwijderd

Antique schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:33:
Meteen met de botte bijl gaan hakken is ook niet goed! Het is wel zo eerlijk om een winkel de tijd te geven zichzelf te verdedigen, zeker als je hun reputatie op Tweakers.net bekijkt. Dat heb ik nu wel genoeg gedaan.
T enige dat de winkel kan doen is je doorverwijzen naar Microsoft ;) Ze hebben verder helemaal niks met deze serials te maken, ze krijgen de serials/stickers van MS en die plakken ze gewoon op

Ga je bij de winkel klagen kunnen ze weinig voor je doen aangezien ze niet kunnen kijken of je het ergens anders op hebt geinstalleerd en hoe het met die code zit; alleen MS heeft toegang tot dergelijke gegevens

En ik snap niet waarom je niet gewoon meteen MS hebt gebeld? Wat maakt het uit, het gaat er toch om dat jij een 'werkende' Windows hebt? Het is zelfs een gratis nummer geloof ik!

• Antique
Uiteindelijk heeft het bedrijf me alsnog een goede licentie toegestuurd. :*) Eind goed, al goed, maar het heeft wel een hoop moeite gekost!

Bedankt voor het meedenken.

• YellowOnline
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik wou zelf nog even zeggen, hoewel het intussen uitgeklaard is, dat Compal de 2e grootste computerbouwer ter wereld is en oa. bouwt voor Toshiba en Dell. De licentie op zo'n toestel komt natuurlijk niet van de winkel maar van bij Compal. Microsoft heeft die licenties aan Compal gegeven. Het lijkt daar ergens fout gegaan.
Pagina: 1