[Debian][Raid] root disk verhuizen naar raid

Pagina: 1
Acties:

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een servertje met een 40G hardeschijf waarop zowel boot/swap als root staan. Ik heb echter sinds kort 3x120G kunnen bemachtigen en zou deze graag in software raid1 of 5 (ander probleem) zetten met mdadm en die gebruiken als OS disk. Ik vraag mij echter af hoe ik dit voorelkaar krijg zonder data verlies.

In het verleden heb ik al tussen hardeschijven gewisseld echter nooit kwam het woord RAID in het verhaal. Vroeger duwde ik de nieuwe schijf erbij, bootte een live cd en starte een simpele cp operatie (jaja, niet de meest nette manier wat betreft /proc). Dit werkte echter telkens feilloos.

Persoonlijk denk ik vooral dat het 'tricky' wordt om debian duidelijk te maken dat hij van een raidset aan het booten is ipv. een simpele ata disk. Hij zal ergens crashen zodra hij root file system probeert te herkennen. In het genre : root file system on unknown disk or unknown filesystem.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
ps: ik heb net dit gevonden. Zal daarmee al beginnen. Iemand die al problemen voorziet door verschillen tussen debian en gentoo ?

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Raar idee:
- haal die (werkende) schijf eruit, leg die even (veilig!) op de plank.
- installeer de server met de 3 harde schijven. Deel deze in zoals jij wil (met RAID, enzovoort)
- plaats de "oude" 40 Gb schijf erbij, mount deze.
- kopieer de data van de oude schijf af, formatteer die en geef die aan mij :+

Ok, het laatste is optioneel, vooruit dan. Maar wat is er tegen om het op deze manier te doen?
Je hebt een fall-back scenario, dus mocht er wat mis gaan met het indelen van de nieuwe schijven kun je nog altijd terug. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om te kiezen of je die oude schijf wel of niet in je server laat zitten...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• analog_
  • Niet online
Als ik een reinstall doe eigenlijk (wat je suggereert) dan moet ik alle pakketjes die ik nodig heb opnieuwe installeren (kleine moeite) maar ik moet dan de configs opnieuw maken (of met de hand over kopieren waar nodig - grote moeite). Ik heb liever gemakkelijk en de hele etc map overkopieren maar dan is de mdadm config weer kapot. Daarom dat ik liever het bestaande systeem op één of andere manier overzet.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
- raidset bouwen
- raidset mounten
- /root en /boot dumpen naar je raidset (cp -Rp will do)
- initrd opnieuw maken
- bootloader aanpassen
- /etc/fstab aanpassen
- rebooten naar je raidset
- swap maken en activaten

zo ongeveer

iRacing Profiel

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Zonder dataverlies is natuurlijk gewoon een kwestie van je 40GB schijf niet mollen tijdens je migratie naar een RAID setup (zoals de methodes die Pietervs en MrBarBarian al aangeven).

Je doet er trouwens nooit kwaad aan echt belangrijke dingen te backuppen... Je zou maar per ongeluk de verkeerde disk formatteren ofzo. ;)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, op die manier blijven symlinks namelijk niet behouden, maar dan maakt hij er gewone files van. Als je je symlinks wil behouden (en dat wil je), dan moet je ook -d gebruiken.

En in dat geval kun je net zo goed -a gebruiken, dat is namelijk een alias voor -dpR. Dat alias is er trouwens niets voor niets ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mr.SiS schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:01:
Ik heb liever gemakkelijk en de hele etc map overkopieren maar dan is de mdadm config weer kapot. Daarom dat ik liever het bestaande systeem op één of andere manier overzet.
Waarom niet /etc kopieren minus de mdadm config (maar als je die niet hebt wordt die ook niet overschreven of verwijderd tijdens een cp -r /mnt/old/etc /etc.

Backup jij ook je root partitie? Anders krijg je nog een leuke opgave voor de kiezen mocht je ooit op een backup moeten terugvallen. In onze backups zitten /etc, /home en delen van /usrl/local en /var, alsmede een lijst van geinstalleerde packages. Een gecrashde server daarvan recoveren is echt niet moeilijk.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• analog_
  • Niet online
Ik heb zelf al een mdadm config maar ik vermoede dat debian (anders dan gentoo waar ik iets meer ervaring mee heb) ook andere configuraties maakt voor mdadm en het onderhouden/inspecteren van zijn software raidsets. Ik ben echter niet helemaal duidelijk geweest ik installeer liever niet parallel een systeem omdat ik dan ook de configuratie van een aantal houwtje touwtje pakketen zoals apache mod_log_mysql opnieuw moet doen.

Ik heb besloten om MrBarBarian zijn methode uit te proberen. Ik stel mij echter een paar vragen bij de stap over initrd. Ik heb hiermee nog geen ervaring en komt het ongeveer neer op wat er gebeurt in deze site ?

Klopt dat het bootloader aanpas proces op de volgende stappen neerkomt : grub.conf aanpassen zodat hd0,0 naar mdX verwijst en vervolgens met de hand op elke schijf beweren dat hd(0,0) de zijne is om ervan te kunnen booten indien alle andere disks (raid1 met 3 disks bv.) falen ? (site).

• analog_
  • Niet online
Ok, alles is redelijk goed gegaan behalve dat het niet cp -a] maar cp -ax moet zijn anders gaat hij ook alle andere volumes overkopieren (bv. mijn andere raidsets). Het huidige probleem is dat desondanks dat de mdadm.conf overgebracht is hij niet md1 en md2 wilt starten tijdens booten waardoor hij blijft hangen op 'mounting root device' of iets dergelijks (ben exacte even kwijt - hij kan zijn root partitie niet vinden). Ik gok dat dit te maken heeft met initrd en vermoedt dat ik moet rebooten op de 40G schijf een mkinitrd -o initrd.img en vervolgens ervoor zorgen dat grub die laad.
Pagina: 1