Wikipedia MB = 1000 KB? (nieuwe standaard)

Pagina: 1
Acties:
  • 8.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 18:35
Volgens Wikipedia:

Een megabyte, afgekort MB, is 1000 kilobyte ofwel 1.000.000 byte. Een byte bestaat in deze context uit 8 bits.

Er wordt nog steeds veel gerekend met 1 MB = 1024 kB, waarbij 1 kB = 1024B. 1 MB is dan 1.048.576 B (220 B). Dit gebruik wordt ontraden sinds er een nieuwe standaard is voor binaire voorvoegsels (zie Veelvouden van bytes). 220 B heet nu een mebibyte, afgekort MiB. Omdat er veel gerekend wordt met 1MB = 1.048.576 B, bestaat er nog steeds verwarring.
Over het algemeen geven fabrikanten van opslagmedia de capaciteit op in (decimale) mega- of gigabytes, omdat dit nu eenmaal grotere getallen oplevert. Een flashgeheugenkaartje van 256 MB heeft dan 'maar' een capaciteit van 244 MiB. Historisch gezien worden de capaciteiten van RAM geheugens wel als (binaire) MiB's aangegeven, zodat 'dezelfde ' 256 MB aan RAM overeenkomt met 268 435 456 bytes, of ook wel 262 144 kiB.

Sinds wanneer is een 1 MB 1000 KB?

Volgens IEEE is dit ook zo.

Once upon a time, computer professionals noticed that 210 was very nearly equal to 1000 and started using the SI prefix "kilo" to mean 1024. That worked well enough for a decade or two because everybody who talked kilobytes knew that the term implied 1024 bytes. But, almost overnight a much more numerous "everybody" bought computers, and the trade computer professionals needed to talk to physicists and engineers and even to ordinary people, most of whom know that a kilometer is 1000 meters and a kilogram is 1000 grams.

Then data storage for gigabytes, and even terabytes, became practical, and the storage devices were not constructed on binary trees, which meant that, for many practical purposes, binary arithmetic was less convenient than decimal arithmetic. The result is that today "everybody" does not "know" what a megabyte is. When discussing computer memory, most manufacturers use megabyte to mean 220 = 1 048 576 bytes, but the manufacturers of computer storage devices usually use the term to mean 1 000 000 bytes. Some designers of local area networks have used megabit per second to mean 1 048 576 bit/s, but all telecommunications engineers use it to mean 106 bit/s. And if two definitions of the megabyte are not enough, a third megabyte of 1 024 000 bytes is the megabyte used to format the familiar 90 mm (3 1/2 inch), "1.44 MB" diskette. The confusion is real, as is the potential for incompatibility in standards and in implemented systems.

Faced with this reality, the IEEE Standards Board decided that IEEE standards will use the conventional, internationally adopted, definitions of the SI prefixes. Mega will mean 1 000 000, except that the base-two definition may be used (if such usage is explicitly pointed out on a case-by-case basis) until such time that prefixes for binary multiples are adopted by an appropriate standards body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

KB == 1000 Bytes
KiB = 1024 Bytes

MB == 1000 KB
MiB = 1024 KN

etc.

Al een tijdje, dus.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 25-09-2007 12:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Staat dit niet gewoon vermeld in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers? Overigens past je topic daar denk ik beter, aangezien SG niet echt bedoeld is voor techtopics. :)

SG>>OM

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 23:21

Sosabowski

nerd

Monsoreto schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:08:
Sinds wanneer is een 1 MB 1000 KB?
Sinds een Megagram 1000 Kilogram is?
MAW de termen Centi, Deci, Deca Hecto, Kilo, Mega enz. bestonden al voordat de Byte in zicht kwam.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Als we dan toch gaan miepen: Het is "kilo" niet "Kelvin"

@hieronder: kilo is gewoon "1000" maar zonder eenheid betekent het niets. Dus er moet inderdaad gram, meter, Byte etc. achter.

[ Voor 48% gewijzigd door Room42 op 25-09-2007 12:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:57
IorGie schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:23:
[...]

Sinds een MegaKilo 1000 Kilo is?
MAW de termen Centi, Deci, Deca Hecto, Kilo, Mega enz. bestonden al voordat de Byte in zicht kwam.
Euh....Een MegaKilo is 1.000.000 kilo, jij bedoelt Megagram (kilo is eigenlijks ook niet helemaal juist, hoort kilogram te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

De wetenschappers gebruiken Kilo voor 10^3, Mega voor 10^6, Giga voor 10^9,... Er heerst een lange tijd een eigenwijze notatie in de IT-wereld om van Kilo plotseling 2^10, Mega 2^20, Giga 2^30,... te maken. Geheugenbakkers zullen dus Kilo als 1024 aanzien en harde schijven fabrikanten hebben voorkeur voor Kilo = 1000 om hun schijven nog groter voor te stellen.

Er moet dus gestandaardiseerd worden, dit is dit, dat is dat. Kilo zal voortaan altijd de wetenschappelijke 10^3 zijn en Kibi zal voortaan 2^10 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

rapture schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:32:
De wetenschappers gebruiken Kilo voor 10^3, Mega voor 10^6, Giga voor 10^9,... Er heerst een lange tijd een eigenwijze notatie in de IT-wereld om van Kilo plotseling 2^10, Mega 2^20, Giga 2^30,... te maken.
Dat komt omdat het in de IT-wereld ook heel eigenwijs met binaire getallen werkt in plaats van decimale getallen. Het heeft daarom geen enkele zin heeft om 1000 te gebruiken in plaats van 1024, behalve om specificaties kunstmatig op te krikken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Zo eigenwijs is dat toch niet?
Een bit kan namelijk maar 2 mogelijke toestanden hebben ...
Dus wat moet je met de rest van de getallen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dit is gewoon het aloude verhaal van SI-eenheden vs. machten van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is nu al jaren zo en nog weten sommige tweakers het niet, staat toch wel in de FAQ?

En dit is met google toch ook makkelijk te vinden dat het al tijden niet meer 1024KiB is, moet zeggen dat ik ook nog altijd KB en MB en zo gebruik zeker als ik over geheugen reepjes praat. Maar bij HDD vind ik het wel weer normaal, zou wel komen dat die KB en MB er zo goed in zit gebakken dat je het on bewust blijft gebruiken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 14:09

mphilipp

Romanes eunt domus

mad_max234 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:54:
Is nu al jaren zo en nog weten sommige tweakers het niet, staat toch wel in de FAQ
Ehhh...als je al 20jaar met de apparaatjes werkt en je weet niet beter dat een of andere malloot ooit vond dat 1024 ook best een soort 1000 is, ga je niet elke week FAQ checken om te zien dat inmiddels veranderd is.

Ik vind het al moeilijk genoeg om eraan te wennen dat er bijna nergens meer een seriele aansluiting op zit... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mphilipp schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:00:
[...]

Ehhh...als je al 20jaar met de apparaatjes werkt en je weet niet beter dat een of andere malloot ooit vond dat 1024 ook best een soort 1000 is, ga je niet elke week FAQ checken om te zien dat inmiddels veranderd is.

Ik vind het al moeilijk genoeg om eraan te wennen dat er bijna nergens meer een seriele aansluiting op zit... :+
Nooit opgevallen dat je HDD minder KB per MB had. :) En even google moet voor een oude man zoals jij toch nog wel te leren zijn :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 14:09

mphilipp

Romanes eunt domus

mad_max234 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:58:
[...]
Nooit opgevallen dat je HDD minder KB per MB had. :) En even google moet voor een oude man zoals jij toch nog wel te leren zijn :+
Hallo....ik weet ook wel dat HD fabrikanten 1000 ipv 1024 aanhouden. Dat is al heel lang zo. Ik was alleen niet op de hoogte van dat het inmiddels 'officieel' zo is.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik vind dit altijd een leuk meningsverschil.

Wanneer je een HD koopt ter grootte van 250 gigabytes, dan is die schijf ook daadwerkelijk 250 gigabytes. Dat vervolgens een random OS het aantal gibibytes van de schijf berekend en daaraan een labeltje gigabytes hangt is een ander verhaal. De HD is en blijft 250 gigabytes groot.

Echter, dat zijn veel mensen niet met mij eens. Zij willen gewoon een schijf van 250 gibibytes hebben. Wanneer ik ze op het gibi/giga verhaal wijs, dan moet ik toch echt maken dat ik wegkom.

Hoezo dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Betaal ze hun loon gewoon uit in kibi-euro en ze mekkeren wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GertjanO schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:18:
Ik vind dit altijd een leuk meningsverschil.

Wanneer je een HD koopt ter grootte van 250 gigabytes, dan is die schijf ook daadwerkelijk 250 gigabytes. Dat vervolgens een random OS het aantal gibibytes van de schijf berekend en daaraan een labeltje gigabytes hangt is een ander verhaal. De HD is en blijft 250 gigabytes groot.

Echter, dat zijn veel mensen niet met mij eens. Zij willen gewoon een schijf van 250 gibibytes hebben. Wanneer ik ze op het gibi/giga verhaal wijs, dan moet ik toch echt maken dat ik wegkom.

Hoezo dubbelop.
Niet vreemd dat mensen dat willen want hun software omgeving rekent immers bijna altijd in GiB's. Alleen weten mensen vaak niet dat windows (en veel andere software) de verkeerde afkorting gebruikt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.nolles
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-04 19:04
Ze hebben er vroeger gewoon een verkeerd 'label' aan gehangen (kilo/mega/giga), daarom is er nu een 'meningsverschil'. Het is natuurlijk helemaal logisch dat ze met machten van 2 rekenen ipv van decimaal, het is gewoon jammer dat mensen nu beginnen te zeuren dat het eigenlijk 1000 moet zijn ipv 1024. Daarom hebben ze er nu maar KiB en MiB van gemaakt om verwarring te voorkomen met mensen die het binaire stelsel niet snappen.

Je kunt computer-kilo's nou eenmaal niet vergelijken met ouderwetse-kilo's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Invisible_man schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:28:
[...]

Euh....Een MegaKilo is 1.000.000 kilo, jij bedoelt Megagram (kilo is eigenlijks ook niet helemaal juist, hoort kilogram te zijn).
LOL :D MegaKilo. Dat klopt toch niet man!? Je zegt toch ook niet duizendmiljoen euro? Nee, das gewoon een miljard (alhoewel iedereen je wel zou snappen). Of millihectometer..ook leuk :+

En als we toch aan het zeiken zijn. Hoofdletters en kleine letters beteken iets anders in de natuurkunde!! Dus K is niet k en M is niet m etc..

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 25-09-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:36:
[...]

LOL :D MegaKilo. Dat klopt toch niet man!? Je zegt toch ook niet duizendmiljoen euro? Nee, das gewoon een miljard (alhoewel iedereen je wel zou snappen). Of millihectometer..ook leuk :+

En als we toch aan het zeiken zijn. Hoofdletters en kleine letters beteken iets anders in de natuurkunde!! Dus K is niet k en M is niet m etc..
Ja, zover waren we al, tnx :)

Invisible_man in "Wikipedia MB = 1000 KB? (nieuwe standaar..."
Room42 in "Wikipedia MB = 1000 KB? (nieuwe standaar..."

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1