De illustere "Black Stick" -- waar te koop?

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 20:17

ramlal

Altijd warm

Topicstarter
In veel Service Source manuals van Apple kom je de "Black Stick" tegen, een plastic stokje/prikker (Engels: spudger of stick) waarmee je Mac Mini's, iPods en dergelijke kunt openwrikken. Zo'n ding ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.stanleysupplyservices.com/images/p/161-696.01.GM.jpg

Ik heb al bij diverse electronicazaken geïnformeerd, maar werd eigenlijk altijd nogal glazig aangekeken. Iemand een idee waar ik zo'n ding kan krijgen?

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:42
Ik kreeg er eentje van een AASP.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Kun je ze niet gewoon via de site van Menda zelf kopen? http://www.mendapump.com/...ls/Probes/WoodenAndNylon/

Verder leverd dit bedrijf als het goed is Menda producten in NL, misschien een mailtje waard.
http://be.farnell.com/jsp/home/homepage.jsp

[ Voor 36% gewijzigd door Maartenvs op 25-09-2007 11:52 ]

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 20:17

ramlal

Altijd warm

Topicstarter
Maartenvs schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:48:
Kun je ze niet gewoon via de site van Menda zelf kopen? http://www.mendapump.com/...ls/Probes/WoodenAndNylon/

Verder leverd dit bedrijf als het goed is Menda producten in NL, misschien een mailtje waard.
http://be.farnell.com/jsp/home/homepage.jsp
Kom je al snel op iets van 2,5 euro voor het ding zelf, plus 5 euro administratie, plus 25 euro (!!) verzendkosten. Dat wordt me toch een beetje gortig... ;-)

Verwijderd

Het schijnt met een (nieuw) plamuurmes ook te kunnen. Ik heb een keer een tutorial online gezien, maar waar dat was?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kan die meuk bestellen, kost niet echt veel hoeveel zal je er willen hebben :P
Zal straks eens naar de exacte prijs zoeken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

ramlal schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:58:
[...]

Kom je al snel op iets van 2,5 euro voor het ding zelf, plus 5 euro administratie, plus 25 euro (!!) verzendkosten. Dat wordt me toch een beetje gortig... ;-)
Als Farnell het heeft kan ik er ook wel aankomen, de hogeschool bestelt dagelijks bij die lui :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13

Stoney3K

Flatsehats!

Anti-XP schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:03:
[...]

Als Farnell het heeft kan ik er ook wel aankomen, de hogeschool bestelt dagelijks bij die lui :)
Dit soort dingen zijn natuurlijk uitermate geschikt om in grote getalen in te kopen, alleen al vanwege de belachelijke verzendkosten die Farnell rekent. Iedere Apple-sleutelaar zo zo'n ding moeten hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:21

Tourniquet

Hiya, fellas!

eBay lijkt me goede optie inderdaad!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:23

Kek

3flix

ik heb wel interresse in een paar.. maar om ze nou via ebay uit de UK te halen...

als iemand er een aantal koopt, wil ik ook wel mee doen :)

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ik weet niet of het Black Sticks zijn, maar bij APR Xando in Zwolle verkopen ze ook apparaatjes om de iPod open te maken. Weet overigens niet of die ook geschikt zijn om MacBooks en iMacs te openen, maar misschien dat iemand uit de omgeving Zwolle hier meer over weet....

En anders ga ik binnenkort wel eens langs...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou vooral geinteresseerd zijn in een tooltje waarmee je de Mac Mini op een schadevrije manier open kan maken, zonder bv. gebruik te maken van enorme stukken draad of een plamuurmes, Volgens een tutorial zou je namelijk bij de Mini een stuk gereedschap achter de klemmetjes moeten haken, wat met een plamuurmes of dergelijke nooit zal gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Informeer eens bij ifixit.com die slopen ook ipods bij het leven.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:29:
Ik zou vooral geinteresseerd zijn in een tooltje waarmee je de Mac Mini op een schadevrije manier open kan maken, zonder bv. gebruik te maken van enorme stukken draad of een plamuurmes, Volgens een tutorial zou je namelijk bij de Mini een stuk gereedschap achter de klemmetjes moeten haken, wat met een plamuurmes of dergelijke nooit zal gaan.
Ik weet echter uit eigen ervaring dat een plamuurmes (mits scherp) feilloos werkt om de Mac Mini open te krijgen, zonder dat er sporen achterblijven. Ik heb nog nooit zo'n black stick in handen gehad maar voor het openen van een Mac Mini lijkt het me een zinloos ding.

• Red

Red

Blue

Deephouse schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:16:
[...]
Ik weet echter uit eigen ervaring dat een plamuurmes (mits scherp) feilloos werkt om de Mac Mini open te krijgen, zonder dat er sporen achterblijven. Ik heb nog nooit zo'n black stick in handen gehad maar voor het openen van een Mac Mini lijkt het me een zinloos ding.
Ik lees overal dat je plamuurmes juist niet scherp moet zijn. Bijna elke guide die ik heb gelezen heeft het over het 'sanden' van je plamuurmes, om hem minder scherp te maken lijkt mij.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Red schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 19:31:
[...]

Ik lees overal dat je plamuurmes juist niet scherp moet zijn. Bijna elke guide die ik heb gelezen heeft het over het 'sanden' van je plamuurmes, om hem minder scherp te maken lijkt mij.
8)7 LOL dat is juist bedoeld om het plamuurmes zo scherp mogelijk te maken. Uiteindelijk wil je een plamuurmes dat zo dun mogelijk is aan het uiteinde, want er is maar weinig ruimte tussen de deksel en het metalen omhulsel. Als je daar met een bot (dik) plamuurmes tussen probeert te komen, dan beschadig je de boel juist.

Sand paper = schuurpapier, en met de juiste type schuurpapier kun je het plamuurmes nog wat extra scherp / dun maken.

Verwijderd

Precies. Een standaard plamuurmes is gewoon te dik. Ik heb uiteindelijk een Stanleymesje gebruikt (en alsnog de rand beschadigd).

• Red

Red

Blue

Aightttt... weer wat geleerd vandaag dus

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

In de officiële Service Manual van Apple zelf staat hoe je een plamuurmes met schuurpapier moet voorbereiden om de Mac mini ermee te openen :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

gsx.apple.com ? (moet je wel een inlog hebben :)).

En idd open ik een Mac Mini met 2 plamuur messen. 1tje aan beiden kanten erin proppen en hopla de Mac Mini eruit ploppen.

• Gluten Parody
  • Laatst online: 08:42
En bij het terugzetten even letten op die metalen flapjes
aan de achterkant (boven de poorten).

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Pagina: 1