HDCP op monitor vereist bij HD films, of kan ook alleen op .

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 09:56
Ik heb nu twee weken een nieuwe Samsung monitor, maar merk dat hij defect begint te raken (helderheids strepen over het beeld). Een nieuw exemplaar wordt misschien moeilijk, gezien de verkrijgbaarheid zeer moeilijk lijkt.

Mijn vraag: mijn huidige monitor heeft een HDCP ingang voor de beveiliging van HD films. Is dit verreist als je HD films wil zien op je monitor als je ook al een HDCP uigang hebt op je grafische kaart (8800GTS)?

Als het niks uitmaakt, dan kan ik ook een monitor nemen zonder deze ingang.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

honey schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:32:
Ik heb nu twee weken een nieuwe Samsung monitor, maar merk dat hij defect begint te raken (helderheids strepen over het beeld). Een nieuw exemplaar wordt misschien moeilijk, gezien de verkrijgbaarheid zeer moeilijk lijkt.

Mijn vraag: mijn huidige monitor heeft een HDCP ingang voor de beveiliging van HD films. Is dit verreist als je HD films wil zien op je monitor als je ook al een HDCP uigang hebt op je grafische kaart (8800GTS)?

Kort antwoord

Ja.

Eeuwige n00b

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:18

hstoker

Yatta!

Iets uitgebreider: Ja, Als je HD vanaf HD DVD of Blu-ray wilt spelen.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je kan je HD DVD en Blu-Ray films nog altijd bekijken als je een niet-HDCP scherm en/of videokaart hebt, zei het op lagere resolutie dan het origineel (960x540).

Yes, but no.

• honey
mieJas schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:14:
Je kan je HD DVD en Blu-Ray films nog altijd bekijken als je een niet-HDCP scherm en/of videokaart hebt, zei het op lagere resolutie dan het origineel (960x540).
Ja, maar daar koop je het niet voor (volgend jaar).

Bedankt allemaal, was hier al bang voor.

• Blorgg
  • Niet online
Inderdaad, je kan altijd je film afspelen. Maar als de film beveiligd is met HDCP, dan moeten alle componenten hier ondersteuning voor hebben wil je de film in de hoogste kwaliteit bekijken. Dus je speler -> uitgang -> kabel -> ingang -> scherm moeten allemaal braaf mee doen aan het HDCP gebeuren.

Maar voorlopig ziet het er nog niet naar uit dat de film maatschappijen HDCP gaan afdwingen omdat nog bijna niemand alle benodigde apparatuur heeft. Als dat zo door gaat wordt de kans ook steeds kleiner dat ze het wel in gaan voeren omdat ze dan hun eigen klantenkring drastisch verkleinen. En aangezien de HD markt nog niet zo bijzonder groot is...

• honey
Mijn bedoeling is om een blu-ray/HD-DVD brander/speler te kopen als ze betaalbaar worden. De trailers in full-hd zien er erg goed uit op het scherm. Als HDCP nog geen standaard is, dan is het te overwegen om toch een monitor (rond de 1100 euro) te kopen zonder HDCP ingang. Gezien de prijs wil ik niet meteen een nieuwe kopen volgend jaar.

Is een monitor wel HDCP geschikt te maken door er een HDCP kastje tussen te plaatsen, een soort decoder dus?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07 13:26

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Blorgg schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:22:
Maar voorlopig ziet het er nog niet naar uit dat de film maatschappijen HDCP gaan afdwingen omdat nog bijna niemand alle benodigde apparatuur heeft. Als dat zo door gaat wordt de kans ook steeds kleiner dat ze het wel in gaan voeren omdat ze dan hun eigen klantenkring drastisch verkleinen. En aangezien de HD markt nog niet zo bijzonder groot is...
Ik heb de gok niet genomen. M'n vorige videokaart had het niet en PowerDVD begon daar over te klagen bij bepaalde films als ik die afspeelde via HDMI. Via VGA geen probleem (heb je ook 1080P). M'n huidige 8600GTS heeft wel HDCP en kan ik elke film kijken zonder problemen.

Enigste vreemde wat ik nu heb als ik de HDMI verbinding via m'n HDMI receiver voer dan kan ik prima Blu-ray's en HD-DVD's kijken maar bij een normale DVD begint PowerDVD te klagen dat ik een HDMI switch gebruik!?!?!?! Leg ik de HDMI kabel direct naar de TV dan gaan beide gevallen goed.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• honey
@Dukey GraKa is HDCP geschikt. Het ging mij om de monitor.

Maar ... is er een kastje/decoder oid om een monitor zonder HDCP ingang wel geschikt te maken voor HDCP?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07 13:26

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

honey schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:59:
@Dukey GraKa is HDCP geschikt. Het ging mij om de monitor.

Maar ... is er een kastje/decoder oid om een monitor zonder HDCP ingang wel geschikt te maken voor HDCP?
Nee dat is juist de truc, er moet een volledig beveiligd signaal bij de monitor binnenkomen. Zo'n kastje ga je dus niet vinden.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Nee, maar je kunt het natuurlijk ook aan de software kant oplossen: AnyDVD bijvoorbeeld ;)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Volgens mij hebben de meeste nieuwe monitoren ook wel een HDCP aansluiting. Lijkt me vreemd dat je 1100 euro uitgeeft voor een lompe TFT (er zijn volgens mij weinig PC schermen die zo duur zijn) en dan niet eens HDCP hebt. Overigens kan je ook prima HD-Rips bekijken zonder HDCP... En die zijn nog kleiner ook. Daarnaast ook nog het feit dat het HDCP gebeuren soms wordt afgedwongen op een digitale aansluiting, maar je gewoon fullhd kan bekeken met je blauwe stekkertje.. :p

Over welk scherm gaat het eigenlijk? Apple Cinema Display ofzo? :p

[ Voor 30% gewijzigd door Mojo op 26-09-2007 15:51 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:21:
Nee, maar je kunt het natuurlijk ook aan de software kant oplossen: AnyDVD bijvoorbeeld ;)
En wat als het scherm is aangesloten op een HD-DVD- of Blu-Ray-speler? ;)
Dan heb je niets aan AnyDVD, das alleen voor de PC... :)
Ik lees namelijk nergens over een PC of bepaalde speler... ;)
Mojo schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:50:
Nee, een Samsung... Staat in de TS vermeld... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 26-09-2007 15:58 ]

• honey
Mojo schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:50:
Volgens mij hebben de meeste nieuwe monitoren ook wel een HDCP aansluiting. Lijkt me vreemd dat je 1100 euro uitgeeft voor een lompe TFT (er zijn volgens mij weinig PC schermen die zo duur zijn) en dan niet eens HDCP hebt. Overigens kan je ook prima HD-Rips bekijken zonder HDCP... En die zijn nog kleiner ook. Daarnaast ook nog het feit dat het HDCP gebeuren soms wordt afgedwongen op een digitale aansluiting, maar je gewoon fullhd kan bekeken met je blauwe stekkertje.. :p

Ik gebruik het scherm op mijn PC. Ben van plan een HD speler/brander (blu-ray en/of HD-DVD) te kopen voor in de computer.

Schermen die zo duur zijn zonder HDCP zijn bijv. de CE (Color Edge) reeks van Eizo.

@below: Ik heb nu een Samsung 215TW.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

GJ-tje schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:56:
[...]
[...]
Dat heeft hij nou, dat maakte ik er uit op.. :p

Bovendien zijn er geen Samsung PC-schermen boven de 24" en die is 500 euro als ik me niet vergis ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

honey schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:32:

Jammer maar inderdaad, Mijn Flatron van LG heeft geen HDCP en ja de PS3 kan er wel 720p op uitvoeren ( met een DVI>HDMI plug ) maar zodra je een blu-ray start wordt het scherm zwart.

[ Voor 16% gewijzigd door swampy op 26-09-2007 17:22 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

GJ-tje schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:56:
[...]
[...]
Nee, zeker niet. Ik zie alleen 'monitor' en '8800 GTS' :z

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:22

rimpeldinky

nani?

laat maar.. verkeerd gezien

[ Voor 90% gewijzigd door rimpeldinky op 27-09-2007 15:47 ]

*burp*

Verwijderd

Ik heb een blu-ray hd dvd drive + een hdmi aansluiting op mijn pc.
Mijn vraag is: Kan ik blu-ray en hd dvd kijken op een monitor van 22 inch met een simpele dvi kabel?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:02:
Mijn vraag is: Kan ik blu-ray en hd dvd kijken op een monitor van 22 inch met een simpele dvi kabel?
Yup zolang de monitor HDCP heeft ( welke mijn LG blijkbaar wel heeft maar je moest wat met de instellingen kloten)

There is no place like ::1

Verwijderd

swampy schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:10:
[...]

Yup zolang de monitor HDCP heeft ( welke mijn LG blijkbaar wel heeft maar je moest wat met de instellingen kloten)
Maar op dit moment is HDCP nog niet nodig toch?
Dacht dat dat pas in 2010 of zoiets wordt ingevoerd.

welke LG heb je, die LG226WTQ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:02:
Je moet er maar zin in hebben om film te kijken op een TN, maar goed, het kan op zich wel ja.
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:15:
[...]

Maar op dit moment is HDCP nog niet nodig toch?
Dacht dat dat pas in 2010 of zoiets wordt ingevoerd.

welke LG heb je, die LG226WTQ?
Sweat dreams. Nee, HDCP is al actief. Het cappen op de analoge uitgangen werd nog uitgesteld.

Maar met AnyDVD is de beveiliging er meestal wel af te slopen, probleem opgelost.
Pagina: 1