Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Infrarood zender en ontvanger met spraakweergave

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:28
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen meteen begrijpt wat ik bedoel met deze topic titel. Ik ga proberen om het duidelijk te maken.

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuw product. Althans, ik probeer weleens wat dingen uit en bedenkt weleens wat dingen. Maar nu ben ik al een tijdje bezig met het zoeken van informatie over het volgende.

1 kastje met Infrarood ontvanger
1 zo klein mogelijk IR zender

Alleen nu komt het lastige gedeelte. Ik wil dat wanneer ik met de IR zender op het kastje richt, deze het signaal opvangt en vervolgens een geprogrammeerde tekst moet uitspreken. De zender moet zo klein mogelijk zijn en ontvanger met inclusief speakers ongeveer 10CM bij 10CM zijn.

Mijn vraag is of dit technisch haalbaar is met infrarood. En zo ja, hoe zou je zoiets kunnen laten maken? En als het met infrarood niet mogelijk is, hoe zou jij dan zoiets dergelijks kunnen laten werken. Bluetooth valt af omdat het bereik te groot is. Het systeem moet universeel zijn. Dus meerdere zenders op dezelfde ontvanger, maar niet tegelijkertijd natuurlijk.

http://img120.imageshack.us/img120/8715/exampleqi8.jpg

Dit is dus hoe het er ongeveer uit zou moeten zien. Ik denk dat dit wel onder overige hardware komt te vallen. Wie kan me helpen?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:59

Theo

moederbord

Je heb elektronicaonderdelen nodig voor het ontvangen van IR data (dit werkt hetzelfde als bij een AB van een TV, dus met een draaggolf). Deze zullen uit een ontvager en een paar randcomponenten bestaan. Hert signaal van deze ontanger gaat een µC in welke vervolgens een geluidsmodule kan activeren welke voor het geluid zorgt.

De IR ontvaner kan zeer klein zijn, ik denk dat een printje van 20 bij 10 millimeter al groot is. De µC kan ook erg klein, zelfs een "groot" model als de 16F628A is maar een IC met (ik dacht) 20 pootjes. De geluids en versterkerunit kun je eventueel op één print samenbrengen. Mocht je echt ruimte te kort hebben kun je een blokker mp3 speler gebruiken voor het verkrijgen van het geluid (moet makkelijk aan te sturen zijn met een µC, gewoon de knopjes kortsluiten om ze in te drukken). Vervolgens versterk je het geluid met een simele TDA2003 versterker en gebruik je een speaker om het geluid weer te geven. Ik denk dat dit makkelijk in te bouwen is in een kubus van 10 bij 10 bij 10 centimeter. Sterker nog, ik denk dat de gehele electronica op één print past van 10 bij 10 centimeter. deze print zal dan 2 cm hoog zijn zodat je ruimte genoeg heb voor een speaker en evt een accu.

7400 Wp op het dak

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 19:26

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> EL

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik het goed begrijp: De tekst die moet worden uitgesproken zit op de ontvangende kant opgeslagen en hoeft niet te worden overgestuurd?

IR zendertje en ontvanger is niet moeilijk, moet je alleen nog een IC hebben waar je spraak op kan opslaan. (die zijn er wel, maar ik ken ze niet uit mijn hoofd, iemand anders vast wel).

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

In Madamme Tussaud wassenbeeld museum draag je IR koptelefoons waar sensor zo afgeschermd is dat ie alleen geluid maakt als je naar bepaalde beeld kijkt, en waar zender precies boven is geplaatst.
Zo hoor je allen bijpassende stem bij elke beeld. Draai je om en loop weg, is geluid weer weg.

Komt dat overeen met de idee hier?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Ik vraag me af wat je elektronicakennis is; voor zover ik inschat lijkt me een kant-en-klaar moduultje zoals de VR-stamp misschien nét haalbaar. Voordeel van dergerlijke zaken is dat je een klein chipje hebt, waar alles (of toch erg veel) standaard in zit, al wat je zelf moet voorzien is wat software (wellicht kan je die grotendeels overnemen van de voorbeelden van de fabrikant), een versterktertje en luidspreker, en een IR ontvanger (TSOP). Ik heb wel geen ervaring ermee, je zal zelf eens moeten rondkijken of jij je ligt en of je em gemakkelijk geprogrammeerd krijgt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Damocles.NL
MrDummy dat is inderdaad ongeveer het idee!

Mijn electronicakennis is minimaal helaas, anders was ik wel aan het klussen gegaan direct. Het oorspronkelijke idee is eigenlijk om het geluid uit de ontvanger te laten komen met een speaker. Maar als het technisch haalbaar is om het via ir over te brengen naar een koptelefoon dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Is het mogelijk om die content continue te laten wijzigen van afstand? Stel je bijvoorbeeld voor dat ik bij een metrostation, laten we zeggen metro 54 van Amsterdam Centraal naar Gein, zo een kastje ophang wat de twee volgende metro's in zich heeft. Ik kom daar aanlopen met een koptelefoon en me ir zender, is het dan mogelijk dat de eerstvolgende metro's via de koptelefoon weergegeven worden als ik bij de ingang aan kom en me richt op dat kastje?

Of dat ik langs een restaurant loop en bij de menu kaart ga staan en vervolgens kort hoor wat ze te bieden hebben en wat voor soort restaurant het is etc, als ik dus zelf de menu kaart niet zou kunnen lezen. Die content hoeft niet continue te wijzigen, maar een metro tijd wisselt natuurlijk steeds.

Hoeveel zou het kosten om een soort van prototype te maken wat dit kan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Een prototype laten maken, kan je rekenen op 1000€ ofzo, materiaal uitzoeken, bestellen, in elkaar bouwen en programmeren kost veel tijd, en die betaal je nogal duur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MrDummy

MrDummy

Hier heb je twee weg verkeer nodig.
Verder zijn IR koptelefoons gewoon te krijgen in vele winkels waar audioapparatuur te koop is. Ook bij computerwinkels tref je ze wel eens aan.

De koptelefoon moet alleen voorzien worden van continu pulserende IR zender (signaal als bij afstandbediening waar je knop letterlijk ingedrukt houdt). Dat gaat volgens RC5 of DMTF code.
De ontvanger bij de stemmachine ontvangt signaal en weet dat iemand voor staat. Het zal dan de geluidsrecorder (digitaal op chip opgeslagen is beter) aanzetten.

http://www.hobby-elec.org/e_pic6_8.htm is voorbeeld van 2 kanaals. De persoon kan dus hiermee uit 2 soorten stemmen kiezen. Hoe meer kanalen, hoe meer stemmen.
Kanaal 1: bedrijfinfo
Kanaal 2: Prijzen
etc etc...

Dit heeft nadeel dat er maar 1 kanaal mogelijk is als er meer personen bij staan. Anders gaat het flippen. Anders wordt het bij eerste de beste signaal gelocked en eerst afgespeeld totdat het klaar is of signaal niet meer waarneemt (persoon is dan weg) en zichzelf in standby stand komt.
Het voorkomt dus onnodig draaien en apparaat staat ook klaar voor volgende persoon.

Het moet wel pulsen blijven afgeven omdat het anders vanzelf stopt na 10 sec of zo.
De geluidschip met digitaal opgenomen stem laten weergeven. Dat kan met goedkope standaard USB MP3 stick omdat het makkelijk te updaten is via de pc. Even aanpassen zodat ie opstart via Play als er signaal komt. Easy. Voeding wordt gewoon ingeschakeld als signaal binnenkomt.

Met IR zender wordt geluid dan aan de koptelefoon afgegeven en de persoon hoort dan wat.
Makkelijker kan het niet.

• Damocles.NL
Ik zal het idee even uit de doeken doen om het een en ander duidelijk te maken. Ik ben bezig met een project waarbij we kijken naar de mogelijkheid om blinde mensen meer mobiliteit te geven.

Het idee wat ik heb is het volgende:

De normale blinde stok, maar dan met in de punt een IR zender en bovenaan de stok een jack aansluiting voor een koptelefoon. Het idee is dat ze hiermee gewoon kunnen doen wat ze normaal ook doen, maar als ze langs een restaurant komen kunnen ze door een kastje wat bij het restaurant aan de muur hangt informatie krijgen over het restaurant. Maar ook bij een metro station in bijvoorbeeld Amsterdam.

Direct de eerstvolgende metro's te horen krijgen. Enige probleem is dus dat het moet aangesloten worden op het GVB systeem.

Maar zoals wel duidelijk is ben ik zeker geen electra kampioen. Nu ben ik op het punt dat ik moet aangeven wat de stok en het kastje moet gaan kosten. Nu heb ik al heel wat termen gehoord hier en wil ik me daar ook wel verder in verdiepen. Maar is dit technisch mogelijk wat ik wil?

Is het makkelijk om bij de metro zo een kastje op het systeem aan te sluiten (ervan uitgaande dat de GVB het een goed plan vindt en akkoord gaat met plaatsing hiervan) Zijn er mensen met ideeen wat zo een kastje (mits in productie genomen) moet kosten en wat het kost om zo een stok (mits in productie genomen) moet kosten.

Dit gaat dus niet over de haalbaarheid van dit specifieke project. Maar reacties op het idee zijn wel welkom :)

• MrDummy

MrDummy

Ik zou niet teveel dingen op de stok plaatsen. Dat maakt het onnodig zwaar. De koptelefoonsnoer slingert teveel. Een kastje op de borst is genoeg voor mij. Daarmee kun je stok toch nog even naast je leggen als je gaat zitten.

IR speakers kun je op belangrijke plaatsen neerzetten, maar ze moeten wel op juiste plek staan. Anders weet blinde niet waar ie op moet richten, en loopt alsmaar in rondjes.
Pagina: 1