Toon posts:

wel netwerk geen internet op deel van het netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Al een paar dagen ben ik bezig om een netwerk goed draaiend te krijgen, maar ik loop tegen het volgende op: Ik heb op een IBM server Windows Server 2003 standaard editie geinstalleerd, vervolgens domein, dhcp, dns, etc geinstalleerd. Vervolgens alle computer opnieuw geinstalleerd (was hard nodig) en geconfigureerd. Het aparte is dat de meeste computers nu fatsoenlijk werken, maar er twee computers zijn die weigeren het internet op te gaan. De twee computers zijn in staat om aan te melden op het domein en in staat om het netwerk te benaderen, dus de netwerk kaarten lijken in orde te zijn. Ze accepteren ook netjes de ip adressen en dns instellingen die door van de dhcp server verstrekt worden, net als de overige machines. Het zijn allemaal dell dimension 4500 computers, zowel de werkende als niet werkende, dus verschil in hardware is er niet. Verder zijn de standaard drivers van dell geinstalleerd en verder niets meer dan dat. In device manager zijn verder ook geen meldingen. Het probleem doet zich eigenlijk al gelijk voor. Ook het wisselen van UTP kabels en andere aansluitpunten geven geen uitkomst.

Wat instellingen: de server deelt ip adressen uit in de reikwijdte 10.0.0.20-10.0.0.254 met een subnet 255.255.255.0. De keuze van ipadressen zijn gemaakt door de, nu ontslagen, systeembeheerder. De server (10.0.0.8) handelt tevens dns aanvragen af (verwijst ze door naar de dns server van onze provider).

Ik ben zelf geen systeem beheerder en ook amper ervaring met servers, maar goed een familielid die je hulp in roept omdat er niemand anders is in de buurt is kan je niet weigeren... Dus mocht er meer info nodig zijn zeg het gerust.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Hij krijgt dus wel een goed ip adres en alles van de DHCP?
Heb je de eventviewer al bekeken?
netwerkdriver deinstalleren en installeren?
maak je gebruik van switches/routers?

Verwijderd

Topicstarter
De computers krijgen inderdaad een ip adres. Daar lijkt verder ook geen probleem mee te zijn: ik kan gewoon het netwerk bereiken en de gedeelde mappen van de server benaderen. Netwerk driver deinstalleren en wederom installeren heb ik al geprobeerd zonder enig succes. Ook winsockfix heb ik er al een keer overheen laten gaan. Het netwerk heeft inderdaad switches en routers.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
server   computer
  |         |
  |_________|
       |
       |
    switch 
       |
       |
   sonicwall (hardware matige firewall)
       |
       |
    router (van de isp)
       |
       |
     modem (voor de lijn)

Hoe de sonicwall is ingesteld weet ik niet. De, nu ontslagen, systeembeheerder heeft doodleuk alles lopen vergrendelen, en ik heb nog niet de kans gehad om alles te resetten.

Internet wordt afgenomen van een isp die weer de lijn van de telecom provider huurt, vandaar de router en modem. kennelijk gebruikelijk hier in hongkong, waar ik nu dus bevind.

Eventviewer op de server geeft verder geen foutmeldingen. Kan het misschien aan de subnet mask liggen?

/update: een derde machine lijkt ook ten prooi te zijn gevallen van dit probleem =(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 06:03 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou om te beginnen die firewall er eens tussen weg halen, gewoon om te kijken of het dan wel werkt. Wellicht is er daar iets geblokkeerd of wat dan ook.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat ik denk dat je gelijk hebt. Zo net heb ik geprobeerd om het er tussenuit te halen, maar kennelijk staan er de nodige settings in, die noodzakelijk zijn. We hebben de vorige systeembeheerder in zijn kraag kunnen grijpen en het wachtwoord eruit kunnen persen om zo de settings boven tafel te krijgen. In de error log van sonicwall kom ik nu het volgende tegen: License exceeded: Connection dropped because too many IP addresses are in use on your LAN. Dus het lijkt dat we nu het probleem hebben kunnen lokaliseren.

Kennelijk is er nooit opnieuw geconfigureerd toen twee aparte lokaties samen zijn gevoegd, waardoor er nog een hoop troep in staat.