Toon posts:

PC slaat hoe dan ook vast?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

wanneer ik mijn pc opstart en inlog is er op het eerste ogenblik niets aan de hand, maar na +/- een minutt slaat hij helemaal vast, het beeld blijft staan, maar de muis en het toetsenbord kan ik niet meer gebruiken, het hele scherm lijkt te bevriezen. Hetzelfde gebeurt in de veilige modus, tot hier zou ik persoonlijk denken dat het een windows probleem betreft. Echter, wanneer ik Hirens boot cd wil gebruiken (of welke bootable cd dan ook) gebeurt exact hetzelfde, in het Hirens menu slaat de pc vast. Windows opnieuw installeren heeft dus ook geen zin aangezien de cd bij de begin stappen al vastslaat. Nu ben ik er zelf van overtuigd dat het een hardwareprobleem betreft, maar waar moet ik beginnen? De harde schijf sluit ik uit, aangezien bootable cd's hier geen gebuik van maken, toch? Ligt het aan het geheugen? Iets op het moederbord? een inteekkaart die dwars doet? Voeding niet goed? Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt?

in afwachting van oplossingen,

een tweaker in paniek :'(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens mes systematisch de tips uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter te proberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59
Wat zijn je specs? Ik heb hier een pc die dat ook deed, na het eruithalen van de netwerkkaart werkte alles weer goed. Toen ik de netwerkkaart er weer indeed werkte alles nog steeds goed, nu ook nog. Misschien ligt het aan zoiets?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:44
Je kunt proberen je geheugen en je PCI(-e) kaarten even eruit te halen en de banken goed schoon te maken. Als er stof in zit kan dit meestal voor vastlopers of corruptie zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
De walktrough heb ik even doorgekeken, maar aangezien ik dus geen testprogrammas kan draaien, heeft deze voor grotendeels geen nut. Sowieso moet ik tijd gaan vrijmaken om de schijven en geheugenreepjes apart te testen. Dit zijn de specs voor zover ik ze weet (zit nu op m'n werk en kan dus niet kijken)

Chieftec 450W voeding
mobo, PCI, AGP, LAN10/100, SATA (ongebruikt) merk onbekend.
P4HT 3.0 Ghz met 80x80 fan en airduct
2x Corsair DDR 400MHz 512 mb
2x Corsair DDR 400MHz 256 mb
geheugen in dual channel
ASUS 6800GE 256 MB (AGP, 2x molex voeding)
WD1600 (windows) WD2000 (data) (beiden IDE)
Toshiba DVD, NEC 2500DVDRW
Belkin USB hub
Coolermaster 80x80 voor en HAMA 80x80 achter

volgens mij heb ik alles zo opgesomt, mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Al met kaal systeem gestart? Alle stekkertjes eruit (binnen en buiten), 1 RAM strip eruit, alleen toetsenbord en beeldscherm erop (liefst onboard video ook nog proberen). Zo kun je het 1 voor 1 uitsluiten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik inderdaad moeten gaan proberen, ik vraag me echt af waar het aan ligt, ik kan nergens, in geen enkel forum iets dergelijks vinden. Ik laat zo snel mogelijk iets weten.

Mocht iemand nog een "dat is het!" ingeving krijgen hoor ik het heel graag.

Bvd,
Mvg,

KingPin8

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:20:
De walktrough heb ik even doorgekeken, maar aangezien ik dus geen testprogrammas kan draaien, heeft deze voor grotendeels geen nut. Sowieso moet ik tijd gaan vrijmaken om de schijven en geheugenreepjes apart te testen. Dit zijn de specs voor zover ik ze weet (zit nu op m'n werk en kan dus niet kijken)

Chieftec 450W voeding
mobo, PCI, AGP, LAN10/100, SATA (ongebruikt) merk onbekend.
P4HT 3.0 Ghz met 80x80 fan en airduct
2x Corsair DDR 400MHz 512 mb
2x Corsair DDR 400MHz 256 mb
geheugen in dual channel
ASUS 6800GE 256 MB (AGP, 2x molex voeding)
WD1600 (windows) WD2000 (data) (beiden IDE)
Toshiba DVD, NEC 2500DVDRW
Belkin USB hub
Coolermaster 80x80 voor en HAMA 80x80 achter

volgens mij heb ik alles zo opgesomt, mochten jullie nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank
Ik had ook probs met een uitschakelende pc, alles geprobeerd bleek aan het corsair geheugen te liggen, kingston erin en alle probs waren over
Corsair werkte niet lekker op een asus mn2-sli en niet op een msi K9N neo
enkelbanks ram geen probs, maar zodra deze in dual werden gezet wilde hij of niet opstarten of na de opstart, vastlopen of rebooten

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat is wazig, in de "hangen en opstarten troubleshoot" wordt Corsair juist heel hoog aangeschreven, ondanks het idd wat goedkoper geheugen is. Zelf heb ik geen SLI mobo, misschien kan ik nog proberen dual channel uit te schakelen in het BIOS.......als ik erin kom vóór hij crasht :9

Gistaravond ff snel mn kast opengemaakt om te kijken of ik iets op het eerste oog kon zien, de condensators blinken nog allemaal, dus daar ligt het niet aan, echt veel stof zat er ook niet in.
Zodra ik tijd heb ga ik beginnen met strippen.

alvast badankt jongens!

Verwijderd

Ook geen fout voltage in het bios staan? Zou namelijk temperatuurproblemen veroorzaken zelfs zonder stof in de koeler......

Maar een ideetje

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:44
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 09:02:
Hmm, dat is wazig, in de "hangen en opstarten troubleshoot" wordt Corsair juist heel hoog aangeschreven, ondanks het idd wat goedkoper geheugen is.
Corsair wat goedkoper geheugen? Dacht het toch niet hoor, Corsair zit in precies dezelfde prijsklasse als Kingston. Gebruik zelf al jaren Corsair geheugen en ben daar hartstikke tevreden mee (behalve toen m'n overclock m'n geheugen heeft vernield maar dat was m'n eigen fout :P). Maar het inderdaad wel zo zijn dat je board een beetje kinderachtig is met welk geheugen het accepteert.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Jakkus schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 09:33:
Wat zijn je specs? Ik heb hier een pc die dat ook deed, na het eruithalen van de netwerkkaart werkte alles weer goed. Toen ik de netwerkkaart er weer indeed werkte alles nog steeds goed, nu ook nog. Misschien ligt het aan zoiets?
Op mijn vorige moederbord, de P5WD2 Premium, had ik ook zo'n galle onboard netwerk controller; die zorgde er ook steeds voor dat mijn systeem volledig hing. Gewoon uitgezet, in de BIOS, en alleen de Intel gebruikt. Nooit meer problemen gehad. Zou het dus best eens kunnen wezen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Het zou idd iets onboard kunnen zijn, alleen wel raar dat ik daar nu pas, ruim 3 jaar na aanschaf last van krijg.

@UTwizard, sommige mobo's zijn idd erg kinderachtig met welk geheugen ze vreten. Mijn vader had bijvoorbeeld 3 reepjes van 256mb @ 400Mhz, maar elk van een ander merk, werkt gewoon niet. Pas toen er drie dezelfde in zaten werkte hij wel.

Maar aangezien ik alles van het zelfde merk heb (lijkt me altijd goed) al daar het probleem niet liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, netwerkkaart uitgeschakeld, een halve gig geheugen overgelaten en chkdsk gedraaid (duurde bijna een uur trouwens..).. Ben nu wat programma's aan het draaien om wat helderheid te wekken (Ad-Aware, spybot, schijfopruiming, achteraf defragmenteren) So far so good, van hier uit lukt het me wel denk ik.

Sorry voor de dubblele post en bedankt voor jullie hulp!

KingPin8

Verwijderd

Topicstarter
tweakers,

ik moet mijn oplossing herzien, de afgelopen dagen heb ik alsnog het probleem menigmaal ervaren. Een nieuwe 10/100 kaart zat er al in, ik heb alle geheugen banken 1 voor 1 geplaatst, nog steeds werkte alles. Nu het drie dagen stabiel draait loopt hij zo nu en dan weer eens vast. Het is dus een inconsequent probleem, zou het dan toch aan Windows liggen? (XP Home SP2).
Pagina: 1