[SATA HD] Spint steeds opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 19:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb een drietal harddisken in mijn DELL systeem, twee 250 Gb disks in een Raid1 config, en een derde 250 Gb schijf ernaast op een SATA poort. OS is Vista.

Als mijn systeem aanstaat hoor ik om de haverklap een schrijf opspinnen. Licht zoemtoontje, opspinnen en natuurlijk wat geratel van de koppen. Normale geluiden, echter niet in deze omstandigheden.

Het systeem werkt overigens prima, alle harddisken zijn gewoon te benaderen en de Raid1 set staat keurig in het groen (Intel Matrix Storage manager).

Het opspinnen van de harddisk irriteert me echter mateloos en lijkt me niet normaal.

Iemand een idee?

• qwerty_running
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
optie 1:
energie beheer in configuratiescherm, geavanceerd, vaste schijf uitschakelen op nul zetten

optie 2:
Kies een station, eigenschappen, vinkje weghalen bij 'station indexeren voor snelle zoekopdrachten'

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
OK, gedaan. Ik wacht even af wat er nu gebeurt. (schijf uitschakelen stond op 240 minuten trouwens)

Thanks so far

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Lijkt weinig te helpen...

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 11:24

Darkasantion

Just keep swimming!

Heb ook last van soortgelijke situatie, SATA schijf klikt tijdens opstarten en normaal gebruik en gaat dan gewoon door, bijvoorbeeld soms stopt de muzien even en het spel wat ik spel ook, hoor dan een klik en even later gaat het door. SMART zelf geeft niks aan, en de temperatuur ligt rond de 40 graden.

Everest Report:
Model ID WDC WD3200KS-00PFB0
16Mb cache, 7200 toeren 320Gb

Schijf is aangesloten op een Asus P4P800 E Deluxe met overclock van 12.5%, echter met lock op PCI/AGP bus op 33.3/66.6Mhz.

Iemand enig idee?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Heb je het ook als je een bv. Ubuntu Live CD draait?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Tsjah, wat voor voeding zit erin? Het zou kunnen dat de voeding te weinig stroom geeft op de kabel waardoor die even afslaat en weer opspint.. Maar het is wel raar dat de programma's aangeeft dat alles goed is ( Je zal wel verwachten dat ze iets oppikken als de hdd er eventjes uit ligt).

Verwijderd

Kijk even of in je BIOS geen 15 minuten spindown ingesteld staat.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Voeding is een Enermax Liberty 400. Maar zal eens in het Bios snuffelen. Maar de kliks zijn at random, soms heel de avond lang, en de andere avond helemaal niks.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

misschien dat je voedingsstekkertje losjes in zijn socketje zit. FF de stekkertjes nalopen zou kunnen helpen, satadisks zijn wel hotswappable en in mijn ervaring gaat windows nog een tijdje door zelfs als de schijf verwijdert is (fisiek er uit getrokken) weliswaar met een BSOD tot gevolg. Als voorbeeld het kipzonderkop verhaaltje...

mocht je je kast niet willen / kunnen openschroeven, zet dan een HD tester aan terwijl je spinups / downs hebt, en kijk of je gaten in de grafieken ziet

succes!

-_-

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Het wordt er niet beter op :S
SMART geeft 2 meldingen namelijk deze:

NOTE : your hard disk has 2 pending sectors. Those are sectors that couldn't be properly read and that the hard disk logic is waiting for a write operation to try to remap to a spare sector (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data.

NOTE : your hard disk has 2 offline uncorrectable sectors. Those are sectors that an offline scanning found as unreadable. Offline scanning is a process that can be automatically started by the hard disk logic when a long enough idle period is detected or that can be forced by some tool. Those unreadable sectors are identified and the hard disk logic is waiting for a write command that will overwrite them to try to remap them to spare sectors (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data.

Dit lijkt mij een goede indicatie, naast het feit dat mijn muziek die op die schijf staat af en toe stottert, de PC soms traag is/wordt en het geklik om de schijf op RMA te doen!
Ook wil hij niet meer defragmenteren op de schijf, dan moet eerst chkdsk /f gedraaid worden

Zijn jullie het ermee eens of niet?

En waar komt de schade van? Overclock, kan eigenlijk niet want de PCI en AGP bus hebben steeds een lock gehad dus. Dus gewoon slijtage?

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Darkasantion schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:52:
Het wordt er niet beter op :S
SMART geeft 2 meldingen namelijk deze:

(verhaal)

Dit lijkt mij een goede indicatie, naast het feit dat mijn muziek die op die schijf staat af en toe stottert, de PC soms traag is/wordt en het geklik om de schijf op RMA te doen!
Ook wil hij niet meer defragmenteren op de schijf, dan moet eerst chkdsk /f gedraaid worden

Zijn jullie het ermee eens of niet?

En waar komt de schade van? Overclock, kan eigenlijk niet want de PCI en AGP bus hebben steeds een lock gehad dus. Dus gewoon slijtage?
Volgens mij staan de PCI en AGP bus los van de (S-)ATA controllers... Normaal gesproken staan die controllers standaard gelocked. Maar als dat het was zou je het veel sneller en erger merken denk ik, en zou je ook wel opgepikt hebben dat je geen problemen hebt als je de computer niet ge-oc'ed hebt.

En anders volgende keer gewoon een andere S-ata aansluiting proberen :p

[ Voor 41% gewijzigd door ChessSpider op 26-09-2007 22:02 ]

Pagina: 1