Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ik kan gewoon niet wachten tot ik morgen de administratie van mijn baan kan bellen, dus ik maak er nu een topic over.

Ik werk bij een bibliotheek als invaller/oproepkracht en heb hierbij een contract voor 8 uur per week. Met vakantie-uren verrekend, komt dit uit op 32 uur per maand. Echter, alsje als invaller zelf niet op vakantie gaat, werk je veel en veel meer uurtjes in de zomer, dan die 8 per week van je contract.
Het voordeel aan mijn contract is dat ik 32 uur krijg uitbetaald aan het einde van de maand, ook al werk ik minder.
Het nadeel aan mijn contract is dat ik 32 uur krijg uitbetaald, ook al werk ik soms 2,5 keer zoveel.
Die overuren, zo zegt mijn CAO, moeten maximaal 2 maanden na de gemaakte overuren worden uitbetaald. Mijn werkgever doet dit structureel niet - hier is melding van gemaakt dus ze zijn er mee bezig hopelijk.

Enfin, overuren genoeg dus. Ik had gehoopt ze deze maand dan te krijgen, omdat mijn nieuwe contract volgende week ingaat. Echter - wel basissalaris, geen extra uren. Naast dat ik de termijn in de CAO vond, vond ik ook dit:

Artikel 4: De vergoeding voor overwerk bestaat uit verlof gelijk aan de duur van het overwerk alsmede een geldelijke beloning, mey dien verstande dat de geldelijke beloning slechts wordt toegekend, indien en voor zover door het verrichten van overwerk de werktijd, geldende voor een werknemer met een volledig dienstverband wordt overschreden.

Artikel 6: De geldelijke beloning per uur verricht overwerk krachtens Artikel , wordt gesteld op een perecentage van het tot een bedrag per uur herleide salaris.
2. Het percentage is: 50%

Nu is mijn vraag: is de vergoeding van overuren nu 50 of 150%? Heb me namelijk de pleuris gewerkt afgelopen zomer en zou het zonde vinden als ik daar _heel_ weinig van overhoud, gezien er een leuk belastingtarief op zit.

link naar de CAO. De geciteerde gegevens staan op pagina 49.

Ik ga morgen bellen, maar wie weet kan iemand me nu al duidelijkheid geven :p

If you can't write, there is nothing left.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 22:49
stel dat fulltime 36 uur is. Zoals ik het lees geldt er een tijd-voor-tijd systeem. Je krijgt pas 150% als je meer dan 36 uur werkt. Anders zouden ze bijv. een parttimer die 36 uur werkt ipv 32 zo'n 4 overuren moeten betalen en een fulltimer van 36 uur niet.
verder lijkt me dat je niet zo heel veel belasting betaalt (tenzij je nog veel andere inkomsten hebt) want met 8 uur per week zit je niet nog steeds in de laagste belastingschaal.

• Ranewen
Voor zover ik weet (dit heb ik gehoord en is dus tegenstrijdig met de cao voor zover ik die heb gelezen) mag mijn werkgever niet tegen mij zeggen: neem de rest van het jaar maar vrij tegen normaal salaris. In de CAO staat dus van wel.
Nu ben ik het helemaal kwijt :p Ik heb in elk geval lang niet meer dan 36 uur p/w gewerkt, betekent dit dan dat ik mijn uren tegen normaal salaris kan laten uitbetalen?

Dus, hoofdvraag in feite, het is dus niet zo dat overuren slechts 50% van je normale salaris opleveren, ipv 150% ?

Moet morgen echt bellen, vrije tijd is niet erg, maar extra geld is eerder welkom...

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Voor elk uur overwerk krijg je 1 uur verlof + 50% van het uurloon.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Mr_Blobby schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 08:38:
Voor elk uur overwerk krijg je 1 uur verlof + 50% van het uurloon.
idd zo komt het bij mij ook over dat je eigenlijk tijd voor tijd + 50% krijgt. Wat ik vreemd vind.. gaat dit contract nu in en krijg je als het ware adhv dit contract betaald? Ik zou eerder zeggen gezien dat het 2 maanden geleden is dat je gewerkt hebt dat dan nog het oude contract geld en vanaf heden het nieuwe contract geld.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:37
Als ik de genoemde artikelen zo lees, krijg je voor overuren binnen je contract van 32 uur alleen verlof gelijk aan die overuren. Daarbuiten is het dus verlof plus 50% per uur van je uurloon.

Overigens lees ik in art. 4.2 van de relevante bijlage in de cao dat als het verlof op een of andere manier niet is gegeven, het uurloon uitgekeerd dient te worden. Op die manier kom je dan dus wel op 150%.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Er is geen sprake van een geldelijke beloning wegens overwerk omdat je niet boven de 36/40 uur per week uitkomt.

Wel heb je recht op verlof voor de gewerkte uren die boven je contract uitstijgen. Daar heeft uiteraard niemand belang bij (jij niet omdat je wilt werken en de werkgever niet omdat ze personeel nodig hebben) en dus zullen die als regulier gewerkte uren uitbetaald worden.

Er is geen enkele grond voor het uitbetalen van een toeslag en dat is ook precies wat je zou verwachten bij dit soort arbeidscontracten.

• Ranewen
Ik hoef die toeslag ook niet :) Het gaat me erom dat ik even begreep uit dat artikel dat ik maar 50% zou krijgen voor overuren, dus de helft, en niet anderhalf keer zoveel. Daar had ik het even benauwd van. Ik ga vanmiddag bellen en dan zullen we het weten :)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 22:49
Ranewen schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:52:
Voor zover ik weet (dit heb ik gehoord en is dus tegenstrijdig met de cao voor zover ik die heb gelezen) mag mijn werkgever niet tegen mij zeggen: neem de rest van het jaar maar vrij tegen normaal salaris. In de CAO staat dus van wel.
Nu ben ik het helemaal kwijt :p Ik heb in elk geval lang niet meer dan 36 uur p/w gewerkt, betekent dit dan dat ik mijn uren tegen normaal salaris kan laten uitbetalen?

Dus, hoofdvraag in feite, het is dus niet zo dat overuren slechts 50% van je normale salaris opleveren, ipv 150% ?

Moet morgen echt bellen, vrije tijd is niet erg, maar extra geld is eerder welkom...
in theorie kan hij inderdaad zeggen dat je de rest van het jaar vrij moet nemen. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen als ze je nu extra hebben laten werken. Je gaat natuurlijk in geen enkel geval de helft van je normale salaris verdienen, dat zou nog onder het minimum loon zitten vermoedelijk.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ranewen schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 09:32:
Ik hoef die toeslag ook niet :) Het gaat me erom dat ik even begreep uit dat artikel dat ik maar 50% zou krijgen voor overuren, dus de helft, en niet anderhalf keer zoveel. Daar had ik het even benauwd van. Ik ga vanmiddag bellen en dan zullen we het weten :)
Nee, je krijgt 50% extra bovenop je uurloon voor die uren die buiten de normale werktijden gemaakt worden. (Met buiten de normale werktijden, bedoel ik hier: de extra uren die gemaakt zijn bovenop een normale werkweek van een full-time medewerker)

En dat geneuzel over extra belasting betalen is niet waar. Je kan aan het eind van het jaar een belasting teruggave aanvragen bij de belastingdienst, daar vul je alles op in, en dan blijkt er vanzelf of er teveel is ingehouden en dat wordt terugbetaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Gé Brander op 25-09-2007 16:08 . Reden: verduidelijking ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ranewen
Even een klein kickje, want onafgemaakte topics zijn ook weer zo :p

Net eind-de-lijk de administratie te pakken gekregen, Overuren kunnen worden uitbetaald, nu of eind december als 13e maand, of in termijnen (elke maand iets extra is ook niet verkeerd)

Echter, zij had een heel ander aantal overuren staan dan ik (de helft maar); krijgen we dat gezeik weer... En ik heb met mijn lompe hoofd in de eerste maanden van mijn werken daar geen kopieen gemaakt van mijn urenlijsten, omdat ik wel andere dingen aan mijn hoofd had (doodzieke vader etc) nu is het dus mijn woord tegen het hunne.
Morgen ga ik langs mijn baas, de oude urenlijsten opvragen (reken maar dat die nog wel terug te halen zijn, ook al zeggen ze van niet) en dan alles uitpluizen. Het is wel gezegend, heb ik straks uiteindelijk nog voor die 50% staan werken ;)

Serieus, het werk an sich is best leuk, maar de rest :X Is al de 2e keer dat ik dit gezeik heb met salaris, ben in staat om mijn nieuwe contract (per 1 okt) gewoon maar eens niet te gaan ondertekenen...

Oja thnx voor de hulp allemaal :)

Pagina: 1