Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[RSS] Social linksites: Comment delen via RSS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een iets theoretischer topic tussen alle concrete vragen hier.
Ik ben er niet zeker van of deze discussie hier op z'n plek, maar heb besloten de gok maar te wagen.

Wat mij, na het bezoeken van een aantal social liksites als Nujij, GeenRedactie en consorten, is opgevallen, is het feit dat een deel van de discussies plaatsvinden op de linksite, en een deel op de site waar het originele artikel staat.
In mijn gedachten leidt dit tot een verbrokkelde discussie, met een grote kans dat dezelfde ideeën tweemaal worden aangedragen, om maar wat te noemen.

Het aanbieden van comments in een generiek geformatteerde RSS of XML-feed, zodat deze in eender welke site geïntegreerd kunnen worden, lijkt me een oplossing voor dit 'probleem'.

Echter, geen enkele van deze sites biedt de comments aan in, bijvoorbeeld, RSS-vorm. Sommige weblogs doen dit wel, maar dit heb ik niet eerder in een andere site gebruikt gezien.

Mij lijkt het een aardig idee om eens te gaan kijken in hoeverre het aanbieden van RSS-feeds van reacties nuttig is. Ik heb er, uiteraard, naar gezocht, maar kon geen vergelijkbaar systeem vinden. Het principe is enigszins vergelijkbaar met TrackBack, iets wat al bij een veel breder publiek bekend is.

Omdat ik me niet kan voorstelen dat ik de eerste met dit, toch vrij simpele, idee ben, zou ik graag een paar andere visies hierop horen.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Ik heb hier verder nog niet echt over nagedacht, maar...

Eén argument om zelf je comments/discussie op je website te starten/houden, ipv deze van de bron-site in te laden, is dat je er zeker van bent dat ze blijven en je er controle op hebt.

Als je een externe bron gebruikt, en deze gaat (tijdelijk) offline, ben je klaar. Ook kunnen er in de bron website comments verwijderd of aangepast worden, of juist onveranderd blijven, terwijl je dat in je eigen website niet wil.

Daarnaast is het natuurlijk een extra belasting voor je eigen website, hoe minimaal ook.

Wat verder misschien nog kan meespelen, is dat door RSS een bezoek aan de website niet noodzakelijk is, waardoor misschien reclame inkomsten misgelopen worden.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

dat is niet eens vereist... een rss feed kan ook geupdate worden na een wijziging en dan wordt de nieuwe versie van de rss feed weer opgehaald..

anyway, als die websites geen rss hebben voor comments is het toch lastig om zoiets te gaan doen...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Tjeemp schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:56:
dat is niet eens vereist... een rss feed kan ook geupdate worden na een wijziging en dan wordt de nieuwe versie van de rss feed weer opgehaald..
Ik weet wat RSS feeds zijn, en hoe ze werken. :)

Wat ik bedoel, soms vindt jij dat een bepaalde reactie van een user echt niet kan, terwijl de website waar je de comments vandaan haalt, vindt dat het wel kan. Dat zijn situaties waarbij je soms liever zelf de moderatie van comments in handen wil hebben.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou ook de RSS feed kunnen gebruiken om de reacties in je eigen database te zetten, waardoor je dus wél controle hebt over de inhoud. Het nadeel is dat de comments van de RSS niet ingaan op de comments van je eigen site, dus dan gaan er discussies door elkaar lopen en krijg je alsnog dubbele reacties.

Zijn er trouwens mensen die vinden dat het toevoegen van nujij en geenredactie echt iets bijdraagt aan een site? Of is het puur en alleen om meer bezoekers te trekken?