Vaag PC probleem (PC = langzaam)

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 08:48
Hoi,

Heb een vaag probleem. Wilde van t weekend mn PC aan het grote scherm beneden hangen om ff wat HD af te spelen dus verplaatste (heel voorzichtig zonder stoten :p) ik mn PC. Naja toen ik m opstartte ging ie meteen naar checkdisk toe voor ie opstartte. Dat laten lopen en hij vond wat fouten, repareerde die en ging verder. Sindsdien is mn PC langzaam in Windows (ook met opstarten), hij is gewoon een stuk langzamer dan eerst, kan bv. ook geen HD afspelen en de muziek kan raar gaan echoen als je meerdere dingen tegelijk doet.

Ik vermoed zelf een harde schijf. Heb er drie in hangen en heb er 2 gechecked, die waren goed, maar de 1e (is diegene waar mn OS ook op staat) lukt niet echt met checken. Dat gaat heel langzaam namelijk, heel de dag heeft ie aangestaan en hij was om half 7 op 38%, toen ik net terugkwam zat ie op 39%. Via Windows die check doen schiet dus niet echt op.

Wilde dus met een HD proggie checken heb het via WD Lifeguard gedaan, de smart test duurde 2 minuten en daar kwam de schijf zonder problemen doorheen... De extended test zou volgens een ruwe schatting ongeveer 24 uur duren, die heb ik net maar weer geabort dus...

Iemand een suggestie, missschien id-en voor een ander probleem? Of moet ik binnenkort maar eens de PC anderhalve dag laten checken ofzo..? :?

Oja de specs:

MOBO: ASUS P4B266
VOEDING: Huntkey 400 Watt voeding
CPU: Pentium 4, 2,4 ghz
RAM: 1024 SDRAM DDR PC2100
HDD: WD 320 gb + WD 250 gb + 160 gb Maxtor (beide 7200 RPM)
VID: Nvidea Geforce FX5900XT 128mb
AUDIO: Creative Soundblaster Live! Digital
DISCS: CD Brander 52x DVD +/- Brander 8x
CASE: Casetek CK-1016-2A black
SCREEN: 19" TFT AG Neovo F-419 black
SOUND: 1x Sub woofer, 2xTweeter en 2x 20 watt.
INPUT: Internet keyboard, Logitech MX510 muis

[ Voor 15% gewijzigd door Sjoerd001 op 24-09-2007 23:06 ]

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19
Je zal zowiezo problemen hebben met het afspelen van HD. Daarvoor heb je op zn minst een betere videokaart voor nodig.

Is er misschien een mogelijkheid om windows opnieuw te installeren of zie je dat als laatste optie?

Verwijderd

Iemand een suggestie, missschien id-en voor een ander probleem? Of moet ik binnenkort maar eens de PC anderhalve dag laten checken ofzo..? :?
Suggestie: vervang je harde schijf... Misschien heb je nu nog het geluk dat je de OS hd kunt ghosten naar een andere HD, dan ben je snel klaar.

Met alle respect maar windows opnieuw installeren gaat je, op dezelfde schijf, vrees ik, niet helpen omdat je zelf al aangeeft dat chkdsk er niet al te snel meer doorkomt. (om het zachtjes uit te drukken).

Btw, ik kan me niet voorstellen dat door het uiterst voorzichtig verplaatsen van je pc iets defect is geraakt. Ik vermoed dat het toeval is.

Edit: typos + beetje tekst

P.S.! De harde schijf testprogramma's kennen verschillende types tests. Dus pas op voor de extended/burn in test. Extended is meestal ok, maar zodra er staat burn in, word de data van je harde schijf gewist. Misschien handig om te weten ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 14:41 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

draai een benchmark en zie wat er langzamer is?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

hmm ik heb zo'n soort probleem wel eens gehad met een oudere pentium 4.
na een stroomuitval in mijn geval toen ging mijn pc ontzettend traag, niet alleen bij eht opstarten.
ik heb toen het een en ander geporbeerd waar het wilde niet egt lukken.
na een verse instalatie van windows bleek het opgelost te zijn.

maar dit is misschien maar verwarring aangezien er al het een en ander opstond en na een nieuwe installatie je pc altijd sneller opstart:P

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:20
In het geval het om een IDE schijf gaat kan het zijn dat de overdrachtmodus naar PIO is gegaan. Wat gebeurt er als je de onderhavige HD in een ander systeem test?

• Sjoerd001
aryan schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:30:
Je zal zowiezo problemen hebben met het afspelen van HD. Daarvoor heb je op zn minst een betere videokaart voor nodig.

Is er misschien een mogelijkheid om windows opnieuw te installeren of zie je dat als laatste optie?
Ik kon SowieSo wel HD afspelen, zelfs 1080p... ;)

Windows installeren, mwoah zit er wel aan te denken om te doen ja, kan het wellicht even proberen.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:35:
[...]

Suggestie: vervang je harde schijf... Misschien heb je nu nog het geluk dat je de OS hd kunt ghosten naar een andere HD, dan ben je snel klaar.

Met alle respect maar windows opnieuw installeren gaat je, op dezelfde schijf, vrees ik, niet helpen omdat je zelf al aangeeft dat chkdsk er niet al te snel meer doorkomt. (om het zachtjes uit te drukken).

Btw, ik kan me niet voorstellen dat door het uiterst voorzichtig verplaatsen van je pc iets defect is geraakt. Ik vermoed dat het toeval is.

Edit: typos + beetje tekst

P.S.! De harde schijf testprogramma's kennen verschillende types tests. Dus pas op voor de extended/burn in test. Extended is meestal ok, maar zodra er staat burn in, word de data van je harde schijf gewist. Misschien handig om te weten ;)
Ik vermoed zelf ook eerder iets hardwarematigs dan softwarematigs, maar tis te proberen... Anders zal ik idd een nieuwe schijf moeten kopen en ff alles overknallen. Maja net voor t verplaatsen werkte het nog, na de verplaatsing, 5 minuten later niet meer... Wel typisch. :p
leuk_he schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:39:
draai een benchmark en zie wat er langzamer is?
Je bedoelt een benchmark die je kan gebruiken om de snelheid (voor games enzo) te testen van je PC? Kan je daarmee goed analyseren waar bottlenecks zitten dan? Gebruik dat nl. nooit...
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:40:
hmm ik heb zo'n soort probleem wel eens gehad met een oudere pentium 4.
na een stroomuitval in mijn geval toen ging mijn pc ontzettend traag, niet alleen bij eht opstarten.
ik heb toen het een en ander geporbeerd waar het wilde niet egt lukken.
na een verse instalatie van windows bleek het opgelost te zijn.

maar dit is misschien maar verwarring aangezien er al het een en ander opstond en na een nieuwe installatie je pc altijd sneller opstart:P
Lijkt een beetje op dezelfde situatie. Wie weet...
EricJH schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:46:
In het geval het om een IDE schijf gaat kan het zijn dat de overdrachtmodus naar PIO is gegaan. Wat gebeurt er als je de onderhavige HD in een ander systeem test?
Helaas hier geen mogelijkheid om hem in een ander systeem te testen. Heb alleen nog 2 laptops tot mn beschikking. Ik kan er eens mee langs een vriend van me gaan...

Iemand misschien nog een tip voor een handig programmatje wat op een andere manier schijven controleert dan dat chkdsk van Windows? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoerd001 op 25-09-2007 17:05 ]

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 12:18
Draai Hd-tune en kijk wat lees/schrijf snelheid is van de schijven.

• Sjoerd001
arieman007 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:07:
Draai Hd-tune en kijk wat lees/schrijf snelheid is van de schijven.
Ok, zojuist gedaan...

De 'zieke' HD heeft maximum 2,5 MB aan data transfer, een goede redde 28,4. Winamp (de muziek dus) begon ook zwaar vertraagd af te spelen toen ik het startte.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
nou als je nog even hdparm draait met linux bootable cdtje (knoppix) dan kan je kijken of je OS ervoor zorgt dat je schijven zo langzaam zijn, of dat het door je harde schijf komt die een klap heeft gekregen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Sjoerd001
Ik heb Knoppig hier ergens liggen, zit dat HDPARM er standaard in?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik zou toch eerst even kijken of je niet op PIO staat. Kan best gebeuren. Extra aansluitinkje die een extra DMA kanaal nodig heeft en windows besluit de (belangrijkste) HDD maar even op PIO te zetten. Dit is te bekijken en in te stellen vanuit apparatenbeheer. En dan IDE channels bekijken. Daarin staat de transfer mode van elke aangesloten schijf.

Bij een dergelijk probleem is de meer langdurige oplossing overigens om in het BIOS niet gebruikte poorten en onboard meuk uit te zetten. Dit kan DMA kanalen schelen. Ik heb eens gehad dat XP altijd m'n brander op PIO zette tot ik in het BIOS wat ongebruikte dingen uitzette. (Tijd voor 256 DMA kanalen ;) )

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sjoerd001 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:43:
[...]

Ok, zojuist gedaan...

De 'zieke' HD heeft maximum 2,5 MB aan data transfer, een goede redde 28,4. Winamp (de muziek dus) begon ook zwaar vertraagd af te spelen toen ik het startte.
Dat is te traag. Maar je moet uiteraard niet tegelijk winamp draaien, want dan test je iets anders. PIO mode herken je ook aan een hoog cpu gebruik, iets wat hdtune ook weergeeft.

Met een benchmark bodoelde ik all stuff die je kunt testen.
Afbeeldingslocatie: http://www.passmark.com/images/pt6_mainscreen.gif
klien google leidt me b.v. naar passmark. Als je enig idee hebt hoe snel je videokaart moet zijn zou je ook een video benchmakr kunnen draaien (3dmark)

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 25-09-2007 23:45 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Sjoerd001
jvo schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:15:
Ik zou toch eerst even kijken of je niet op PIO staat. Kan best gebeuren. Extra aansluitinkje die een extra DMA kanaal nodig heeft en windows besluit de (belangrijkste) HDD maar even op PIO te zetten. Dit is te bekijken en in te stellen vanuit apparatenbeheer. En dan IDE channels bekijken. Daarin staat de transfer mode van elke aangesloten schijf.

Bij een dergelijk probleem is de meer langdurige oplossing overigens om in het BIOS niet gebruikte poorten en onboard meuk uit te zetten. Dit kan DMA kanalen schelen. Ik heb eens gehad dat XP altijd m'n brander op PIO zette tot ik in het BIOS wat ongebruikte dingen uitzette. (Tijd voor 256 DMA kanalen ;) )
Ik kan niet precies vinden wat je bedoelt, bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/7915/ditte2kk8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/2407/dittehw1.jpg

Kan het niet wijzigen namelijk...

Mn CPU usage is btw redelijk normaal, tenzij ie moeite krijgt, dan schiet die omhoog.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:20
Zo te zien staat je HD in PIO. Klik rechts op het betreffende IDE kanaal en kies "installatie ongedaan" maken en reboot.

Na rebooten zullen het IDE kanaal, de HD en de CD rom speler (klopt?) geinstalleerd worden en zal nog een reboot nodig zijn.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
EricJH heeft gelijk, heb ik ook eens gehad dat windows vreselijk traag werd terwijl het altijd wel werkte. En ja hoor, PIO-mode. Ik had mijn pc trouwens niet verplaatst dus het is een kwestie van toeval :)

• Sjoerd001
Ik denk dat ik jullie heel dankbaar kan zijn. Het lijkt tot nu toe gewoon weer normaal te werken! Idd, via de stappen EricJH het zaakje weer goed gekregen!

Thanks!

Wel een toeval zeg, wilde heel stoer wat HD laten zien aan vrienden van mij, hadden we op de agenda staan die avond. Naja toen maar wezen whiskey drinken en pokeren... :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft weinig met overige hardware te maken maar met Opslagmedia & I/O Controllers. Ik move even...

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Sjoerd001
Thanks, als ik dat van te voren zeker wist, had ik m daar direct neergezet.
Pagina: 1