NON-OS partitie is ongewenst SYSTEM-partitie

Pagina: 1
Acties:

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-02 08:38
Beste Tweakers,

Na een tijdje een RAID-0 array gedraaid te hebben op mijn onboard JMicron controllertje, ben ik toch maar weer overgestapt op twee losse schijven. Ik was niet zo tevreden over de prestaties, en telkens die drivers voor RAID in te moeten laden vond ik maar lastig.

Data dus gebackup'd, en hup in het BIOS instellen dat ik geen RAID meer wil. Ik ga Windows setup in en zie daar netjes twee lege schijven. Ik maak een C:\ partitie aan op de eerste schijf van 10GB, en nog een D:\ partitie van 70GB. Op de tweede harde schijf maak ik 4 partities. E:\ van 25GB, F:\ van 10GB, G:\ van 5GB, en H:\ van 40GB groot. Windows installatie rondt netjes af, geen problemen :). Dat was eerst wel anders met die vervelende RAID-drivers!

Wil ik in Windows al mijn partities formattereren (behalve C:\ natuurlijk) om ze goed te kunnen gebruiken. Krijg ik bij partitie E:\ de melding dat er niet geformatteerd kan worden (geen reden vermeld). Vreemd, denk ik. Kijk ik even in schijvenbeheer, en zie daar dat E:\ wordt gezien als HEALTHY (SYSTEM). Ik dacht dat dit betekende dat hierop het OS is geinstalleerd, maar dat is natuurlijk niet het geval bij mij. Hij is ook blauwgekleurd, wat aangeeft dat het een 'Primary Partition' betreft. Het komt waarschijnlijk doordat dit de eerste partitie op de schijf is.

Hoe zorg ik er nou voor dat mijn tweede harde schijf NIET gezien wordt als systeemschijf? Op de tweede harde schijf zet ik alleen mijn games, data, en programma's, dus ik wil helemaal niet een 'Primary Partition'. Ik heb al de search gebruikt en wat in schijfbeheer zitten klooien, maar ben nog niet op een oplossing kunnen komen.

Kan ik dit buiten Windows om misschien met een ander programma regelen? Ik heb hier nog wel ergens Partition Magic op diskette liggen als ik goed zoek. Zou dit programma'tje dat kunnen bijvoorbeeld? Of moet ik ergens iets anders instellen, in het BIOS ofzo? Iets in de trand van master/slave?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Weinig aan te doen. Als Windows eenmaal op E: staat is het lastig om dit weer C: te maken. Er moet dan van alles gewijzigd worden. Beter is om helemaal opnieuw te beginnen, en dan met maar 1 disk en 1 partitie. Windows installeren, klaar. En dan pas alle andere partities aanmaken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FreddyFish
Ja maar Windows staat dus niet op E:\. Partitie E:\ is helemaal leeg, ik kan wel beginnen met formatteren, maar op iets van 99% stopt 'ie met de melding dat de schijf niet geformatteerd kan worden. Er staan dus volgens mij echt helemaal geen bestanden op. Free space is 24,3 van de 24,4GB.

Lijkt me dat het echt enkel om die aanduiding 'SYSTEM' gaat, die daar niet hoort. Of toch niet?

Nu is het niet zo heel vervelend om opnieuw te moeten installeren, ik had toch alles al gebackup'd en ik heb inmiddels nog niet zo veel interessants gedaan op de computer. Maar toch, als het met 5 minuutjes werk gebeurd kan zijn? :)

EDIT: Ik leg me er voor nu maar even bij neer. Ik ga wel opnieuw installeren met maar 1 schijf aangesloten. Hoe kan ik in de toekomst voorkomen dat dit weer gebeurt, zonder eerst mn PC weer open te moeten schroeven? Volstaat het verwijderen van alle partities behalve C:\ ook, zodat er enkel RAW-space overblijft?

[ Voor 20% gewijzigd door FreddyFish op 24-09-2007 22:08 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Of staat je swap file toevallig op E:?
Maak eens een screenshot van je Disk Manager en post die hier aub.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FreddyFish
Bedankt voor je hulp, Microkid. Ik heb echter halsoverkop besloten Windows XP weer opnieuw te installeren, dit keer met 1 HD losgekoppeld, en 1 partitie van 10GB aangemaakt. Dit keer ging alles inderdaad goed.

Later alle partities toegewezen via Windows schijfbeheer, en 't is prima in orde nu. Ik heb dus ook geen screen meer voor toekomstige lezers van dit topic :(. Helaas. Dit is trouwens toch wel heel vreemd gedrag van Windows? Ik geef aan te willen installeren op C:\, en vervolgens 'denkt hij' dat E:\ de systeempartitie is. Wat is dat voor onzin? :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zou je dan moeten zoeken in welke DiskID als eerste wordt gevonden.
Zoiets kun je doorgaans goed zien met diskpart (Vista's 32bits PE omgeving heeft die tool standaard).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Microkid

Microkid

Smile

FreddyFish schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:09:
Dit is trouwens toch wel heel vreemd gedrag van Windows? Ik geef aan te willen installeren op C:\, en vervolgens 'denkt hij' dat E:\ de systeempartitie is. Wat is dat voor onzin? :P
Dat kan komen als die 2e schijf (E:, F:, G:) eerst komt in de lijst met schijven. Als je dan niet oplet tijdens de installatie gaat XP daar op installeren. Als je de kabels van de schijven had omgewisseld was er ws. niets aan de hand geweest. Maar goed, het is nu ook opgelost.

Pagina: 1