Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Java IDE kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.814 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu op school leren java programmeren. Daar gebruiken ze Jcreator. Ik denk dat ik het beste Xcode gebruik omdat ik op een mac werk? Van de leerkracht hebben we een basis template gekregen die werkt op jcreator. Hoe kan ik die gebruiken op Xcode?
In de map van die template zitten de volgende files: een map classes; een map src en een (leeg text)bestand setup.tst

Kan er iemand mij helpen?
bedankt

Verwijderd

Wat een verstandige keuze van de leraar om JCreator te gebruiken om te leren programmeren met Java. NOT! :-) Je kan volgensmij veel beter BlueJ gebruiken om Java te leren, die is er ook voor Mac OS X. Zelf maak ik gebruik van IntelliJ als IDE. Ik weet het niet zeker maar XCode is volgensmij niet geschikt voor Java?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

In de src en in de map classes zit het spul wat jij wilt hebben.

Anders even VMWARE/Parallels/Bootcamp?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:59:
Wat een verstandige keuze van de leraar om JCreator te gebruiken om te leren programmeren met Java. NOT! :-) Je kan volgensmij veel beter BlueJ gebruiken om Java te leren, die is er ook voor Mac OS X. Zelf maak ik gebruik van IntelliJ als IDE. Ik weet het niet zeker maar XCode is volgensmij niet geschikt voor Java?
BlueJ is werkelijk verschrikkelijk, gebruik dan Eclipse oid... Daar zit tenminste fatsoenlijke functies in.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Eclipse werkt in mijn ervaring uitstekend onder Mac OS X. Daarnaast is het ook zo'n beetje de "Industry standard" voor Java Development.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eclipse is idd nog veel makkelijker.
reden: cross platform. meerdere talen. helemaal plugin based.

op het eerste jaar van mijn 1e HBO deed men ook alles met jcreator. wat een brol was dat zeg (was btw de avans hogeschool in den bosch).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Boudewijn schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:07:
op het eerste jaar van mijn 1e HBO deed men ook alles met jcreator. wat een brol was dat zeg (was btw de avans hogeschool in den bosch).
Waar ze tegenwoordig BlueJ gebruiken en na het eerste jaar overstappen op Netbeans.

Imho maakt het niet echt uit welke editor je gebruikt, aangezien het voornamelijk aankomt op code en de bijbehorende technieken als OO etc. Wat wel belangrijk is dat je even je boek doorbladert om te kijken of er nog dingen als JUnit oid gebruikt gaan worden, dan moet je bij je editor wel even kijken of je die kan integreren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Eclipse mag ik niet gebruiken, dat zou te grafisch zijn(voor het eerste jaar).
Is Netbeans anders een goede optie?

Voor andere hogeschoolstudenten: we gebruiken het boek van Laan: Java met Swing (3de editie)
Ik zit in het eerste jaar PBa Electronica ict in KHBO, Oostende.

Vic

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:26:
Wat een onzin :X Code schrijven moet je nog altijd zelf doen. Een vreemd argument als je het mij vraagt.
Ik ben er zelf niet zo kapot van, maar als Eclipse "te grafisch" wordt gevonden, zal dat voor Netbeans ook gelden.

micheljansen.org

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Te grafisch? Is toch puur code wat je ziet....

Verwijderd

Het is natuurlijk best belangrijk om te weten dat je in feite helemaal geen Eclipse nodig hebt, aangezien Eclipse vooral een wrapper is om zowel de editor als de compiler en dergelijke. Dat neemt niet weg, dat na een hele simpele basiscursus met hello world achtige dingen vanaf de command line, iemand zo gauw mogelijk met een IDE aan de gang moet. Dus ik snap die docent niet zo.

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 13:55
ik zit nu in het eerste jaar HBO informatica te Utrecht. Daar willen ze dat ik TextPad gebruik. Dat ding ondersteund nauwelijks text highlighting 8)7

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:26
Snake schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:41:
[...]
Te grafisch? Is toch puur code wat je ziet....
Maar het word wel heel mooi voor je gecorrigeerd en suggesties gegeven als je iets fout doet.

Ik weet niet hoe het precies met de andere applicaties zit, maar het leek me mogelijk wel een rede ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:45:
Het is natuurlijk best belangrijk om te weten dat je in feite helemaal geen Eclipse nodig hebt, aangezien Eclipse vooral een wrapper is om zowel de editor als de compiler en dergelijke. Dat neemt niet weg, dat na een hele simpele basiscursus met hello world achtige dingen vanaf de command line, iemand zo gauw mogelijk met een IDE aan de gang moet. Dus ik snap die docent niet zo.
Helemaal mee eens. Je moet begrijpen dat het in principe zelfs met notepad kan (en ook snappen hoe), maar leren programmeren is geen typcursus: een IDE is in mijn ogen "yet another tool" waar je mee om moet leren gaan.

micheljansen.org

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11 21:01
Ik zou als beginnende programmeur BleuJ aanraden. Maar hier zosnel mogelijk van afstappen wanneer je kunt programmeren. Het is namelijk een zeer beperkte omgeving en de paar ervaringen die ik heb gehad met Eclips waren veel fijner:)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor andere hogeschoolstudenten: we gebruiken het boek van Laan: Java met Swing (3de editie)
Ik zit in het eerste jaar PBa Electronica ict in KHBO, Oostende.

Vic
xcode is dan ook te grafisch gok ik hoor ;)

als het bij basaal spul blijft, waarom gewoon niet vi?

Verwijderd

wouter.oet schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:47:
ik zit nu in het eerste jaar HBO informatica te Utrecht. Daar willen ze dat ik TextPad gebruik. Dat ding ondersteund nauwelijks text highlighting 8)7
Dat is misschien juist de truc.

Vaak zie je dat mensen door ubereditors enorm lui worden, je moet zelf IMHO ook de basis beheren om fatsoenlijke code te schrijven.

Als je die basistechniek eenmaal onder de knie hebt kun je gerust een goede editor gebruiken om je wat tijd te besparen en het wat gemakkelijker te maken, maar ik kan me goed vinden in een besluit om in ieder geval het 1e jaar geen geweldige editors toe te laten.

Je moet kunnen programmeren in notepad in principe (en zelfs notepad heeft al meer functies als je zou denken), die basistechniek moet je kunnen. Alles daarna is extra.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40

Robtimus

me Robtimus no like you

Pardon? TextPad ondersteunt nauwelijks text highlighting?

Ik gebruik het al een paar jaar, en de enige reden dat ik overgestapt ben op Eclipse is autocompletion, source generation (getters + setters) en refactoring.

Heb je in TP wel een document class voor Java aangemaakt? Als je er geen syntax file voor hebt moet je maar eens op http://www.textpad.com/add-ons/syna2g.html kijken.

Er moet daar ook ergens een bundel zitten met meerdere syntax files (filename is synfile.zip) maar die kan ik zo even niet vinden.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Keiichi schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:48:
[...]

Maar het word wel heel mooi voor je gecorrigeerd en suggesties gegeven als je iets fout doet.

Ik weet niet hoe het precies met de andere applicaties zit, maar het leek me mogelijk wel een rede ;)
Sorry dude, maar als ik later werk (ik? werken? :') ), dan heb ik een hele nette IDE, + Google voor als ik iets niet weet.

Dat is het probleem met het huidige onderwijs, we moeten teveel vanbuiten kennen. Als men gewoon zegt: dit is de deadline voor het examen, gebruik Google, wat ge maar wilt van internet, maar dit is u deadline, dan KAN je niet alles gaan opzoeken. Dan gooi je je eigen ruiten in als je denkt 'ik hoef niet te leren'

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 13:55
@TRRoads
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar ongeveer het enige wat ik echt gebruik in eclipse is de texthighlighting om te kijken om er geen fouten in zitten. Wat ik wel raar vind is dat we nu 3 lessen hebben gehad en al wat gui's bemaakt hebben maar we hebben nog geen if-statement gehad.

P.s. Ik kon al een beetje in java programmeren

@IceManX
Het ondersteund het wel maar imho minder goed dan eclipse

[ Voor 10% gewijzigd door Mammon op 24-09-2007 22:03 ]

Verwijderd

Snake schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:58:
[...]

Sorry dude, maar als ik later werk (ik? werken? :') ), dan heb ik een hele nette IDE, + Google voor als ik iets niet weet.

Dat is het probleem met het huidige onderwijs, we moeten teveel vanbuiten kennen. Als men gewoon zegt: dit is de deadline voor het examen, gebruik Google, wat ge maar wilt van internet, maar dit is u deadline, dan KAN je niet alles gaan opzoeken. Dan gooi je je eigen ruiten in als je denkt 'ik hoef niet te leren'
Je zal toch echt de basis moeten kennen wil je problemen op kunnen lossen.

Hoe denk je dat die informatie uberhaupt op het internet komt die jij met Google opzoekt? Mensen hebben dat ooit in moeten voeren hoor.

De aanpak die jij voorstelt zorgt ervoor dat je domme code monkeys krijgt die niet eens in staat zijn een creatieve gedachte te hebben, maar enkel voorgekauwde patronen kunnen herhalen en Google kunnen gebruiken.

Naarmate de mensen die de basiskennis wel hebben uitsterven raakt de wereld steeds dommer totdat we op een punt komen dat we de spullen niet eens meer kunnen onderhouden en als het stuk is we niet weten wat we moeten doen.

Basiskennis is enorm belangrijk, dat je dan straks hulp hebt is prima, maar dat je andere mensen ook kunt helpen is veel belangrijker.

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Ik heb nog wel eens C++ lopen kloppen in VI... Op zo'n moment heb je er heel wat voorover om Textpad te kunnen gebruiken hoor "When I was your age..." :P

Maar OT: ik denk dat het goed is als je zowel met als zonder IDE kan werken. Zonder, zodat je niet afhankelijk bent van een (bepaalde?) IDE en dat je ook vanaf de commandline een compiler kunt aantrappen. Maar dat je ook met een IDE kunt werken, omdat veel IDE's dezelfde trucjes kennen (syntax highlighting, code completion, werken op basis van projecten of 'solutions') en het een tijdswinst kan betekenen waarneer je er mee vertrouwd bent, maar evengoed tegen je kan werken als je niet begrijpt wat je IDE onder water met je programma uithaalt.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:54:
Dat is misschien juist de truc.

Vaak zie je dat mensen door ubereditors enorm lui worden, je moet zelf IMHO ook de basis beheren om fatsoenlijke code te schrijven.
[...]
Hoezo zou het aanroepen van de compiler met de juiste settings, het statisch checken van je code met hints die beter zijn dan die van de compiler en autocompletion er voor zorgen dat je slechtere code schrijft als je begint. Ik denk juist dat het betere code is!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14
Geen programming
-> DTE

Let in het vervolg ook ff op je titel, want 'xcode' is niet echt iets wat duidelijk is ofzo.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Glimi schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:27:
[...]

Hoezo zou het aanroepen van de compiler met de juiste settings, het statisch checken van je code met hints die beter zijn dan die van de compiler en autocompletion er voor zorgen dat je slechtere code schrijft als je begint. Ik denk juist dat het betere code is!
Omdat het op school helemaal niet gaat om de code die eruit komt, waar het om gaat is dat jij er iets van leert. ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:50:
Omdat het op school helemaal niet gaat om de code die eruit komt, waar het om gaat is dat jij er iets van leert. ;)
En op welke manier leer je van Java schrijven in Eclipse minder dan van Java schrijven in vi?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11 16:36
MrBucket schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:07:
[...]

Ik heb nog wel eens C++ lopen kloppen in VI... Op zo'n moment heb je er heel wat voorover om Textpad te kunnen gebruiken hoor "When I was your age..." :P

Maar OT: ik denk dat het goed is als je zowel met als zonder IDE kan werken. Zonder, zodat je niet afhankelijk bent van een (bepaalde?) IDE en dat je ook vanaf de commandline een compiler kunt aantrappen. Maar dat je ook met een IDE kunt werken, omdat veel IDE's dezelfde trucjes kennen (syntax highlighting, code completion, werken op basis van projecten of 'solutions') en het een tijdswinst kan betekenen waarneer je er mee vertrouwd bent, maar evengoed tegen je kan werken als je niet begrijpt wat je IDE onder water met je programma uithaalt.
Nee man VI schopt kont... probleem is alleen de leercurve... Oh wacht, je zegt "When I was your age..." Ja dan weet men vaak nog niet de waarde van een simpele text editor. :p

Het bekende probleem oplossen via een telnet of SSH verbindinkje op een server zonder X. Tja, dan MOET je wel met een simpele tool aan de slag.
Confusion schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:09:
[...]

En op welke manier leer je van Java schrijven in Eclipse minder dan van Java schrijven in vi?
Ik denk dat het vooral een kwestie is van code completion en online help. Verder zit je als docent niet te wachten op allerhande gezeik over tig IDEs waar men mee werkt. Want als beginner met Eclipse, NetBeans, etc.. kun je een studiepunt op zich aan besteden. Dus als docent zeg je dan, je moet simpel tooltje a of b gebruiken. Als mensen dan met vragen over andere tools komen, dan kun je ze fijn negeren door te zeggen dat ze die tool niet mogen gebruiken en maar met het simpele tooltje het nog is moeten proberen. Daarbij, het studie materiaal zal wel aansluiten bij die betreffende tool...

Mooi om te zien hoe iedereen vanuit zichzelf redeneert en totaal niet kijkt naar wat al die tools voor een docent zouden kunnen betekenen.

[ Voor 35% gewijzigd door The - DDD op 25-09-2007 07:55 ]

Verwijderd

Ik vermoed dat de leraar nog van de stempel is dat je pas leert coderen door trial & error d.w.z. zonder enige hulp van een tool de code intikken en dan runnen, waarbij je tegen je fouten aanloopt. Er valt wat voor te zeggen en veel SUN certificering is ook hierop gebaseerd. Je moet echt de details uit je hoofd kennen en bewuster programmeren. Vraag is of dat je een betere programmeur maakt en goede code leert maken. Threads of goede error handling moet je toch anders leren.

Het is de vraag waarom je de IDE tools die je helpen met code assist & completion en natuurlijk met identificeren van errors niet zou moet gebruiken. Ten eerste ontwikkeld JAVA zich nog steeds (verschillen tussen de versies zijn groot) en IDE helpt vaak met de verschillen. Maar belangrijker je gebruikt al heel snel allerlei applicatie frameworks (STRUTS, HIBERNATE, SPRING), moet je tegen een database praten of transacties programeren en dan kom is JAVA kennis maar een klein deel van je probleem. Als je verder komt is ook de organisatie van een project (applicatie) heel belangrijk, waarbij het belangrijk is dat je goed packaging van de code doet en opsplitsen van de code (presentatie, business logic en integratie/database, etc.) of gebruik van zogenaamde Design Patterns in je programma. M.a.w. er is nog zoveel waar je je druk over moet maken dat het niet gebruiken van een IDE een onzinnige discussie lijkt.

V.w.b. de beschikbare IDE's. IntelliJ mee gewerkt, mooi en voor studenten gratis. Voor gewone niet-commerciele gebruikers te duur. Commerciele gebruikers gebruiken IntelliJ of Rapid Application Developer (RAD) van IBM. RAD is grote broer van Eclipse, maar af te raden gegeven de gevraagde footprint van een werkstation (2GB intern, etc.). Alleen als je bijv. specifiek voor WebSphere moet/wilt bouwen en testen nuttig. Voor alle andere developers is Eclipse (zeker met de Europe version) prachtig en compleet. Zeker met alle plug-ins uit de Open Source die je kunt krijgen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Wij zijn op het HBO eerst begonnen met BlueJ, daarna meteen over naar Eclipse + JUnit + Ant etc etc. Eclipse werkt zeer goed, laatst gaf nog iemand een gast college met zijn iBook met Eclipse erop :)

Verwijderd

Als ik het zo lees wordt vooral Eclipse aangeraden. Ik vind Eclipse echter redelijk mager als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Visual Studio voor C#. Sommigen hebben het ook over plugins voor Eclipse, welke plugins raden jullie aan om de functionaliteit uit te breiden? Bestaat er ook een plugin voor betere intelli sense?

Is het met bijvoorbeeld Netbeans wel mogelijk om grafisch een GUI te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 23:45 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Is TextMate geen optie?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Netbeans heeft standaard wel functionaliteit aan boord om grafisch een GUI te maken , ook voor eclipse zijn hier afaik wel tools voor te vinden. Deze heb ik zelf echter nooit gebruikt dus of die een beetje werken heb ik geen idee van.

Trouwens kan ik me wel "enigzins" de opstelling voorstellen hoor. Vorig jaar gebruikten we bij mijn opleiding Netbeans (ik gebruikte zelf Eclipse omdat ik het fijner vond werken) maar de meeste mensen wisten nauwlijks wat compilen was , laat staan om het op de commandline te laten compilen. Dus wdb is het wel handig om even door te hebben hoe het onder water allemaal werkt , maar daarna is het imo onnodig om in een veredelde text editor te gaan coden. Enige nadeel wat ik verder nog kan bedenken is dat je te gauw een kunstje leert (mijn IDE geeft toch wel aan of ik het fout doe) maar dat argument is nauwlijks gegrond lijkt me.

Raku

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:31
Als het erom gaat om puur te leren een applicatie te bouwen in Java vind ik Eclipse wel ok. Om OO concepten te leren als je die nog niet beheerst is BlueJ geschikter heb ik begrepen.

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:28
(jarig!)
Je kunt code schrijven die syntactisch helemaal klopt, maar die conceptueel (OO) nergens op slaat of die helemaal geen goede/efficiënte oplossing is voor het probleem. Eclipse en andere IDE's of text editors kunnen je wel helpen bij de syntax, maar volgens mij niet of nauwelijks bij het ontwerpen van mooie OO-oplossingen en al helemaal niet bij het vinden van de juiste oplossing voor je opdracht. Als ik de docent goed begrijp vindt hij het syntactische stuk erg belangrijk. Als dat waar is verstaat hij zijn vak niet, vind ik.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Confusion schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:09:
[...]

Qua java schrijven weinig vermoed ik. In het tweede geval leer je echter wel meer over de compiler, classpaths, hoe je de directorytree op moet zetten, dat een jar eigenlijk gewoon een zip is en dat er uberhaupt classfiles bestaan als resultaat van een compileer actie.

Neemt niet weg dat je bij les 3 of 4 wel over kunt stappen op Eclipse of Netbeans (IntelliJ zal vast te duur zijn voor onderwijsinstellingen). Voor wat ik zo om mij heen hoor zou Netbeans toch de voorkeur hebben. Dat schijnt een heel goede out of the box goed werkende, maar vooral goed toegankelijke IDE zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Wij kregen op school een IntelliJ license, maar door bij een 3-daagse cursus van iemand van ibm over websphere en rad te vragen waarom ze intellij kiezen boven eclipse en als antwoord krijgen: "omdat ze hetzelfde zijn" met daarop de vraag "waarom krijgen studenten dan niet de keuze qua ide?" heeft ons de vrijheid gegeven om daarna te coden met wat we wilden :)

We kregen wel steeds intellij projecten toegeleverd :P

Maar hoewel het niet meteen iets zegt, bij het grote eind project waren de groepen die eclipse gebruikten sneller klaar en hadden hogere scores >:)

Zaken die bij eclipse die mij erg goed bevallen: plugin structuur (osgi ftw) je hebt alles beschikbaar in 1 proramma, swt (native widgets > swing), , als ik de kans krijg om een desktop app te maken ben ik enorm fan van eclipse rcp en ook mijn favoriete tool voor gwt & rcp ui's te ontwerpen windowbuilder pro.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Mja, ik ben gelijk begonnen met gebruik maken van Eclipse, dingen als vanaf de command line compilen en draaien zocht ik wel op als het echt nodig was. Een notepad of wat dan ook gebruiken om de eerste stappen in een programmeertaal te doen vind ik onzinnig, ik bedoel, het programma verandert er echt niet om als je nu het programma maakt in een IDE of notepad.

Maar ja, wie ben ik. Als je twintig keer opnieuw compilen wilt en fouten wilt napluizen om te zien dat je een functienaam verkeerd gespelt hebt, of als je documentatie door wilt spitten om een functienaam op te zoeken, be my guest. Ik heb liever dat een programma me even aanwijst van hé, ik weet niet wat je hier bedoelt of even een lijstje laat zien van beschikbare functies dan dat ik tijd daaraan moet verspillen.

En qua keuze: Eclipse ftw. Lees de helpfile(s) even door en zoek de sneltoetsen enzo op, en voor je het weet heb je het door.

[ Voor 7% gewijzigd door YopY op 12-10-2007 21:30 ]

Pagina: 1