Standalone vervanger voor MD-recorder?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ik doe sinds kort een muziekstudie met individuele muzieklessen. Deze lessen vinden plaats een ruimte van 18m2 met 2 vleugels en een klein PA systeempje (met MDrecorder en CDspeler).

Het is gebruikelijk en makkelijk als student dat je je individuele lessen opneemt. Voorheen werd hiervoor de MD-recorder gebruikt icm met mini-discs, het voordeel hiervan is dat je als student gewoon fysiek een schijfje kan gebruiken voor je lessen en die thuis inlezen. :)

Echter is de realiteit dat MD een beetje uitgerangeerd begint te worden met moeilijk te verkrijgen MD schijfjes en schaarse MD-spelers of recorders. Nu wil de school / de docent best wel tot aanschaf van nieuwere apparatuur overgaan, alleen zoeken ze een goed vervangend systeem.

Ik dacht al gauw aan een pc of Mac (school werkt met Mac), het nadeel van dit alternatief is dat het niet simpel te bedienen is. Daar mijn docent blind is, moet het systeem toch wel een soort 'click & record & burn at the same time' functie hebben.

Dus mijn vraag aan jullie of er iemand is die een goed, niet al te duur, alternatief kan bedenken dat makkelijk werkt voor de docent als de student?

Ik dacht zelf misschien een CD-recorder met CD/RW of een DVD-recorder die alleen geluid opneemt, maar zijn die er wel?

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Een laptop met een microfoon. Ik weet weinig van recording software maar wellicht is er iets gratis wat direct op mp3 of .wav kan opnemen.
Aangezien de docent blind is kan je er dan wellicht sneltoetsen aan verbinden. Opgenomen bestanden zou je dan op een (mini)cd of geheugenstik kunnen kopiëren.

offtopic: jammer dat md niet is opgepakt, vind het wel een fraai systeem.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-02 19:13
guess what?
--> http://www.google.be/search?q=cd+recorder

in de betere audio-zaak vind je zeker wat je zoekt...

• mace
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

ik zou een recorder nemen met ingebouwde solid state opslag.
Zoals een PMD-660 van marantz, die kost iets van 600 euro.

Of als je het echt fatsoenlijk wilt doen, de PMD671
Afbeeldingslocatie: http://www.d-mpro.com/users/FolderData/%7B876986AD-C637-4170-907F-3D421B9784C9%7D/PMD671_large.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door mace op 25-09-2007 10:24 ]

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 16:23
kikibu schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:56:
moeilijk te verkrijgen MD schijfjes
Ik koop ze hier (Enschede) gewoon nog bij de Mediamarkt of bij de BCC of bij de kijkshop. Dus zo moeilijk zijn ze nou ook weer niet te krijgen

• kikibu
MaCe1337 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:23:
ik zou een recorder nemen met ingebouwde solid state opslag.
Zoals een PMD-660 van marantz, die kost iets van 600 euro.

Of als je het echt fatsoenlijk wilt doen, de PMD671
[afbeelding]
Op zich heel goed, alleen ik denk niet zo makkelijk te bedienen, en we willen dat de studenten juist hun lessen elke week gemakkelijk mee naar huis kunnen nemen (elke computerleek moet het kunnen).

CD-recorders zijn dus nog wel te koop, zoals ik al gevonden had, maar het is dus wel een duur alternatief (>500 euro sowieso). Wat vinden jullie van Flash Recorders?

• mace

mace

Sapere Aude

kikibu schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:44:
[...]

Op zich heel goed, alleen ik denk niet zo makkelijk te bedienen, en we willen dat de studenten juist hun lessen elke week gemakkelijk mee naar huis kunnen nemen (elke computerleek moet het kunnen).

CD-recorders zijn dus nog wel te koop, zoals ik al gevonden had, maar het is dus wel een duur alternatief (>500 euro sowieso). Wat vinden jullie van Flash Recorders?
flash = solid state, dus zoiets wat ik postte.
Er zijn verschillenede kwaliteitsniveaus te krijgen, dus je moet even kijken.

• kikibu
Dus als ik het goed heb is te kiezen tussen 2 alternatieven voor de MD.
1. SSD recorder met flash (+/-600)
2. CD-Recorder (+/-350)

Het nadeel van flash is dat niet iedereen het thuis uit kan lezen, ik bijvoorbeeld heb al geen flash-reader en ik weet zeker dat andere pianisten het ook niet hebben.

De CD-recorder lijkt dus het, goedkope, alternatief waarmee iedereen overweg zou moeten kunnen. Je hebt echter wel een PC nodig om CD-RW's uit te lezen, maarja dat heb je bij alle systemen. Wat ik alleen niet snap is waarom zo'n CD-recorder zo duur moet zijn...

• mace

mace

Sapere Aude

kikibu schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:59:
De CD-recorder lijkt dus het, goedkope, alternatief waarmee iedereen overweg zou moeten kunnen. Je hebt echter wel een PC nodig om CD-RW's uit te lezen, maarja dat heb je bij alle systemen. Wat ik alleen niet snap is waarom zo'n CD-recorder zo duur moet zijn...
Auteursrechterlijke redenen. Let er ook op dat ze vaak alleen speciale Audio-CD-R's slikken.
Deze zijn exact gelijk aan normale CD-R's, het enige verschil is een bitje in de ATIP welke zegt dat het een Audio-CD-R betreft. Dit doen ze omdat er op Audio-CD-R's extra heffing wordt betaald aan stichting thuiskopie, meer nog dan op gewone CD-R's.

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 26-09-2007 00:05 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
kikibu schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:59:
Dus als ik het goed heb is te kiezen tussen 2 alternatieven voor de MD.
1. SSD recorder met flash (+/-600)
2. CD-Recorder (+/-350)

Het nadeel van flash is dat niet iedereen het thuis uit kan lezen, ik bijvoorbeeld heb al geen flash-reader en ik weet zeker dat andere pianisten het ook niet hebben.

Vergeet je niet één ding: Je hebt ook ooit een investering moeten doen om MiniDiscs af te spelen. Dan lijkt het me toch geen al te grote investering om voor een tientje een cardreader aan te schaffen. ;)

Ik zit me te bedenken, ik zie dat die recorders die MaCe1337 noemt opnemen naar Compact Flash. Zijn er geen recorders die naar SD- kaart kunnen opnemen? Op die manier kun je, als je een telefoon hebt die SD, MiniSD of MicroSD heeft, overal luisteren naar je eigen opnames. Lijkt me ideaal :9.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• kikibu
MaCe1337 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 00:04:
[...]
Auteursrechterlijke redenen. Let er ook op dat ze vaak alleen speciale Audio-CD-R's slikken.
Ja daar staat me iets van bij, dat zeiden ze bij ons op school dat je ook speciale Audio-CD-R's nodig had voor audio-cd's branden op Mac's.
Jaap-Jan schreef op woensdag 26 september 2007 @ 00:26:
[...]
Vergeet je niet één ding: Je hebt ook ooit een investering moeten doen om MiniDiscs af te spelen. Dan lijkt het me toch geen al te grote investering om voor een tientje een cardreader aan te schaffen.
Hier heb je een punt :) . Ik denk dat ik beide alternatieven gewoon voorleg en hun verder laat beslissen, beide zijn voldoende voor onze (eenvoudige) doeleinden.

Nog een vraagje. Er zijn ook DVD-recorders, kunnen deze niet ook gewoon audio opnemen? Of zijn er al speciale DVD-Audio recorders?

• mace

mace

Sapere Aude

kikibu schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:15:
Nog een vraagje. Er zijn ook DVD-recorders, kunnen deze niet ook gewoon audio opnemen? Of zijn er al speciale DVD-Audio recorders?
Je zou in principe ook een DVD recorder kunnen gebruiken, deze neemt dan geluid op, maar dan met zwart beeld. Het is niet erg praktisch, want je moet wel het juiste AV kanaal kiezen en dan gaan opnemen, en dat zal waarschijnlijk niet zo simpel te bedienen zijn zonder TV, en aangezien je docent blind is lijkt het mij al helemaal ondoenlijk.

En er zijn nog geen speciale DVD-Audio recorders, en daabij komt dat DVD-Audio veel te weinig ondersteund wordt, want lang niet elke huis-tuin-en-keuken DVD speler kan DVD-audio afspelen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het nadeel bij flash recorders is weer de hoge mate van compressie die vaak gebruikt wordt.

Een dvd recorder is vaak ook niet makkelijk te bedienen, als je daar een dvd in stopt vraagt zo'n ding vaak of je hem wilt formatteren, daarnaast moet je nog door een aantal menu's wandelen om met opnemen te beginnen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• kikibu
Ok bedankt! Dan weet ik genoeg :)

[ Voor 40% gewijzigd door kikibu op 26-09-2007 20:36 ]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Jaap-Jan schreef op woensdag 26 september 2007 @ 00:26:
[...]
Ik zit me te bedenken, ik zie dat die recorders die MaCe1337 noemt opnemen naar Compact Flash. Zijn er geen recorders die naar SD- kaart kunnen opnemen? Op die manier kun je, als je een telefoon hebt die SD, MiniSD of MicroSD heeft, overal luisteren naar je eigen opnames. Lijkt me ideaal :9.
Volgens mij zijn er converters, van Compact Flash naar SD. Daarmee zou je in een CF slot ook SD/MiniSD/MicroSD op moeten kunnen nemen. Zou je even moeten nazoeken om zeker te zijn, maar dan is het wel erg praktisch inderdaad.
Pagina: 1