Dikke rekening van uni dealer - wie betaalt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een paar weken terug liep onze VW Polo Variant uit 98 warm. 's Avonds de ANWB gebeld, en het bleek de thermostaat te zijn, kapot dus. Hij heeft 'm eruit gehaald, rijden kon prima volgens de ANWB'er en we hebben de auto bij onze dealer gezet (paar km verderop), die er de volgende dag mee aan de slag is geweest.

Na het vervangen van de thermostaat kreeg ik de auto weer mee. Toch liep hij na een paar km weer warme.
Na heel veel uren, zelfs dagen gezoek en werk van onze universele dealer waar we'm hebben gekocht hadden ze 't gevonden; het thermostaathuis bleek er nog in te zitten, die de boel blokkeerde.

Er kwam nog geen rekening, maar vanmiddag belde de eigenaar van onze dealer; het was in totaal bijna € 860 euro geworden, en hij vond het niet redelijk dat wij alles zouden betalen. Hij stelde voor om dan maar 50/50 te doen, dat deed hij meestal. Hij vond het wel erg vervelend voor ons, maargoed. De ANWB'er was 'vergeten' om het thermostaathuis eruit te halen.

Nu vind ik 430 euro nog een hoop geld, we hebben het niet superruim, en je geeft het liever ergens anders aan uit. Het is vrijwel alleen arbeidsloon.

Ergens kan ik de dealer wel gelijkgeven, maarja, aan de andere kant mag je van zo iemand ook wel een bepaalde kundigheid verwachten.

Nu vind ik het een moeilijk iets, waar ik min of meer de dupe van ben geworden (anders is het een kwestie van een paar tientjes incl arbeidsloon). Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Iets met de ANWB regelen? Zijn ze verzekerd voor zoiets? Zou ik het op hen kunnen verhalen? Of moet ik de dealer hierop aanspreken? MOet ik mijn rechtsbijstand inschakelen, of zijn er nog andere opties?

Ik zou het fijn vinden als iemand hier z'n licht eens over liet schijnen :-| !

[ Voor 4% gewijzigd door koelkast op 24-09-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:45
Waarom zou jij die rekening voor de reperatie aan jou auto niet hoeven te betalen?
Als het een fout is van de ANWB omdat je er niet mee had mogen rijden: begin eens met contact opnemen met te ANWB en daar het voorval voor te leggen. De dealer wilt natuurlijk geld voor zijn werk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:43

Goverman

not loaded

Check de voorwaarden van de Wegenwacht en als het er niet in staat even met de ANWB bellen... Ik bedoel, je zult vast niet de eerste zijn waarbij een Wegenwachter een fout maakt (overkomt de besten wel eens). Dus ligt het voor de hand dat er een regeling voor zal bestaan over hoe de ANWB hiermee omgaat.

Overigens vind ik het al heel redelijk van de garage dat ze je zo'n 50% korting geven.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik ben het aan de ene kant eens met de reacties hierboven, maar aan de andere kant: jij zou niet moeten betalen voor het feit dat ze niets konden vinden. Wat nou als ze 3 dagen hadden gezocht terwijl een andere garage het binnen een kwartier aan had kunnen wijzen...

Normaal gesproken spreek je toch een soort van standaardbedrag af lijkt me. Anders kan de garage alle uren wel omhoog schroeven. Het is aan de garage om een dusdanig kennisniveau te halen dat ze de tijden ook waar kunnen maken.

Voor €800 laat ik vandaag mijn koppakking maken en 2 schokbrekers vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
€ 860 is echt BELACHELIJK veel voor het vervangen van een thermostaat. Ik geloof echt niet dat die zo diep is weggestopt dat je er niet bij kan zonder de motor er uit te halen. Bij VW zijn ze neem ik aan toch wel slim genoeg, omdat dat ding (het stelt echt niks voor) op een plaats te zetten waar je nog redelijk makkelijk bij kan... Bij zo'n Polo uit 1998 zitten echt niet zo veel toeters en bellen op dat je er niet bij kan...
Verder zou die 860 euro alleen te verklaren zijn als je je kop kapot hebt gereden ofzo omdat de motor dus echt te heet is geworden...

[ Voor 25% gewijzigd door eX0duS op 24-09-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
eX0duS schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:55:
€ 860 is echt BELACHELIJK veel voor het vervangen van een thermostaat. Ik geloof echt niet dat die zo diep is weggestopt dat je er niet bij kan zonder de motor er uit te halen. Bij VW zijn ze neem ik aan toch wel slim genoeg, omdat dat ding (het stelt echt niks voor) op een plaats te zetten waar je nog redelijk makkelijk bij kan... Bij zo'n Polo uit 1998 zitten echt niet zo veel toeters en bellen op dat je er niet bij kan...
Verder zou die 860 euro alleen te verklaren zijn als je je kop kapot hebt gereden ofzo omdat de motor dus echt te heet is geworden...
Mwa, het is ook niet dat ze de thermostaat niet konden vinden. Dat was het probleem nl. niet. Ze zijn een boel uren op zoek geweest naar de oorzaak waarom de motor toch nog warm liep na vervangen thermostaat. Dat was dus doordat het thermostaathuis er nog in zat, maargoed, dat wisten ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet of er iets speciaals aan zo'n polo is... maar meer dan 800 euro om een termostaatje te vervangen is belachelijk.
Zo'n ding kost een paar tientjes, en met een kwartiertje moet die er wel inzitten. Dat het termostaathuis van de oude er nog inzat moet bij het monteren van de nieuwe meteen duidelijk te zien zijn. Of ben ik nou gek :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:59:
Ik weet niet of er iets speciaals aan zo'n polo is... maar meer dan 800 euro om een termostaatje te vervangen is belachelijk.
Zo'n ding kost een paar tientjes, en met een kwartiertje moet die er wel inzitten. Dat het termostaathuis van de oude er nog inzat moet bij het monteren van de nieuwe meteen duidelijk te zien zijn. Of ben ik nou gek :?
oké, dat was het probleem dus ook niet. de thermostaat was zo vervangen. Maar toen werd hij nog steeds warm! (zie startpost - inmiddels aangepast>>>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:19

GaMeOvEr

Is een hork.

koelkast schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:59:
[...]

Mwa, het is ook niet dat ze de thermostaat niet konden vinden. Dat was het probleem nl. niet. Ze zijn een boel uren op zoek geweest naar de oorzaak waarom de motor toch nog warm liep na vervangen thermostaat. Dat was dus doordat het thermostaathuis er nog in zat, maargoed, dat wisten ze dus niet.
Ja maar... Als zij de thermostaat vervangen (de ANWB had die er al uit getrokken) dan zien die klunzen toch ook dat het thermostaathuis er nog inzit? Ik bedoel, zij hebben er een nieuwe ingestopt, dan valt dat toch op?

Ik vind het niet jouw probleem dat de dealer incompetente monteurs heeft, dus ik zou niet met die 50/50 deal accoord gaan.

De ANWB vind ik in deze hierbuiten staan, aangezien die alleen maar gezorgd hebben dat je verder kon rijden, met de vermelding dat de thermostaat gerepareerd moet worden. Jij komt vervolgens bij de dealer en zegt "mijn thermostaat moet vervangen worden want die was stuk, en de ANWB heeft er voor gezorgd dat ik weer kon rijden."

Dan weet de dealer al 2 dingen:

- De thermostaat is stuk
- Iemand heeft er al aangezeten

Kortom, dan check je goed wat er aan de hand is. Dat een monteur dan zo stupide is om een nieuwe thermostaat op een oude te leggen, of niet zien dat er nog resten van de oude thermostaat in zitten, vind ik verre van jou probleem.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben het helemaal eens met GameOver...

Daarnaast; krijg een beetje het idee dat die garagist de 400 euro ook al een beetje veel vindt, en toen het bedrag maar overdreven heeft voordat ie voorstelde 50/50 te doen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Uiteindelijk natuurlijk ultiem lullig. Een thermostaatje kost iets van max 3 tientjes ofzo, en is binnen een half uur vervangen. Een thermostaat-vervang rekening zou dus ook nooit meer dan 100 euro moeten kosten.

(Of ik moet de complexiteit van de polo ernstig onderschatten, maar ik ben nog geen auto tegengekomen waarbij de thermostaat niet op een makkelijk bereikbare plek zit, waarvoor je ook niet je volledige koelsysteem hoeft te laten leeglopen.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Sowieso bedenk ik me net, misschien is het mijn logica, maar als ik bij een auto, die terug is gekomen voor een defecte thermostaat, waarvan dus door mijn bedrijf de thermostaat vervangen is, weer terugkomt met de melding, dat hij nog steeds warm loopt, zou ik weer even naar de thermostaat kijken, omdat dat eigenlijk altijd oorzaak nummer 1 is voor die probleemomschrijving.

Dan zou ik eerst nog een keer die thermostaat nakijken, al was het maar omdat dat een makkelijk klusje is. (ok ok, misschien zou ik als allereerste de zekeringen van de fan voor de radiator nakijken, maar alsnog zou ik de uitgevoerde werkzaamheden controleren.)

En ik ben niet eens een monteur..

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als die ANWBer je thermostaat eruit haalt, maar die blijkt er niet uit gehaald te zijn, vraag ik me af wat hij dan vervangen heeft...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37

Bestla

Kvinne

Vaak genoeg komt het ook nog voor dat een 'nieuwe thermostaat' al kapot is. Zeker met aftermarket spul komt dat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Hoe lullig het ook mag zijn het zou me niet verbazenals de ANWB een clausule heeft opgenomen om zichzelf af te schermen tegen dit soort problemen. Uitendelijk werken zij wel vaak onder moeilijke omstandigheden.. je kunt niet verwachten dat ze alles zien wanneer ze in de stromende regen onder een auto liggen ´s nachts. Dus dat zal allicht wel afgeschermd zijn.
Dan dat de garage 800/35=22 uur spendeerd om te onderzoeken wat het probleem is.. tsja lullig maar als de garage daadwerkelijk zoveel uur eraan spendeerd ondanks dat het misschien onkunde is heb je ze toch voor je eigen rekening. Het is zelfs coulant dat hij een 50/50 voorsteld. Ik moet hier wel bij zeggen ik heb ook zoiets meegemaakt en dat was een eenmalig grapje.. daar kom ik dus nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bertus schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:42:
Als die ANWBer je thermostaat eruit haalt, maar die blijkt er niet uit gehaald te zijn, vraag ik me af wat hij dan vervangen heeft...
que?
neem aan dat die anwb-er hem alleen los heeft gehaald...
anders loopt het zooitje leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zou er maar van uitgaan dat de ANWB een exoneratieclausule in haar algemene voorwaarden heeft opgenomen als gevolg waarvan ze niet aansprakelijk zijn voor schade die ze in de uitoefening van hun werkzaamheden aan hun klanten toebrengen. Dat is gebruikelijk.

Dus tsja, als je er echt werk van wilt maken, dan zul je moeten aantonen dat die ANWB'er opzettelijk dan wel bewust roekeloos heeft gehandeld, zodanig dat zijn werkgever, de ANWB, in redelijkheid geen beroep meer kan doen op die schulduitsluitingsclausule. En ik kan je op een presenteerblaadje geven dat de moeite die dat gaat kosten niet opweegt tegen het financiële gewin.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snap nogsteeds niet waarom je de ANWB uberhaupt aansprakelijk zou willen stellen... Ze hebben je op weg geholpen, PUNT!

Dat die garagist dan niet oplet is het volgende probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Bertus schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:42:
Volgens mij zit de thermostaat zelf (het ding met het bimetaaltje wat open en dicht gaat) in een soort van framepje. Dus je kunt de thermostaat uit zijn framepje halen, en het frampje laten zitten. Als jij een nieuwe thermostaat koopt, zit die in een nieuw eigen frampje. Dus moet je het oude framepje er ook weer uithalen natuurlijk. Volgens mij moet je het framepje wel laten zitten, als je de thermostaat eruit haalt, om te zorgen dat alles nog wel netjes dichtgeschroefd kan worden enzo. (pakkingen en dergelijke, lekken voorkomen.)

Afbeeldingslocatie: http://www.trustmymechanic.com/parts_gallery/thermostat.jpg

Hier zo'n ding. Als je dus het binnenwerk eruit sloopt, zit de stukke thermostaat niet meer in de weg van de koelvloeistof. Echter kun je wel alles weer fatsoenlijk dichtschroeven. (zal wel per auto anders zitten, maar ik zou niet weten waarom iemand van de ANWB een restje laat zitten als dat niet nodig zou zijn wegens de een of andere reden.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Als de thermostaat er compleet is uitgehaalt dan is dus alles wat je op het plaatje ziet verwijdert. Maar bij de polo is de thermostaat van kunstof en kan het binnenwerk wel los worden genomen, wat wel eens voorkomt is dat bij het terug plaatsen de thermostaat scheef zit. Hierdoor blijft hij dicht zitten. Afbeeldingslocatie: http://aldoc.staadegaard.com/aldocsys/picdata/00158/TH14787G1.JPG

Het pinnetjeboven moet in een uitsparing vallen. Maar zoals je ziet is het binnenwerk alleen vastgeklemt dus is het zo los.

[ Voor 25% gewijzigd door DrumandBass op 25-09-2007 12:11 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Alsnog, lijkt mij iets wat de garage zou moeten zien bij het vervangen van de thermostaat. :)

Aannames zijn fataal.

• redwing
(jarig!)
GaMeOvEr schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:14:
Alsnog, lijkt mij iets wat de garage zou moeten zien bij het vervangen van de thermostaat. :)
Dat lijkt me dus ook. De ANWB heeft iets aan de thermnostaat gedaan zodat je verder kunt rijden. Ik neem aan dat als je hem dan bij de garage zet met de melding dat de thermostaat niet goed is ze deze dus nakijken en dan snel genoeg zien dat er alleen het huis in zit ?

860 euro lijkt mij iig nogal veel in dit geval (als nu de oorzaak onbekend van die warme motor was geweest is het een ander verhaal) alhoewel het wel weer goed is van de garage dat ze zelf de helft voor hun rekening willen nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door redwing op 26-09-2007 14:20 ]

[removed]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed advies lijkt me om het geval voor te leggen aan een paar andere dealers (misschien een merkdealer en een andere uni dealer) en te vragen wat zij een redelijke bedrag zouden vinden voor de reparatie. Voorzover de rekening van deze dealer (veel) hoger is, dat gedeelte niet betalen en duidelijk aangeven dat jij gaat betalen voor werk+normale arbeidsloon en dat je niet gaat betalen voor de gevolgen van de evidente onkunde van de vent die een dag onder jouw motorkap gehangen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• koelkast
  • Niet online
Oké, ik heb even gebeld met de uni dealer waar hij ter reparatie is geweest. Het is als volgt gegaan:

- eerst is de thermostaat vervangen, toen ik hem weer ophaalde bleek hij nog steeds warm te lopen na een paar km. Weer terug, leenauto meegekregen.
- ze hebben na controlepunten de VW dealer gevraagd wat het zou kunnen zijn: misschien dat er schoepen van de waterpomp loszitten, zodat er geen vloeistof wordt rondgepompt. Waterpomp vervangen, bleek het probleem niet opgelost.
- weer VW dealer gevraagd; misschien is er wat mis bij/in de motor; kop eraf, nieuwe koppakking erop, nieuwe kopset en distributieriem er weer op.

Na dit alles bleek uiteindelijk dat er in het thermostaathuis een pennetje was blijven zitten, zodat de thermostaat niet goed functioneerde. Pennetje zat in 'het deksel' van de thermostaat.

Het klonk mij in de oren als logische stappen, maar zo technisch ben ik nou ook weer niet. Ook dat hij de VW garage heeft gevraagd vind ik juist prima klinken.

Nu moet ik er zelf over nadenken welk deel ik zou willen betalen. De rekening van € 860 is ook een groot deel onderdeelkosten (kopset, koppakking, waterpomp en alle benodigdheden).
Onze uni dealer vindt het heel vervelend, wil een ruzie (ik ook niet :-) ), en wil het naar tevredenheid oplossen. Zijn manier is meestal ieder 50%, maargoed, als ik het anders wil moet ik het maar zeggen.
Zelf vind ik het niet realistisch om niks te betalen. Ze hebben al een ander probleem van onze auto (2x toe) keurig onder 'garantie' opgelost, wat ons dus niks heeft gekost. Dat weegt voor mij ook wel mee.

Het klinkt allemaal erg logisch. Is dat het inderdaad? Zo'n ANWB'er zal het niet expres hebben gedaan, en ik wil het goed oplossen. Ik ga zo naar een semi-buurman die een garage in de buurt hier heeft, hem eens vragen....

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

koelkast schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:40:
Nu moet ik er zelf over nadenken welk deel ik zou willen betalen. De rekening van € 860 is ook een groot deel onderdeelkosten (kopset, koppakking, waterpomp en alle benodigdheden).
Als een groot deel van de kosten in de onderdelen gaan zitten, dan plaatsen ze de oude toch weer terug? Achteraf bleek er met deze onderdelen dus niets mis mee te zijn.

Het is mijn mening dat je garage de thermostaat niet goed vervangen/gecontroleerd heeft. Dat zij daarna nog 100 punten controleren/testen komt vanwege hun onkunde (botgezegd), en daar hoeven jullie het leergeld niet voor te betalen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:X

Preventief even de koppakking en waterpomp vervangen...?
En dan ook nog eens de distributie twee keer loshalen? Is dat ook vervangen?

Als dat allemaal zo is, is het opzich het geld wel waard...
Maar belachelijk dat ze zomaar even lukraak aan het vervangen slaan zeg...

• koelkast
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:54:
:X

Preventief even de koppakking en waterpomp vervangen...?
En dan ook nog eens de distributie twee keer loshalen? Is dat ook vervangen?

Als dat allemaal zo is, is het opzich het geld wel waard...
Maar belachelijk dat ze zomaar even lukraak aan het vervangen slaan zeg...
Nouja, ze moesten toch wat, werd gezegd.
De wagen moet ook voor een beurt. Het lijkt mij wel wat om 50% te doen en dan een gratis grote beurt o.i.d., of daar de helft van betalen :-)

• Arunia
  • Laatst online: 16:32
Ik zou dus echt nooit voor al die onderdelen gaan betalen.
Je thermostaat was het probleem al die tijd. Dat zij andere onderdelen gaan vervangen en dat op jou willen verhalen is echt grote onzin.
Ze mogen het best vervangen, maar als er niets mis mee is, dan zijn de kosten toch echt voor hun.
Zou wat zijn als ze maar even het motorblok vervangen omdat het probleem misschien in de constructie daarvan zit. Ga jij dat dan ook betalen?

Ik zou ze vragen of ze dan gewoon de oude onderdelen weer terug kunnen zetten (op de thermostaat na) en je alleen het arbeidsloon voor de thermostaat en de thermostaat berekenen (dus half uur (wordt automatisch een uur btw) en thermostaat). Ik zou echt niet meer dan dat betalen.

De prijs van 860 euro die ze berekenen is logisch, maar het is toch echt hun eigen keuze en fout geweest. Het is dus absoluut niet reëel dat jij voor die kosten op moet gaan draaien.

Even om het maar weer naar Tweakers te trekken.
Als ik voor iemand een computer repareer welke raar doet en vervang dan bijvoorbeeld Grafische kaart, geheugen en een kabeltje waarbij het probleem eigenlijk in het kabeltje zit, zou het dan reëel zijn van mij om al die kosten te gaan verhalen op degene waarvoor ik de pc doe? Nee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het blijft trouwens wel zo; als ze die distributieriem hebben losgehad, moet er sowieso een nieuwe op, plus nieuwe spanners...

Weet niet of ie vervangen is, en of ie daarna nog los is geweest?

Zou verdomme mooi zijn...

Je brengt je auto voor een lekke uitlaat, en ze vervangen de motor én de uitlaat omdat ze niet wisten waar het vandaan komt... :X

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2007 16:18 ]

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik zie toch dat het pinnetje er wel eens langs wil zitten...... Maar niet luisteren hoor. Vanuit dat punt is het gewoon onkunde van het bedrijf. Circulatie in het systeem is zo te controleren zonder de pomp te verwijderen. 8)7 Laat staan dat de koppakking eruit ligt want hier zijn ook gewoon testjes voor. (co2 tester)

Als wij het hier in werkplaats ook zo zouden doen, kwam er niemand meer....

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Arunia schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:12:

Ik zou ze vragen of ze dan gewoon de oude onderdelen weer terug kunnen zetten (op de thermostaat na) en je alleen het arbeidsloon voor de thermostaat en de thermostaat berekenen (dus half uur (wordt automatisch een uur btw) en thermostaat). Ik zou echt niet meer dan dat betalen.
Ik denk ook dat dit een mooi voorstel zou kunnen zijn richting de garage.
Laat ze maar een nieuwe rekening maken.

Money for nothin' and your chicks for free

• redwing
(jarig!)
koelkast schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:40:
Oké, ik heb even gebeld met de uni dealer waar hij ter reparatie is geweest. Het is als volgt gegaan:

...

Na dit alles bleek uiteindelijk dat er in het thermostaathuis een pennetje was blijven zitten, zodat de thermostaat niet goed functioneerde. Pennetje zat in 'het deksel' van de thermostaat.

Zelf vind ik het niet realistisch om niks te betalen. Ze hebben al een ander probleem van onze auto (2x toe) keurig onder 'garantie' opgelost, wat ons dus niks heeft gekost. Dat weegt voor mij ook wel mee.

Het klinkt allemaal erg logisch. Is dat het inderdaad? Zo'n ANWB'er zal het niet expres hebben gedaan, en ik wil het goed oplossen. Ik ga zo naar een semi-buurman die een garage in de buurt hier heeft, hem eens vragen....
Wat ik niet snap is dat een thermostaat heel simpel te testen is (is gewoon een schakelaartje die omgaat bij een bep. temperatuur). Dat is toch het eerste ding dat je dan nakijkt bij zo'n probleem ?. Je kunt zelfs als de motor warm is aan de slangen voelen of de thermostaat goed werkt, zelfs als de pomp niet goed werkt wordt de slang vlak na de thermostaat warm als ie werkt.

Onderdelen die onnodig vervangen zijn zou ik iig niet betalen. Dus zo'n waterpomp die nog goed was en die als test vervangen is is natuurlijk niet iets waar jij voor op moet draaien. Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat ze je zo'n rekening voor leggen.Naar mijn idee moeten daar niet de dingen opstaan die hun 'fout' vervangen hebben, daqt er wat extra kosten voor het onderzoeken in zitten is dan wel weer logisch, maar 860 euro voor het vervangen van een thermostaat is iig wel heel erg overdreven.

[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 26-09-2007 18:43 ]

[removed]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Heb je een rechtbijstandsverzekering? Schakel die anders ook eens in - want zo wordt het inderdaad erg leuk.. dat zij 8 uur nodig hebben om de peilstok te vinden wil toch ook niet zeggen dat jij dan 8 x uurloon moet betalen?

Er was duidelijk aangegeven waar het probleem zat en zij waren kennelijk niet kundig genoeg om binnen een redelijke termijn het probleem te verhelpen. Da's mooi, maar daar ga jij echt niet voor betalen.

Kan je anders bij een andere garage (of desnoods een VW dealer) navragen wat het kost om dat onderdeel te vervangen dan wel een schatting wat het zou kosten om een dergelijk probleem te onderzoeken en op te lossen. Vraag desnoods dit bij enkele andere vak garages in de buurt en stel voor het gemiddelde daarvan te betalen?

Gaat men daar niet mee akkoord, dan zou zeker juridisch advies inwinnen en mocht je sterk staan, de zaak gewoon voor laten komen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Allemaal leuk wat ze geprobeerd hebben en de VW gebeld hebben wat het zou kunnen zijn en dus maar preventief allerlei onderdelen vervangen hebben, maar de oorzaak voor dit alles wat ze gedaan hebben, is dat ze stomweg verzuimd hebben op te letten bij het vervangen van de thermostaat...

Kortom, lijkt mij dat zij de partij zijn die leergeld moet betalen, want ze hebben voor jan lul allerlei werk zitten doen, onderdelen vervangen die niet defect waren etc, omdat ze in stap 1 een fout gemaakt hebben, en vervolgens bij stap 2 (probleem niet opgelost door stap 1) niet gecontroleerd hebben of ze stap 1 wel goed uitgevoerd hadden...

Ik vind het dus niet jouw probleem.

Kijk, je hebt nu fijn een nieuwe waterpomp, en die dingen slijten an sich ook wel, en een fijne nieuwe koppakking (die slijten normaliter niet echt. :P ) en dat is allemaal prima enzo, maar als jij daar blij mee bent, zou ik niet meer betalen dan de onderdeelkosten (pakking, pomp, eventuele spanners van de distributieriem) omdat dit prettig is voor de lange termijn voor jouw auto, maar ik zou niets aan uurloon betalen, omdat zij hebben zitten prutsen.

Dat lijkt mij een goede middenweg.

De harde weg is: "Boeiend wat jullie allemaal gedaan hebben, het was niet nodig, dus ik betaal ook niets, had je de thermostaat maar gelijk goed moeten doen."

Ik blijf er overigens dat de ANWB hier volkomen buiten staat. Die hebben je weer mobiel gemaakt, en de ANWB mag er ook vanuit gaan dat ze bij een garage kundig zijn, en niet tegen dit soort problemen aanlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-09-2007 00:28 ]

Aannames zijn fataal.

• Arunia
  • Laatst online: 16:32
Ik ben het eens met GameOver, de ANWB heeft hier niets mee te maken. Zij hebben gedaan wat ze konden om je weer op weg te helpen. Het heeft dan ook geen zin om hen hiermee lastig te vallen.

De garage moet het leergeld maar betalen. Zoals ik al zei, jij betaald gewoon hetgeen wat je moet betalen. Pomp met uurloon en eventueel (mits deze eraf moet om de pomp te vervangen) de distributieriem. Meer, maar dan ook echt meer niet.

Zij horen het goed te doen, zij horen het na te lopen zoals GameOver al zegt.
Dus laat het voor hen maar een harde les zijn, als ze er moeilijk over doen, gewoon volhouden en daarna als het allemaal klaar is, nooit maar dan ook nooit meer terug gaan naar die garage.
Zelfs bij een gewone dealer ben je nog niet zoveel geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Oké, ik heb ook de ANWB rechtshulp eens even gebeld.
Ik kreeg het advies om alleen de vervangen onderdelen te betalen; het arbeidsloon was dan voor hen. De technische man van de ANWB die ik daarna aan de telefoon had, heeft jaren in een seat werkplaats gewerkt, en met dezelfde motor een aantal keer hetzelfde meegemaakt. Tja, sneu voor de garage, maar je auto is geen studie-object. Ook mag je volgens hem ook een bepaalde know-how verwachten van een autobedrijf.

Nu heb ik na wat onderhandelen met ze de afspraak gemaakt dat ik de onderdelen betaal van ongeveer 350 € en dat ik het daarmee af wil van het gezeur. Wat hem betreft akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's nog steeds een beste pot geld voor een thermostaat.

@VV: Met zo'n garage wíl je geen band, meer een kwestie van verlies nemen en NOOIT meer terugkomen!
@ TS: http://www.garagetest.nl/sub_cat_list.php >:)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:16:
Da's nog steeds een beste pot geld voor een thermostaat.
Dat kijkt mij ook, tenzij de andere onderdelen die ze vervangen hebben ook echt bijna aan vervanging nodig waren (wat me sterk lijkt). Maar ja, als je er zelf tevreden mee bent lekker zo laten, want daar gaat het ten slotte om :) En een goede band met de garage houden kan ook geen kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 04-10-2007 20:20 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
860 euro voor een verkeerd gemonteerde thermostaat is wel erg veel.
de door de VW-dealer opgegeven volgorde klinkt vrij logisch maar ik mis het controleren van de thermostaat zelf...
dit zou mijn volgorde geweest zijn:
- thermostaat controleren (aan koelslangen voelen, of loshalen bij twijfel);
- radiateur controleren;
- waterpomp vervangen;
- verder zoeken naar mogelijke oorzaken (maar koppakking gaat wel erg ver :/ )

de thermostaat is vervangen, de garage is ervan uitgegaan dat dat goed gebeurt is.
ik weet niet of de garage de oude thermostaat te zien gekregen heeft, maar anders lijkt mij dat ze de oude en de nieuwe toch wel even vergeleken hadden.

de radiateur wil ook weleens slecht/verstopt zijn en zou ik dus ook even controleren (maar dit heeft de garage niet gedaan en maakt dus eigenlijk ook niet uit).

De waterpomp. ja waterpompen gaan zeer zeker wel vaker stuk, en ik vind het logisch dat hij vervangen is. laatst heb ik ook nog een waterpomp vervangen waar alle schoepjes vanaf gebroken waren. niet raar dat deze + de distributieriem (???) vervangen is.

maar ik snap niet dat ze de koppakking verdenken van dit probleem.
laat die garage eerst een verder kijken voordat ze een dergelijke reparatie uitvoeren.

onderdelen terugzetten is de moeite niet waard, het kost meer tijd dan dat het geld oplevert.
of wil je de oude waterpomp weer terugzetten? met de kans dat hij bij de volgende grote beurt vervangen dient te worden?
koppakking of eventueel andere spullen die met de koppakking te maken hadden kunnen ook niet terug gezet worden.

ik vind het redelijk dat de garage met 50-50 komt. alhoewel ik 400 euro nog veel vind denk ik dat je gewoon acoord moet gaan. als je ga zeuren dan zou ik ook gelijk weggaan bij die garage, aangezien ze het geld anders wel op een andere manier proberen terug te krijgen (bij een grote beurt?)

toch snap ik niet waarom die uni-garage niet even een proefrit gemaakt heeft voordat hij de auto aan de klant teruggaf |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Of een waterpomp kapot is of niet is makkelijk te controleren !!

Naast kijken voor lekkage-sporen kun je ook het ook gewoon voelen (als je gas geeft komt er extra druk op de slangen)..

ben je nog niet zeker dankun je een slang loshalen, dan spuit het er wel uit... en dan nog bel je eerst de klant op...je waterpomp dient vervanhen te worden, zeker nkiet achteraf alleen maar een rekening sturen

Beste film ooit

Pagina: 1