[Vista] Energiebeheer - tweede hd constant laten draaien*

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste Mede Tweakers,

Sinds enkele weken draai ik op Windows Vista Ultimate. [niet geheel tevreden erover maar dat terzijde].
Vanaf hetzelfde moment dat ik Vista installeerde heb ik een tweede hd in m'n pc geplaatst.
Momenteel zitten er de volgende schijven in:
-WD Raptor 74 Gb [hier staat Vista op]<- nieuwe hd
-WD Caviar SE [meen ik] 160 Gb.

De Raptor draait [uiteraard] constant. M'n tweede hd niet, als die even niet gebruikt wordt ''schakelt ie uit''. Je hoort gewoon 't zelfde geluid dat je hd maakt als je je pc uit zet. Spreek je die hd weer aan dan hoor je de schijf weer aanslaan en dit gaat zo vele malen op een dag.
Echter vind ik dit niet zo bevorderlijk voor mijn schijf en buiten dat is het een irritant geluid en is m'n pc trager. In Vista heb ik al bij ''energiebeheer'' e.d. gekeken of daar opties te wijzigen waren om ook de tweede hd constant te laten draaien, helaas geen resultaat.

Mijn vraag is puur alleen:

''Weet iemand hoe ik die tweede hd ook constant kan laten draaien?''.

B.v.d.

Cendris

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cendris_Fisher schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:36:
In Vista heb ik al bij ''energiebeheer'' e.d. gekeken of daar opties te wijzigen waren om ook de tweede hd constant te laten draaien, helaas geen resultaat.
En toch zit het daar, alleen niet echt met 2 klikken bereikbaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

alt-92 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:02:
[...]

Helemaal correct en naar mijn beste weten zou F1 (in Energiebeheer) zonder problemen moeten zorgen voor de juiste instellingen. Microsoft heeft er ook een paar mooie KB-artikelen over; ben je die al tegengekomen in je zoektocht?

offtopic:
@hieronder: ja, maar ik nam eigenlijk aan dat de gemiddelde GoT'er sinds Windows '95 wel wist waar F1 voor werd gebruikt. :*)

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 24-09-2007 20:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Ik neem aan dat je bedoelt dat de Online Help je meer uitleg geeft hoe je het instelt, want F1 stelt echt niet automagisch alles in ;)
Kan verwarrend overkomen voor mensen die er niet zo handig in zijn :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• T.Struik
alt-92 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:02:
[...]

Merk ik daar een cynische ondertoon? Want uiteraard heb ik daar goed gezocht.
Bij energiebeheer is mijn voorkeurschema 'gebalanceerd'. Het enige wat ik daar kan selecteren bij 'vaste schijf' is wanneer deze uitschakelt. Er staat daar 20 minuten en dat is vanzelfsprekend de primaire schijf met het os erop er staan dus geen opties voor 2 schijven. Want de schijf waar ik het over heb doet het meerdere malen binnen 10 minuten..

Dus als jij zegt dat het daar ergens moet staan, kun je mij het dan ook even zeggen? Want ik zie het niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cendris_Fisher schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:18:
[...]

Merk ik daar een cynische ondertoon?
Hoezo dat? Ik zeg dat het wel degelijk daar zit (I checked).
Meer niet.
Dus als jij zegt dat het daar ergens moet staan, kun je mij het dan ook even zeggen? Want ik zie het niet.
Onder Geavanceerd gekeken? linkje links bovenin.

• T.Struik
alt-92 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:10:
[...]

Hoezo dat? Ik zeg dat het wel degelijk daar zit (I checked).
Meer niet.
Meer m.b.t. En toch zit het daar, alleen niet echt met 2 klikken bereikbaar. Maar goed never mind
[...]

Onder Geavanceerd gekeken? linkje links bovenin.
Ja, maar daar staat geen linkje [configuratiescherm->energiebeheer->gebalanceerd/energiebesparend/hoge prestaties->schema instellingen wijzigen->geavanceerde energie instellingen wijzigen-> geen link links?

Wat is de naam van dat linkje dan?

Verwijderd

Heb hetzelde. Om de paar minuten schakelt een van mijn andere schijven uit, om vlak daarna weer op te starten. Heb overal gezocht hoe ik deze ook continu door kan laten draaien, echter zonder resultaat.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je bedoelt dat dit niet werkt?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fcbe5605df82e24b3984b754fbe93fa7/full.png

Verwijderd

Dat werkt inderdaad niet. Ik heb 2 stuks hdd van 320 GB in raid 0 draaien. Verder nog 1 van 320 GB en 1 van 250 GB als aparte schijven.

Die setting in power options heeft volgens mij alleen maar invloed op de raid configuratie, omdat daar Vista op draait. De andere schijven schakelen echter wel af..... vind het zelf ook nogal vreemd.

• T.Struik
Nee, dat zeg je goed.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:32:
Dat werkt inderdaad niet. Ik heb 2 stuks hdd van 320 GB in raid 0 draaien. Verder nog 1 van 320 GB en 1 van 250 GB als aparte schijven.

Die setting in power options heeft volgens mij alleen maar invloed op de raid configuratie, omdat daar Vista op draait. De andere schijven schakelen echter wel af..... vind het zelf ook nogal vreemd.
Inderdaad, had al hetzelfde idee..

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:16
Ik had hetzelfde met mijn schijven totdat ik bij toeval in mijn bios keek en daar bij de power options zag staan dat de schijven na een kwartier werden uitgeschakeld, bij mij gebeurde het dus vanuit de bios.
Instelling veranderd, schijven blijven continu aan.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

d-super schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 00:01:
Ik had hetzelfde met mijn schijven totdat ik bij toeval in mijn bios keek en daar bij de power options zag staan dat de schijven na een kwartier werden uitgeschakeld, bij mij gebeurde het dus vanuit de bios.
Instelling veranderd, schijven blijven continu aan.
Die optie heb ik niet.

En bij mij staat de optie in energiebeheer ook af.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1