[OSX] Expose blurry....

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Heb hier een raar probleem, en zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen.
Als ik Exposé gebruik op mijn laptop (MBP C2D) dan zijn alle vensters duidelijk, ik kan gewoon de tekst lezen in de andere vensters etc. etc.
Maar als ik Exposé gebruik op mijn MacMini (laatste revisie) dan zijn de vensters gedeeltelijk blurry.

Komt dit omdat er een kwalitatief mindere videokaart in zit of is er iets mis met de grafische kaart. Of hoort dit bij mijn MacMini.....

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het zou kunnen dat dat iets is met de GMA950 driver, ik zie namelijk ook blurryness op m'n MacBook op sommige momenten zoals het dashboard ripple effect en Exposé vensters waar een animatie in afspeelt (een progressbar bijvoorbeeld).

Dit heb ik overigens al op 4 MacBooks gezien dus het zal wel geen defect zijn.

• Red
Even ter illustratie twee screenshots gemaakt:

Mijn MBP Expose:
Afbeeldingslocatie: http://www.redhead.nl/leon/picturedump/noblur.png

Mijn MacMini Expose:
Afbeeldingslocatie: http://www.redhead.nl/leon/picturedump/blur.png

Sorry voor de grote bestanden, maar anders is het misschien niet duidelijk.
Zoals je kan zien op de tweede screen is hier Expose dus echt blurry tov de Expose op mijn MBP

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ehm ik zie geen verschil :S misschien moet je effe een link plaatsen naar screenshots op origineel formaat.

btw dude wtf zat je te luisteren?! :+

[ Voor 21% gewijzigd door Póg mo Thóin op 24-09-2007 19:22 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:49

Bob Popcorn

Plop!

Ik denk dat het op de screenshots niet te zien is, en dat het aan de refreshrate ligt die je op je mini hebt ingesteld. Check je screenshot maar eens op een andere PC ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Jonge check de rechterkant van itunes, dat is echt niet scherp hoor..

• Frietsaus
  • Niet online
Open de screenshots in een nieuw tabblad. ;) Anyway, ik heb precies hetzelfde op mijn MacBook. M'n iMac met een X1600 heeft het overigens niet, ik vermoed iets in de GMA950 driver ofzo.

Edit: screenshot.

[ Voor 51% gewijzigd door Frietsaus op 24-09-2007 19:07 ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:24

reiker

dan jij!

Lijkt me een kwestie van meer pixels in een ruimte willen proppen dan past?

Dezelfde reden als waarom het het fijnst is om een TFT-scherm op z'n native resolutie te gebruiken... Gebruik je een andere resolutie, dan gaat het beeld vertekenen op dezelfde manier.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Frietsaus
  • Niet online
Dat de vensters op die manier blurry worden is logisch, maar het is niet echt normaal dat de rechterkant van iTunes/Finder/whatever enorm onscherp is zoals op de screenshots te zien is. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 24-09-2007 19:10 ]

• Red
reiker schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:07:
Lijkt me een kwestie van meer pixels in een ruimte willen proppen dan past?

Dezelfde reden als waarom het het fijnst is om een TFT-scherm op z'n native resolutie te gebruiken... Gebruik je een andere resolutie, dan gaat het beeld vertekenen op dezelfde manier.
De native resolutie van mijn Samsung scherm is 1440 x 900, precies de resolutie waar ik ook mijn MacMini op heb staan. Het ligt niet aan het scherm, want als ik mijn MBP hieraan hang in clamshell heb ik het niet.

Dus, nog meer suggesties.....

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

In principe is dat gewoon hardware scaling, dus de ene videokaart kan dat beter dan de andere. Mijn Powerbook maakt vensters ook iets meer "blurry" dan normaal, maar niet als er niet wordt uitgezoomd:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot_no_expose.png
Normaal

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot_expose_no_zoom.png
Exposé zonder dat wordt gezoomed/scaled

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot_expose_zoom.png
Exposé met scaling / zooming (ziet er "in het echt" niet zo crappy uit, ik denk dat de antialiasing is meegenomen in de screenshot, maar dit is dus op mijn scherm ook een beetje blurry).

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dawuss schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:36:
In principe is dat gewoon hardware scaling, dus de ene videokaart kan dat beter dan de andere. Mijn Powerbook maakt vensters ook iets meer "blurry" dan normaal, maar niet als er niet wordt uitgezoomd:

[afbeelding]
Exposé met scaling / zooming (ziet er "in het echt" niet zo crappy uit, ik denk dat de antialiasing is meegenomen in de screenshot, maar dit is dus op mijn scherm ook een beetje blurry).
Kort vraagje: waarom heb ik brushed effect in Safari en jij het 'nieuwe' thema?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Frietsaus
  • Niet online
Ok, even voor de duidelijkheid. Red wat bedoel je precies: het gehele venster of de extra blurry rand aan de de vensters zoals onderstaand voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://xs119.xs.to/xs119/07391/blurry666343.png
Ik zou hier zo 1-2-3 geen oplossing voor weten, ik weet wel dat het wel meer voorkomt op Macs met een GMA950 videochip.

[ Voor 22% gewijzigd door Frietsaus op 24-09-2007 21:14 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

THE_BASE schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:09:
[...]

Kort vraagje: waarom heb ik brushed effect in Safari en jij het 'nieuwe' thema?
offtopic:
dat heb ik gedaan met Uno :)
Frietsaus schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:13:
Ok, even voor de duidelijkheid. Red wat bedoel je precies: het gehele venster of de extra blurry rand aan de de vensters zoals onderstaand voorbeeld.
[afbeelding]
Ik zou hier zo 1-2-3 geen oplossing voor weten, ik weet wel dat het wel meer voorkomt op Macs met een GMA950 videochip.
OK, dat heb ik hier inderdaad niet :)
Het ziet er een beetje uit als zwakke clipping / culling waardoor de randen lelijk gerenderd worden. Een hardware acceleratie (driver / hardware) issue.

micheljansen.org

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb net ook even getest (MB). Het vreemde was: Safari zag er netjes uit, Mail echter niet. Toen ik even de focus naar mail verzette, en weer op expose drukte zag ook Mail er netjes uit... Heel vreemd dit..

Even wat cluseups om het verschil duidelijk te maken:

Safari:
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/blur_safari.png

Mail:
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/blur_mail.png

Als je dus even de focus op Mail zet is de filtering in Expose ook opeens weer mooi.

[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 24-09-2007 22:13 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Probeer eens in Quartz Debug (developer tools) te kijken bij: Tools >> Show Window List. Daar kan je namelijk precies zien welke resolutie alle vensters zijn en hoeveel geheugen deze gebruiken. Misschien heeft de GMA gewoon niet genoeg videogeheugen om alle vensters vloeiend te kunnen animeren op hun optimale resolutie.

Probeer verder ook gelijk met Quartz Debug te switchen tussen QE en QE+Q2DX (je moet dan wel eerst het programma opnieuw starten voordat je verschil zal kunnen zien).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
offtopic:
Volgende keer even resizen he :), wel het goede voorbeeld geven natuurlijk

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Kaspers schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 16:47:
[...]

offtopic:
Volgende keer even resizen he :), wel het goede voorbeeld geven natuurlijk
offtopic:
moet je daar nu dit topic voor kicken :?

micheljansen.org

Pagina: 1