Probleem met Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hello!

Ben al een tijdje in het bezit van een imo leuk audiosetje.
En hoewel het allemaal prima klinkt, blijkt de receiver nogal kwetsbaar te zijn... Het gaat hier om een Harman/Kardon AVR7000...
Heb hem in juli voor de vijfde keer richting reparateur gebracht.
Eerste keer was het een eindtrap die niks meer deed. Tweede keer een processor die kapot was en de derde en vierde keer een stuk voedingscircuit.
Dit heeft me voor het laatste probleem al een aardig pak duiten gekost.

Maar dit jaar was het dus weer raak. Digitaal surround geluid werd ineens gewoon een zooitje. Het geluid is een beetje lastig te omschrijven, dus hieronder een linkje naar een opname.

http://files-upload.com/files/519363/Memo.mp3

Dit euvel doet zich alleen voor bij digitaal signaal. PCM is geen enkel probleem.

Dus ik wederom onderweg voor de horrorrit van Zoetermeer naar Mijdrecht... Na een week of twee kwam het verlossende bericht: Het DSP-bord moest vervangen worden.
En dit tegen de lieve som van 350 euro.
Na wat onderhandelen is dit 285 geworden, wat natuurlijk nogsteeds meer dan genoeg is.

Thuis aangekomen, het apparaat weer aangesloten, favoriete concert dvdtje erin en...........
Zelfde probleem.
Stress alom dus.
Apparaat gereset, waarna het een dag goed ging, en vervolgens kwam het probleem weer net zo hard terug.

Wederom dus maar weer terug naar de reparateur, die -naar nu blijkt- het probleem na een week draaien nog niet heeft kunnen reproduceren.

Zit dus een beetje met een probleem...

- Wat zou voor deze storing kunnen zorgen? DSP-bord blijkbaar niet, want na het vervangen daarvan is het probleem niet opgelost.
- Wat moet ik aan met de rekening voor het DSP-bord? Heb dat ding betaald, maar dat was dus niet de oplossing.
- Zou het probleem veroorzaakt kunnen worden door randapparatuur?
Heb de receiver met een andere dvdspeler en m'n computer getest, en ook mijn dvdspeler op mijn computer getest, maar dat leverde allemaal geen probleem op...

Zal nog even een volledige speclist geven:

• Receiver: Harman/Kardon AVR7000
• DVDspeler: Harman/Kardon DVD30, geluid coaxiaal en beeld via s-video aangesloten op receiver.
• CDspeler: Harman/Kardon HD750, analoog aangesloten op receiver
• FrontSpeakers: Dynaudio Audience 52SE, met QED SilverAnniversary kabel en Profigold banaanpluggen aangesloten
• CenterSpeaker: Dynaudio Audience 122, idem aangesloten
• Achterspeakers: Akai Troep, met gamma-speakerdraad en banaanpluggen aangesloten.
• Computer op receiver aangesloten dmv coaxiale kabel op Audigy Platinum
• TV: Loewe Aventos 3981 HD/DR+, op receiver aangesloten met s-video en analoge kabel

Verwijderd

Ervan uitgaande dat ik het mp3'tje goed gehoord heb (hakkelend geluid, "kikker") lijkt me er iets mis met je decoder. Het DSP board berekent alleen effecten, decodeert verder niets geloof ik. Als het goed is kun je je DVD-speler ook instellen hoe hij het uitstuurt (dolby digital , PCM en evt DTS). Heb je hier al mee gespeeld? En je zegt dat je je DVD speler op je PC hebt getest. Heb je hem hier dan ook coaxiaal op aangesloten gehad of analoog via de tulpaansluiting?
Afgaande op het mp3'tje zet ik in op een decoder probleem, ofwel een coaxiale uitgang op je dvdspeler die niet meer goed uitstuurt....
Ik hoop voor je dat het de DVD speler is, kostentechnisch dan wel. Mediaboard van een receiver vervangen kon nog wel eens een total-lossje gaan betekenen voor je AVR7000 ...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah, ze vonden het zelf op een varkentje lijken...

Heb m'n dvdspeler inderdaad coaxiaal aangesloten op m'n computer...
De aansluiting van de dvdspeler zelf zal dus ook niet kapot zijn... Heb trouwens ook getest met toslink... En verder zit er volgens mij in de dvdspeler weinig actiefs, wanneer er digitaal uitgestuurd wordt...

Laat ik de dvdspeler PCM uitsturen, is er niks aan de hand, maar dan heb ik geen surround. Al met al lijkt dit me genoeg reden om ervanuit te gaan dat er tussen de dvd en de kabel weinig misgaat...

Decoder zou inderdaad het probleem kunnen zijn... Probleem is alleen dat ze dus nu de klacht niet hebben geconstateerd na een week draaien. Ze waren echter ook 'vergeten' een surroundtrack te draaien. Stereo was namelijk nooit een probleem...

En total-loss... Tsjah... Opzich is het ding redelijk modulair opgebouwd, en daarnaast; voordat ik een receiver (+dvdspeler en cdspeler, want ik ga niet met drie verschillende merken zitten) heb gevonden die net zo klinkt ben ik ook minstens 1500 euro verder... Dus tsjah...

Zat trouwens ook te bedenken; kan het verschil maken of ze een film of een concert testen? Ik speel vrijwel alleen live concerten... Misschien dat de bitrate daarvan veel hoger is dan van een film, waardoor ze bij hun de klacht niet kunnen vinden... :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:59:
TProbleem is alleen dat ze dus nu de klacht niet hebben geconstateerd na een week draaien. Ze waren echter ook 'vergeten' een surroundtrack te draaien. Stereo was namelijk nooit een probleem...
Ik zou direct mijn geld terug vragen als je het met dit soort incompetente idioten te maken hebt.. .Jij geeft duidelijk aan hoe en wanneer het probleem optreedt, en vervolgens gaan ze een week lang testen, zonder de door jou aangegeven omstandigheden te testen :/ WTF :?

Ik denk dat het vermoeden van Tasslehoff helemaal niet zo gek is, en dat de DD/DTS decoder en het DSP board twee geheel verschillende dingen zijn. Met andere woorden: ze hebben je voor 285 euro voor de gek gehouden.

* voodooless kan zich erg boos maken om dit soort ongein, ook al is ie mod 7(8)7

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah, nou, duidelijk is in iedergeval dat het niet het DSP bord was... Want dat is vervangen...
Ben ook opzich niet zo blij met die gasten... Ben telkens vier uur onderweg om dat klereding weg te brengen/op te halen...
Maarja, hij is daar al vaker geweest, en het is de officiele reparateur van Harman... Dus zit een beetje vast aan die gasten...

Was er gisteren ook niet zo blij mee toen ze meldden dat ze stereo aan het testen waren... :X
Heb notabene nog aangegeven dat ie als het probleem optrad ook bleef hangen op DTS/Surround... :(

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
ik weet niet hoe oud je reciever is, maar ik geloof een jaar of 3 - 4? Ik heb zelf een reciever (ander merk) van rond deze periode. Deze vertoont ieder half jaar rare keuren. Na want te informeren bij een aantal lokale hifi dealers en wat het internet afgespeurt te hebben, blijkt dat vele recievers van rond die periode te maken hebben met allerlei ongemakken. Mij hebben ze verteld dat men toen nog in de prille jaren van de surround reciever zat en dat de circuits daarvoor niet geoptimaliseerd zijn. Ondertussen zouden die problemen opgelost moeten zijn, maar het feit blijft dat verschillende grote merken waaronder HK, denon en NAD af te reken hadden met onregelmatigheden.

ik weet dat dit een prille troost is, maar misschien is dit feit goed om weten en een mogelijke verklaring voor jouw reciever. Ik vrees dan ook dat je je in de toekomst nog aan meer van zulke dingen mag verwachten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Receiver is van 07-06-2002... Volgens mij februari 2002 van de band gerold...
Dus nog ietsje ouder...
Harman Kardon heeft trouwens sowieso de afgelopen jaren te maken met een ernstige vorm van verloedering... 10 jaar geleden waren het nog degelijke bakken, maar tegenwoordig is het zo'n beetje het plastic huismerk van de mediamarkt...

Overigens; een maat van me heeft een AVR7500 en die is ook al twee keer teruggeweest... Beide keren voor een Processor...

Als ik het goed begrijp praat je bij zo'n receiver dus over een processor, een decoder en een dsp bord als losse componenten?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:21:
Was er gisteren ook niet zo blij mee toen ze meldden dat ze stereo aan het testen waren... :X
Heb notabene nog aangegeven dat ie als het probleem optrad ook bleef hangen op DTS/Surround... :(
Nog erger: waarom hebben ze het board vervangen als ze na een week testen niets gevonden hebben :?

Edit: zie nu dat de laatste keer niets vervangen is. Blijft de vraag: waarom is de eerste keer het DSP board vervangen :?

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 25-09-2007 11:36 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Euh, jah... Dat vroeg ik dus ook al...
Of ze dat bord hadden vervangen na testen of gewoon zomaar lukraak even wat vervangen hebben... :?

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
ik veronderstel van wel. Meestal hanteren ze binnen de iets betere reciever (dus alles behalve de platte budget modellekes) met een verticale opbouw (soms horizontale). Dit wil zeggen dat al je analoge stereo in- of uitgangen op een aparte kaart steken, al je digitale uitgangen, al je svhs en composite aansluitingen, al je component video aansluitingen alsook dsp en dergelijke dingen op een aparte kaart steken. Er is dan één centrale grote kaart (vergelijkbaar met een moederbord in een pc) waarop al deze afzonderlijke kaarten op geprikt worden. Het is sterk afhankelijk van het merk en het model hoe ver deze scheiding doorgedreven wordt. Maar het feit is dat je in principe elke kaart afzonderlijk zou moeten kunnen vervangen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed... Update...

En wat voor een...

Na weken van testen, nu inderdaad met DSP track, heeft de receiver nogsteeds geen problemen opgeleverd bij de reparateur.
Hij werkt zogezegd als een zonnetje, en ze weten niet wat ze ermee aanmoeten.

Bij het nalopen van de rand-verschijnselen kwamen we wel op het volgende;
Ik heb sinds een paar maanden een zend-amateur naast mij wonen. Met een aardige antenne (een omni en een spriet) op het dak...

Dit geheel bevindt zich 3 meter van mijn versterker...

Aangezien het de eerste keer dat het na reparatie al misging, terwijl er verder niks behalve dvdspeler en speakers aangesloten was, is het welhaast de enige andere mogelijkheid van de fout...

Mijn vraag is dus;
- Zou een zendamateur met een normaal signaal het digitale circuit van een receiver op hol kunnen helpen? Hoewel; we hebben het specifiek over surround-digitaal. Stereo over coax gaat verder prima.
Ik heb hier persoonlijk een hard hoofd in...

Ondertussen hoef ik denk ik ook niet meer te rekenen op reparatiekosten die vergoed gaan worden, maar zit ik, áls dat het probleem was, wel met een strop van 285 euro... Tijd voor de rijdende rechter?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-10-2007 16:47 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dat ding is een faraday kooi, en dus relatief ongevoelig voor invloeden van buitenaf. Je zou nog instraling kunnen hebben via kabels, maar als deze optisch zijn of netjes afgeschermd zou dat ook geen probleem mogen geven.

En verder blijft het dan vreemd dat PCM wel werkt met DD/DTS niet. Waar zit daar de logica in?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Kabels zijn vrijwel allemaal van Profigold. Antennekabel is de bekende hirschmann koka, met hirschmannkabels... En dat hele circuit is vrijwel volledig afgeschermd...

Tsjah, logica tussen PCM en DD/DTS zie ik ook niet helemaal... Hooguit in het feit dat er bij PCM een groot deel van het circuit wordt omzeild, lijkt me...?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zou dus betekenen dat dat deel van de chip (of het is een losse chip) gevoelig zou zijn voor de zender, en de rest niet. IMHO lijkt me dat eigenlijk hoogst onwaarschijnlijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah... Hier nog een... En dat het alleen effect heeft op een "inkomend" signaal lijkt me ook raar...

Overigens; de decoder zit op het dsp bord, dus die is de vorige keer ook vervangen...

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 08:50
Als je zeker wil weten of die zender het probleem is. Waarom neem je de versterker + apparatuur niet mee naar een vriend oid, om daar te gaan testen?

Heeft je versterker dan nog de hik, dan moet het iets anders zijn :Y)

Haal NOOIT een spookrijder in !

• mac1987
  • Laatst online: 12-02 12:53
Leg het probleem gewoon even uit aan je buurman en vraag of hij even 2 uurtjes zonder zijn zender kan. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet weet je dat je het ergens anders moet zoeken.
Scheelt je weer een hoop gesjouw en gehannes met aansluitingen.

[ Voor 14% gewijzigd door mac1987 op 10-10-2007 14:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ZtaaB schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:34:
Als je zeker wil weten of die zender het probleem is. Waarom neem je de versterker + apparatuur niet mee naar een vriend oid, om daar te gaan testen?

Heeft je versterker dan nog de hik, dan moet het iets anders zijn :Y)
Tsjah, hij staat dus bij de reparateur, waar het probleem dus niet voorkomt...

Testen met zender uit is inderdaad een optie, maar dan moet ie eerst terug zijn...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Antennes kunnen het niet geweest zijn... Worden alleen gebruikt voor ontvangst...

Ze gaan hem daar -na veel gezeur- eindelijk met 5 speakers tegelijk testen... En dan houdt het verder een beetje op...

Dinsdag ga ik hem ophalen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, apparaat gisteren opgehaald...
Aardige discussie gehad over de reparatiekosten van de vorige keer...
In mijn ogen zijn er namelijk twee mogelijkheden:
1. De vorige keer is de klacht geconstateerd, waarnaa het DSP bord vervangen is. Gek genoeg is de klacht daarmee bij hun wel verdwenen, maar bij mij thuis niet...
2. De klacht is niet geconstateerd, maar het DSPbord is vervangen omdat "dat het zou moeten zijn". Dit was dus niet het geval.

Het lijkt mij dat het laatste het geval is, waarmee ik dus in feite een onderdeel van 225 euro heb betaald, terwijl dat niet kapot was...

Hierop kreeg ik het antwoord dat ze nu toch wel erg veel tijd in het apparaat hebben gestoken... En dat ik die kosten dan maar moest zien als onderzoekskosten...
Hebben ze opzich natuurlijk wel deels gelijk in, maar dan vind ik haast 300 euro nogsteeds erg veel...
Maargoed, had er op een gegeven moment een beetje genoeg van, dus apparaat maar opgepakt en naar huis gegaan...

Daar nu begonnen met eerst alleen de front speakers, tv en dvdspeler te installeren. Wifi router heb ik ook uitstaan, en dat draait nu een dag goed...
Heb net m'n rearspeakers en subwoofer aangesloten, en dat krijgt weer een poosje om te kijken waar het vandaan komt...

Enige waar ik tegenaan loop is dat als ik de Hell Freezes Over DVD start in DTS, ik met geen mogelijkheid nog stereogeluid uit het ding krijg... Maar dat ligt misschien aan de dvd...?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 15:05 ]

Pagina: 1