Ik ben van plan binnenkort een latop aan te schaffen. Op het model wat ik wil staat standaard Vista. Dit vind ik niet erg, maar voor diverse programma's wil ik er ook nog linux en XP op draaien. Nu vraag ik me af hoe ik zo'n tripple boot het beste kan aanpakken.
De fabrikant (sony in dit geval) levert een windows vista oem install. De install zelf staat op een verborgen partitie welke met alt+f10 aan te roepen is.
Mijn plan:
1: Recovery partitie wegbranden naar DVD's
2: Nieuwe partitie indeling
- C: Vista (naam/relative positie blijft gelijk, grootte veranderd)
- D?: recovery partie (naam/relative positie blijft gelijk, grootte veranderd)
- E: voor XP
- F: Voor Data
- /: voor linux
- swap
3: Windows XP op E installen
4: Met behulp van vista CD (retail gekocht voor mijn desktop), bootmenu terug halen
5: Met vistabootPro in vista, de xp partitie bootable maken
6: Linux installen
Nu blijf ik met een aantal vragen zitten:
1: Stel mijn vista oem install legt een keer het loodje. Verziekt de recovery mijn partitie indeling? Met andere woorden. Resized de recovery mode de partities ook naar fabrieks instellingen?
2: Alt+f10 @ boot roept de recovery modus aan vanuit het bios. Kijken deze tools in het algemeen naar een partitie of naar een sector. Kortom, heeft het resizen van partities invloed op de werking van de recovery optie?
3: Onder XP was fix MBR de manier om je boot sequence te redden. Hoe zit dit met Vitsa?
De fabrikant (sony in dit geval) levert een windows vista oem install. De install zelf staat op een verborgen partitie welke met alt+f10 aan te roepen is.
Mijn plan:
1: Recovery partitie wegbranden naar DVD's
2: Nieuwe partitie indeling
- C: Vista (naam/relative positie blijft gelijk, grootte veranderd)
- D?: recovery partie (naam/relative positie blijft gelijk, grootte veranderd)
- E: voor XP
- F: Voor Data
- /: voor linux
- swap
3: Windows XP op E installen
4: Met behulp van vista CD (retail gekocht voor mijn desktop), bootmenu terug halen
5: Met vistabootPro in vista, de xp partitie bootable maken
6: Linux installen
Nu blijf ik met een aantal vragen zitten:
1: Stel mijn vista oem install legt een keer het loodje. Verziekt de recovery mijn partitie indeling? Met andere woorden. Resized de recovery mode de partities ook naar fabrieks instellingen?
2: Alt+f10 @ boot roept de recovery modus aan vanuit het bios. Kijken deze tools in het algemeen naar een partitie of naar een sector. Kortom, heeft het resizen van partities invloed op de werking van de recovery optie?
3: Onder XP was fix MBR de manier om je boot sequence te redden. Hoe zit dit met Vitsa?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64