Toon posts:

PCI-e2 kaarten in een PCI-e1 moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
goede dag tweakers,

De titel zegt het eigenlijk al, maar om even wat meer informatie en de gedachten achter dit topic uit te leggen vertel ik wat meer. Er is nogal wat onduidelijkheid over de aankomende generatie videokaarten van zowel ATI en Nvidia. Volgens geruchten komen er half september "main-stream" kaarten uit en op diezelfde architectuur Q1 van 2008 de "enthousiast" uitvoeringen daarvan. Deze zullen de nieuwe Direct X ondersteunen lees: Direct X10.1©. Tevens zullen deze PCI-e2 aansluitingen aanboord hebben. Volgens de geruchten zijn de aankomende "enthousiast" uitvoeringen 2x (!) zo snel als de huidige kaarten.

Dit wetende klinken de nieuwe kaarten aardig interesant, maar er komen ook heel wat vragen bij je op zoals:

-Is het enigste verschil tussen PCI-e1 en PCI-e2 het verschil in bandbreedte en de aanvoer van stroom? Of zijn er nog andere technische verschillen waardoor mijn PCI-e2 videokaart minder zal presteren in een PCI-e1 slot?

-Aansluitend op de vorige vraag; is er uberhaupt wel prestatie verschil als je een PCI-e2 videokaart in een PCI-e1 slot duwt i.p.v. een PCI-e2 slot?

-Wat is nu eigenlijk echt het verschil tussen DX10 en DX10.1? Alleen dat er meer functioneliteit uit dual/quad cores te halen valt? is dit verschil eigenlijk wel merkbaar? en dus het aanschaffen van zo'n nieuwe kaart waard?

Ik hoop hier een interesant topic te hebben geopend voor de mensen die binnenkort een nieuwe pc gaan kopen (waaronder ikzelf) en voor de mensen die binnenkort toch wel weer eens een keertje willen upgraden. :) In iedergeval alvast hartelijk bedankt voor de replies en veel plezier ;)

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 17:23
Is het uberhaupt mogelijk om een PCI-E2 kaart in een PCI-E1 slot te stoppen?

btw.. denk dat het verschil niet zo groot is. Net als bij AGP en PCI-E. De huidige kaarten kunnen ook allemaal best op AGP ongeveer even snel. Eerder een verkooptrucje zodat je meteen alles moet upgraden als je 1 ding wil upgraden.

[ Voor 62% gewijzigd door MilaNL op 24-09-2007 17:38 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
*edit*

laat maar zie onder, was aan pci-e 1x en 2x aant denken my bad :P

[ Voor 89% gewijzigd door Dutch2007 op 25-09-2007 23:10 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12 15:28

frankknopers

Goud is geen geld

Een PCI-E 2.0 kaart gaat werken in een PCI-E 1.1 slot.

De bandbreedte is dan gelijk aan die van een PCI-E 1.1 slot.

Een PCI-E 1.0 slot schijnt niet compatible te zijn met 2.0 kaarten, is dus een no-go als je een oud PCI-E bordje hebt of als je moederbord een PCI-E switch gebruikt zoals de Blitz Formula van Asus en ook mijn Asus P5W64WS Professional van 250 euro 8)7

Edit:
DX10.1 heeft een paar extra instructies waarmee de GPU nog efficienter bepaalde berekeningen kan doen. Denk aan de Tesselator in de R600 van ATI, die kan extra geometrie toevoegen aan objecten zonder veel geheugenbandbreedte op de vreten. Maar ook met DX10 kun je al hele spetterende effecten op je scherm toveren. Het verschil tussen de twee standaarden is niet groot iig.

[ Voor 34% gewijzigd door frankknopers op 25-09-2007 23:08 ]

Goud is geen geld

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12 15:35
offtopic:
deze vragen zijn alledrie al eerder gepost @ GoT en zijn ook makkelijk terug te vinden @ google

1- Nee voor zover ik weet niet
2- alleen als de kaart meer bandbreedte kan gebruiken dan de pci-e (1) aankan wat voorlopig niet het geval is
3- nieuws: Ophef rond DirectX 10.1 staan al wat nieuwe dingen in...

Het werkt trouwens alleen in een PCI-e 1.1 slot. (is ergens een lijstje met welke mobo's pci-e 1.1 ondersteunen maar dat valt vast wel te googlen)

[ Voor 15% gewijzigd door n0pe op 25-09-2007 23:09 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
ik heb ergens gelezen dat het wel een pci-e1.0 kaart wel in een 2.0 slot kon draaien.
maar of die bron klopt weet ik niet.

omgekeert is nartuurlijk ook een interesant verhaal.
pci-e1.0 -> 2.0 is nartuurlijk wel een revolutie.
dus niet te vergelijken met agp -> pci-e

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
Even zoeken op GoT naar "PCIe" levert Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden

Ik denk dat al je vragen daar reeds in beantwoord zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1