Salaris en opleiding/certificering junior systeembeheerder?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik heb een vraagje over het salaris van een (junior)systeembeheerder

Ik ben 25 jaar en heb geen enkele school afgemaakt(3 jaar Atheneum gedaan) en ben nu sinds 2 weken bezig met Comptia A+ 2007- IT Technician(zit al op de helft). Werk op dit moment als expediteur/planner in de logistiek en heb 2250,- p/m bruto. heb wat sollicitaties(stuk of 10) de deur uit gedaan voor jr. systeembeheerder en wilde graag weten of het reeël is om 2250 te vragen voor zo'n functie zodat ik toch niks in hoef te leveren per maand

*edit: enige ervaring op ICt gebied is hobbymatig en 3 jaar ict afdeling geassiteerd oa. met een implementatie van SAP en wat basic stuff zoals printernetwerk bijhoude, passwords resetten, hardware upgraden etc etc.

[ Voor 17% gewijzigd door AndereKoekoek op 24-09-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:23:

Ik ben 25 jaar en heb geen enkele school afgemaakt(3 jaar Atheneum gedaan) en ben nu sinds 2 weken bezig met Comptia A+ 2007- IT Technician(zit al op de helft). Werk op dit moment als expediteur/planner in de logistiek en heb 2250,- p/m bruto. heb wat sollicitaties(stuk of 10) de deur uit gedaan voor jr. systeembeheerder en wilde graag weten of het reeël is om 2250 te vragen voor zo'n functie zodat ik toch niks in hoef te leveren per maand

*edit: enige ervaring op ICt gebied is hobbymatig en 3 jaar ict afdeling geassiteerd oa. met een implementatie van SAP en wat basic stuff zoals printernetwerk bijhoude, passwords resetten, hardware upgraden etc etc.
Ik weet niet precies wat "Comptia A+ 2007" inhoud, maar 2250 krijgen met enkel een basis-diploma/certificaat en geen ervaring ga je niet redden.
Ik zou denk ik op max 1800,- ofzo rekenen.
Om te starten met 2250 moet je minstens een relevante HBO opleiding hebben, en het geluk hebben dat je een werkgeven vindt die je dat wil betalen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:23:

Ik denk dat het redelijk hoog gegrepen is om zonder opleiding meteen € 2250,- te vragen. Al heb je op het moment wel de markt mee. Maar ik zou gewoon eens met bedrijven gaan praten, als je salaris eis echt veel te hoog is merk je dat snel zat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
ja ben best bereid iets lager te starten met de optie meteen aan MCSA te kunnen beginnen en dan pas rond 2250 uit te komen. Die periode overbrug ik wel en leer best makkelijk, dus moet lukken.

Eerst maar eens afwachten bij hoeveel bedrijven ik daadwerrkelijk op gesprek kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:28:
Die periode overbrug ik wel en leer best makkelijk, dus moet lukken.
Als je makkelijk leert zou ik eventueel eens gaan kijken om toch een opleiding nog te volgen (wellicht deeltijd). Dan sta je veel sterker!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Ik zou graag willen, maar ben 25 en heb wat financiele verplichtingen, dus kan niet even parttime gaan werken. 40urige werkweek + HBO lijkt me niet echt te doen. Zodra mijn vriendin klaar is op de uni(over 2jaar), ben ik wel van plan een HBO op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:57:
Ik zou graag willen, maar ben 25 en heb wat financiele verplichtingen, dus kan niet even parttime gaan werken. 40urige werkweek + HBO lijkt me niet echt te doen. Zodra mijn vriendin klaar is op de uni(over 2jaar), ben ik wel van plan een HBO op te pakken.
Ondanks de irritante k*treclames zou ik eens wat info bij de LOI opvragen: 3 jaar 2 avonden in de week kun je een erkend HBO-diploma hebben.
Om te starten met 2250 moet je minstens een relevante HBO opleiding hebben, en het geluk hebben dat je een werkgeven vindt die je dat wil betalen.
Daar zijn amortisatieregelingen voor, dat moet op zich wel lukken. Die 2250 an sich vind ik echter ronduit twijfelachtig voor een systeembeheerder zonder ervaring.

[ Voor 24% gewijzigd door curry684 op 24-09-2007 15:24 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Laatst online: 18-07 22:37
Bij ons wordt tot ongeveer 1700 - 1900 voor dergelijke functies geboden, met daarbij een vrij groot verplicht opleidingstracject. Denk aan ITIL, Prince (beide foundations) en het MCSA of MCSE traject.

Na het behalen van deze certificaten kan je salaris ongeveer groeien naar 2150 euro.

Ik weet dat bij vergelijkbare bedrijven vergelijkbare regelingen gelden. Dus als je dit wilt, doe een aantal open sollicaties bij een aantal ICT bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Idd zoals al aangegeven wordt is dat wel erg hoog gegrepen. Daar staat wel tegenover er is een tekort op de markt en misschien als je je met een contract laat lijmen aan een bedrijf dat je meer kunt bereiken. Tevens door hoog in te zetten en meerdere sollicitaties zul je wel meer bereiken dan passief op je salaris te reageren. Logischerwijs geeft je baas het liefst zo weinig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Er hebben vandaag al 4 bedrijven contact gezocht met me waarvan ik er bij 2 een gesprek heb.

Een detacheringsbureau gaf aan mij op 1e lijnshelpdesk te willen zetten met wellicht de mogelijkheid voor een MCSA-cursus op hun kosten, maar zou dan 1600-1700 gaan verdienen per mand en heb dus bedankt. Zie alleen nu net wel een mail dat ze bij het telefnosch gesprek een erg goed gevoel hebben en of ik niet toch interesse heb als er meer salaris geboden zal worden.

Ik zit te denken om wat lager in te zetten qua salaris met een clasule in mijn contract dat ik per module of cetrificaat bepaalde stappen omhoog ga, zodat ik aan het eind van alles toch weer rond dit bedrag zit + de nodige praktijkervaring die ik heb op gedaan.

Lijkt me een beter idee dan te blijven zitten waar ik zit... Qua geld zal het namelijk niet zo gek veel uitmaken, mits ik na het behalen van certificaat weer op gelijk niveau zit. Dan kan ik als mijn vriendin klaar is met haar studie alsnog kiezen voor een HBO BI en mocht het onverwachts stuk lopen tussen haar en mij, zit ik iig al in de juiste branche en kan daar altijd verder leren + ervaring op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook nog opzoek naar een functie als junior systeembeheerder en uit ervering weet ik dat het erg moeilijk is zonder diploma hier werk in te vinden.

Ik ben 29 jaar (morgen 30) en wil toch verder als systeembeheerder, er zijn genoeg functies als helpdesmedewerker maar dat is helemaal niks voor me.

Ik heb erg veel ervaring met computerhardware, hiernaast heb ik genoeg ervaring met klein netwerkbeheer, user accounts aanmaken, email accounts aanmaken, shares toevoegen, printers etc aansluiten, de normale huis tuin en keuken routers instellen, enz enz enz.

Dit zou toch genoeg moeten zijn om te kunnen beginnen in soortgelijke functie of zie ik dat verkeerd?
Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:44:
Er hebben vandaag al 4 bedrijven contact gezocht met me waarvan ik er bij 2 een gesprek heb.

Een detacheringsbureau gaf aan mij op 1e lijnshelpdesk te willen zetten met wellicht de mogelijkheid voor een MCSA-cursus op hun kosten, maar zou dan 1600-1700 gaan verdienen per mand en heb dus bedankt. Zie alleen nu net wel een mail dat ze bij het telefnosch gesprek een erg goed gevoel hebben en of ik niet toch interesse heb als er meer salaris geboden zal worden.

Ik zit te denken om wat lager in te zetten qua salaris met een clasule in mijn contract dat ik per module of cetrificaat bepaalde stappen omhoog ga, zodat ik aan het eind van alles toch weer rond dit bedrag zit + de nodige praktijkervaring die ik heb op gedaan.

Lijkt me een beter idee dan te blijven zitten waar ik zit... Qua geld zal het namelijk niet zo gek veel uitmaken, mits ik na het behalen van certificaat weer op gelijk niveau zit. Dan kan ik als mijn vriendin klaar is met haar studie alsnog kiezen voor een HBO BI en mocht het onverwachts stuk lopen tussen haar en mij, zit ik iig al in de juiste branche en kan daar altijd verder leren + ervaring op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:44:
Ik zou eerst eens kijken in de IT thread die loopt welk niveau voor hetgeen waar je op inzet. Dan kun je beter inschatten wat je start salaris is en indien een bedrijf trek erin heeft een clausule opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
ja heb al gekeken dat jr. systeembeheerder over het algemeen rond de 1800-2000 zit met wat werkervaring.

Moet me er maar sowieso bij neerleggen dat mijn huidige salaris niet haalbaar is in de ict-branche, terwijl de logistiek niet bepaald bekend staat om zijn hoge salarissen lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Ik denk dat je niet direct moet verwachten een loon te krijgen dat een HBOér met werk ervaring. Natuurlijk is het wel aan te raden om hoger in te zetten dan het minimum ze zullen je anders dat voorschrijven, daar staat wel tegenover als je wat lager wordt ingeschaald dat je met de nodige cursussen over een relatief korte periode je lekker kan opwerken. En dat de gemaakte kosten voor je baas zijn en niet voor jezelf zodat je niet eerst hoeft te studeren maar dat je dat al werkende kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

curry684 schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:19:
[...]

Ondanks de irritante k*treclames zou ik eens wat info bij de LOI opvragen: 3 jaar 2 avonden in de week kun je een erkend HBO-diploma hebben.
Voor de meeste HBO en MBO opleidingen heb je ook een verplichte stage en dat is eigenlijk onmogelijk te combineren met een fulltime job. Dat houdt mij ook enorm tegen om een HBO opleiding te gaan volgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Metro2002 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:53:
[...]

Voor de meeste HBO en MBO opleidingen heb je ook een verplichte stage en dat is eigenlijk onmogelijk te combineren met een fulltime job. Dat houdt mij ook enorm tegen om een HBO opleiding te gaan volgen :/
Kan je je huidige werk niet als stage gebruiken?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Laatst online: 11:49
[...]

als jij kan aantonen dat je al werkervaring heb opgedaan, hoef je op het hbo geen stage meer te lopen, maar onde rje afstudeeropdracht kom je niet uit, maar dat kan ook binnen je bedrijf zijn waar je al werkt :)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

rwb schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:56:
[...]

Kan je je huidige werk niet als stage gebruiken?
Ik werk momenteel als helpdeskmedewerker en wil dan iets van opleiding tot netwerk of systeembeheer gaan volgen. ben bang dat ik dat niet bij mijn huidige werkgever kan doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
n4m3l355 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:49:
Ik denk dat je niet direct moet verwachten een loon te krijgen dat een HBOér met werk ervaring. Natuurlijk is het wel aan te raden om hoger in te zetten dan het minimum ze zullen je anders dat voorschrijven, daar staat wel tegenover als je wat lager wordt ingeschaald dat je met de nodige cursussen over een relatief korte periode je lekker kan opwerken. En dat de gemaakte kosten voor je baas zijn en niet voor jezelf zodat je niet eerst hoeft te studeren maar dat je dat al werkende kan doen.
Dit was inderdaad ook mijn opzet, maar voel er ook weinig voor om ineens van 2250 naar 1600 terug te vallen. Dat gat is wel erg groot en moeilijk te overbruggen. Met 1900-2000 zou ik in principe wel rond kunnen komen. Het geluk wat ik wel heb is dat mijn vorige werkgevers allemaal hartstikke tevreden over me waren en zeker een uitstekende referentie af zullen geven.

Sowieso lijkt mij HBO naast een fulltimejob erg zwaar. Zie sowieso mijn vriendin alleen 's weekends en zou dan niet 's weekends met de neus in de boeken willen. 40 uur werken + 20uur studie doordeweek zal toch wel erg zwaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[b]Floris-K schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:44Dan kan ik als mijn vriendin klaar is met haar studie alsnog kiezen voor een HBO BI en mocht het onverwachts stuk lopen tussen haar en mij, zit ik iig al in de juiste branche en kan daar altijd verder leren + ervaring op doen.
Ik vind het sowieso erg gevaarlijk om te wachten op een ander om je eigen carriere goed op te kunnen pakken. Je weet niet wat er gaat gebeuren, misschien maakt ze het uit, jij komt een leuke meid tegen etc.. En dan zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
Alarmnummer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:50:
[...]

Ik vind het sowieso erg gevaarlijk om te wachten op een ander om je eigen carriere goed op te kunnen pakken. Je weet niet wat er gaat gebeuren, misschien maakt ze het uit, jij komt een leuke meid tegen etc.. En dan zit je met de gebakken peren.
True... zoiets weet je maar nooit en het kan van de een op de andere dag veranderen!
Maar goed.. daarnaast kan je wel een heel goed gevoel hebben of nu al twijfelen over je relatie :)

Denk ook aan jezelf!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Voor iemand van 25, zonder diploma's en opleidingen (Comptia A+ is, als ik eerlijk mag zijn, niet echt een certificaat waar je heel trots mee kan lopen zwaaien....) vind ik 2250 zowiezo veel te hoog gegrepen, ookal werk je er 40 u/w voor ;)

Als junior netwerkbeheerder zal je, zoals eerder gezegt, niet verder komen dan 1700 a 1800 bruto per maand voor 40u/w.

Als ik je in dienst zou nemen zou ik je zowiezo verplichten tot het nemen van enkele MCSA's en misschien een paar MCSE's. Verder zou ik je zeker een 2 jarige MBO opleidingen ICT-management knallen, desnoods als cursus, puur om de werkomgeving beter te begrijpen.
Daarnaast zou ik je, voor 36 uur dan, niet meer dan 1600 bruto aanbieden.

Denk ook absoluut niet dat je door je leeftijd en je verplichtingen kan eisen 2250 minimaal te krijgen, jouw financiele situatie is niet het probleem van een ander uiteraard. Daarnaast moet ik zeggen dat toen ik dat salaris verdiende ik makkelijk rond kon komen, mede met mijn vriendin er bij.
Dat lukte zelfs toen ik minder verdiende.

Maar dat is offtopic en een heel ander verhaal. De keus is aan jou, neem je genoegen met minder en daarbij je leefgewoonten aan te passen naar de nieuwe situatie of wil je gewoon niet minder dan die 2250 verdienen?

Bij het laatste zou ik toch wachten tot je vriendin klaar is met de UNI en een baan heeft, zodat jij je daarna kan concentreren op je eigen toekomst. Dit scheelt een hoop stress (geldproblemen is veroorzaker nummer 1 onder stress gevallen). (wel uitgaande dat de relatie stand houdt in die 2 jaar etc.. ;) )

Wat je nu wel kan doen is alvast beginnen aan relevante MCSA's en MCSE's, die kan je in je eigen tijd halen (moet je dan ws. wel zelf betalen ;) ) en dan kan je er ook nog eens zo lang over doen als je wilt. Je kan het dus zo zien : je hebt ruim 2 jaar de tijd om heel veel certificaten te halen.

Geloof mij, met enkele certificaten in je zak sta je een stuk steviger in je schoenen bij salaris onderhandelingen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Ik vind het toch wel raar dat men als adminstratief hulpje hier waar je gewoon simpelweg cijfertjes in zitte te kloppen al snel 1950 kan verdienen.

Raar dat een functie zoals jr. systeembeheerder slechts 1600-1700 op kan leveren. Ik weet dat Comptia niks voorsteld en dat merk ik ook aan de stof. Zit nu na 2 weken tijd al dik over 25% van de stof heen en het meeste is voor mij dan ook gewoon logisch en reeds bekend. Ik probeer alleen opp deze manier mezelf een beetje voor te bereiden op het studeren naast mijn werk en heb daarom bewust gekozen om laag in te stappen. Het is mijn bedoeling dan ook om direct door te gaan voor mcsa en vervolgens mcse eraan te plakken.

het liefst zou ik dit dan ook doen bij een werkgever waar ik meteen wat praktijkervaring op doe. Mochten ze me slechts 1800-1900 bieden maar wel met de mogelijkheid om de certificaten te halen, dan ben ik in principe wel tevreden. Ook al doe je aan zelfstudie, die examens zijn gewoon erg duur en zal in principe uiteindelijk netto ongeveer op hetzelfde bedrag uitkomen wanneer ik blijf zitten en zelf betaal of vertrek en studie betaald krijg.

Mijn vriendin en ik wonen overigens niet samen, gezien ik nooit naar de randstad zou willen verhuizen en zij 100meter vanaf de uni woont. We hebben er dan ook bewust voor gekozen om zo door te gaan tot zij daadwerkelijk haar studie af heeft en komt ze richting brabant. De lasten delen zit er dan sowieso niet voor mij in en zij heeft zelf ook haar financiele lasten.

Ik wacht gewoon de gesprekken af en kijk wat ze me bieden. Heb bij zeer verschillende bedrijven gesolliciteerd om zo een beetje een beeld te kunnen creeëre van wat ze allemaal te bieden hebben. Het valt me overigens wel op dat er toch wel wat mensen reageren ondanks dat ik vermeld heb dat ik mijn VWO niet heb afgemaakt en slechts wat praktijkervaring heb op gedaan met het bijspringen van de automatseringsafdeling bij Nederlands grootste retailer,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

tja, werkervaring heeft ook tegenwoordig nog steeds voorrang op diploma's, dat is gewoon zo :) een vriend van me heeft alleen zijn mavo afgemaakt, is nu systeembeheerder bij een internationaal bedrijf (wel ondertussen wat certificaten ;) ).

ben zelf hoofd van de ICT afdeling bij een accountancy bedrijf in de Randstad, middenklein bedrijfje en doe daarnaast ook een gedeelte van de boekhouding. Op mijn contract staat doodleuk Boekhouder/Netwerkbeheerder voor 37,5 uur per week.

Maarja, wel de diploma's voor uiteraard en mijn salaris schaal ligt ondertussen iets boven die van de mensen van mijn leeftijd (ben 24 over een maandje 25).
Heeft trouwens wel mede te maken met het feit dat ik ook officieel boekhouder ben (accountant)

[ Voor 20% gewijzigd door KatirZan op 25-09-2007 16:39 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
curry684 schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:19:
[...]

Heb de toelating net op de bus gedaan, heb zelf ook geen diploma's of wat, alleen veel werkervaring en een aantal certificaten. Wil Bedrijfskundige Informatica gaan doen.
Ben vaak zat benaderd vanwege mijn werkervaring e.d. maar telkens is er gezeik over diploma's ...

Gelukkig heb ik een overheidsbedrijf dat heel erg in mij gelooft die de studie wil betalen of ik er nou kom werken of niet dus voor mij was dat helemaal de doorslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Uberprutser op 28-09-2007 11:54 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

Als gezegd kun je indien relevant gewoon je werkplek als stage opvoeren, of vrijstelling aanvragen op basis van werkervaring.
Ballebek schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:52:
[...]

Heb de toelating net op de bus gedaan, heb zelf ook geen diploma's of wat, alleen veel werkervaring en een aantal certificaten. Wil Bedrijfskundige Informatica gaan doen.
Ben vaak zat benaderd vanwege mijn werkervaring e.d. maar telkens is er gezeik over diploma's ...
Sja ik ben college dropout zelf dus heb alleen VWO-B papiertje formeel, en inderdaad wordt er bij sollicitaties altijd naar gevraagd, maar da's meer de kwestie of je er een goed overdacht verhaal bij hebt dan dat het een showstopper zou zijn. Ik heb me er in ieder geval altijd moeiteloos doorheen geluld, en dientengevolge een CV waar veel afgestudeerde luitjes van mijn leeftijd jaloers op zouden zijn ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Het probleem echter bij het ontbreken van een diploma dat je meestal niet zo lekker doorschaalt als dezelfde persoon met diploma. Of je wordt ingeraamd op ipv HBO dat je gevolgd hebt en niet afgemaakt als een MBOér.. dan start je direct ook even wat minder lekker. Tevens bij het verwisselen van baan kom je toch wel weer de vraag tegen waarom je geen diploma hebt.
Pagina: 1