P36CTLS Flitser + D80?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-09 23:55
Mijn vader had nog een flitser liggen van zijn oude spiegelreflex camera, de Philips P36CTLS. Nu heb ik ff wat rond gekeken op het internet en het lijkt er op dat de flitser veilig te gebruiken is. (http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html). Ik weet dat alle extra's metingen en functies niet te gebruiken zijn en dat alles handmatig ingestelt moet worden. Dat is dan ook geen probleem, want er komt wellicht toch een andere flitser. Wat wel een probleem is, is dat ik de flitser niet aan de praat krijg. Met de testknop flitst ie prima maar ik kan m niet aansturen met m'n camera. Is het wel mogenljk om er voor te zorgen dat ie flitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh met de ingebouwde flitser de ander aansturen ..een ideetje?
En dan dit geinig dingetje op die philips ding zetten.. http://cgi.ebay.com/Wirel...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

En dan zou je nog ff wat moeten spelen met flitser instellingen op de D80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ook niet als je de D80 in M zet?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-09 23:55
@henkleerssen, dat idee had ik ook al, maar kan ik de flitser dan nog steeds op m'n camera zetten, dat is namelijk wel iets wat ik wil.

@wijnands, Op de M stand moet je zelf de flitser activeren en als ik dat doe wil de ingebouwde flitser omhoog. Als ik dan flits met de ingebouwde flitser half omhoog, flitst de P36CTLS niet mee. Miss dat ik wat moet instellen in het menu ofzo, maar heb nog niks kunnen vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:27
Ik heb een vergelijkbare (wellicht dezelfde) Philips flitser en een D70s maar ook ik kreeg dit niet voor elkaar. Bij mijn flitser is een slave unit niet nodig want die zit ingebouwd. Om deze te triggeren moet deze slave echter wel het licht van de ingebouwde flitser op kunnen vangen en dat is moeilijk als hij op de camera zit. Je zou hier wat voor kunnen knutselen waardoor je het licht van de ingebouwde flitser omhoog bounced met wat karton of folie maar of dit werkt....

De enige foto die ik er uit kreeg waar de flitser het deed (in P denk ik) was qua belichting compleet nutteloos dus ik heb daar het experiment opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Bij mijn weten stamt de Philips 36 CTLS van rond 1980. Wat ik gelezen heb, is dat oude(re) flitsers niet te gebruiken zijn vanwege de hoge doorslagspanning, wat moderne camera's, met name de digitale, niet "verdragen".
Het testen met een rechtsreeks contact tussen camera en flitser zou dus wel eens tot beschadiging van de moderne camera kunnen leiden.

Om de flitser te gebruiken is dan het gebruik van een zgn. slave-unit een optie.
Dit is niets meer dan een "electronisch oog" (ldr ?), dat ontdekt dat de op de camera ingebouwde flitser afgaat, en dan de op de slave-unit bevestigde flitser (de 36 CTLS) doet ontsteken. Compleet met ingeschakelde belichtingsautomatiek van die flitser.

eagle

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:27
Brothar schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:54:
Bij mijn weten stamt de Philips 36 CTLS van rond 1980. Wat ik gelezen heb, is dat oude(re) flitsers niet te gebruiken zijn vanwege de hoge doorslagspanning, wat moderne camera's, met name de digitale, niet "verdragen".
Het testen met een rechtsreeks contact tussen camera en flitser zou dus wel eens tot beschadiging van de moderne camera kunnen leiden.

Om de flitser te gebruiken is dan het gebruik van een zgn. slave-unit een optie.
Dit is niets meer dan een "electronisch oog" (ldr ?), dat ontdekt dat de op de camera ingebouwde flitser afgaat, en dan de op de slave-unit bevestigde flitser (de 36 CTLS) doet ontsteken. Compleet met ingeschakelde belichtingsautomatiek van die flitser.
In de link die in de eerste post staat is te vinden dat deze spanning voor de Philips 36 CTL 5,2V bedraagt, dit is onder de 12V die Nikon opgeeft als maximum (tevens volgens link). Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Pagina: 1