LaCie d2 160 Gb / zelf schijf vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• sjogro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2022
Hoi,

Ik zit hier met twee LaCie d2 160 Gb externe schijven, deze jongens doen dienst als backup, maar inmiddels is de 160 Gb niet toereikend meer en zou ik er graag nieuwe schijven in jassen.
Ik zit te denken aan Seagate Barracuda 7200.10 500GB,7200rpm,16M,SATAII.
De LaCie's werden geleverd met Seagate Barracuda 7200.7,160GB,7200rpm,8M,SATA.
Kan iemand mij voorspellen (voorspellend speculeren) of dit gaat lukken? Adviseer me graag, mijn doel is om straks twee LaCie's te hebben met ieder 500 Gb erin...
Het openmaken van de kast, schijf loskoppelen en terug stoppen lukte in iedergeval probleemloos.

Afbeeldingslocatie: http://lovelymac.up.seesaa.net/image/lacied2.jpg
(Toelichting: "Deze dus, maar dan de 160 Gb editie.")

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

imo moet dat wel lukken. Denk wel dat je de kans loopt dat je eerst een 1:1 kopie moet maken van de originele schijf om zo evt. bootbestanden mee te krijgen naar de nieuwe schijf.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Ik geef je een grote kans dat het gewoon gaat lukken. Je kan ook losse externe behuizingen kopen waarin je zelf een HD kan inzetten. Hiervoor hoefde ik zelf iig geen speciale boot bestanden erop te zetten.

Maar hang gewoon een nieuwe schijf erin en je ziet het vanzelf. Grote kans dat hij gewoon werkt.

• sjogro
ik ben niet zo slim geweest, het is niet SATA maar IDE/PATA geloof ik ? ik ben niet zo thuis in deze terminologie. zodra termen op elkaar gaan lijken wordt ik altijd een beetje droevig. maar goed, dit is een overeenkomende connector die de schijf in gaat:

Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/thumb/6/6a/300px-Ata_20070127_002.jpg
hoe heet dit? of watvoor schijf kan ik hier aan hangen (liefst vergelijkbaar) ?
sorry voor mijn domheid...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

een IDE aansluiting. En daar kun je een IDE schijf aan hangen.

[ Voor 63% gewijzigd door YellowCube op 24-09-2007 14:25 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• sjogro
Seagate Barracuda 7200.10 500GB,7200rpm,16M,PATA zou dat dus kunnen zijn?
(staat bij informatique.nl onder IDE schijven)

[ Voor 24% gewijzigd door sjogro op 24-09-2007 14:26 ]

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19
sjogro schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:22:
ik ben niet zo slim geweest, het is niet SATA maar IDE/PATA geloof ik ? ik ben niet zo thuis in deze terminologie. zodra termen op elkaar gaan lijken wordt ik altijd een beetje droevig. maar goed, dit is een overeenkomende connector die de schijf in gaat:

[afbeelding]
hoe heet dit? of watvoor schijf kan ik hier aan hangen (liefst vergelijkbaar) ?
sorry voor mijn domheid...
Dat is een IDE aansluiting, daarvoor heb je dus een IDE schijf voor nodig. En ATA is hetzelfde als IDE.

wiki:
Naamgeving

De IDE-standaard werd in 1990 door ANSI erkend. ANSI gebruikt echter wel een andere naam om de standaard aan te duiden. De ANSI-standaard die met IDE overeenkomt, heet (parallel) ATA of Advanced Technology Attachment.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics :)

• sjogro
ja ik blijf het verwarrend vinden, IDE, ATA, PATA, Fast ATA, Ultra ATA, SATA, SATAII...
mensen mensen... gelukkig is er GoT ! dank heren!

ik voeg hier een week later aan toe dat het gelukt is, seagate barracuda 7200.10 500 gb in een lacie d2 160 gb behuizing. openschroeven, schijf vervangen, jumper settings overnemen, dichtschroeven, aansluiten, formatteren, klaar!

[ Voor 45% gewijzigd door sjogro op 02-10-2007 10:24 ]

Pagina: 1