Zoals sommigen hier al wel weten ben ik mijn hobby fotografie een paar maand geleden begonnen met analoge fotografie. Heb daarvoor een nikon f80 gekocht, en wat later ook een oude nikkormat.
Nu probeer ik zoveel mogelijk om de grenzen van de fotografie op te zoeken.
Zo kwam ik bij infrarood fotografie terecht. Hiervoor is nodig:
Bij digitale fotografie: filter + infrarood gevoelige sensor.
Bij analoge fotografie: filter (?) + infrarood gevoelige film.
Nu had ik hier nog een paar vragen over:
Ten eerste, is het nodig om bij infrarood gevoelige film ook nog een filter te gebruiken?
En vervolgens de vraag waar ik nog infrarood gevoelige film kan kopen. Ik kan dit nergens vinden. (het schijnt ook vrij prijzig te zijn.)
Ook vroeg ik mij af hoe het zit met het ontwikkelen van deze film. Ik was met deze vragen ook al bij een fotowinkel geweest, maar aangezien die ook allang niet meer met infrarood film werken konden ze mij er weinig over vertellen.
Misschien dat er hier mensen zijn met ervaring die mij er wat over kunnen vertellen.
Als er verder nog goede tips zijn over welke film (gewoon kleurenfilm) ik het beste kan gebruiken, en waar die te halen zijn ook welkom.
Nu probeer ik zoveel mogelijk om de grenzen van de fotografie op te zoeken.
Zo kwam ik bij infrarood fotografie terecht. Hiervoor is nodig:
Bij digitale fotografie: filter + infrarood gevoelige sensor.
Bij analoge fotografie: filter (?) + infrarood gevoelige film.
Nu had ik hier nog een paar vragen over:
Ten eerste, is het nodig om bij infrarood gevoelige film ook nog een filter te gebruiken?
En vervolgens de vraag waar ik nog infrarood gevoelige film kan kopen. Ik kan dit nergens vinden. (het schijnt ook vrij prijzig te zijn.)
Ook vroeg ik mij af hoe het zit met het ontwikkelen van deze film. Ik was met deze vragen ook al bij een fotowinkel geweest, maar aangezien die ook allang niet meer met infrarood film werken konden ze mij er weinig over vertellen.
Misschien dat er hier mensen zijn met ervaring die mij er wat over kunnen vertellen.
Als er verder nog goede tips zijn over welke film (gewoon kleurenfilm) ik het beste kan gebruiken, en waar die te halen zijn ook welkom.