35 mm infrarood film

Pagina: 1
Acties:
  • 600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Zoals sommigen hier al wel weten ben ik mijn hobby fotografie een paar maand geleden begonnen met analoge fotografie. Heb daarvoor een nikon f80 gekocht, en wat later ook een oude nikkormat.
Nu probeer ik zoveel mogelijk om de grenzen van de fotografie op te zoeken.
Zo kwam ik bij infrarood fotografie terecht. Hiervoor is nodig:
Bij digitale fotografie: filter + infrarood gevoelige sensor.
Bij analoge fotografie: filter (?) + infrarood gevoelige film.

Nu had ik hier nog een paar vragen over:
Ten eerste, is het nodig om bij infrarood gevoelige film ook nog een filter te gebruiken?
En vervolgens de vraag waar ik nog infrarood gevoelige film kan kopen. Ik kan dit nergens vinden. (het schijnt ook vrij prijzig te zijn.)
Ook vroeg ik mij af hoe het zit met het ontwikkelen van deze film. Ik was met deze vragen ook al bij een fotowinkel geweest, maar aangezien die ook allang niet meer met infrarood film werken konden ze mij er weinig over vertellen.

Misschien dat er hier mensen zijn met ervaring die mij er wat over kunnen vertellen.
Als er verder nog goede tips zijn over welke film (gewoon kleurenfilm) ik het beste kan gebruiken, en waar die te halen zijn ook welkom.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36

YellowCube

Wait...what?

eerste vraag: ja, je zult ook een filter nodig hebben.
Bij digitale fotografie is IR ook gebaseerd op zowel een IR filter als de IR gevoeligheid van het medium (de sensor)

verkrijgbaarheid kan ik je weinig over zeggen. Ga er maar van uit dat het prijzig is, zo ook de verwerking.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• warcow
De prijzigheid was ik ook al bang voor. Als het echt te raar word kan ik denk ik beter op zoek naar een 2ehanse leuke compact camera, en dan daar het (eventuele) "infrarood-block" (heet anders) filter uit halen. En misschien dan zelf een infrarood filter maken. Perplex schijnt goed te werken, en anders wat ontwikkelde onbelichte filmrol of zo'n oude floppy disk.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36

YellowCube

Wait...what?

d'r loopt hier iemand (ben z'n nick even kwijt) rond met een voor IR omgebouwde Nikon D1. Kun je voor een euro of 400 wel krijgen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Hier is veel te lezen over IR fotografie, en Wikipedia heeft er ook een pagina over.

Lastigste is het focussen, het helpt als je een IR markering op je lens hebt. Beste spullen zijn nog altijd de oude MF camera's van willekeurig welk bekend merk, Pentax, Nikon, Minolta etc.

Beetje vakfotograaf kan het ontwikkelen ook wel regelen. Probeer anders Camex eens, die zullen dan ook nog wel kunnen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Jiriki schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:31:
Hier is veel te lezen over IR fotografie, en Wikipedia heeft er ook een pagina over.

Lastigste is het focussen, het helpt als je een IR markering op je lens hebt. Beste spullen zijn nog altijd de oude MF camera's van willekeurig welk bekend merk, Pentax, Nikon, Minolta etc.

Beetje vakfotograaf kan het ontwikkelen ook wel regelen. Probeer anders Camex eens, die zullen dan ook nog wel kunnen.
je kán IR autofocussen, maar dan moet je aan je autofocussensoren gaan prutsen.

• warcow
Focus komt wel goed, ik heb een hoop oudere lensen die er een rode infrarood lijn op hebben. Die websites zitten ook nog wel enkele nuttigen tussen, dat is het probleem ook niet.
Wat ik nu eigenlijk nog zoek is een nederlands bedrijf welke mij de infraroodfilm kan leveren, en idem voor het ontwikkelen.
En ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen in onderlinge infraroodfilmen. Het grote verschil is de golflengtes waar ze "gevoelig" voor zijn. Uiteraard zitten ze allemaal boven de 700, maar de een is gevoelig voor 720, de ander meer voor 850 bijvoorbeeld. Wat zie ik hier van terug op de foto's? (volgens mij hangt dit ook af van het gebruikte filter.)

edit: Die D1 klinkt wel erg leuk, maar gezien ik net van de week ook al een negatieven scanner van 400 euro gekocht heb moet ik het wat zuiniger aan doen. Ik wil nu vooral ervaring (met hopelijk fatsoenlijk resultaat) opdoen van het infrarood fotograferen, echt praktisch hoeft het nog niet te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door warcow op 24-09-2007 23:10 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

even de andere kant op.. nou zoek ik ook wel de grenzen op van fotografie...
maar IR.. tja.. heeft me nooit kunnen bekoren.. Ik heb me er in verdiept om te kijken of het me echt iets zou kunnen opleveren .. maar zoveel moeite voor een beetje zwart wit fotos van bijvoorbeeld de natuur... tja. Het kan leuk zijn hoor en je ziet er wel wat fotos op het net staan. Maar enough is enough (btw ik heb een Nikkormat FTN EN een F80 alsmoede een F65.. beetje dubbelop ik weet het.. moet maar eens wat verkopen.. NAS he ;) ).
Begrijp me niet verkeerd: ik wil je niet het plezier ontnemen van het opzoeken van deze grenzen.. maar dit is me net wat teveel moeite voor wat "slechte" (en das misschien een kwestie van smaak) zwart/wit foto's (en dat ligt er natuurlijk aan PP hoe deze dan weer wordt.. ipv zwart/wit).

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:58:
[...]

je kán IR autofocussen, maar dan moet je aan je autofocussensoren gaan prutsen.
Dat hangt denk ik af van je toestel, mijn pentax k100d heeft er geen problemen mee met een infrarood filter ervoor.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Verwijderd

Ja, ondertussen was dit topic redelijk dood en begraven, maar ik dacht laat ik het eens opgraven, want ik vond een advertentie op marktplaats, waar iemand zijn geconverteerde D70s aanbied.

Ja, ik weet het, geen IR film, maar wel IR fotografie.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Rollei verkoopt IR film, moet je wel ffies goed zoeken, zal wel uit Italie moeten komen.. Volgens de folder werd 't daar gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door simon op 03-10-2007 12:18 ]

|>

• warcow
Met het zoeken naar "Rollei" infrarood krijg ik al betere zoekresultaten.
Zo kwam ik eerst bij deze informatievolle pdf:
http://www.mahn.net/DL_MAHN/TFIN66nl.pdf
Nog redelijk recent artikel kennelijk.

En na wat (iets verouderde) forum berichten gelezen te hebben, ben ik op een website gekomen die nog oudere analoge brut verkoopt. Heb ze gemaild of ze ook nog aan de Rollei I.R. 400 konden komen. (die hadden ze een jaar of 2 terug zowiezo nog wel.)

En die marktplaats advertentie van hierboven bestaat al niet meer. (en is waarschijnlijk ook wat te duur voor mij, weet zo niet wat dat infrarood film kost, maar hopelijk is het goedkoper dan zo'n camera.)

Zo te zien hebben ze het nog wel:
http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?manufacturers_id=12
Welke zou ik nodig hebben? (er staat 400-135 en 400-120, nu vraag ik me af of dat gewoon in een 35 mm kleinbeeld past...)

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 03-10-2007 13:47 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
warcow schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:44:
Welke zou ik nodig hebben? (er staat 400-135 en 400-120, nu vraag ik me af of dat gewoon in een 35 mm kleinbeeld past...)
135 is 35mm film, 120 is middenformaat rolfilm.

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2022
IR-film moet nog wel verkrijgbaar zijn.
Onze goede vrienden van de verschillende politiekorpsen gebruiken Infrarood-film om ons te "flitsen" bij te hard rijden. Daarom word je dus niet zichtbaar, maar toch wel geflitst.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik heb ervaring met IR film, en dan wel die van Ilford en de HIE van kodak; Die van kodak is het bekendst en oudst, en het prijzigst; ongeveer 16 euro per rolletje. En omdat HIE geen anti halation laag heeft moet je die in het donker in je camera doen anders wordt via de spleet je halve film belicht als je hem erin doet.

Je hebt een Nikon F80--tja, die gebruikt (net zoals alle canon camera's) een infrarood detector om je filmcounter bij te houden, dus dan heb je een kleine kans dat je film in je camera ook een beetje belicht word. En je zal zelf de film moeten ontwikkelen; ontwikkelapparaten gebruiken ook infrarode detectieapperatuur intern en zouden je film kunnen belichten tijdens het ontwikkelen, wat je absoluut niet wil.
Ik kocht mijn HIE (en ilford SFX) bij foto klein professional in rotterdam (vlak bij het Centraal Station) -- Geen idee of ze het nog hebben.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• warcow
Heb ook een nikkormat waar de meeste lenzen van mij ook het beste oppassen.
Daar zal ik dus infrarood mee fotograferen als het zover is. Die rollei waar ik het over had scheen best wel goed te zijn. (beste is dat je die ook in het donker erin doet, maar niet noodzakelijk, schaduw was genoeg)
Zal volgende week even wat rollen kopen, en hopelijk binnnekort resultaten plaatsen. ^^

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

ik ben benieuwd. Ik heb nog hopen film in de koelkast liggen, waaronder rollei.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Pagina: 1