Toon posts:

Elitegroup (ECS) P6IWF USB pinout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord geplaatst in een oude Packard Bell kast, en nu komt de stekker van het USB frontpanel niet overeen met de pin layout op het nieuwe moederbord.

Hierdoor ben ik op zoek naar de usb pin lay-out van het oude moederbord, zodat ik weet welk draadje waarheen moet op mijn nieuwe moederbord.

Ter verduidelijking een een plaatje van het oude moederbord (ECS P6IWF) met afwijkende usb layout:

Afbeeldingslocatie: http://common.packardbell.com/itemnr/spec_challenger/spec_challenger.jpg

Ik ben al een dag aan het zoeken, maar ik kan het nergens vinden. Ik zou via trial and error met wat oude usb apparaten op basis van de kleur van de draadjes wel een eind komen denk ik, maar het liefst doe ik het natuurlijk in 1x goed zonder oude muizen op te blazen en zonder schade aan m'n nieuwe mobo.

Heeft iemand enig idee hoe ECS destijds de draadjesvolgorde bedacht heeft?

Alvast dank,
Denise

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:32
Het makkelijkste lijkt mij om vanuit de usbbus in je kast door te meten welk draadje waar aan zit. Dat naast de officiele usb-pinout zetten en vergelijken met hoe het op je nieuwe mobo zit.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie.

Ik kan natuurlijk altijd leren hoe ik zoiets door zou kunnen meten, maar ik ga er vanuit dat ik om spanning te kunnen meten het oude moederbord weer terug moet plaatsen. Dat zie ik meer als laatste redmiddel omdat ik ondertussen verder alles werkend en geinstalleerd heb met het nieuwe moederbord.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:34:
Dank voor de snelle reactie.

Ik kan natuurlijk altijd leren hoe ik zoiets door zou kunnen meten, maar ik ga er vanuit dat ik om spanning te kunnen meten het oude moederbord weer terug moet plaatsen. Dat zie ik meer als laatste redmiddel omdat ik ondertussen verder alles werkend en geinstalleerd heb met het nieuwe moederbord.
Je kan gewoon je nieuwe mobo meten gaat niks kapot bij het meten. ;) En de interne usb stekker zijn volgens mijn de laaste tijd allemaal het zelfde qua layout.

Afbeeldingslocatie: http://www.soyousa.com/images/support/USB_Lay_out.jpg

Maar meten is weten!

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2007 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik niet geloof ik. Van mijn nieuwe moederbord kan ik gewoon in de handleiding lezen wat wat is. Het gaat mij er juist om dat ik weet welke draadjes van het frontpanel 5V, Data+/- en GND zijn. Over het frontpanel op zich kan ik helemaal geen info vinden, vandaar dat ik me nu richt op het moederbord waarop hij het tot voorkort deed.

En het maffe daarvan is dat die deze connector layout heeft (zie ook plaatje hierboven, links onderin)

0 0 0 0 X
0 0 0 0 0

in plaats van

X 0 0 0 0
0 0 0 0 0

In mijn beleving moet ik nu weten hoe het oude moederbord in elkaar zat om te begrijpen waar welk draadje van het frontpanel naar toe moet. Zo niet (dat zou mooi zijn), dan heb ik iets meer uitleg nodig.

Wel een mooi duidelijk plaatje van moderne usb layout trouwens.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:32
Zoals ik al eerder zij, je kabeltje doormeten.

Pak een oud usb kabeltje en knip deze door zodat je per draadje de pen van een multimeter er op kan zetten. Meet vervolgens aan de mobo-connector met de andere pen en zoek zo uit welk pennetje van de usb-connector vast zit aan welk pennetje op het andere eind. Wat de pinbezetting is van een usb-connector en de bijbehorende draadkleuren is wel op internet te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat ga ik vanavond proberen.
Dank voor het meedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Hebbes!

Voor de mensen die dit topic later nog eens tegen komen in hun zoektocht, het zat zo:

de drie zwarte draden waren aarde draden
de rode draad was 5V, en daar was er gek genoeg maar 1 van
voor data1 is blauw de min en geel de plus (vond ik nogal verwarrend)
voor data2 is wit de min en groen de plus

mijn moederbord had als specificatie:

+5V, USB Y -, USB Y +, GND, NC
+5V, USB X -, USB X +, GND

Daar heb ik mijn Skycable Double USB Board frontpanel nu dus als volgt op aangesloten:

rood, wit, groen, zwart, zwart
leeg, blauw, geel, zwart

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Nice job! Heb hier nog een Packard Bell behuizing staan die front USB weigert! Zal binnenkort eens uitproberen :)
Pagina: 1