Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Peugeot 405 kachel probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 22:12
Een aantal maanden terug kocht ik voor een zacht prijsje een Peugeot 405 met 1.6 benzine motor.
Deze auto is voor 'erbij' maar rijd in het algemeen wel erg lekker, echter heeft hij 1 probleem.

De kachel geeft na 1 minuut al volop warme lucht, en na 5 minuten heb je al een raam open staan omdat het anders echt niet te harden is binnen.
Het maakt verder niet uit op welke stand je de draaiknop hebt van de verwarming. Ook werken de standen niet waarmee je de luchtstroom kan regelen (voorruit, ventilatieopeningen dashboard etc.).

De knop om de ventilator harder en zachter te zetten werkt dan weer wel. Ik heb al gekeken of er ergens een kabel loszit achter de andere knoppen, maar kan niets vinden. Als je aan de knoppen draait voel je namelijk wel weerstand, hiermee bedoel ik dat je niet het id hebt dat je alleen de knop draait.

Dan terug naar de turbo verwarming
Gaat hier iets mis met de koelvloeistof?
De motor is namelijk ook na een paar minuten 90graden, het vreemde is wel dat hij niet warmer wordt dan dat. Oververhitten doet hij dus niet. Ventilator bij de radiator springt gewoon aan dus je zou denken dat alles in orde is.

Als ik de luchtcirculatie op intern zet werkt de kachel weer niet, dat wil zeggen: geen verwarmde lucht. En alle gecirculeerde lucht komt dus uit elke opening die te selecteren valt met de draaiknop...

Het gaat om een elegance uitvoering uit '94

Iemand met een id om zoiets te repareren?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Om te beginnen zit er natuurlijk een verschil tussen watertemperatuur en motortemperatuur...
Mijn auto is -volgens de temperatuurmeter op m'n dash- ook warm als ik de wijk uitrij, en de verwarming geeft dan ook al goed warme lucht...
Je moet natuurlijk wel even kijken of je koelvloeistofniveau voldoende hoog is...

Eerste waar ik bij die warm-koud regeling aan denk is toch een kabel...
Achter die kabel zit een klep, en een van beiden is waarschijnlijk naar z'n grootje...
Denk dat er wat dat betreft toch weinig anders op zit dan het dash open te halen...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

klinkt als een defecte kachelunit, en dat kan vanalles zijn, van mechanisch defect tot elektronisch defect/kabels los/kabelbreuk. Probleem is dat je daar alleen achter komt door je dash eruit te bouwen, en dat laten doen zijn ernstige dure geintjes. (veel manuren.)

Aannames zijn fataal.

• ZtaaB
Daar was ik al een beetje bang voor ja, maar om het zelf te doen zie ik ook niet echt zitten :P
Maar dat hij zo snel warm is, kan verder niet komen door een of ander defect ergens.

Dat scheelt iig weer, verder rijdt hij namelijk prima. Zeker voor de 75euro die de 405 mij kostte :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zullen die kabels wel vastzitten/gebroken zijn, zelfde system als bij een 205...

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Afhankelijk van de plek waar het zit kan je soms de radio (of enkele stukken plastic ) uitbouwen en eens kijken of achter de 'regelknoppen' niet gewoon een kabel los zit. Opzich is dat niet zo heel moeilijk en dan weet je al weer of dat het wel/niet is :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

nah, kom je meestal niet zomaar bij. Je kunt idd de knopjes en schuifjes enzo wel nakijken, echter de kachelunit zelf, zit tegen het vuurschot aan, wegens aansluitslangen van het koelvloeistofsysteem, die aan de andere kant zitten. Dat ding zit dus echt helemaal _achterin_ in je dashboard. De knopjes enzo kun je vast wel bijkomen, kun je allicht ff kijken hoe het daar zit.

Ik ben echter niet bekend met de units van een 405, dus ik weet niet of de kachel elektronisch aangestuurd wordt (knoppen zitten op een soort potmeters, dus het bedieningspanel kan kapot zijn/kabelbreuk hebben) of dat het mechanisch gaat. (met van die stalen draadjes die rechtstreeks de kachel bedienen, net als de remkabels van je fiets zeg maar.)

Aannames zijn fataal.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Klinkt mij in de oren als ergens een sluiting.

Dat heb ik ook in een Fiesta gehad, zag opeens een beetje rook uit het dashboard komen en toen ging de kachel op standje 'sauna' (vlak nadat hij gerepareerd was voor zelfde euvel). Printplaatje achter de knoppen doorgebrand.

Bleek ergens een druppeltje water te zitten wat niet weg kon door vuil.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ZtaaB
Voor zover ik kan zien achter het 'klepje' met de knoppen, gaat alleen de knop voor het regelen van de ventilator elektrisch (logisch :+ )
De rest zit met kabels, maar bij het draaien aan die knoppen heb ik niet het gevoel dat er geen kabel meedraait (draait dus niet loos).
Misschien dat het spul dus helemaal vooraan los zit oid. Moet er maar een keer een weekendje voor uittrekken om het hele dashboard te ontmantelen.
Lijkt mij een klote klus, en ben bang dat er allerlei plastic dingetjes gaan afbreken. Maar dat zie ik dan wel weer.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fohn/verfafbrander meenemen, en het plastic eerst wat zacht maken...
Breekt het allemaal wat minder snel...
Pagina: 1