Windows / Linux softraid

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Tuxie

En WeL nU!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik moet een PC repareren van mijn schoonouders die keihard gecrasht is. De machine draait (of draaide :+ ) Windows XP, maar in een Raid0 configuratie.

Ik zal jullie verder niet vermoeien met Windows specifieke zaken, maar op het moederbord (Asus P4800C deluxe) zit een Promise Fasttrack RAID controller. Dit is een zogeheten 'fake' raid controller, d.w.z. dat deze een OS met driver nodig heeft om zijn werk te doen.

De hele PC mag schoongeveegd worden, maar uiteraard moet eerst de belangrijke data eraf. Het probleem zit hem ook in de Raid controller, ik kan d.m.v. de Windows XP CD-ROM en de Promise fasttrack RAID drivers de recovery console starten, maar daar kun je geen zak mee, je kunt alleen bestanden vervangen in de Systemroot dir en verder niks eraf halen buiten de systemroot.

Nu heb ik uiteraard mijn Linux CD's gebruikt (o.a. Kubuntu en Slackware) om bij de schijven te komen. De RAID drivers worden netjes geladen, kan ik zien via dmesg | grep raid. Ik heb de mdadm tools gedownload om via deze weg de SOFTRAID te configureren.
De PC bezit twee identieke schijven van 80 GB, worden herkend als sda en sdb. Echter als ik fdisk -l draai zie ik dat hij /dev/sda1 als een 160 GB NTFS partitie ziet en dat er op /dev/sdb geen valid partition table op staat. Dit klopt waarschijnlijk ook wel, aangezien de partitie tabel uiteraard op /dev/sda staat.
Ik heb verschillende tutorials bekeken (ook de linux SoftRaid HOWTO) maar deze gaan allemaal uit van twee schijven die nog niet in een RAID configuratie staan en die allereerst gewoon netjes herkend worden als IDE schijven in fdisk, om vervolgens zo de softraid te configureren. Echter bij mij lukt dit dus niet, omdat ik alleen /dev/sda1 van 160GB hebt die als NTFS herkend word.

Is het uberhaupt mogelijk om de schijven correct via Linux softraid te benaderen, terwijl deze via Windows + Promise RAID drivers gebruikt zijn d.m.v. die fake raid controller? Iemand ervaringen hiermee? Ik begrijp dat dit misschien een lastig verhaal wordt, zelfde gezeik als met die WinModems, maar de data is nogal belangrijk.... ( en daarom hebben ze uiteraard geen backups :| )

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Kun je er niet een 3e schijf inhangen vanaf waar je Windows start? Dan via schijfbeheer de RAID inlezen en snel kopieren?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of de RAID standaard door beide OS'sen streng genoeg gevolgd wordt dat de partities uitwisselbaar zijn.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Topicstarter
Rainmaker schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:02:
Kun je er niet een 3e schijf inhangen vanaf waar je Windows start? Dan via schijfbeheer de RAID inlezen en snel kopieren?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of de RAID standaard door beide OS'sen streng genoeg gevolgd wordt dat de partities uitwisselbaar zijn.
Dat ga ik ook doen mocht dit allemaal niet meer werken. Ik dacht ook aan een BartPE of iets dergelijks. Maar dit is waarschijnlijk iets onoverkoombaars?

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
dmraid zou dat moeten kunnen doen

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Volgens mij is mdadm de tool voor Linux Software raid, en dmraid inderdaad de tool waarmee de fakeraid array van een onboard raidcontroller herkend wordt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Topicstarter
marcieking schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:51:
[...]

Volgens mij is mdadm de tool voor Linux Software raid, en dmraid inderdaad de tool waarmee de fakeraid array van een onboard raidcontroller herkend wordt.
Kijk! Hier heb ik wat aan. _/-\o_

Ook een howto'tje gevonden op http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2557.html

Ga hier vanavond maar eens mee aan de slag, maar ik heb goede hoop dat dit werkt. Wel vreemd dat ik dit niet via andere Howto's of google heb kunnen vinden O-)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Haal je niet software raid en firmware raid door elkaar? Windows XP ga je namelijk niet draaiend krijgen op 2 schijven in software raid. daarom vermoed ik dat je firmware raid draait. In dat geval zijn de 2 schijven voor het OS (om het even welke) gewoon 1 schijf van 160Gb, dus dat kan best kloppen.
Zo je dit nog even goed na kunnen gaan?

Roomba E5 te koop

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:46:
Haal je niet software raid en firmware raid door elkaar? Windows XP ga je namelijk niet draaiend krijgen op 2 schijven in software raid. daarom vermoed ik dat je firmware raid draait. In dat geval zijn de 2 schijven voor het OS (om het even welke) gewoon 1 schijf van 160Gb, dus dat kan best kloppen.
Zo je dit nog even goed na kunnen gaan?
Je zou best een gelijk kunnen hebben hoor. Waarschijnlijk is dit ook zo, dat zou ook verklaren waarom de standaard software raid niet werkt onder linux en ik dus mdraid moet gebruiken om die fake-raid array in te kunnen lezen. Dat blijft toch boven water staan?

edit:Je hebt gelijk, ik heb het nog even opgezocht en je hebt 3 verschillende soorten raid:

1) Hardware raid - dit is dus een echte raidcontroller met microprocessor etc. Alles wordt in hardware uitgevoerd
2) Firmware raid - de zut die ik dus heb. Werkt met een driver en heeft een OS nodig om zijn taken uit te kunnen voeren
3) Software raid - Volledig software gebaseerde raid, zonder controller of firmware ......

Voor 1 werkt linux out of the box, voor 2 moet je dus mdraid gebruiken en voor 3 software raid (mdadm). Mijn eerste gedachte was dus foutief om meteen software raid proberen te gebruiken, dit werkt dus inderdaad niet.

* Tuxie mompelt iets van klok en klepel |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Tuxie op 24-09-2007 15:18 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Voor firmware raid heb je een driver nodig en die is er alleen voor windows. Via linux software raid kun je volgens mij niet bij de data komen. Je zult dus naar een widows based oplossing moeten zoeken.

Als ik jou was zou ik een vriendin / vrouw zoeken met ouders die geen belangrijke data op een fakeraid 0 array zetten. Je weet nooit zeker of het erfelijk is.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
FOUT! voor de meeste firmware-raid-chippies zitten er al sinds jaar en dag drivers in de linux-kernel, en dmraid "vindt software RAID-apparaten en activeert RAID sets". Een google naar dmraid had je dat ook kunnen vertellen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Topicstarter
Nou mannen bedankt! Ik heb inmiddels de data weten te recoveren d.m.v. een gentoo livecd, aangezien daar d.m.v. een bootoptie (gentoo dodmraid) de dmraid drivers en mappers geladen worden. :) Daarna kunnen de schijven gewoon gemount worden _/-\o_

* Tuxie is blij
Pagina: 1