Dimmer voor elektrische apparaten

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 19:16
Even een rare vraag. Ik vraag me namelijk al een tijdje af wat er precies gebeurt als je een standaard dimmer achter bijvoorbeeld een radio zet en je begint te 'dimmen'. Wat gebeurt er dan? Vanaf welk punt gaat de radio uit. Werkt dit uberhaupt? Niet dat ik het wil gaan proberen ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd naar de uitkomst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30

SeatRider

Hips don't lie

Bij Ikea verkopen ze een kant en klare snoerdimmer, met stekker aan de ene kant en stopcontact voor platte stekker aan de andere kant; kun je zelf Brainiacje spelen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 19:16
SeatRider schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:03:
Bij Ikea verkopen ze een kant en klare snoerdimmer, met stekker aan de ene kant en stopcontact voor platte stekker aan de andere kant; kun je zelf Brainiacje spelen :)
Mwoa, dat ben ik niet van plan. Maar wat zou er gebeuren als je een simpele radio op zo'n dimmer aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30

SeatRider

Hips don't lie

Hangt er vanaf of ie het ook nog doet op lagere voltages, de meeste moderne apparatuur heeft voedingen welke vanaf zo'n 50 volt tot 250 volt werken. In dat geval zou je de dimmer tot 1/5e terug kunnen draaien en nog geluid moeten krijgen.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=5319

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Ik denk dat deze vraag veel te breed is. Het zal altijd afhangen van het apparaat wat je probeert te dimmen. Het ene apparaat zal alleen uitvallen, bij het andere denk ik dat je ook de boel behoorlijk kan beschadigen! Veel dimmers kun je ook instellen op een aan-uit-drempelwaarde. Bijvoorbeeld alles boven de 40% open is aan, alles eronder is uit. Ik heb het dan wel over professionele dimmers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:18

dollyking

duck tape

van een beeldbuis televisie weet ik dat het beeld kleiner word tot uiteindelijk een stipje. even later valt het geluid ook weg.

bij een oudere analoge radio, dooft het geluid langzaam samen met het ontvangstbereik.

nu met alles digitaal, denk ik dat het vaak alles of niets zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

tja :P eneen bijkomende rariteit, het apparaat (digitaal) gaat meer stroom gebruiken naarmate je het verder dimt.. precies tegenovergesteld van een ohmse last :P

overigens kun je fasesynchrone motoren niet dimmen, alleen door gelijk te richten en dan weer te moduleren naar eenlangzamere of snellere frequentie.. (mag je raden waar ik nu mee bezig ben, moet een klein synchroonmotortje dimmenen.... commerciele oplossingen zijn 15 keer overkill en 10 keer te duur :/ dat moet toch ook zelf te maken zijn...)
Pagina: 1