Freese Vista (hangt) bij bepaalde functies programma's

Pagina: 1
Acties:

• seekelen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 21:55
Sinds de aanschaf van onderstaand systeem heb ik regelmatig dat Vista hangt. Een geheugendump / blauw scherm komt niet voor. Ik moet middels reset de pc opnieuw opstarten.

Intel Core 2 Duo E6750
GigaByte GA-P35-DS3
GigaByte GV-NX86S256H, nVidia GeForce 8600 GTS, 256MB
Team, 2048 MB, PC6400
Windows Vista

Het hangen van het systeem is 9 van de 10 gevallen reproduceerbaar in de volgende situaties:
- Stap 19 van 24 in de tool EIZO (vallen van witte blokken in verschillende snelheden)
- Indien .rar bestanden gerepareerd moeten worden dmv Quickpar
- In Everest kun je je geheugen benchmarken. Bij de optie 'geheugen lezen'
- Misschien nog meer situaties, maar heb de pc nog maar een paar dagen

Mijn eerste gedachte was dat het geheugen defect was. Het wisselen van geheugenslots en van geleend ander geheugen lost niets op. Bij het testen via memtest liep memtest vast bij stap 3 op 19% (ik dacht) stap 5 . Een andere videokaart (MSI 8600GTS) doorloopt deze stap wel goed.

Laatste BIOS van mijn moederbord is geinstalleerd.

Heeft iemand een idee welk onderdeel er defect is in mijn configuratie? Mijn videokaart zou nog kunnen, of misschien Vista. Maar ik ben bang voor mijn CPU omdat ik bovenstaande situatie de CPU flink wordt gebruikt.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen of tegenspreken?

Alvast bedankt voor de reacties!

• seekelen
Ik hoop vanavond een andere videokaart en CPU te kunnen testen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik verdenk je voeding, het meestvoorkomende symptoom als je voeding niet krachtig genoeg is, is een bevriezende computer, waarbij je niets kan doen.

Hang er eens een andere in.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 19:45
Snake schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:52:
Ik verdenk je voeding, het meestvoorkomende symptoom als je voeding niet krachtig genoeg is, is een bevriezende computer, waarbij je niets kan doen.

Hang er eens een andere in.
Mwah bij een brakke voeding zal ie eerder uitvallen dan freezen. Lijkt mij eerder een vervelend mobo of vervelende cpu.
Kun je wel nog input geven aan je PC als ie vastgelopen is? Bijv num-lock vaker aan en uit zetten? Mocht dat niet meer lukken kom je al snel uit bij je mobo/cpu. Als het wel lukt zou ik voor de zekerheid eens je videokaart veranderen. :)

• seekelen
Bedankt voor de input!

Er hant nu een voeding in van 500watt (Antec Phantom 500). Ook de fans blijven gewoon draaien. Daardoor dacht ik dat het de voeding niet zou kunnen zijn.

Ik kan niets meer invoeren; muis beweegt niet meer en ook toetsenbord reageert niet,

Zoals eerder geschreven probeer ik vanavond of anders morgen een andere videokaart / processor. Mobo wordt lastiger :(

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Freese? Freeze zal je bedoelen...

• seekelen
Freeze bedoel ik.

De GigaByte Nidia GeForce 8600GTS gewisseld met een MSI nVidia GeForce 8600GTS.

Freeze blijft, echter op een later moment. Het lijkt alsof de MSI de fouten van CPU/Mobo langer kan compenseren.

Vanavond is CPU aan de beurt.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 09:52
seekelen schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:00:
Freeze bedoel ik.

De GigaByte Nidia GeForce 8600GTS gewisseld met een MSI nVidia GeForce 8600GTS.

Freeze blijft, echter op een later moment. Het lijkt alsof de MSI de fouten van CPU/Mobo langer kan compenseren.

Vanavond is CPU aan de buurt.
Heb je wel de juiste stabiele drivers van Nvidia gebruikt. Vista was bij mij ook ontzettend instabiel maar met de juiste vidoe drivers ging er niets mieer mis.

• seekelen
De Nvidea drivers zijn recent.

Wellicht kan ik Vista herinstalleren. Nu is Vista geinstalleerd op een HD-raptor die oorspronkelijk uit een andere PC kwam. Lijkt me geen probleem, maar wil toch kijken of een herinstallatie van Vista het probeem kan verhelpen doordat dan alle hardware opnieuw in Vista geregistreerd wordt.

Aan de andere kant denk ik dat dit wel iets hardwarematigs moet zijn, omdat ook bij memtest (niet in Vista) de pc ook vastloopt.

Groeten, Sjoerd

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Als je het mij vraagt wordt juist je geheugen zwaar belast op de momenten die jij omschrijft. Mischien dat je met memtest een uurtje kan testen? Mischien kun je ook is dezelfde handelingen uitvoeren op 1 reepje mocht je een kit hebben.

• seekelen
Het probleem is dat memtest vastloopt (zie eerste post), dus een uurtje testen wordt lastig. Geheugen bankjes heb ik ook al gewisseld met een geleende kit. Testen met 1 reepje kan ik nog eens proberen. Bedankt!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• seekelen
Die heb ik uiteraard al doorgespit. Maar toch bedankt voor de tip.

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 17:08
Wordt de temperatuur van je CPU niet te hoog? Probeer eens met open kast..

• seekelen
Ik heb er een andere cpu (ook een E6750) in gestopt en het probleem treedt niet meer op.

Het vreemde is dat in een andere pc (waar ik de 'defecte' cpu in heb gestopt) het probleem ook niet meer heeft. 8)7

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!
Pagina: 1