[VMWare Server] Tijd in guests gaat veel te snel

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Voor een moderator dit topic meteen gaat sluiten, ja ik weet dat hier veel informatie over op Internet te vinden is en wat de standaard tips zijn, maar die werken niet. Over de tijdsproblemen specifiek met Windows guests en dual-core servers is erg weinig te vinden en ik hoop dat iemand hier toch meer weet dan ik op Internet heb kunnen vinden.

De situatie:
Hardware: AMD X2 4200+ AM2 dual core cpu, 4 GB geheugen, nvidia 6100 chipset met geintegreerde video en LAN.
Host: Windows 2003 Server x64 Enterprise. Belangrijk om op te merken is dat Cool'n Quiet aan staat en zijn werk goed doet, wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt, maar niettemin wel op andere manier te fixen zou moeten zijn dan Cool'n Quiet uit te zetten, wat zeer ongewenst is. Op de host staat VMWare Server 1.04
Guests:
  • CentOS 4.4 - 400MB Ram toegewezen. 1 cpu
  • Windows 2003 x64 R2 Enterprise - 800MB Ram toegewezen, 1 cpu
  • Windows XP - 500 MB Ram toegewezen, 1 cpu
Probleem: De tijd van de Windows 2003 Guest loopt te snel. Op deze server draait software die hier gevoelig voor is en dit levert dus problemen op.

Wat heb ik geprobeerd:
- In de config.ini in de VMWare Server directory heb ik de volgende regels opgenomen:
host.cpukHz = "2210000"
host.noTSC = "TRUE"
ptsc.noTSC = "TRUE"
(deze had ik eerst onderaan gezet, waarmee ze geen enkel effect bleken te hebben. Klok ging nog steeds 2x(!) te snel. Na de regels naar boven te hebben gemoved, was er meer effect. De klok loopt nog steeds te hard, maar minder en wordt regelmatig gesynct met de host klok. De afwijking is echter nog steeds veel te veel (vaak meer dan een uur) voor de Domino server die erop draait om betrouwbare replicatie te hebben.
- Windows Time service is disabled in de guest. VMWare Tools is geinstalleerd en Time sync staat aan.
- Een Windows 2003 Server Standard (niet x64) guest installeren om te zien of deze het probleem niet heeft. Deze heeft echter precies hetzelfde manco (de tijd loopt met ongeveer dezelfde snelheid uit sync).

Dit zijn alle maatregelen die ik op Internet heb kunnen vinden voor dit probleem en die hadden dus wel iets van effect, maar te weinig om dit probleem echt op te lossen. De Windows XP guest heeft ook problemen met zijn tijd, maar voor de zaken die hierop draaien is dit niet relevant. De Linux guest daarentegen draait ook Domino en daar loopt de tijd perfect (vrijwel) in sync (minder dan 1 minuut afwijking). Het kan dus wel! Ik wil de andere Domino server wegens bepaalde dlls die er op draaien echter graag op Windows houden.

Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen om de Windows 2003 guests in sync te krijgen?

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Antwoord gevonden en aangezien het geenszins voor de hand liggend is, zal ik het hier terugmelden voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

De clou hier is het feit dat er een Dual Core processor in de machine zit. Daar kan VMWare niet helemaal goed mee omgaan met als gevolg dus de klok in de guests die er vandoor gaat. De oplossing in het geval van een AMD processor: AMD Dual Core Optimizer
AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.
Die geinstalleerd en mijn tijd in de guests loopt (tot nu toe) goed!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:15
martdj schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:04:
Antwoord gevonden en aangezien het geenszins voor de hand liggend is, zal ik het hier terugmelden voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.
[...]

Die geinstalleerd en mijn tijd in de guests loopt (tot nu toe) goed!
Heel erg bedankt, ik had 't zelfde probleem op de PC van een vriend, namens hem, bedankt! _/-\o_

Bekabelde WIFI

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 06:36
Mijn dank is ook groot (al kwam de tip niet uit dit topic) ik heb lang lopen zoeken naar een tip maar ik kon niks vinden.

Vmware onder centos met als guest nt4 server op een pentium d dualcore. Even config filetje gemaakt en nt is weer net zo traag als ie hoort te zijn(maar de klok loopt tenminste gelijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Mafketel op 19-01-2008 19:30 ]