[adsl modem] eigen programma's installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zou graag een eigen programma op mijn (Allied Data CopperJet 1616) adsl modem willen installeren. De reden is dat ik achter mijn computer de telefoon vaak niet hoor. Omdat zowel het telefoon- als het over het modem lopen, lijkt het me handig als het modem over de ethernet lijn een seintje stuurt als ik gebeld wordt.
In eerste instantie dacht ik dat dit niet al te ingewikkeld zou zijn: een adsl modem is een linux, computer. Dus: programma schrijven, cross compilen en uploaden. De uitdaging leek me alleen het modem zo ver te krijgen dat hij mijn programma aanroept als er gebeld wordt. Op een linux pc heb je daar vaak de map /etc/ppp-up o.i.d. voor.
De uitdaging lijkt echter groter te zijn. Ik kan wel met telnet inloggen, maar dan zit ik in een shell met een beperkte set specifieke commando's. Ik twijfel er aan of ik mijn tweak kan uitvoeren zonder zelf een firmware voor mijn modem te schrijven.
Mijn vragen zijn:
1) Is zoiets mogelijk?
2) heeft iemand relevante ervaringen
3) waar te beginnen?
4) wat voor processor heeft dat ding, kun je iets uploaden, een eigen shell installeren enz, enz, enz.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien een noobish reactie hoor, maar ik zou bij het zien van een modem niet direct denken aan een volledige linux PC.
OK, misschien dat er in sommige , dus waarschijnlijk niet eens in alle, gevallen, een heel kale linux distro draait. Dan kan ik me daar direct bij voorstellen dat er een beperkte set commando's nodig is, aangezien de rest toch niet wordt gebruikt.

Even kort door de bocht gekeken, heb ik een hele praktische oplossing.
Haal een draadloze telefoon, eventueel zelfs een set van 2. Kun je de 2e handset gewoon bij je PC neer zetten, laat je de andere in de kamer staan. Hoor je de telefoon in ieder geval.

Edit:
Nog even reagerend op je vragen:
1: Zie bovenstaande verhaal. In sommige gevallen misschien wel.
2: Denk dat dat, als het hier het geval was geweest, al wel was vermeldt. Ik betwijfel trouwens of het legaal is, tenzij je hebt moeten betalen voor het modem is het modem nl. eigendom van je provider, en hebben zij het volste recht de firmware afgeschermd te houden (er vanuit gaande dat het geen open source firmware is).
3: Tja, Google kan je daarin waarschijnlijk wel helpen als het mogelijk is.
4: Heb je het modem al eens open getrokken, dan kun je het zien, en wederom, Google of een willekeurige andere zoekmachine weet het je wellicht ook te vertellen.

Sorry als een en ander wat kort door de bocht klinkt, maar je laat veel voor de hand liggende mogelijkheden links liggen, of je meldt in ieder geval niet wat je zelf al hebt geprobeerd te vinden, behalve dan dat je een telnet verbinding kan opbouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door Brede P op 23-09-2007 23:42 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:05
Als je eigen software wilt draaien moet je een eigen firmware schrijven.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:55

weebl

YARR!

cornfed99111 schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:15:
Als je eigen software wilt draaien moet je een eigen firmware schrijven.
Precies, en aangezien de huidige firmware closed-source is, wordt dat erg lastig :P
Neem gewoon het volgende van me aan: dit gaat je niet lukken :)

Probeer een andere oplossing te zoeken ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Met bovenstaande.. Dit gaat je niet lukken..
Ja, er zijn routers die een kale linux distro draaien, maar die is zo kaal mogelijk gemaakt zodat hij zo min mogelijk ruimte in neemt. Bovendien is dat waarschijnlijk beveiligt tegen het draaien van programma's..
Bovendien zie ik niet 1,2 3 in wat dit met Netwerken te maken zou hebben..

Dit topic is gesloten.