Draadloos NAS, waarom zien we die zo weinig?

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nielsman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-05-2021
Ik heb een draadloos netwerk hier in huis liggen met 3 computers (2 x PC, 1 x Mac).
Nu heb ik zo'n onhandige livebox (router) van Orange.
Hierop zou het wel mogelijk moeten zijn om een externe HD aan te sluiten (via wat omwegen, geloof ik). Echter lijkt het mij veel handiger om een apparaatje te hebben wat ik alleen maar in het stopcontact hoef te steken en hij verkrijgt een vast IP via m'n router en ik kan er vanaf elke computer bijkomen.

Het enige wat ik erop wil zetten zijn mp3 files + foto's + video's welke je niet dagelijks nodig hebt.
Ik snap ook niet zozeer waarom het langzamer zou zijn, want of ik nu draadloos met m'n livebox communiceer waaraan een externe HD is aangesloten of draadloos via een draadloze NAS communiceer, het blijft per definitie toch dezelfde snelheid?

Heeft iemand een goede site waar je meer informatie kan vinden van zulke wifi NAS? Of nog beter heeft iemand zelf goede ervaringen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Omdat je zo'n ding gewoon in bijna alle gevallen naast je router neer kan zetten en dan is draadloos helemaal niet nodig. Je zet hem neer, zet hem aan en komt er nooit meer aan.

Daarnaast: Snelheid. Met een wlan haal je meestal maar 1-2MB per seconde. Genoeg om mp3's mee te luisteren, maar Hi-defenition of DVD kijken via een Wlan is denk ik niet handig. Dat jij dat genoeg vindt en hem alsnog draadloos benadert, is jouw keuze. Ik denk dat maar een klein percentage van de NAS kopers de snelheid niet belangrijk vindt. Het is toch wel lekker als je lekker met 40MB/sec een film kan kopieren :).

Om die twee redenen gok ik zo.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 23-09-2007 22:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
Wat ik nu heb komt er wel aardig in de buurt. Gewoon een NAS via ethernet aan mn wifirouter gekoppeld, en vervolgens kan ik er vanaf elke computer bij. Werkt perfect, en de behaalde snelheid is ongeveer 16Mbit, wat ruimschoots voldoende is voor een dvd bekijken. Maar het hangt allemaal van je bereik af, mijn bereik is hier optimaal met >80%. Maar ik heb weleens kinkjes in de snelheid en dan kan het problemen opleveren.

Voor de rest prima, zou niet weten waarom je duurder zou gaan doen dan nodig.

Overigens, wat JvS aangeeft, het is heel erg afhankelijk van je doel. Mijn voornaamste doel met mijn NAS is realtime backupen van mijn belangrijke data, en tevens muziek. Daarnaast heeft dat als voordeel dat mijn medehuisgenoten ook van mijn muziek kunnen genieten (wat ze vaak doen) als mijn computer uit staat. En voor dat doeleinde is mijn oplossing werkelijk perfect.

[ Voor 27% gewijzigd door B-Bandit op 24-09-2007 00:23 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Geen directe ervaring met een echte wireless NAS maar Freecom heeft ze. Wat ik zelf heb met hem hierboven, is een LaCie external drive, met USB 2.0 aan een fileserver. En draadloos speel ik muziek en DVD ermee af. Gaat prima. Hangt natuurlijk sterk van kwaliteit van je draadloos netwerk af.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection