Toon posts:

Debian: Mailserver opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi medetweakers,

Voordat ik de vraag stel wil ik een paar dingen duidelijk maken:
- Ik ben niet zo behendig met linux --> n00b dus ;)
- ik gebruik Debian

De reden waarom ik een mailserver op wil zetten: Voor mijn werk zit ik vaak in hotels, ik kan gebruik maken van webmail op basis van exchange. Dus ik kan niet gebruik maken van mijn outlook om mail te versturen. De IT'er bij ons op de zaak kan een toetsenboard aansluiten, maar een fatsoenlijke config maken op mijn laptop om mail te kunnen ophalen en verzenden via outlook kan hij niet.
Ik heb het geluk dat ik mijn mail kan ontvangen omdat het op de server naar een @home account geforward word, welke ik over terwereld op kan halen met netmail.

Het probleem zit hem dus in het verzenden. nergens vind je openbare smtp servers.
Nu wil ik op mijn server (waar ik reeds proftpd, Apache2, MySql en php op heb draaien) een mail server installeren die ik kan gebruiken om mail vanaf mijn laptop te versturen.
Deze server staat in het @home domein, welke dus gebruik kan maken van de SMPT servers van @home.
Wat ik niet wil een server die openbaar is voor iedereen, er moet dus verificatie zijn middels een account dat ik het ben ;)

Tot op heden heb ik geen enkel idee welke software ik hiervoor moet gebruiken en hoe ik dit moet instellen.

wie o wie kan mij op weg helpen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:50:
Hi medetweakers,

Voordat ik de vraag stel wil ik een paar dingen duidelijk maken:
- Ik ben niet zo behendig met linux --> n00b dus ;)
- ik gebruik Debian

De reden waarom ik een mailserver op wil zetten: Voor mijn werk zit ik vaak in hotels, ik kan gebruik maken van webmail op basis van exchange. Dus ik kan niet gebruik maken van mijn outlook om mail te versturen. De IT'er bij ons op de zaak kan een toetsenboard aansluiten, maar een fatsoenlijke config maken op mijn laptop om mail te kunnen ophalen en verzenden via outlook kan hij niet.
Ik heb het geluk dat ik mijn mail kan ontvangen omdat het op de server naar een @home account geforward word, welke ik over terwereld op kan halen met netmail.

Het probleem zit hem dus in het verzenden. nergens vind je openbare smtp servers.
Nu wil ik op mijn server (waar ik reeds proftpd, Apache2, MySql en php op heb draaien) een mail server installeren die ik kan gebruiken om mail vanaf mijn laptop te versturen.
Deze server staat in het @home domein, welke dus gebruik kan maken van de SMPT servers van @home.
Wat ik niet wil een server die openbaar is voor iedereen, er moet dus verificatie zijn middels een account dat ik het ben ;)

Tot op heden heb ik geen enkel idee welke software ik hiervoor moet gebruiken en hoe ik dit moet instellen.

wie o wie kan mij op weg helpen.
- Je zou kunnen vragen of je systeembeheerder een vpn oplossing kan opzetten (tip: openvpn, opensource, draait ook prima op windows) zodat je met vpn kan inloggen en direct bij je exchange server mail kan ophalen en verzenden.
- Je kunt je systeembeheerder vragen om RPC over HTTP aan te zetten, (in Exchange 2007 heet het Outlook Anywhere), hetzelfde effect als hierboven, maar dan zonder vpn.
- Je kunt een mailservertje op je lokale pc draaien die mail over het internet aflevert bij de uiteindelijke mailserver van bestemming.
- Je kunt een SMTP server draaien op je debian machine met SMTP authentication, op een andere poort dan poort 25 (@home blokkeert zover ik weet inbound poort 25).

Bovenste 2 opties zijn het meest briljant, omdat je Outlook zich dan volledige kan syncroniseren met je exchange server. Alle mappen op de server, agenda's, public folders, etc. Je kunt dan Outlook in 'cached' mode instellen, en elke keer als je verbind synchroniseerd ie de wijzigingen.

Als je voor de laatste optie gaat: mijn persoonlijke smaak is postfix, omdat ik die snel en makkelijk te configureren vindt (en er boeken over heb liggen). Google eens op postfix + smtp authentication.

[ Voor 4% gewijzigd door axis op 24-09-2007 02:37 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 11:53

tweakerbee

dus..?

Als Debian gebruiker zou ik het toch bij Exim houden, niet postfix.

You can't have everything. Where would you put it?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En ik zou voor postfix gaan (omdat ik het net lekkerder werken vind ;) )

Conclusie is dat je dit natuurlijk met één google search had kunnen vinden, incluis voorbeelden en al

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
http://www.google.nl/sear...xamples&btnG=Zoeken&meta=
http://www.google.nl/sear...+debian&btnG=Zoeken&meta=
http://www.google.nl/sear...+debian&btnG=Zoeken&meta=

succes :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Dit topic is gesloten.