Toon posts:

[MacBook] Fan blijft op volle toeren draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de macbook nog niet 1 week of ik heb er al een probleem mee. Sinds ik Software Update heb gedraaid blijft de fan continue op volle toeren (boven de 6000 rpm) draaien. Volgens iStatpro is alles onder de 34 graden en ik kan dat beamen; de laptop voelt zeer koud aan.

Gezien ik het niet vertrouwde heb ik Apple Hardware Test gedraaid. Zowel normal als extended tests gedraaid en het resultaat is hetzelfde: 4MOT/1/40000003: Exhaust

Ik heb de luchtuitlaat gechecked en niks zit in de weg imho. Tevens heb ik de SMC gereset (accu uit en stroom eraf, powerknop 5 sec ingedrukt houden, alles terug zetten en aanzetten), maar dat bleek niet de oplossing te wezen.

Misschien totaal overbodig, maar om er toch zeker van te zijn had ik ook de harddisk eruit gehaald om te checken of het niet aan OSX lag. Ook dat was niet het geval want de fan gaat op volle toeren zodra de laptop aangaat. Echter als de laptop op standby gaat gaat de fan ook op "standby"-geluidsvolume.

Iemand dicht zich hier in herkend?

Hardware Overview:

Model Name: Mac
Model Identifier: MacBook2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache (per processor): 4 MB
Memory: 1 GB
Bus Speed: 667 MHz
Boot ROM Version: MB21.00A5.B06
SMC Version: 1.17f0

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:36

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:45:
Ik heb de macbook nog niet 1 week of ik heb er al een probleem mee. Sinds ik Software Update heb gedraaid blijft de fan continue op volle toeren (boven de 6000 rpm) draaien. Volgens iStatpro is alles onder de 34 graden en ik kan dat beamen; de laptop voelt zeer koud aan.

Gezien ik het niet vertrouwde heb ik Apple Hardware Test gedraaid. Zowel normal als extended tests gedraaid en het resultaat is hetzelfde: 4MOT/1/40000003: Exhaust

Ik heb de luchtuitlaat gechecked en niks zit in de weg imho. Tevens heb ik de SMC gereset (accu uit en stroom eraf, powerknop 5 sec ingedrukt houden, alles terug zetten en aanzetten), maar dat bleek niet de oplossing te wezen.

Misschien totaal overbodig, maar om er toch zeker van te zijn had ik ook de harddisk eruit gehaald om te checken of het niet aan OSX lag. Ook dat was niet het geval want de fan gaat op volle toeren zodra de laptop aangaat. Echter als de laptop op standby gaat gaat de fan ook op "standby"-geluidsvolume.

Iemand dicht zich hier in herkend?

Hardware Overview:

Model Name: Mac
Model Identifier: MacBook2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache (per processor): 4 MB
Memory: 1 GB
Bus Speed: 667 MHz
Boot ROM Version: MB21.00A5.B06
SMC Version: 1.17f0
Dat probleem heb ik 2 uren geleden gehad in mijn Mini Mac.

Was een kabel van die de fansnelheid controleert los van het moederbord geschoten tijdens de geheugen upgrade die ik deze morgen deed. Daarom verdenk ik ook bij jou in de macbook de sensor

Mijn Macbook ligt nu bij Dalsheim. Ze zijn bezig mijn behuizing te vervangen omdat ik ook scheuren had. Macme Groningen zegt dat het niet onder de garantie valt en het user-abuse is terwijl Dalsheim heeft opgezocht in de Apple database dat het een garantie kwestie is. Ook al is de macbook al uit de garantie.

Dalsheim krijgt vaker te horen dat Macme garantie weigert te leveren aan klanten die daar wel recht op hebben. Beter voor Dalsheim. Hebben die wat meer werk.

AKA Rinkel weblog

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande berichten zijn afgesplitst van [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 9, omdat troubleshooting posts in een nieuw topic horen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Daedalus.

Anyway, moet ik hiermee terug naar de winkel en een ander (zelfde model) eisen of ben ik gedoomed Apple Support te bellen met het risico mijn macbook x weken kwijt te raken?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je al geprobeerd om het NVRAM te resetten? Als dit geen oplossing is, dan zal er waarschijnlijk iets hardwarematigs fout zitten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ook gedaan, maar dat werktte helaas niet.

Tijdens de Apple Hardware Test merk ik dat die foutmelding word gegenereerd als het aankomt op het onderdeel "main logic board".

Foutmelding is : 4MOT/1/40000003: Exhaust

:'(

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:32:
Ook gedaan, maar dat werktte helaas niet.

Tijdens de Apple Hardware Test merk ik dat die foutmelding word gegenereerd als het aankomt op het onderdeel "main logic board".

Foutmelding is : 4MOT/1/40000003: Exhaust

:'(
Logic board verrot dus ofwel snel terug naar de winkel!
Gewoon toeval dat het pas na de update naar voren komt :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels in het bezit van een nieuwe macbook. Heb serieus tot vandaag pas eens keer goede service meegemaakt als we praten om een computerwinkel.

Ik heb serieus niks meer dan lof voor de medewerkers van Icentre en Apple. Ik mocht zou de winkel uitlopen met een werkend exemplaar. De "kaduuke" versie achtergelaten en dat allemaal zonder gezeik.

Had echt verwacht dat de medewerkers van Apple mij niet zouden geloven etc, maar integendeel. Hulde apple!

Dit topic mag van mij op slot.

BTW: Sensor was de oorzaak.
Pagina: 1