[suse 10.2] ATI driver geeft fout

Pagina: 1
Acties:

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik ben sinds kort bezig om me te verdiepen in lunux en dat lukt me aardig.
Ik had suse linux 10.2 x64 geinstalleerd en zover werken dat mijn alles werkte inclusief mijn ATI 2600XT videokaart.

Hierna had ik de drivers van de gelijdskaart geinstalleerd en de kernel geupdate.
Na dit begonnen alle problemen. Ik kwam niet meer in linux kreeg zwart scherm.

Dus ik dacht van dan installeren we heb opnieuw en beginnen we van voor afaan.
Linux krijg ik geinstalleerd en de packages maar zo gouw ik de ati drivers installeer gaat het fout (heb nu al 3 installaties erop iztten).

Nu ik wat beter ging kijken (ik volg handleiding opensuse.org) ik typ : sh ./ati*.run --buildpkg SuSE/SUSE102-AMD64

En krijg ik nadat hij hem heeft gemaakt de volgende melding:
Requested package is not supported.

Ik heb op google al gezocht en het is een bekend probleem maar geen oplossing voor dit.

Andere specs die kunnen helpen zijn:
nvidia 590sli chipset
Sata hardeschijven (ide mode)

• eatualive
Ik heb het nu zovervoor elkaar dat mijn audio analoog werk via Kmix en mijn videodrivers werken perfect.

Kan iemand mijn vertellen hoe ik mijn geluid opde de digitale uitgang (optisch) kan verturen?

[ Voor 68% gewijzigd door eatualive op 23-09-2007 21:24 ]

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
probeer eens alsamixer (ik neem aan dat je alsa gebruikt)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf al geprobeerd en gezocht over het aan de gang krijgen van de optische uitgang? :)

• eatualive
Ik probeer van alles te vinden maar het lijkt wel iets wat niemand kent binnen linux.(elk linux form)
Die alsa mix had ik ook iets van gehoord maar ja daar hebben ze 5 packages op site staat met 20 manieren om het te installeeren.

Weet niet welke voor mijn van toepassing is, en niemand kon mijn duidelijk maken of alsa mix mij wel die functionaliteit bied tov kmix.
Zolang niemand dat bevestigd heeft het voor mijn geen zin om het te proberen.
(iemand zei ook dat kmix dat zou kunnen maar hoe weet ik niet.)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
doe eens gek en probeer het eens zou ik zeggen
Zolang niemand dat bevestigd heeft het voor mijn geen zin om het te proberen.
beetje jammer zo'n instelling

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• eatualive
a casema user schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:40:
doe eens gek en probeer het eens zou ik zeggen

[...]

beetje jammer zo'n instelling
Asl je linux al 3x opnieuw geinstalleerd heb door die instelling doe eens gek dan kijk je wel uit.
Dus wil het eerst zeker weten. Maar ik zal die alsa eens proberen maar kent iemand een tutorial zonder zoveel zijsprongen en met alleen de nodige uit te voeren onderdelen er in?

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Suse heeft in yast een package-manager zitten. Dat is de normale manier om dingen te installeren. Via daar kun je erg eenvoudig vrijwel alles installeren wat je maar kunt verzinnen.

Maar ik geloof niet dat alsamixer iets kan wat kmix niet kan. Kmix laat ook gewoon alle in- en uitgangen zien die je kaart heeft/de driver ondersteunt. Als daar niets van Spdif/iec958 in staat, ondersteunt je driver het simpelweg niet. Welke kaart heb je?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• eatualive
laurencevde schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:23:
Suse heeft in yast een package-manager zitten. Dat is de normale manier om dingen te installeren. Via daar kun je erg eenvoudig vrijwel alles installeren wat je maar kunt verzinnen.

Maar ik geloof niet dat alsamixer iets kan wat kmix niet kan. Kmix laat ook gewoon alle in- en uitgangen zien die je kaart heeft/de driver ondersteunt. Als daar niets van Spdif/iec958 in staat, ondersteunt je driver het simpelweg niet. Welke kaart heb je?
IK heb een realtek hight difinition apparaat.
Code: Realtek ALC883 Audio Codec
Is onboard 8 kanaals
moederbord: gigabyte GA-M59SLI-S4
Chip: MCP55
nforce 590sli

edit het is opgelost. weet niet waar het aan ligt maar heb vanalles aangeppast.

[ Voor 5% gewijzigd door eatualive op 25-09-2007 12:30 ]

Pagina: 1