Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorwaarden van 'door-de-baas-betaalde' cursussen?

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zit een beetje met een dilemma nu. Ik ben 20 jaartjes jong en werkzaam bij een klein automatiseringsbedrijf die zich met name richt op het klein tot midden bedrijf met Windows netwerkjes. Ik heb ben in het bezit van een MBO niveau 2 diploma en een stapeltje certificaten voor niveau 3 (dus eigenlijk net geen n3). Ik werk op dit moment voor het minimumloon.

Mijn baas kwam met een voorstel om mij een cursus te laten volgen bij een opleidingsinstituut, namelijk MCSA. Zonder meer een cursus waar ik veel aan zal hebben en wat mijn kennis aardig moet bijspijkeren, want de kennis die van je school mee krijgt is ook om te janken. Ik wil deze cursus dan ook heel graag gaan doen maar deze kost zo'n €5300,- ex. btw en examens. Dus ongeveer een €6000,- totaal. Deze wordt dan voor mijn werkgever betaald onder de voorwaarde dat ik 6 jaar aan hem vast zit en wanneer ik eerder vertrek voor elk jaar binnen die 6 jaar €1000,- moet betalen. Ik ben er al achter dat ik dit wellicht tot max 5 jaar kan terugdringen maar dan houdt het ook echt op. Ik hoor al uit een aantal richtingen dat ik dit absoluut niet moet doen om de volgende redenen:

- Er zijn goedkopere cursussen (€4300,- ??)
- De norm voor dit ligt normaal gesproken rond de 2 of 3 jaar
- Een cursus MCSE zou niet heel veel duurder zijn en daar heb je voor meer aan, dan is het wellicht wel aantrekkelijk

Nou is mijn vraag, wat vinden jullie hier van? Ik heb er totaal geen ervaring mee dus ik durf niet te zeggen wat goed en slecht is. Persoonlijk vind ik het vrij veel, zeker omdat ik nog jong ben en ik ook nooit weet wat er binnen die 6 jaar allemaal kan gebeuren. Wel vind ik dat ik een dergelijke cursus absoluut moet hebben (of zit ik hier ook langs?) om enigzins mee te tellen.

Bvd,

Michel

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Realone schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:08:
Ik zit een beetje met een dilemma nu. Ik ben 20 jaartjes jong en werkzaam bij een klein automatiseringsbedrijf die zich met name richt op het klein tot midden bedrijf met Windows netwerkjes. Ik heb ben in het bezit van een MBO niveau 2 diploma en een stapeltje certificaten voor niveau 3 (dus eigenlijk net geen n3). Ik werk op dit moment voor het minimumloon.

Mijn baas kwam met een voorstel om mij een cursus te laten volgen bij een opleidingsinstituut, namelijk MCSA. Zonder meer een cursus waar ik veel aan zal hebben en wat mijn kennis aardig moet bijspijkeren, want de kennis die van je school mee krijgt is ook om te janken. Ik wil deze cursus dan ook heel graag gaan doen maar deze kost zo'n €5300,- ex. btw en examens. Dus ongeveer een €6000,- totaal. Deze wordt dan voor mijn werkgever betaald onder de voorwaarde dat ik 6 jaar aan hem vast zit en wanneer ik eerder vertrek voor elk jaar binnen die 6 jaar €1000,- moet betalen. Ik ben er al achter dat ik dit wellicht tot max 5 jaar kan terugdringen maar dan houdt het ook echt op. Ik hoor al uit een aantal richtingen dat ik dit absoluut niet moet doen om de volgende redenen:

- Er zijn goedkopere cursussen (€4300,- ??)
- De norm voor dit ligt normaal gesproken rond de 2 of 3 jaar
- Een cursus MCSE zou niet heel veel duurder zijn en daar heb je voor meer aan, dan is het wellicht wel aantrekkelijk

Nou is mijn vraag, wat vinden jullie hier van? Ik heb er totaal geen ervaring mee dus ik durf niet te zeggen wat goed en slecht is. Persoonlijk vind ik het vrij veel, zeker omdat ik nog jong ben en ik ook nooit weet wat er binnen die 6 jaar allemaal kan gebeuren. Wel vind ik dat ik een dergelijke cursus absoluut moet hebben (of zit ik hier ook langs?) om enigzins mee te tellen.

Bvd,

Michel
Op zich is het niet vreemd dat een baas een dergelijke regel maakt, hij wil tenslotte niet dat hij een dure cursus voor je betaald en dat jij daarna weg bent.

Ik vindt de termijn echter wel erg lang. Bij mijn vorige werkgever was het een termijn van 1 jaar, maar je hoort ook vaak 2 jaar. Op zich vindt ik 2 jaar voor zo'n bedrag wel netjes. Als je in het eerste jaar weg gaat betaal je dan het hele bedrag, als je in het 2e jaar weg gaat de helft. Na 2 jaar ben je dan van je verplichtingen af.

Als ik jou was zou ik gewoon eens wat rondkijken bij andere bedrijven wat die jou willen bieden. Mischien is er wel een soortgelijk bedrijf wat jou zo'n cursus aan wil bieden tegen betere voorwaarden als dat je huidige baas doet.

Zeker aan het begin van je cariere is het wel belangrijk dat je verder blijft leren, dus ik zou zeker proberen een dergelijk traject te gaan doen. Mischien kan je het ook gedeeltelijk halen door zelfstudie. Een dure cursus is natuurlijk niet altijd nodig als je handig bent in zelf informatie opdoen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:52
Een amortisatieregeling van 6 jaar voor een MCSA traject is in mijn ogen vrij absurd.

De economische houdbaarheid van zo'n certificaat is dat waarschijnlijk nog niet eens. Een reele tijdsduur is in mijn ogen de terugverdientijd (zodat de werkgever er geen verlies op draait) en daarbovenop een marge (jij hebt er ook wat aan), zo hebben beide partijen er wat aan. Nou is zo'n specieke formule natuurlijk niet erg makkelijk, maar de terugverdientijd van MCSA is hopelijk voor je werkgever geen 6 jaar (anders heeft ie zowieso wel een probleem...), en voor jou is de meerwaarde van MSCA na 6 jaar ook wel beperkt, dus ergens klopt er iets niet...

Zoals rwb al aangeeft: 1 tot 2 jaar is een heel gebruikelijke termijn.

En zoals rwb al aangeeft (het begint saai te worden...): beslis of zelfstudie een mogelijkheid is. Ik heb bij dit soort trajecten meestal ook geen goed gevoel over een cursus: je kan niet iemand in 2 weken tijd leren hoe hij een OS/netwerk onderhoud. Dat is een combinatie van praktijkervaring aangevuld met theorie. En ik denk dat het opdoen van die theorie over een langere periode alleen maar voordelen biedt.

• The Realone
  • Nu online
Allereerst bedankt voor de reacties. Het is een cursus over 7 maanden, een combinatie van zelfstudie en klassikale lessen met de daarbij behorende proefexamens enzovoorts. Of het dan dat geld waard is durf ik niet te zeggen, het is voor zowel mijn baas als mijzelf de eerste keer dat we hier mee bezig zijn.

Ik denk dat ik best al mag zeggen dat het voor MCSA te lang is. Hoe zit dit met MCSE? Hoe is de (zoals jij dat zo mooi noemt) economische houdbaarheid daarvan? Wellicht valt er wat te regelen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

MCSE is in beginsel minder houdbaar omdat je er overnieuw aan mag beginnen zodra er een nieuw OS uitkomt: C# en C++ raken minder snel gedateerd.

Zes jaar is volstrekt zot overigens voor eender welke opleiding, ik neem het zelf in mijn arbeidscontracten op voor 2 jaar net zoals ik het zelf ook altijd heb gehad. De rekensom is simpelweg dat de medewerker van de investering moet kunnen renderen voor de baas, en dat is volstrekt scheef bij 6 jaar op 6000 euro.

Overigens is het in de praktijk zo dat merendeel van de werkgevers een opleidingsschuld moeiteloos overneemt als je gaat hoppen.

Professionele website nodig?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Zes jaar ? Volgens mij verwart jouw werkgever het begrip 'werknemer' met 'lijfeigene'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Vergeet ook niet dat zulke regelingen (zeker voor zo'n lange tijd) je onderhandelingspositie over je arbeidsvoorwaarden in de toekomst flink ondermijnen; je baas heeft langere tijd een flinke stok achter de deur (zeker als je nog een stel van die cursussen gaat volgen) om je aan hem te binden en zal dus ook niet zo snel genoodzaakt zijn aan enige eisen van jouw kant tegemoet te komen. Wat dat betreft verlies je dus dubbel, want je zit niet alleen lang gebonden, maar ook nog eens met een matige positie om betere arbeidsvoorwaarden te bedingen.

• The Realone
  • Nu online
mockingbird geeft met zijn verhaal precies weer waar ik al bang voor was.

@curry: Maar het certificaat is toch nog gewoon geldig zolang MS support geeft op dat betreffende OS? En is het nu ook niet zo dat je op dit moment beter een XP certificaatje dan zo'n zelfde voor Vista kunt halen? Ook al is Vista er al een tijdje? Server OS'en is wellicht een ander verhaal maar dat zal toch niet zoveel verschillen?

Een ander vraagje tussendoor. Heeft het enige waarde om nog via het MBO een deel opleiding te volgen om van m'n niveau 2 diploma niveau 3 te maken? Of is die waarde eigenlijk in zijn geheel verdwenen zodra er een certificaat als MCSA bij komt?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

6 jaar is absurd. Dat is 80 euro per maand. Dat is een totaal achterlijk bedrag voor studiekosten als je het op die manier terug gaat rekenen.

Ik zou tegen de baas zeggen: Sorry, maar nee bedankt. 2 jaar is reeel. 6 jaar is absurd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

StevenK schreef op zondag 23 september 2007 @ 18:33:
Zes jaar ? Volgens mij verwart jouw werkgever het begrip 'werknemer' met 'lijfeigene'.
Precies, en zeker met een positie als minimumloonslaaf zit je dan niet goed, m.i.

@mockingbird: Ik denk dat die onderhandelingspositie geen reet voorstelt, aangezien gewoon minimumloon pakt.

@TS: Onthou goed dat je wel sprongen moet gaan maken daar en anders eens rond moet kijken. Minimumloon wordt ook betaald aan de poetsjuf, hoewel die het misschien nog wel beter doet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

6 jaar is inderdaad volledig gestoord. Ik heb laatst een aanbieding gekregen voor een studieovereenkomst van 20K die ik binnen 1 jaar kwijt was als ik het haalde en 2 jaar als ik het niet haal. Nooi accpeteren dit ga dan bij een ander bedrijf solliciteren.
Ook het werken voor het minimumloon is niet realistisch dat verdient Anita bij de Zeeman ook met haar enkele MAVO. Ik zou daar meteen weggaan en gaan praten met een toko die het op reele gronden voor je wil betalen.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Sowieso kun je je MSCA gemakkelijk halen met thuisstudie..
Dan hoeft je baas alleen de boeken te kopen en de examen te betalen.

Boek: 60,- euro
Examen: 140,-

MCSA: 4 examens.

4x 60,- = 240,-
4x 140,- = 560,-
_______________+
Totaal: 800,-

Als je alles in een keer haalt.
Als je een beetje kunt leren ben je sneller klaar dan 7 maanden.

Proefexamen kun je zelf downloaden (of ook nog legaal laten aankopen) bij bijv. Testking of Pass4sure.

Daarbij is 6 jaar afzetterij, ik zou voor max. 3 jaar gaan. Tegen die tijd is MCSA 2008 er ook al wel enzo.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:19 ]

• The Realone
  • Nu online
Opzich heb je gelijk, maar dan zou ik nog beter niveau 3 kunnen gaan doen dan 4. N4 is eigenlijk alleen echt boeiend als je een HBO opleiding wilt gaan doen waar ik toch geen interesse in heb. Dat wil dan meteen zeggen dat je nog een jaar op school zit en dat gooi je dan eigenlijk weg. En in de tussentijd dat ik N3 zou gaan halen kan ik ook m'n MCSA halen. Klopt het als ik zeg dat N2 + MCSA beter is dan N3 + niks?

Zojuist een gesprek gehad en hij wil er max 5 jaar van maken. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik er geen interesse in heb voor zo'n langer periode. Hij geloofd mij ook niet echt als ik zeg dat ik er achter ben aan de hand van jullie antwoorden dat het normaal is om hier een periode van hooguit 3 jaar voor te tellen en dat hij er niet op achteruit wil gaan en denkt pas na 5 of 6 jaar de investering terug te hebben verdient. Nu is hij aan zet, dus even afwachten.

Hoe dan ook, eenieder die hier geantwoord heeft; BEDANKT! _/-\o_

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Realone schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:53:
Opzich heb je gelijk, maar dan zou ik nog beter niveau 3 kunnen gaan doen dan 4. N4 is eigenlijk alleen echt boeiend als je een HBO opleiding wilt gaan doen waar ik toch geen interesse in heb. Dat wil dan meteen zeggen dat je nog een jaar op school zit en dat gooi je dan eigenlijk weg. En in de tussentijd dat ik N3 zou gaan halen kan ik ook m'n MCSA halen. Klopt het als ik zeg dat N2 + MCSA beter is dan N3 + niks?
Een jaar extra op school zitten is echt geen ramp hoor. Het is echt niet zo dat je het weg gooit. Maar als ik het zo lees zou ik ieder geval je nivo 3 afmaken en daarna op zoek gaan naar een nieuwe werkgever. Deze wil blijkbaar niet investeren in je, en hij geeft je het minimum loon. Dan kan je volgens mij nog beter in de supermarkt gaan werken als vakkenvuller!

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

trouwens,ik zou voor mcse gaan dan,als je het op een goede manier inplant voor win 2003 dan haal je automatisch eerst je mcsa ;) en die 6 jaar is idd absurt,inderdaad 2 jaar is normaler.
ik heb hier helemaal niet zulke regels gelukkig :) mag doen wat ik wil,als ik eerst maar die cursus ook echt haal,pas daarna mag ik wat anders doen :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• The Realone
  • Nu online
rwb schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:01:
[...]

Een jaar extra op school zitten is echt geen ramp hoor. Het is echt niet zo dat je het weg gooit.
Ik vind dat anders een aardig goede benaming voor een jaar ROC. ;) Ik bedoelde ook eigenlijk meer dat je die tijd beter kan besteden. Maar nogmaals ik heb daar geen ervaring mee.

MCSE heeft sowieso mijn voorkeur, maar aangezien die cursus nog veel duurder is hoef ik daar hier al helemaal niet mee aan te komen. :'(

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 23:07

bas.kb

BI'er :P

Mijn werkgever hanteert de volgende norm: Als je binnen een jaar vertrekt na het volgen van een cursus moet je alle gemaakte studiekosten terugbetalen. Als je binnen twee jaar vertrekt moet je de helft terugbetalen. Als je na twee jaar (vanaf je laatste door de baas betaalde cursus) vertrekt dan hoef je niets terug te betalen.

Het is gebruikelijk dat ze na het volgen van de cursus de drempel verhogen om weg te gaan. Een regeling waarbij je na één jaar de helft betaald, en na twee jaar niets, is naar mijn idee redelijk. Op het moment dat je zakt voor de cursus geldt er ook een speciale regeling, dan moet je geloof ik standaard de helft betalen.

Zes jaar is afzetterij. Ik zou hier niet op in gaan, of ervoor kiezen de kosten van de thuisstudie zelf betalen. Op het moment dat je financieel aan je werkgever vast zit (i.v.m. die studiekosten) zal hij minder snel geneigd zijn om je loonverhoging te geven. Als je werkgever met deze regeling ook impliceert dat je een opleidingsbudget hebt van 6000 euro per 6 jaar hanteert, zou ik hem even vragen in hoeverre hij scholing van personeel belangrijk vindt, want de norm van een opleidingsbudget ligt volgens mij tussen de 4000 en 6000 euro per jaar.

Succes!!

[ Voor 5% gewijzigd door bas.kb op 24-09-2007 15:04 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens zijn cursussen deels overrated. Pak een boek en zorg wel je de mogelijkheid hebt om te kloten maar met MS software icm VMWare kan dat nooit moeilijk zijn.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

TrailBlazer schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:06:
overigens zijn cursussen deels overrated. Pak een boek en zorg wel je de mogelijkheid hebt om te kloten maar met MS software icm VMWare kan dat nooit moeilijk zijn.
precies, MCSA is goed uit boek + vmware + testking te halen MCSE wordt wat moeilijker zeker vanuit "ervaringsloos" punt (heb ergens gelezen dat MCSA bedoeld is voor mensen met ~1 jaar ervaring en MCSE zich meer richt op mensen met ~3 jaar ervaring kan alleen geen bron meer vinden) je zult dan bij een cursus zeker baat hebben aan het verschil tussen boek en examen :)

*burp*

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
bas.kb schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:03:
Als je werkgever met deze regeling ook impliceert dat je een opleidingsbudget hebt van 6000 euro per 6 jaar hanteert, zou ik hem even vragen in hoeverre hij scholing van personeel belangrijk vindt, want de norm van een opleidingsbudget ligt volgens mij tussen de 4000 en 6000 euro per jaar.
Van het alternatief word je ook niet vrolijk: stel 6000 opleidingsbudget per jaar wat elk jaar gebruikt wordt icm een amortisatie over 6 jaar. Dan heb je na 6 jaar een continue studieschuld van 0+1000+2000+3000+4000+5000=15.000 euro. Dat telt lekker aan.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
bas.kb schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:03:
Zes jaar is afzetterij. Ik zou hier niet op in gaan, of ervoor kiezen de kosten van de thuisstudie zelf betalen. Op het moment dat je financieel aan je werkgever vast zit (i.v.m. die studiekosten) zal hij minder snel geneigd zijn om je loonverhoging te geven. Als je werkgever met deze regeling ook impliceert dat je een opleidingsbudget hebt van 6000 euro per 6 jaar hanteert, zou ik hem even vragen in hoeverre hij scholing van personeel belangrijk vindt, want de norm van een opleidingsbudget ligt volgens mij tussen de 4000 en 6000 euro per jaar.
Een budgettering mbt opleidingen is meer afhankelijk van de afmetingen van het bedrijf. Zoals aangegeven is hier een klein bedrijf voor wie de investering in personeel een stuk duurder in verhouding is dan een groot bedrijf. Logischerwijs zullen ze je dan ook langer willen lijmen. Op zich kan ik me dan ook wel begrijpen dat als hij je wilt opleidingen ondanks dat je enkel een Mavo 2 diploma hebt dat hij hier wel wat voor terug verwacht. Maar 6 jaar is misschien lichtelijk onredelijk. Dat het gemiddelde hoger ligt dan normaal kan ik wel begrijpen eigenlijk.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:19 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:20 ]

• The Realone
  • Nu online
Ik mag aannemen dat de werkgevers van tegenwoordig ook wel kunnen inzien dat een niveau 3 of 4 opleiding op het MBO geen *** voorsteld. Het is echt een lachertje wat je op het ROC moet doen, als je dan diverse certificeringen kan halen lijkt mij dat toch stukken nuttiger (en een grotere blijk van inzet) dan wanneer je een opleiding op het ROC gaat doen met 15 lesuren in de week. |:(

Of is de wereld zo scheefgetrokken dat dat niet zo is?

Verwijderd

6 jaar is absurd.
1/2 jaar is normaal. Ook een terubetalingregeling bij vertrek is normaal.

Verder mag je dan ook direct gaan praten over opslag als je de certificaten behaald hebt. Spreek dit van tevoren af!

Overigens zou ik zeker voor mcse gaan. Ik heb voor ongeveer 5000,- mijn gehele mcse traject kunnen volgen.

Verwijderd

Als je werkgever je 6 jaar wil vasthouden na een cursus ben je denk ik zelfs beter af als je de cursus dmv een lening bij een bank financiert omdat je dan de vrijheid houd te gaan en staan waar je wilt en naar een beter betaalde baan kunt overstappen op het moment dat iets leuks zich aandient. Zeker op de leeftijd van TS is 6 jaar onwijs lang en ook nog eens een periode in je leven waarin zich nog wel eens leuke kansen voordoen.

Alleen aannemen als je echt geen andere mogelijheid hebt om die cursus te doen en gelijk tegen je baas vertellen dattie zeer waarschijnlijk een deel van het geld weer terugkrijgt :+
Pagina: 1